نکاتی که باید برای تمیز نگهداشتن هوای منزل رعایت کرد

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور دوشنبه، ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۰
نکاتی که باید برای تمیز نگهداشتن هوای منزل رعایت کرد

نتایج علمی منتشرشده از سوی دانشمندان نشان می‌دهد که هوایی که مردم در خانه‌های خود تنفس می‌کنند، صرف نظر از اینکه در شهر زندگی می‌کنند یا حومه آن، اغلب آلوده‌تر از هوای بیرون است. اثرات این آلودگی از طریق حساسیت‌های فردی خود را نشان می‌دهد که این موضوع بستگی به میزان آلودگی دارد. در این مقاله از کجارو نکاتی ارایه شده است که از طریق آن‌ها می‌توانید آلودگی‌های منزل‌تان را کاهش داده و گام‌های موثری در جهت سلامتی خانواده خود بردارید.

 منع سیگار کشیدن

سیگار

هرگز در خانه سیگار نکشید و اجازه ندهید که در خانه‌تان سیگار بکشند. این ساده‌ترین کاری است که باعث کاهش آلودگی هوا در منزل می‌شود.

تنظیم هوای ورودی

پنجره‌های خانه

باز کردن پنجره‌ها برای ورود هوای تازه به‌ منزل و استفاده از فن برای بیرون کشیدن هوای خانه از جمله کار‌هایی است که می‌توان انجام داد. اما باید به این نکته هم توجه داشت که اگر هوای بیرون آلوده است، نباید پنجره‌ها را باز کرد و این موضوع در زمانی که اعضای منزل حساسیت فصلی دارند نیز باید رعایت شود. زیرا در فصل‌هایی خاص میزان گرده‌های موجود در هوا افزایش می‌یابد و این باعث بیمار شدنتان خواهد شد. برخی نیز از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده می‌کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که مقدار اثربخشی آن‌ها براساس شرایط متغیر است.

تهویه‌های خانگی

تهویه هوا

در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های لباس خشک‌کن، اجاق‌های گاز و موارد مشابه مجهز به تهویه یا هود هستند و از طریق آن‌ها هوا به بیرون هدایت می‌شود. استفاده از این ابزار‌ها نقش تاثیرگذاری در کاهش آلودگی هوای منزل دارد. همیشه و مخصوصا زمانی که روی اجاق گاز آشپزی می‌کنید، حتما هود را در حالت مکش زیاد قرار دهید.

 رطوبت را کنترل کنید

شیر آب

سعی کنید همیشه میزان رطوبت منزل‌تان زیر ۵۰ درصد باشد تا از رشد کپک و باکتری جلوگیری شود. برای انجام این کار بهتر است زمانی که هوا گرم و مرطوب است، از دستگاه‌های تهویه هوا استفاده کنید. اگر در طول زمستان از دستگاه‌های مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید، حتما هر از چند گاهی آن‌ها را ضدعفونی کنید.

هوای حمام

اردک و حوله

حتما مطمئن شوید که هوای موجود در حمام به‌ خوبی تهویه می‌شود و در حین دوش گرفتن نیز تهویه را روشن کنید. باز کردن پنجره و روشن نگه داشتن فن باعث از بین رفتن بوی موجود در حمام می‌شود.

از محصولات خوشبوکننده اجتناب کنید

خوشبو کننده

استفاده از شمع‌های معطر، اسپری‌ها و سایر خوشبوکننده‌ها در منزل باعث آلوده شدن هوای محیط می‌شوند. باید به این نکته توجه داشت که خوشبوکننده‌ها با بوی خود بوی موجود در محیط را پوشش می‌دهند و بر آن غلبه می‌کنند و همچنان بوی قبلی در محیط وجود دارد. گفتنی است که این نوع از خوشبوکننده‌ها دارای موادی سرطان‌زا هستند که در این بین می‌توان به پارادیکلرو و لیمونن اشاره کرد. شمع‌های معطر نیز هیدروکربن پلی آروماتیک (PAHs) تولید می‌کنند. با در نظر داشتن این نکات نباید از مواد خوشبوکننده این چنینی در منزل‌تان استفاده کنید.

کمتر از وسایل آرایشی استفاده کنید

عطر و ادکلن

سعی کنید تا جای ممکن از اسپری‌های مو، لاک‌های ناخن، لاک‌پاکن و اسپری‌های بدن کمتری در منزل استفاده کنید و در صورت استفاده نیز حتما در مکان‌هایی این کار را انجام دهید که تهویه مناسبی دارد.

از نفتالین استفاده نکنید

نفتالین

Mothballs یا همان مواد نفتالین‌مانند که برای دور نگهداشتن حشرات از لباس‌ها استفاده می‌شوند، ماده‌ای به اسم پارادیکلرو و گاز نفتالین تولید می‌کنند که استنشاق آن‌ها باعث بیماری فرد می‌شود. برخی از مردم این مواد را بین لباس‌ها، پتو و لوازم این‌چنینی قرار می‌دهند و همیشه از این مکان‌ها بوی نفتالین احساس می‌شود که چندان مناسب و البته بی‌ضرر نیست. برای جلوگیری از پروانه‌‌ها و حیواناتی که در بین لباس‌ها ساکن می‌شوند، بهتر است بعد از انبار کردنشان آن‌ها را بشورید و سپس به‌خوبی خشک کنید. پس از آن لباس‌ها و وسایل مورد نظر را در یک محفظه عایق از نفوذ هوا قرار دهید و هیچ نفتالینی را نیز در کنار آن‌ها نگذارید. استفاده از اسپری‌های حشره‌کش برای این گونه موارد توصیه نمی‌شود.

لباس‌هایی که خشک‌شویی شده‌اند

خشک‌شویی

لباس‌هایی که خشک‌شویی شده‌اند اغلب برای مدت محدودی میزان آلودگی منزل را افزایش می‌دهند. پس اگر بوی مواد شیمیایی را در منزل احساس می‌کنید، حتما آن لباس‌ها را  از پلاستیک درآوردید و پیش از استفاده، مدتی در فضای باز قرار دهید.

پارچه‌های تازه را بشویید

لباس شویی

سعی کنید تمام پارچه‌های تازه‌ای را که خریداری شده‌اند، بشویید و این موضوع در خصوص پارچه‌های کتانی و حوله‌ای بیشتر باید رعایت شود. انجام این کار شما را از شر مواد شیمیایی و تغییر سایز دور خواهد کرد.

استفاده از پادری

پادری

کفش‌ها حامل بسیاری از آلودگی‌ها و کثیفی‌ها هستند. پس بهتر است که در منزل خود از کفش‌پاک‌کن یا همان پادری استفاده کنید تا آلودگی‌های موجود در کفش‌ها نیز تا حدودی از بین بروند. این مورد برای خانواده‌هایی که کودکان نوزاد دارند، بسیار مهم است و باعث می‌شود که آلودگی از طریق کفش به خانه منتقل نشود.

استفاده از فیلتر‌های جارو

جارو برقی

همان‌طور که احتمالا در حین جاروکشیدن متوجه شده‌اید، جارو‌ها ذرات و گاهی مقداری گرد و غبار را در هوا پخش می‌کنند که این موضوع برای افرادی که آلرژی دارند به‌هیچ وجه مناسب نیست و باید از کیسه‌های میکروفیلتراسیون یا HEPA (توانایی بالا در جلوگیری از عبور ذرات) استفاده کنند. این نوع از کیسه‌ها چندلایه هستند و به‌همین دلیل امکان عبور مواد بسیار ریز از آن‌ها وجود ندارد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که فیلتر‌های مذکور هزینه زیادی نسبت به نسخه‌های عادی دارند و استفاده از آن‌‌ها تنها در جاروبرقی‌های خاصی میسر است. در برخی از جاروبرقی‌ها شاهد فیلتر‌های الکترواستاتیک در بخش خروجی هوا هستیم اما بنابر گزارش‌های منتشر شده، این نوع از جاروبرقی‌ها گاز اوزون تولید می‌کنند.

از فرش‌های سالم‌تر استفاده کنید

فرش

اگر قصد خرید فرش تازه‌ای را دارید یا می‌خواهید فرش‌های خانه خود را تعویض کنید، بهتر است که از فروشندگان، فرش‌هایی با آلودگی و انتشار مواد ریز کمتر درخواست نمایید. بعد از خرید فرش نیز دو یا سه روز تهویه مناسبی را در محیطی که فرش در آن قرار دارد، ایجاد کنید. گفتنی است که در حال حاضر تولیدکنندگان ایرانی نیز فرش‌هایی با این قابلیت ارایه داده‌اند که استفاده از آن‌ها باعث تمیزی هوای منزل می‌شود.

انتخاب مبلمان مناسب

رنگ زدن

اگر قصد خرید مبلمان جدیدی برای منزل خود دارید حتما نمونه‌هایی را خریداری کنید که از چوب فشرده ساخته شده‌اند و دارای برچسب HUD یا استفاده در منزل و مناطق شهری هستند. براساس قوانین و مقررات دولتی، استفاده از فرمالدئید در حال کاهش است و بهتر است مصرف‌کنندگان نیز استفاده از واکس‌ها و پلیش‌های چوب را کاهش دهند.

کاهش استفاده از حشره‌کش‌ها

دختر بچه

تمام ما در منازل خود مشکلی به نام حشرات داریم که اغلب نیز برای جلوگیری از آن‌ها از حشره‌کش‌ها استفاده می‌کنیم. اما سعی کنید استفاده از آن‌ها را کاهش دهید و حتما از نمونه‌های استاندارد و دارای گواهینامه بهداشتی استفاده کنید.

تمیزکردن دودکش‌ها

بخاری هیزمی

بهتر است که در منازل از بخاری‌های هیزمی و نفتی استفاده نشود. ولی اگر یک نمونه از شومینه‌های این چنینی را در منزل خود دارید، حتما به‌طور سالانه دودکش آن را تمیز کنید.

تمیز کردن تهویه‌ها

تهویه هوا

بهتر است هر از چند گاهی هود و تهویه‌های موجود در منزل را تمیز کنید. پیشنهاد می‌شود که برای انجام این کار از طریق دستورالعمل آن‌ها اقدام نمایید.

نصب هشدار‌دهنده‌های CO

هشدار دهنده CO

گاز بی‌رنگ و بی‌بوی کربن مونوکسید (CO) سالانه افراد زیادی را در دنیا بیمار می‌کند و بسیاری از آن‌ها را نیز می‌کشد. برای جلوگیری از این موضوع حتما در بخش‌های مختلفی از منزل و اتاق‌های خواب هشداردهنده‌ CO نصب کنید و در خرید آن‌ها نیز نمونه‌های تایید شده را انتخاب نمایید.

جلوگیری از مسمومیت‌های اتفاقی

تهیه غذا

در کنار نکاتی که در بالا ذکر شد، باید به این موضوع نیز توجه داشت که نباید غذاهایی را که با ذغال تهیه می‌شوند داخل خانه آماده کرد. به‌هیچ‌وجه ماشین خود را در گاراژ روشن نگذارید و این موضوع در خصوص پارکینگ‌هایی که متصل به خانه هستند، بیشتر تاکید می‌شود. البته به‌ لطف قوانین جدید، میزان تولید CO توسط خودرو‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است.

از رادون دور بمانید

خانه

رادون (Radon) یک نوع گاز بی‌رنگ و بی‌بوی رادیواکتیو است که به‌طور طبیعی در خاک و آب وجود دارد. از طریق شیار‌ها و شکاف‌های موجود در پایه ساختمان، امکان نفود این گاز به‌ بخش داخلی ساختمان وجود دارد و هر فردی باید منزل خود را در این خصوص بررسی کند. البته باید توجه داشت که در برخی از بخش‌های زمین، میزان گاز رادون بیشتر از حالت عادی است و ساکنان در چنین مکان‌هایی باید شرایط لازم را رعایت کنند. گفتنی است که رادون دومین عامل در به‌وجود آمدن سرطان ریه به‌شمار می‌رود و افراد امکان تست این موضوع را در خانه‌هایشان از طریق دستگاه‌های مربوطه دارند. در صورت وجود رادون در منزل اگر از تهویه‌های قوی استفاده کنید، مشکلی به‌وجود نخواهد آمد و برای جلوگیری از آن نیز عایق‌بندی پایه‌های ساختمان توصیه می‌شود.

همان‌طور که در این مقاله از کجارو مطالعه کردید، با روش‌هایی برای تمیز نگهداشتن هوای منزل آشنا شدیم. شما چه راهکار‌هایی برای تمیز نگهداشتن هوای منزل می‌شناسید؟ نکات خود را با ما و کاربران کجارو از طریق بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

منبع:berkeleywellness

مطالب مرتبط:

دیدگاه