موزه موسیقی ایران در محله تجریش تهران

علی زمانی | دوشنبه, ۱۴ دی ۹۴ ساعت ۱۹:۳۰

امروز در سرویس پرونده یک سایت کجارو، به سراغ یکی دیگر از موزه‌های کمتر شناخته‌شده پایتخت رفتیم. موزه موسیقی ایران که در شمال تهران واقع‌شده، برای علاقه‌مند به هنر موسیقی، فضای جذابی دارد که در ادامه گشتی دیجیتالی در آن می‌زنیم. با ما همراه باشید.

 موسیقی در فرهنگ و تمدن ایران‌زمین، از جایگاه والایی برخوردار بوده و جای‌جای اقلیم پهناور ایران، با موسیقی‌های ملی و مقامی، شهره خاص و عام است. موزه موسیقی که یکی از موزه‌های جدید کشورمان مانند موزه صنعت برق و موزه حیات وحش است، خیلی برای شهروندان تهرانی به‌خصوص اهالی تجریش و نیاوران، شناخته‌شده نیست و انتظار می‌رود اطلاع‌رسانی دیجیتالی فعالیت مراکز رسمی گردشگری کشورمان در کجارو، در تحریک تقاضا موثر باشد. بازدید از موزه‌های کشورمان در همه شهرها، یکی از عوامل موثر در توسعه گردشگری شهری و همچنین بستری برای تقویت صنعت گردشگری ایران خواهد بود که ملت و دولت، باید برای رونق‌بخشی به آن تلاش کنند. به نظر می‌رسد موزه موسیقی ایران، می‌تواند یکی از محفل‌های جالب و جذاب برای اهالی موسیقی و حتی سینما و میراث فرهنگی باشد که جذاب‌سازی برای آن، از جنبه‌های اینترنتی و سنتی، اهمیت دارد. دیدار مدیرکل موسیقی کویت از موزه موسیقی ایران در ماه‌های گذشته سبب شد تا این مسئول کویتی، از موزه موسیقی کشورمان برای راه‌اندازی موزه موسیقی کویت، درخواست همکاری کند. امری که زمینه بالندگی بیشتر این موزه را در منطقه سبب خواهد شد.

موزه موسیقی

موزه موسیقی ایران به نشانی اینترنتی http://www.musicmuseum.ir بارگذاری شده و از نظر انتخاب دامنه و پسوند، یک دامنه مطلوب است. امکان حدس‌زدن صحیح و آسان نام دامنه چنین وب‌سایتی برای کاربران ایرانی و غیرایرانی فراهم بوده و همین عامل، زمینه معرفی بهتر محتوا به موتورهای جست و جو و بستر بازدید مکرر به صفحات را سبب می‌شود. انتخاب درست نام دامنه، مقوله‌ای مهم در بارگذاری صفحات سایت‌ها، به‌خصوص URLهای رسمی در فضای مجازی است که وب ‌مستر سایت‌های دولتی ایران، باید به این موضوع توجه کنند. ساختمان موزه موسیقی ایران، از معماری و نورپردازی خوبی در شب برخوردار بوده و همین موضوع، سبب انعکاس تصاویر ساختمان موزه در صفحه نخست سایت شده است. البته شایسته‌تر است که برای اطلاع‌رسانی بهتر به جامعه مخاطبان، تمرکز از روی نماگرایی به محتواگرایی تخصصی، حتی در صفحه اول، تغییر یابد. دنیای موسیقی ایران را با موزه موسیقی جست‌وجو کنید و به سازها دست بزنید!

 کوتاه از موزه موسیقی ایران

موزه موسیقی مانند موزه ملک و موزه هنرهای معاصر و ده‌ها موزه و گالری تهران و مراکز استان‌ها، برای میلیون‌ها هموطن هنردوست ایرانی، محفل شناخته‌شده‌ای نیست و تا حدی هم، حق با هموطنان است که اطلاع‌رسانی ضعیف، زمینه ناشناس بودن مقاصد گردشگری شهری را سبب می‌شود. موزه موسیقی ایران، با مساحت تقریبی ۳۶۰۰ متر مربع و زیربنای ۱۴۰۰ متر مربع، با هدف حفظ میراث موسیقیایی ملی و همچنین معرفی آثار و تولیدات گذشتگان و تکریم اساتید و پیشکسوتان دنیای موسیقی کشورمان، در آبان سال ۱۳۸۹ هجری شمسی در خیابان مقصودبیک تجریش، راه‌اندازی شد و تاکنون، با بازدید بزرگان موسیقی معاصرکشورمان و عاشقان هنر موسیقی ایران، مواجه شده است.

این موزه، هم‌ اکنون با محافل آکادمیک داخلی و بین‌المللی موسیقی، مشغول به همکاری بوده و تلاش دارد تا هزاران صفحه موسیقی تولیدشده در کشور را با همیاری دانشگاه هیلدس‌هایم آلمان، دیجیتالی کند. در آرشیوی که در موزه موسیقی قرار دارد، نخستین صفحات موسیقیایی ضبط شده به دستور مظفرالدین شاه قاجار، در دسترس بوده و این آرشیو، یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های موسیقی کشور را در اختیار محققان این عرصه قرار می‌دهد. این آثار همچون دیگه آثاری که در موزه نگهداری می‌شوند، برای بسیاری از علاقه‌مندان به عرصه موسیقی، شناخته‌شده نیست و به همین خاطر، موزه موسیقی ایران، محفلی برای آشنایی و آشتی مجدد با میراث فرهنگی ناملموس ایران‌زمین به شمار می‌رود.

 شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، یکی از مجموعه‌های موثر در تاسیس این موزه در پایتخت بوده است. بخش‌هایی از جمله: سالن نمایش سازها، گنجیه موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت‌وساز، مخزن محصولات مکتوب و بخش دیداری و شنیداری، قسمت‌های اصلی موزه موسیقی کشورمان را تشکیل داده است. کتابخانه موزه، بیش از شش هزار جلد کتاب در عرصه هنر و موسیقی ایران و جهان را در خود جای داده که می‌تواند منبع خوبی برای علاقه‌مندان و محققان عرصه موسیقی کشور باشد. آمفی‌تئاتر موزه موسیقی و استودیو آن که در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده است، عاملی برای بازدید عاشقان هنر از موزه موسیقی ایران شده است که امیدواریم بستری برای جذب هزاران مخاطب این عرصه در سال‌های آینده فراهم گردد. اگر تاکنون به موزه موسیقی مراجعه نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم در صورتی‌ که از پایتخت‌نشینان خوش‌نشین هستید، بازدید از این موزه هنری کشورمان را در برنامه تفریح روزهای زمستان قرار دهید. ساختمان زیبا و نوع چیدمان حرفه‌ای و نوستالژیک موزه موسیقی، حرف‌های گفتنی و ناگفتنی بسیاری برای علاقه‌مندان به تاریخ موسیقی ایران‌زمین دارد.

موزه

گشتی دیجیتالی در سایت موزه موسیقی ایران

سایت موزه موسیقی ایران با آن‌ که خیلی تازه کار نیست، اما اطلاع‌رسانی حرفه‌ای ندارد و زمان بررسی این سایت توسط سرویس پرونده یک سایت کجارو، شاهد عدم به‌روزرسانی برخی از صفحات آن بودیم. مثلا درباره این موزه، اطلاعات مفیدی در صفحات، در دسترس نیست و این قضیه دفعه اول تصویر ذهنی مطلوبی را برای بازدیدکننده‌ ایجاد نمی‌کند. بخش‌هایی مانند تاریخچه موزه و معرفی بخش‌های موزه، خالی از اطلاعات است. اما بخش موزه موسیقی به روایت تصویر، بخش مصور سایت را تشکیل می‌دهد. صفحه نخست سایت، دارای بخش‌های اصلی مانند معرفی موزه، مجموعه فرهنگی، برنامه‌های موزه، اخبار، کارگاه ساز، آرشیو موسیقی، تماس با ما و بخش انگلیسی زبان است که تلاش دارد مخاطبان را با هر دانش موسیقیایی، با کارکردهای موسیقی ایران و فعالیت‌های این مرکز آشنا کند.

گالری موزه

بخش مجموعه فرهنگی موزه، شامل ۴ بخش با نام‌های: گالری نمایشگاهی موزه، سالن تمرین موزه، آمفی‌تئاتر موزه و استودیو موزه موسیقی است. متاسفانه هر ۴ قسمت، از محتوا خالی بوده و حضور وب‌مستر محترم برای به‌روزرسانی این بخش‌ها را طلب می‌کند. البته به‌جز این بخش، سایر بخش‌ها نیز در حال به‌روزرسانی است که امیدواریم در اسرع وقت، تکمیل شود. با توجه به فرایند بارگذاری تکمیلی سایت، توصیه‌های ۲۳ گانه زیر، می‌تواند جذابیت‌های اطلاع‌رسانی سایت موزه موسیقی ایران را افزایش دهد.

 ۲۲+۱ توصیه به موزه موسیقی ایران

۱-معرفی موزه موسیقی ایران، اعضای هیئت مدیره، مدیران وقت و همچنین، تاریخچه‌ای از فعالیت‌ها و اهداف آینده این محفل موسیقیایی کشور، در بخش معرفی سایت ارائه شود. ارائه این اطلاعات، درک خوبی به مخاطب برای آگاهی از ماموریت‌های حال و آینده این مرکز خواهد داد.

۲-به‌واسطه مراجعه قشر خاصی از مخاطبان به وب‌سایت موزه‌های کشور، زمان بارگذاری مجدد صفحات سایت، در صورت امکان، داخل هر صفحه قید شود و مسئولان بارگذاری، خود را مقید به طراحی صفحات در فریم زمانی مربوطه کنند.

۳-ارائه بخشی درباره تاریخچه موسیقی کشورمان در بخش معرفی موزه، خالی از لطف نیست. این بخش می‌تواند در مراحل نخست، به معرفی نشانی اینترنتی مراکز و مجموعه‌های فعال در عرصه موسیقی محلی، سنتی و انقلابی و . . . ایران پرداخته و بازدیدکنندگان را با ظرفیت‌های ناب موسیقی اقوام ایرانی آشنا کند.

۴-لینک کلیه سایت‌های موزه‌ای و همچنین مراکز گردشگری رسمی ایران در فضای مجازی، در بخش پیوندهای سایت، ارائه شود.

۵-پس از به‌روزرسانی کامل صفحات سایت، آدرس این سایت، در درگاه موزه‌های ایران قرار گیرد.

۶-بخش ارتباط با ما سایت، همان طور که همواره در سرویس پرونده یک سایت اشاره می‌شود، می‌بایستی با فرم آنلاین حرفه‌ای همراه شود تا مخاطبان، برای تعامل با مسئولان سایت، با مشکل روبه‌رو نشوند. ارائه کد رهگیری الکترونیکی برای پیگیری نامه ارسالی و همچنین، ارسال یک نسخه از نامه کاربر به پست الکترونیک وی، در تکریم کاربران سایت موثر است.

۷-معرفی سایت‌ها و مجموعه‌هایی که به معرفی و تبلیغ سایت موزه موسیقی و این مرکز در فضای مجازی پرداخته‌اند، در بخش خبری منعکس شود.

۸-بخش خبری سایت، نباید به اطلاع‌رسانی صرف رویدادهای موزه موسیقی اکتفا کند و اطلاع‌رسانی صنعت موسیقی کشور در این درگاه، عاملی برای ارتقای مخاطب سایت و ضریب فزاینده بازدید حضوری از موزه را سبب می‌شود که باید به آن اهتمام داشت.

ادوات موسیقی

۹-معرفی کلیه اداوات موسیقی، گالری‌ها و بخش‌های مختلف موزه، می‌بایستی بر اساس محتوای تفصیلی مصور باشد تا اطلاعات خوبی به کاربران سایت ارائه کند و آن‌ها را به بازدید حضوری ترغیب کند.

۱۰-معرفی موزه موسیقی کشورمان توسط فایل‌های ویدئویی چندزبانه، عاملی برای معرفی بهتر موزه به کاربران اینترنت و همچنین، بستری برای اطلاع‌رسانی سریع و حرفه‌ای این موزه به مخاطب سایت به شمار می‌آید. فایل‌های ویدیویی خوب، می‌تواند شمار بازدید از سایت را افزایش دهد و در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب پیدا کند.

۱۱-تعامل سایت موزه موسیقی با خبرگزاری‌های رسمی کشور برای انعکاس اخبار و محتوای آن‌ها در سایت‌های خبری مشهور فارسی، زمینه مطرح شدن بیشتر موزه را به‌دنبال خواهد داشت.

۱۲-طراحی و ساخت اپلیکیشن موزه موسیقی، یکی از اقدامات ضروری برای حفظ تعامل سایت با طیف گسترده مخاطبان آن است. این اپلیکیشن می‌تواند با ارسال اطلاعیه‌هایی الکترونیکی به کاربران، آنان را نسبت به رویدادهای هنری این مرکز آگاه کند. همچنین، دریافت محصولات و خدمات قابل ارائه به کاربران، از طریق این app ، امکان‌پذیر خواهد بود.

۱۳-راه‌اندازی بخش انگلیسی سایت، برای قسمت‌های اصلی موزه ضروری است. اما الزامی برای انتشار کلیه‌ی محتوا به این زبان وجود ندارد.

۱۴-تصاویر و محتوای متنی سایت، دارای کپی رایت باشد تا مخاطبان موزه، نسبت به استفاده از آن‌ها با مقاصد مختلف مطلع شوند.

۱۵-عاشقان موسیقی در سراسر ایران بسیار است و همه این افراد، مشتریان بالقوه و بالفعل موزه موسیقی کشورمان را تشکیل می‌دهند که این موزه برای جذب و تشویق این افراد به بازدید حضوری از موزه و نصب app آینده، باید با برنامه‌ریزی پیش برود.

۱۶-اهالی موسیقی و علاقه‌مندان این عرصه، افرادی آشنا به مسائل دیجیتالی هستند و به همین خاطر، سطح بالایی از اطلاع‌رسانی در موسیقی به‌خصوص در این سایت، بایستی بر مبنای المان‌های چندزبانه و چندرسانه‌ای باشد. شاید معرفی کلیه صفحات به‌صورت صوتی، خالی از لطف نباشد.

۱۷-گزینه پخش قطعاتی منتخب از موسیقی فاخر کشورمان در صفحات سایت، می‌تواند تجربه خوبی را برای کاربر موزه، ایجاد کند.

۱۸-امکان خرید محصولاتی که در موزه موسیقی ایران عرضه می‌شود، به‌صورت اینترنتی فراهم شود.

۱۹-معرفی موزه موسیقی در موتورهای جست‌وجو و سایت‌های غیررسمی ایران نیز، به‌واسطه دامنه کاربرد و مخاطب بالای سایت، در دستور کار قرار بگیرد.

۲۰-نسخه موبایلی سایت موزه موسیقی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

۲۱-ارائه محتوا روی پس‌زمینه مشکی، اگرچه در سایت‌های موزه‌ای ایران و جهان سابقه دارد، اما به نظر می‌رسد رویه بهتری برای اطلاع‌رسانی و بارگذاری صفحات سایت بتوان در نظر گرفت.

۲۲-معرفی عکس‌ها و محتوای جالب و جذاب این سایت در شبکه‌های اجتماعی در آینده نزدیک غیر قابل اجتناب خواهد بود. از وب‌مستر انتظار داریم با راه‌اندازی صفحه رسمی موزه موسیقی در این شبکه‌ها، به معرفی موزه موسیقی به میلیون‌ها ایرانی فضای مجازی کمک کند.

۲۳- راه‌اندازی بخش کودک و نوجوان موزه موسیقی ایران، اقدام مطلوب و خلاقانه‌ای است که وب‌مستر محترم باید به آن توجه کنند.

درباره سایت

  • نشانی: http://www.musicmuseum.ir
  • پست الکترونیک: info@musicmuseum.ir
  • نشانی: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹
  • تلفن: ۲۲۶۷۲۷۸۵

امیدواریم موزه موسیقی ایران پس از راه‌اندازی تکمیلی وب‌سایت در ماه آینده،، شاهد حجم گسترده‌تری از گردشگران ایرانی و خارجی باشد که سال ۲۰۱۶ را در یکی از مقاصد گردشگری خاورمیانه و جهان، سپری خواهند کرد.

موفقیت دست‌اندرکاران موزه موسیقی ایران را آرزومندیم.

دنیای گردشگری ایران و جهان را هرروز در کجارو دنبال کرده و ما را از نقطه‌نظرات و پیشنهادها خود بهره‌مند کنید.

تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه