فرصت های تحقیقاتی با دانشگاه ها و بورسیه های بین‌المللی سنگاپور

علی زمانی | سه شنبه, ۱۵ دی ۹۴ ساعت ۱۹:۳۰

چندی پیش بود که نخستین جایزه علم و فناوری مصطفی(ص) که به دانشمندان مسلمان اعطا می‌شود، به محققی از دانشگاه‌های سنگاپور تخصیص یافت و جایزه ۵۰۰ هزار دلاری، به متخصص مهندسی زیستی رسید. عجیب نیست که این کشور مسلمان جنوب شرق آسیا، همچنان در مسیر تولید علم دنیا، در آسیا و جهان پیشتاز بوده و ۲ دانشگاه این کشور، در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داشته باشد. گزارش امروز سرویس تحصیل و مهاجرت کجارو، به راهنمایی علاقمندان به تحصیل در این کشور دانش بنیان موفق می‌پردازد. با ما همراه باشید.

چرا سنگاپور؟

سنگاپور می‌تواند برای ایرانی‌ها، یک مقصد تحصیلی و تحقیقاتی برون‌مرزی فوق‌العاده خوب باشد. کشوری که اسلام را به عنوان سومین مذهب رسمی خود پذیرفته و با چندمیلیون جمعیت، به اندازه چندین کشور اروپایی، تولید و صادرات علمی دارد، برای کشور در حال توسعه ای چون ایران، دارای ظرفیت‌های قابل استفاده بسیاری است. برای عاشقان تحصیل در دانشگاه‌های شمال اروپا و آمریکا، تغییر رویه از غرب به سمت جنوب شرق آسیا، می‌تواند یک راهبرد خوب و ارزنده باشد. متاسفانه، محققان و دانشجویان ایرانی مشتاق به تحصیل در خارج از کشور، در چند دهه اخیر، با تب تحصیل در غرب مواجه شده اند و این قضیه باعث شده تا تعاملات دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های برتر آسیا و همچنین برقراری تعاملات تحقیقاتی مشترک آسیایی، به خصوص میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، وضعیت مطلوبی نداشته باشد. ایران و سنگاپور، دارای توانمندی‌های علمی و تحقیقاتی بسیاری در زمینه‌های مختلف مهندسی و پزشکی هستند و این ‌امر فرصتی برای تولید علم با همکاری دو جانبه است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. مراکز دانش بنیان ایران و سنگاپور و پارک‌های فناوری آن‌ها، می‌تواند الگویی ممتاز برای کشورهای اسلامی به خصوص کشورهای منطقه خلیج فارس باشد و فواید اقتصادی و صنعتی بسیاری را برای ایران عصر پساتحریم به ارمغان آورد.

سنگاپور، فاصله خیلی کمی با کشور مالزی دارد و یکی از اقتصادهای نوظهور قرن بیست و یکم محسوب می شود. این کشور، مراکز علمی و آکادمیک بسیار معتبری در کلاس جهانی دارد اما دانشجویان ایرانی زیادی در دانشگاه‌های این کشور فعال نیستند و به نظر می‌رسد، تب غرب گرایی دانشجویان ایرانی مشتاق به تحصیل در دانشگاه‌های اروپا و امریکای شمالی، فرصتی را برای بررسی دانشگاه‌های معتبر این کشور نمی‌دهد. سنگاپور، یکی دیگر از معدود کشورهای آسیا به شمار می رود که زبان انگلیسی در سطح خوب مانند فیلیپین، در آن رواج دارد و همه دانشگاه‌ها به این زبان فعالیت دارند. کیفیت بالای تحصیل و زندگی در این کشور سبب شده تا ده‌هاهزار دانشجو از سراسر جهان، دانشگاه‌های این کشور را برای مقاطع مختلف تحصیلی انتخاب کنند.

بورس سنگاپور

رشد علمی سنگاپور در ۳ دهه اخیر، بسیار فراتر از موفقیت‌های علمی و تجاری کشور مالزی بوده و همین امر، زمینه را برای بالندگی بیشتر مراکز آکادمیک سنگاپور فراهم کرد. هرساله صدها دانشجوی دوره دکترا از کشورهای مختلف جهان، تحت برنامه بورسیه سنگاپور موسوم به SINGA به این کشور سفر می‌کنند که در چند سال اخیر، دانشجویان ایرانی نیز موفق به دریافت این بورسیه تحصیلی معتبر شده‌اند. برای آگاهی از فرصت‌های بورسیه سینگا، به فصل مربوطه مراجعه کنید. البته بورس‌های دولتی متنوع دیگری نیز برای علاقه‌مندان به تحقیق و تحصیل در این کشور معرفی شده است که این افراد می‌توانند با اطلاع از این فرصت‌ها، شانس تحصیل در معتبرترین دانشگاه‌های قاره کهن  را پیدا کنند.

سنگاپور امروزه به عنوان بازترین اقتصاد جهان و همچنین در رده هفتم پایین‌ترین نرخ فساد اداری (corruption) و یکی از اقتصادهای برتر قاره آسیا شناخته می شود که بیشترین سرانه GDP  را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. جمعیت چند میلیونی این کشور کوچک آسیایی، ظرف سال گذشته میلادی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات و کمتر از ۵۰۰ میلیارد دلار واردات داشته است که این  تراز مثبت تجاری ، نقش بی بدیل و موفق تولید علم این کشور را در دنیای کنونی نشان می‌دهد. بنابراین، اگر این کشور را نیز مانند کره جنوبی و ژاپن، در فهرست انتخاب‌های خود برای تحصیل درخارج از مرزها قرار بدهید، یک انتخاب بسیار موفق را انجام داده‌اید که می‌تواند فرصت‌های شغلی و تحصیلی گسترده و در کلاس بین‌المللی برای شما به ارمغان آورد. فرصتی که قطعا در اکثر کشورهای اروپایی، قادر به تجربه آن نخواهید بود. توجه به نکته های زیر، می‌تواند شما را در یافتن فرصت‌های تحصیلی و بورسیه متنوع در این کشور موفق آسیایی یاری دهد.

فرصت‌های تحصیلی و بورسیه سنگاپور

نکته: یکی از بورسیه‌های دولتی و مطرح دنیا، بورسیه SINGA است که به متقاضیان تحصیل در مقاطع دکترا و پسادکترا در دانشگاه‌های این کشور اعطا می شود. دانشجویان زیادی از کشورمان، در سال‌های اخیر موفق به اخذ این بورسیه تحصیلی شده اند که هزینه آن سالانه ۲۵ هزار دلار سنگاپور به مدت ۳ سال است. از طریق پرتال دانشگاه‌های سنگاپور، می توانید با ایرانیان شاغل به تحصیل در این کشور، در تعامل باشید و اطلاعات لازم مبنی بر زندگی و تحصیل در این کشور زیبا و دانش‌بنیان را دریافت کنید.

کلاس دانشگاه سنگاپور

نکته: همواره سایت سفارت ایران در سنگاپور و سفارت این کشور در تهران را برای آگاهی از جزییات روند صدور ویزا و وضعیت زندگی و مسائلی از این دست، زیر نظر داشته باشید.

نکته: سایت دولت سنگاپور و وزارت آموزش عالی این کشور، بستری برای ارتباطات دانشجویان خارجی این کشور با بدنه دولتی و علمی آن است که در صورت سفر به این کشور می بایست در ذهن داشته باشید.

نکته: سنگاپور بر خلاف هند و مالزی، دانشگاه‌های زیادی ندارد. اما هیچ‌یک از دانشگاه‌های این دو کشور، در سطح کمی و کیفی دانشگاه‌های سنگاپور نیستند. به این موضوع در انتخاب رشته و دانشگاه توجه کنید. حتی اگر قادر به دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های سنگاپور نیستید اما از پس شهریه های دانشگاه برمی‌آیید، تحصیل در سنگاپور از همه نظر بهتر از تحصیل در دانشگاه‌های مالزی، هند و فیلیپین است. اما طراز علمی خیلی متفاوتی با دانشگاه‌های استرالیا، ژاپن و کره جنوبی ندارد، مگر آن‌که قصد تحصیل در رشته‌ای خاص زیر نظر اساتید مشخصی در دانشگاه‌های غیر سنگاپوری در آسیا داشته باشید.

نکته:  برخی از نخست وزیران سنگاپور و برندگان جوایز بین‌المللی  علمی این کشور، فارغ‌التحصیل ۲ دانشگاه بزرگ آسیا هستند. دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) به همراه دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور  (NTU) همواره در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند. در بسیاری از مقالات نشریات معتبر بین‌المللی، نام محققان و اساتید این دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف دیده می شود. در صورتی که مشتاق به تحصیل در این کشور هستید، این دو دانشگاه را در فهرست اولویت‌های خود قرار دهید.

نکته: تعامل با اساتید دو دانشگاه برتر سنگاپور، برای دریافت پذیرش و بورسیه تحصیلی اکیدا توصیه می‌شود. برخی از دانشجویان ایرانی که موفق به دریافت پذیرش و کمک هزینه تحصیلی از این دو دانشگاه شدند، از طریق بیانیه هدف و پروپزال تحقیقاتی مستند و مستدل توجیه‌آور، احراز صلاحیت علمی شده‌اند. این فرآیند، شاید ماه‌ها به طول بیانجامد، اما ثمره و نتیجه خوبی را برای مشتاقان تحصیل در یکی از برترین مراکز علمی جهان به دنبال خواهد داشت.

نکته: بسیار مشاهده شده است که دانشجویان ایرانی مشتاق به تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های سنگاپور، پیش از دریافت موافقت استاد راهنما برای اعطای پذیرش تحصیلی به دانشجو، چند ماهی روی یک موضوع موردعلاقه مشترک کار می‌کنند. مثلا، استاد راهنما از دانشجو می‌خواهد که درباره موضوع خاصی، ظرف ۱ ماه یا مدتی معلوم، مرور منابع (LITERATUST STUDY) انجام داده و نتایج را به استاد مربوطه ارسال کند. این قضیه، سبب آشکار شدن میزان توانمندی دانشجو در انجام فعالیت‌های تحقیقاتی از راه دور شده و می‌تواند استاد راهنما را نسبت به ترغیب وی برای پذیرش سرپرستی PhD study متقاضی، به درک شفافی برساند.

دانشگاه سنگاپور

نکته: بارها مشاهده شده است که از برخی از متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا درخواست می‌شود که به مدت مشخصی، در چارچوبی که استاد دپارتمان مورد نظر شما معین می‌کند، کار پژوهشی مشترک با فلان استاد انجام دهید. مثلا ۱۰ مقاله را در رشته مورد نظر شما که توسط استاد انتخاب می‌شود، بررسی کرده و خلاصه یافته‌های آن را در قالب یک مقاله علمی مبتنی بر استانداردهای مقاله نویسی حرفه ای آماده و به استاد ارسال کنید. بعضا، در صورتی که این مرور منابع، حائز استانداردهای لازم باشد، زمینه را برای انتشار مشترک مقاله در نشریات علمی  (scholarly papers که داوری (blind review) نیز فراهم می‌کند. توانایی شما در ارائه چنین محصول علمی، در صورتی که با استانداردها و انتظارات اساتید همراستا و نزدیک باشد، شانس پذیرش تحصیلی مبتنی بر Teaching Assistantship را بسیار افزایش می‌دهد. همواره تلاش کنید از چنین بسترهایی، چند ماه قبل از اقدام برای اپلای در دانشگاه‌های سنگاپور استفاده کنید. تجربه نشان داده است که شمار زیادی از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در این کشور، با همکاری با استاد راهنمای مورد نظر از چند هفته قبل، موفق به اخذ پذیرش شده‌اند.

نکته: تقریبا در همه دانشگاه‌های سنگاپور، دانشجویان ایرانی در کلیه مقاطع تحصیلی مشغول به تحصیل هستند. پیدا کردن این افراد در پرتال دانشگاه‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی، اصلا دشوار نیست و زمینه را برای آشنایی بهتر و بیشتر شما از ظرفیت‌های علمی و بورسیه این کشور فراهم می‌کند.

نکته: همانند اکثر کشورهای دنیا، فرصت‌های بورسیه و کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و به ویژه دکترا، به مراتب بیشتر از دوره های کارشناسی و یا دوره‌های بدون مدرک (Non-Degree programs)‌ است.

نکته: پذیرش در همه دانشگاه‌های سنگاپور، مبتنی بر داشتن مدرک زبان نیست. به خصوص برای دریافت بورس سینگا. اما یادگیری زبان انگلیسی پس از ورود به سنگاپور و عدم توانایی در تامین شرایط زبانی (English language requirements) دانشگاه‌ها، شانس پذیرش شما را در دانشگاه‌های سنگاپور تضعیف خواهد کرد.

نکته: برای دریافت پذیرش و بورس تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور، به دلیل آن‌ که رقابت علمی شدیدی بین متقاضیان تحصیل در سنگاپور وجود دارد، افرادی که معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد آن ها کمتر از ۱۶ است، شانس ضعیفی دارند. اما همین شانس ضعیف را در فصل معدل پایین‌ها توضیح دادیم که چه طور می‌توان تقویت کرد. تعامل با اساتید مورد نظر در دانشگاه هدف و انجام کارهای مطالعاتی مقدماتی روی یک بیانیه هدف خوب، می‌تواند ورق را به سمت شما برگرداند.

نکته: دانشگاه‌هایی چون: دانشگاه مدیریت سنگاپور، موسسه فناوری سنگاپور، دانشگاه SIM از جمله مراکز علمی دولتی معتبر این کشور محسوب می‌شوند. ایرانیان در دانشگاه‌ها و مراکز تجاری و حتی خدماتی این کشور، حضور فعال دارند و این جامعه را می‌توانید از طریق اینترنت و تعامل با انجمن‌ها و گروه‌های علمی و اجتماعی پیدا کنید.

نکته: برنامه‌های علمی و صنعتی مشارکتی مراکز آکادمیک سنگاپور با منابع بین‌المللی معتبر، از سال ۱۹۹۹ میلادی به این سو گسترش یافته است. برای آگاهی از فرصت‌های تحقیقاتی و بورسیه این منابع، فهرست زیر را ملاحظه کنید:

نکته: دانشگاه‌های خصوصی  و بین‌المللی بسیاری در این کشور وجود دارد که به اندازه مراکز دولتی، اعتبار جهانی در اختیار ندارند اما، علاقه‌مندان تحصیل در این کشور، می‌توانند برای بررسی شانس پذیرش خود، با مراکزی که در زیر آمده است نیز مکاتبه کنند:

نکته: همواره برخی از منابع بورسیه سنگاپور را در فهرست زیر بررسی کنید:

نکته: پروفسور برتیل اندرسون، دانشمند بیوشیمی سوئدی، از سال ۲۰۱۱ میلادی تا کنون، ریاست دانشگاه NTU را به عهده دارد و بیش از ۳۰۰ مقاله در نشریات بین‌المللی در این عرصه منتشر کرده است. ریاست یک فرد سوئدی بر یکی از برترین دانشگاه‌های سنگاپور و آسیا، نشان‌دهنده محیط دانش بنیان کاملا بین‌المللی این دانشگاه است که زمینه جذب و همکاری با طیف گسترده‌ای از محققان رشته‌های علمی را در سراسر جهان فراهم کرده است. بنابراین، یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های تحصیل و تحقیق در دانشگاه‌های سنگاپور، فرصت استثنایی ارتباط و همکاری با برترین محققان روزگار معاصر در رشته‌های مختلف علمی به شمار می رود که برخی از محققان و اساتید، نامزدهای دریافت جایزه نوبل سال‌های گذشته یا آینده هستند. حتی اگر دانشگاه‌های سنگاپور را برای ادامه تحصیل انتخاب نکردید، به شما توصیه می‌کنیم از اساتید این دانشگاه‌ها، برای بازبینی و داوری مقالات، پایان نامه و حتی بیانیه هدف خود که به دانشگاه‌ها و مجلات دیگر ارسال می‌کنید، استفاده کنید. چنین مجموعه ای از نخبگان در رشته‌های مختلف علمی، برای اهل فن، یک فرصت ایده آل محسوب می شود.

نکته: برخی از رشته‌ها در دانشگاه‌های سنگاپور، به صورت کورسی و برخی به صورت کاملا تحقیقاتی ارائه می شود. مثل رشته‌هایی که در دانشگاه NTU عرضه شده است. برخی از رشته‌های این دانشگاه به خصوص در مقطع دکترا، با همکاری دانشگاه‌های مطرح غربی برگزار می‌شود که به آن‌ها Joint PhD program  می‌گویند و امکان تحصیل همزمان در ۲ دانشگاه برای دانشجویان واجد شرایط فراهم است. برخی از دانشگاه‌های همکار این دانشگاه، در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. البته برخی از رشته‌های ???????? ???? این دانشگاه نیز به صورت Dual برگزار می شود که به نظر می‌رسد فرصت‌های تحصیلی و بورسیه متنوعی را برای متقاضیان این رشته‌ها به همراه داشته باشد. مثلا رشته کارشناسی ارشد ?????? ????? این دانشگاه، با همکاری دانشگاه منچستر انگلستان برگزار می‌شود که از قضا هرساله متقاضیان زیادی هم دارد. هزینه این دوره، ۴۸ هزار دلار سنگاپور برآورد شده‌است که البته بورس به آن تعلق نمی‌گیرد.

نکته: درباره تحصیل در دانشگاه ملی سنگاپور، هر پرسشی داشتید، مستقیما به enquiry@nus.edu.sg ارسال کنید و پاسخ خود را ظرف ۲ روز کاری دریافت کنید. تعامل الکترونیکی گسترده با دانشگاه‌های سنگاپور، در درک بهتر و بیشتر شما نسبت به محیط علمی و اداری این دانشگاه و فرآیندهای حاکم بر آن، مثمرثمر خواهد بود.

نکته: برخی از رشته‌های دانشگاه NUS سنگاپور، برای متقاضیان کشورهایی که عضو گروه ASEAN هستند، بورسیه تحصیلی فراهم کرده‌است. مانند رشته کارشناسی ارشد پایداری و عملکرد ساختمان.

نکته: در صورتی‌ که نتوانید در دانشگاه‌های سنگاپور،کمک هزینه تحصیلی دریافت کنید، می‌بایست برای تحصیل در مقاطع و رشته‌های مختلف، بین ۱۵  تا ۳۰ هزار دلار سنگاپور (۳۸۶۲۵۰۰۰ تا ۷۷۲۵۰۰۰۰تومان) شهریه سالانه پرداخت کنید که این رقم به غیر از هزینه‌های زندگی در این کشور گران آسیا است.

نکته: دانشگاه ملی سنگاپور، به ازای اپلیکیشن آنلاین، ۲۰ دلار (۷۹,۱۳۷ تومان) و به ازای اپلیکیشن‌های کاغذی، ۴۰ دلار(۱۵۸,۲۷۴ تومان) از دانشجویان دریافت می‌کند. اطلاعات کاملی درباره دانشجویان کنونی دانشگاه و امور مربوط به آنان، در کنار پاسخ به ۲۵ پرسش متداول متقاضیان تحصیل در این دانشگاه، در دسترس متقاضیان قرار گرفته است که مطالعه این محتواها را توصیه می‌کنیم.

نکته: درباره دانشگاه‌های سنگاپور، ظرفیت‌های علمی، وضعیت کلاس‌ها، محیط دانشگاه، وضعیت زندگی دانشجویی، واقعیت‌های زندگی شهری در این کشور و مسائلی از این دست، به صورت کاملا مستند، از طریق فایل‌های ویدئویی به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، قابل مشاهده است. البته پرتال‌های ارائه خدمات گردشگری عمومی در این کشور مانند www.yoursingapore.com و www.tripfilms.com نیز برای آگاهی از اموراتی که در این کشور با آن رو به رو می شوید، توصیه می شود.

نکته: یکی از بهترین منابع اطلاعاتی برای آگاهی از فرصت‌های تحصیلی و بورسیه در سنگاپور، موسسه ملی آموزش این کشور است که در نشانی http://www.nie.edu.sg قرار دارد. این موسسه تا کنون، ۳۳ هزار کاشناس را برای فعالیت در دانشگاه‌ها و مراکز  آموزش عالی این کشور آموزش داده است و با بیش از ۴۰ دانشگاه معتبر در ۵ قاره جهان همکاری دارد.

نکته: انجمن دانشجویان سنگاپور نیز، از  جمله منابع خوب برای آگاهی از برنامه‌های عمومی و اختصاصی تدارک دیده شده در دانشگاه‌های این کشور است که می‌تواند شما را با فارغ‌التحصیلان و دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های این کشور آشنا کند.

امیدواریم مراکز آکادمیک کشورمان، برنامه‌های اعزام دانشجوی مشترک را در دستور کار قرار داده و بتوانند از ظرفیت‌های علمی و صنعتی این کشور در جهت توان‌افزایی آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خود استفاده کنند. سنگاپور، یکی از فرصت‌های ایده‌آل برای توسعه روابط علمی و اقتصادی ایران با کشورهای پیشرفته آسیایی بوده و هست و امید می رود که دولت تدبیر و امید، برای بسط همکاری‌های علمی و اقتصادی دو کشور به خصوص در عرصه استفاده از پتانسیل‌های پژوهشی این کشور، بهتر از گذشته اقدام کند.

دنیای گردشگری و تحصیل را همواره با پرتال تخصصی کجارو دنبال کنید.

تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه