هنگام خرید چراغ پیشانی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

زهره خسروی
زهره خسروی یکشنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۳
هنگام خرید چراغ پیشانی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همراه داشتن یک چراغ پیشانی باکیفیت برای همه علاقه‌مندان سفرهای ماجراجویانه از قبیل کوهنوردی و کوهپیمایی، غارنوردی، دره نوردی، دوچرخه سواری و کمپینگ ضروری است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۴/۱۰/۱۳ توسط محمد میرافشاری نوشته شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۲۶ به‌روزرسانی شده است.

ماجراجویی در طبیعت بدون عبور شبانه از مسیرهای جنگلی و بیابانی، صعودهای شبانه در ارتفاعات پوشیده از برف و فعالیت‌های شبانه در کمپ‌ها و اردوگاه‌ها، گویی بخش بسیار مهیج و مهم خود را از دست می‌دهد. افرادی که فعالیت‌های ماجراجویانه در دل طبیعت را به‌عنوان سبک زندگی و سفر برای خود برگزیده‌اند، بدون شک بخشی از سفرها و فعالیت‌های خود را به اقامت شبانه در طبیعت اختصاص می‌دهند.

در این بین، همراه داشتن یک چراغ پیشانی در «لیست تجهیزات سفر» که در بین طبیعت گردها بیشتر به هدلامپ شناخته می‌شود، یک ضرورت است. در این مقاله کجارو، قصد دارد تا با انواع هدلامپ‌ها و نکات ضروری در خرید یک چراغ پیشانی خوب را در اختیارتان بگذارد.

آنچه درباره خرید هدلامپ می‌خوانید:

هدلامپ یا چراغ پیشانی چیست؟

خرید هدلامپ کوهنوردی

انتخاب عکس از سایت cleverhiker.com

چراغ پیشانی یک منبع تامین نور است که برای فعالیت‌هایی مانند اسکی در شب، غارنوردی، اسکی صحرانوردی، پیاده‌روی و کوهپیمایی شبانه، دره‌نوردی، دوچرخه‌سواری، اردو زدن، ماموریت‌های امداد و نجات و بسیاری فعالیت‌های دیگر کاربرد دارد. البته استفاده از این چراغ فقط محدود به فعالیت‌های شبانه نمی‌شود؛ چراکه شما در دل روز هم برای بازدید از یک غار یا فرود در دره‌ای ژرف به هد لامپ احتیاج خواهید داشت.

از کجا چراغ پیشانی بخریم؟

از کجا چراغ پیشانی بخریم؟

انتخاب عکس از سایت cleverhiker.com

برای خرید یک چراغ پیشانی بهتر است از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های معتبر برندهای خارجی خوب و موجود در بازار ایران خرید کنید. تمام برندهای معرفی شده در این مقاله، نمایندگی‌هایی در داخل کشورمان دارند که بیشتر آن‌ها فروشگاه‌های لوازم کوهنوردی و کمپینگ هستند.

در زمان خرید، به اطلاعات بروشور هدلامپ و اطلاعات روی جعبه توجه کنید و همه موارد مورد نظر و در حد انتظار از یک چراغ پیشانی خوب را در نظر بگیرید. چنانچه قصد خرید از فروشگاه‌های آنلاین را دارید، توصیه می‌کنیم از سایت‌های معتبری خرید کنید که هم مجوزهای فروش آنلاین را داشته باشند و هم به شما ضمانت اصل بودن کالا را بدهند.

نکات مهم در خرید چراغ پیشانی

نکات مهم در خرید چراغ پیشانی

انتخاب عکس از سایت cleverhiker.com

کلید پیداکردن یک چراغ پیشانی خوب این است که بدانید کدام ویژگی برای شما مهم‌تر است. در واقع باید بدانید که آن‌را برای چه فعالیتی می‌خواهید؛ آیا قصد دارید تعطیلات آخر هفته را با دوستان خود در کمپ سپری کنید؟ می‌خواهید از مسیرهای جنگلی تاریک عبور کنید؟ یا قصد دارید صبح زود از خواب بیدار شوید و هم‌زمان با طلوع خورشید اسکی کنید؟

زمانی که مطمئن شدید دقیقا چه کاری قرار است با هدلامپ خود انجام دهید، می‌توانید به آنچه که از یک چراغ پیشانی انتظار می‌رود، فکر کنید. در ادامه، به چند مشخصه اصلی اشاره شده است که به‌شما کمک می‌کند تا هدلامپ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

۱. بهترین میزان روشنایی برای یک چراغ پیشانی خوب

میزان روشنایی یک هدلامپ به فعالیتی بستگی دارد که قصد انجام آن را دارید. واحد روشنایی برای چراغ پیشانی لومن (lumens) است. چراغ‌های پیشانی از ۲۰ تا ۱۵۰۰ لومن روشنایی دارند. برای فعالیت‌های معمولی، یک چراغ با ۱۰۰ تا ۱۵۰ لومن مناسب است؛ اما برای فعالیت‌هایی مانند جستجو و مسیریابی، گاهی به هدلامپ قدرتمندتری نیاز است.

برندهای معروفی مثل پتزل (Petzl)، بلک دیاموند (Black Diamond)، فنیکس (Fenix) و سیلوا (Silva) در حال‌حاضر بهترین انواع چراغ پیشانی و چراغ قوه سفری را تولید می‌کنند. وقتی درباره یک چراغ پیشانی از یک برند خوب صحبت می‌کنیم، تعداد لومن‌ها نشان‌دهنده میزان روشنایی آن‌ها است؛ اما در مورد برندهایی با کیفیت پایین‌تر، بالا بودن تعداد لومن به‌دلیل کیفیت پایین اپتیک نور، ممکن است تاثیری در میزان روشنایی چراغ نداشته باشد. پس بهتر است از یک برند خوب خرید کنید.

در واقع میزان روشنایی یا همان لومن برای شما با نوع فعالیتی بستگی دارد که قصد انجام آن‌را دارید. از طرفی تقریبا همه چراغ‌ها یک حالت بالا، متوسط و پایین دارند که بسته به فعالیت خود می‌توانید آن را تنظیم کنید.

  • چراغ‌های پیشانی با میزان روشنایی کمتر از ۲۵ لومن برای اردو زدن و برپاکردن چادر، انجام کارهایی در نزدیکی کمپ، همراه داشتن در کیت بقا، پیاده‌روی سگ‌ها یا سفرهای گروهی که هم‌تیمی دارد، مناسب است.
  • چراغ‌هایی با روشنایی بالاتر از ۲۰۰ لومن برای دویدن و کوهپیمایی در شب مناسب است.
  • چراغ‌هایی با روشنایی بالاتر از ۶۰۰ برای دو کوهستان در شب و اسکی شبانه مناسب است.
  • و چراغ‌هایی با روشنایی بالاتر از ۱۰۰۰ لومن برای پیداکردن یا حرکت در مسیرهای نامشخص، اسکی و دوچرخه‌سواری در شب با سرعت بالا یا عملیات‌های جستجو و نجات مناسب است.

۲. نوع باتری

هد لامپ با باتری قابل شارژ

انتخاب عکس از سایت cleverhiker.com

اینکه باتری هدلامپ شما قابل تعویض باشد یا قابلیت شارژ داشته باشد، هرکدام مزایا و معایبی دارد. از طرفی باید همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که باتری چراغ پیشانی خود را چگونه شارژ کنید. اگر هدلامپ را برای تعطیلات آخر هفته، پیاده‌روی و دویدن در شب می‌خواهید، یک باتری قابل شارژ برای شما کافی است؛ اما اگر قصد شما از خرید هدلامپ یک سفر طولانی دور دنیا است، بهتر است چراغی را انتخاب کنید که امکان استفاده از باتری‌های مختلف را داشته باشد.

باتری‌های قابل شارژ از نوع باتری‌های دوستدار محیط زیست هستند و به‌دلیل شارژپذیری و تولید زباله کمتر، بیشتر توصیه به خرید می‌شوند؛ اما به هر حال انتخاب باتری مناسب نیز به نوع کاربری و مسافرت شما بستگی دارد.

۳. عمر باتری هدلامپ

باید بدانید که برای چه مدتی قرار است از روشنایی چراغ استفاده کنید. به‌طورکلی هرچه میزان روشنایی چراغ بیشتر باشد، طول عمر باتری کمتر است و البته طول عمر باتری به مدل و به حالت تنظیمات چراغ برای نور کم، متوسط و زیاد هم‌بستگی دارد. با کم شدن میزان عمر باتری، بعضی لامپ‌های LED در چراغ قوه شما ناپدید می‌شود. این اتفاق کاملا طبیعی است.

استفاده از هدلامپ در هوای سرد

انتخاب عکس از سایت cleverhiker.com

آیا تابه‌حال باتری موبایل شما در هوای سرد از کار افتاده است؟ این اتفاق برای هدلامپ هم می‌تواند رخ دهد. اگر قصد پیمایش، کوهنوردی و به‌طورکلی حرکت در هوای سرد را دارید بهتر است چند باتری اضافه با خود داشته و آن را در جیب لباس‌تان نگهداری کنید. دمای بدن باعث می‌شود تا باتری‌ها گرم بماند و در صورت از کار افتادن باتری داخل هدلامپ می‌توانید آن را تعویض کنید.

۴. برد نور هدلامپ

باید بدانید که آیا چراغ پیشانی با نور متمرکز (نقطه‌ای) برای شما بهتر است یا با نور پراکنده. بیشتر چراغ‌های پیشانی، نور را به‌صورت پراکنده یا متمرکز می‌تابانند اما بعضی هدلامپ‌ها این ویژگی را دارند که نور را هم به‌صورت متمرکز و هم پراکنده پخش کنند.

روشنایی بعضی چراغ‌ها به‌صورت نقطه‌ای است و روی یک نقطه در دوردست فوکوس می‌کند؛ اما بعضی چراغ‌ها پرتوی عریضی (واید) دارند و مناسب برای کمپ زدن و بررسی ناحیه اطراف اردوگاه هستند و بعضی چراغ‌ها هر دو ویژگی را دارند. این چراغ‌ها مناسب فعالیت‌های شبانه مانند دویدن و دوچرخه‌سواری با سرعت بالا هستند که درمواقع لازم امکان استفاده از هر دو روش را به شما می‌دهند.

۵. چراغ‌های ضد آب

هد لامپ های ضد آب

انتخاب عکس از سایت cleverhiker.com

اگر قصد استفاده از هدلامپ در شرایط آب و هوایی بد را دارید، یک هدلامپ ضدآب بخرید. مقاومت باتری و لامپ‌ها در برابر قطرات آب یک امتیاز به شمار می‌رود. اگرچه تمام هدلامپ‌هایی که برای استفاده در فضای باز طراحی و ساخته می‌شوند تا حدودی در برابر قطرات آب مقاوم هستند.

۶. طراحی سبک و راحتی هدلامپ

بیشتر هدلامپ‌هایی که برای استفاده در فضای باز طراحی شده‌اند، معمولا وزن مشابهی دارند؛ اما اگر برای مسافرت میزان وزن بار برای شما خیلی اهمیت دارد و قصد دارید سبک‌بار سفر کنید، چراغی بخرید که وزن کمتری داشته باشد. معمولا دسته‌بندی چراغهای‌ پیشانی بر اساس وزن به این صورت است که هرچه سبک‌تر باشد، امکانات و امتیازات کمتری دارد و هرچه سنگین‌تر باشد، امکانات بیشتری دارد. بنابراین اطلاع از این موضوع که دقیقا چه کاربردهایی از یک هدلاپ مورد نظر شما است، اهمیت دارد.

اگر وزن هدلامپ تا این اندازه برای شما اهمیت دارد، می‌توانید از هدلامپ‌هایی با باتری لیتیوم استفاده کنید. این باتری‌ها در مقایسه با انواع دیگر سبک‌ترند و در مقابل سرما مقاومت بیشتری دارند، اما قیمت آن‌ها نیز بیشتر است.

یک هدلامپ خوب باید طوری طراحی شود تا فشار زیادی روی پیشانی شما تحمیل نکند. جنس این هدلامپ باید در عین اینکه بادوام است بسیار نرم باشد و زمانی که روی پیشانی شما قرار می‌گیرد، بند آن شل نشود.

۷. قابلیت قفل شوندگی هدلامپ

قابلیت قفل شوندگی چراغ پیشانی

انتخاب عکس از سایت cleverhiker.com

بعضی هدلامپ‌ها به‌صورت دستی روشن و خاموش می‌شوند، یعنی زدن یک دکمه اشتباهی یا لمس اشتباهی آن‌ها را روشن نمی‌کند. این برای مواقعی است که هدلامپ در کوله‌پشتی شما است و یک فشار اتفاقی باعث روشن شدن آن و هدر رفتن باتری می‌شود.

۸. تغییر حالت روشنایی در چراغ پیشانی

تغییر حالت چراغ به چشمک‌زن و ثابت به شما کمک می‌کند تا در مواقع لازم برای علامت‌دادن یا کارهای مشابه از آن استفاده کنید. حالت چشمک‌زن نیز یک امتیاز محسوب می‌شود.

۹. قیمت هدلامپ

برای خرید یک چراغ پیشانی مجبور نیستید هزینه بالایی بپردازید اما این نکته را در مورد خرید تجهیزات سفر همیشه به‌خاطر داشته باشید که بعضی وقتها بهتر است همان ابتدای امر یک کالای با کیفیت بخرید حتی اگر هزینه بالایی برای آن می‌پردازید چون یک ابزار فنی باکیفیت کارایی بیشتری خواهد داشت. هدلامپ ۳۲۵ اسپات بلک دیاموند و هدلامپ تیکینا (Tikkina) از برند پتزل می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای خرید باشند.

نکات مهم خرید چراغ پیشانی

انتخاب عکس از سایت cleverhiker.com

چرا در بعضی از هدلامپ ها از نور قرمز استفاده می‌شود؟

استفاده از نور سفید در فعالیت‌های شبانه یا کمپینگ می‌تواند آزاردهنده باشد. قرارگرفتن در معرض نور سفید یا خیره شدن به آن می‌تواند حتی برای چشم دردناک باشد به همین دلیل در بعضی از هدلامپ‌ها از لکه‌های نوری قرمز استفاده می‌شود تا آسیب کمتری به چشم وارد کند.

بهترین مدل‌های چراغ پیشانی سال ۲۰۲۰

بهترین مدل های هد لامپ

انتخاب عکس از سایت cleverhiker.com

۱. Petzl Actik CORE

Petzl Actik CORE

این هدلامپ قابل شارژ با روشنایی خوب، استفاده آسان، عملکرد خوب و راحت و قابلیت قفل‌شدن است. اما کاملا ضد آب نیست و کمی گران‌قیمت است.

زمان شارژ باطری آن ۳ ساعت است، نوردهی هم به‌صورت نقطه‌ای و هم پراکنده است. لامپ LED دارد و روشنایی آن در حالت نور بالا 450 لومن و در حالت نور پایین 6 لومن است. برد آن تا ۹۰ متر است. باتری‌ها در حالت نور زیاد تا ۲۰ ساعت و در حالت نور کم تا ۱۳۰ ساعت کار می‌کند و قابلیت نصب روی کلاه دوچرخه‌سواری یا هر کلاه دیگری را دارد.

۲. Black Diamond Spot 325

Petzl Actik COREزمان روشنایی طولانی‌مدت، استفاده راحت، ضد آب، با قابلیت قفل شوندگی.

برند بلک دیالموند موردعلاقه بسیاری از کوهنوردان و طبیعت گردها است. این مدل جدید حتی LED روشن‌تری دارد، استفاده از آن راحت است. اگر علاقه‌مند به بک پکینگ هستید این مدل را به‌شما پیشنهاد می‌کنیم. قابلیت پخش نور به‌صورت نقطه‌ای و پراکنده دارد و روشنایی آن در حالت بالا ۳۵۰ لومن، در حالت متوسط ۱۶۰ و در حالت پایین ۶ لومن است و تا ۸۰ متر برد مسافت دارد.

باتری‌ها در حالت نور بالا تا ۴  ساعت، در حالت متوسط تا ۸ ساعت و در حالت پایین تا ۲۰۰ ساعت کار می‌کنند.

۳. Black Diamond Spot Lite 160

 

Black Diamond Spot Lite ۱۶۰

یک هدلامپ بسیار کاربردی با بدنه ضد آب برای ماموریت‌های شبانه با قابیلت استفاده از باتری‌های قابل شارژ یا لیتیومی.

از امکانات آن می‌توان به دید شب قرمز و قابلیت قفل شوندگی اشاره کرد. این چراغ ضد آب است و تا ۳۰ دقیقه زیر آب می‌توان از آن استفاده کرد؛ اما بعد از استفاده بهتر است کاملا خشک شود چون ممکن است آب در محوطه باتری نفوذ کند.

۴. BioLite HeadLamp 200

BioLite HeadLamp ۲۰۰

یک پیشنهاد عالی برای دویدن و بک پکینگ. این هدلامپ در صورت خیس شدن به سرعت خشک می‌شود. قابلیت پخش نور به‌صورت نقطه‌ای و پراکنده را دارد. میزان روشنایی آن ۲۰۰ لومن است و تا مسافت ۵۰ متر رو روشن می‌کند.

۵. Petzl Tikkina

Petzl Tikkina

این چراغ برای نورپردازی در مسافت‌های نزدیک طراحی شده است. یک پیشنهاد عالی برای پیاده‌روی و کمپ‌زدن. کاملا ضد آب نیست و قابلیت قفل‌شوندگی ندارد. روشنایی آن ۲۵۰ لومن است و نور را به‌صورت پراکنده منتشر می‌کند.

در حالت کم نور تا ۱۲۰ ساعت کار می‌کند و تا ۶۰ متر را پوشش می‌دهد. باتری‌های این هدلامپ قابلیت شارژ ندارد.

۶. Petzl Actik

Petzl Actik

یک انتخاب مناسب برای فعالیت‌های پیش از طلوع آفتاب. این چراغ با ۳۵۰ درجه روشنایی مناسب فعالیت‌های بیرونی است. روشنایی بالا، مدت استفاده طولانی، استفاده آسان و قابلیت شارژ باتری‌ها از امتیازات آن است؛ اما قابلیت قفل شوندگی ندارد و کاملا ضد آب نیست.

وضعیت نوردهی به هر دو صورت نقطه‌ای و پراکنده امکان‌پذیر است. درحالت روشنایی بالا تا ۸۰ متر را روشن نگه می‌دارد.

۷. NITECORE NU 25

NITECORE NU۲۵

این چراغ پیشانی، یک انتخاب عالی با قابلیت شارژ مجدد باتری‌ها، نوردهی بسیار خوب، ضد آب و قابلیت قفل شوندگی است؛ اما زمان استفاده از آن کوتاه است. نوردهی آن تا ۳۶۰ لومن است. سبک وزن و مقرون به‌صرفه است و یک گزینه عالی برای دوچرخه‌سواری و کوهپیمایی به شمار می‌رود.

۸. Fenix HM 50R

Fenix HM50۵۰R

این چراغ پیشانی با یک بدنه آلومنیوم ضد آب و بسیار محکم، باتری‌های قابل شارژ و حداکثر تا شعاع ۵۰۰ لومن و نوردهی در برد ۸۰ متر، یک پیشنهاد عالی برای سفرهای ماجراجویانه در دل طبیعت است.

۹. Princeton Tec SNAP

Princeton Tec SNAP

یک پیشنهاد عالی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و کار در بخش‌های تاسیساتی. حداکثر میزان روشنایی آن تا ۲۰۰ لومن و مسافت نوردهی تا ۳۶ متر است. باتری آن قابلیت شارژ ندارد و برای کمپینگ نیز پیشنهاد می‌شود.

۱۰. Ledlenser MH10

Ledlenser MH۱۰

یک چراغ پیشانی مناسب با حداکثر میزان روشنایی ۶۰۰ لومن و مناسب کمپینگ. این چراغ بسیار روشن، قابل شارژ و با استفاده راحت است. اما قیمت آن ممکن است کمی بالا باشد و از طرفی وزن بالایی در مقایسه با سایر مدل‌ها دارد. ضد آب نیست و قابلیت قفل شوندگی هم ندارد.

عکس‌های هدلامپ‌ها از سایت rei.com انتخاب شده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع mec cleverhiker rei

دیدگاه