۴ استراتژی برای به دست آوردن صندلی‌های پرواز فرست کلاس

آرمین به امیدحق | جمعه, ۹ بهمن ۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

هواپیماهای شلوغ امروزی با پروازهای گران و هزینه‌های اضافی برای بار بیشتر و سایر خدمات، حس خوبی در مسافران هوایی ایجاد نمی‌کنند. اما همچنان راه‌هایی برای به دست آوردن ارتقای رایگان یا ارزان به کلاس‌های بهتر پروازی مثل کلاس تجاری و فرست کلاس وجود دارد. کجارو را همراهی کنید تا راه‌های رسیدن به سرویس بهتر و فضای بیشتر صندلی‌ها در پروازهای بعدیتان  را بررسی کنیم.

 فرست کلاس

کارمندانی که در باجه‌های چک کردن بلیط مسافران یا درهای ورودی هواپیما هستند، اختیارات کمی برای عوض کردن نوع کلاس صندلی‌های مشتریان دارند. تنها زمانی امکان ارتقا وجود دارد که پرواز به کف فروش رسیده باشد یعنی به علت تعداد کم مسافرین، بلیط‌ها زیر قیمت به فروش رفته باشند یا زمانی که مسافرین ویژه و همیشگی آن شرکت هواپیمایی مشمول ترفیع به  قسمت کابین پرمیوم (کابین‌های بین کلاس اکونومیک و بیزینس) شوند، اما بیشترین احتمال مربوط به زمانی است که پروازی دیرتر از موعد مقرر انجام شود.در باقی موارد، ارتقا نه بر مبنای شخصیت یا ظاهر افراد یا درخواستی که دارند، بلکه براساس معیارهای مشخصی است. این روزها ارتقا کلاس پرواز بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. پیش از این فرست کلاس شرکت‌های هواپیمایی، چندبرابر قیمت صندلی‌های معمولی بود و تنها ده درصد صندلی‌های فرست کلاس به فروش می‌رسید و مابقی برای ارتقا باقی می‌ماند. اما این روزها شرکت‌های هواپیمایی حتی خطوط هوایی دلتا (Delta) در راستای درآمدزایی از کابین فرست کلاس‌شان، هفتاد درصد صندلی‌های این بخش را برای ترغیب مسافران به خرید این نوع بلیط‌ها در نظر می‌گیرند.

فرست کلاس

اگر به دنبال ارتقا به فرست کلاس هستید، باید زمانی اقدام کنید که کمترین میزان رقابت برای به دست آوردن صندلی‌های کمیاب و راحت فرست کلاس وجود دارد.

  • مسیرهای پروازی را که قیمت بلیط‌شان معمولا بالاست و ظرفیت محدودی دارند، برای پرواز انتخاب نکنید. به عنوان مثال مسیر پرواز بین ایالات متحده و سیدنی استرالیا معمولا بیشترین میزان مسافران بیزینس کلاس را دارد. لندن هم جزو مسیرهایی است که هزینه پروازهایش بالا است، اما چون از نیویورک پروازهای بیشماری به آنجا وجود دارد، نرخ بلیط در این مسیر ارزان‌تر است. هرچند که زمان‌بندی در این زمینه مهم است با این حال پروازهای نیویورک به لندن نسبت به سیدنی صندلی‌های بیشتری دارد.
  • اوج پرواز مسافرین بیزینس کلاس،  اولین پرواز دوشنبه صبح یا سه‌شنبه و پروازهای جمعه بعدازظهر بین ساعت ۵ تا ۷:۳۰ است و احتمال ارتقا در این بازه زمانی بسیار کم است. اگر می‌خواهید شانس بیشتری برای ارتقا بلیط خود داشته باشید از این پروازها دوری کرده و پروازهای سه‌شنبه، چهارشنبه و شنبه و پروازهایی را که وسط روز انجام می شوند، انتخاب کنید.
  • تعطیلات، بهترین زمان برای ارتقا بلیط هستند چرا که مسافران بیزینس کلاس کمتری در این ایام مسافرت می کنند.

فرست کلاس

ارتقا الزاما نصیب آنهایی که متقاضی آن هستند، نمی شود (شاید به جز ارتقاهایی که مربوط به موارد عملیاتی باشد و در این موارد هم اغلب نصیب آنهایی می‌شود که شرایط ویژه دارند). اینکه شانس ارتقا نصیب چه کسی شود، ربطی به پوشش افراد ندارد و حتی کسانی که از شرایط شاکی هستند نیز مشمول ارتقا بلیط نمی‌شوند. به عبارت دیگر هر آنچه شما در مطبوعات در این زمینه خوانده‌اید، اشتباه است. در ادامه به پنج استراتژی برای به دست آوردن صندلی‌های جلو اشاره خواهیم کرد که بیشتر به واقعیت نزدیک است.

۱ - براساس مسافت پیموده درخواست ارتقا به فرست کلاس نمایید تا از سایرین پیشی بگیرید

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، مثل یونایتد(United) و امریکن(American) به مسافرین خود اجازه می‌دهند تا براساس میزان مسافتی که طی می کنند، فارغ از نوع پروازشان، مشمول ارتقا شوند. اگر شما عضو ویژه خط هوایی یونایتد باشید (۴۰۰۰۰‌کیلومتر یا بیشتر با خط هوایی یونایتد پرواز کرده باشید)، می‌توانید از کیلومترهایی که دارید، خرج کنید. اعضای عمومی سیستم مایل ایج پلاس - سیستمی که براساس مسافت طی شده مسافرین سنجیده می‌شود - خط هوایی یونایتد (United’s MileagePlus) و تمام اعضای امریکن ای ادونتیج (American AAdvantage) باید برای استفاده از این امکان ارتقا، حق اشتراک پرداخت کنند.

قیمت‌های خطوط هواپیمایی یونایتد براساس هزینه‌هایی که شما پرداخت کرده‌اید، متفاوت است درحالی که قیمت‌های امریکن ثابت است، به جزبلیط‌های full fare (بلیت هایی که شامل تخفیف نمی‌شوند و در عوض مزایای خاصی دارند از قبیل کنسل کردن، تغییر مسیر یا ساعت و تاریخ پرواز در ازای جریمه ناچیز و یا بدون جریمه). امریکن در ازای ارتقای کلاس بلیط، حدود ۲۷۴هزار تومان و ۲۴۰۰۰ کیلومتر از مجموع مسافت‌های طی شده، از شما هزینه می‌گیرد. بنابراین مسافت‌هایی که برای یک کارت اعتباری ثبت می‌شود، برای ارتقا بلیط سه مسیر یک طرفه یا بیشتر کافی خواهد بود.

فرست کلاس

۲- فقط صندلی فرست کلاس بخرید

پیش از این خطوط هوایی بهای کامل فرست کلاس را دریافت می‌کردند و تخفیفی وجود نداشت. به همین دلیل صندلی‌های کمی فروخته شده و مقدار بیشتری برای ارتقا باقی می‌ماند. این روزها مرتبا صندلی‌ها با تخفیف به فروش می‌رسند، بنابراین نگاه به قیمت‌های فرست کلاس پروازهای مختلف به هنگام خرید بلیط، خالی از لطف نیست. در برخی پرواز‌ها خریدن بلیط فرست کلاس به جای ارتقا کلاس پرواز( با هزینه کردن پول و امتیازهایی که از طریق طی مسافت‌های گوناگون به دست آورده‌اید) برای شما  به‌ صرفه‌تر خواهد بود و بهتر است امتیاز‌های خود برای ارتقا کلاس پرواز را برای سفرهای طولانی‌تر نگه دارید. برای مثال در پروازهای با مسیر کوتاه‌تر، هزینه اغلب بلیط‌های فرست کلاس امریکن حدود ۴۳۸ هزار تومان گران تر از صندلی‌های معمولی است. شخصا ترجیح می‌دهم به اندازه این مبلغ بیشتر هزینه کنم تا اینکه ۲۷۴ هزار تومان به علاوه ۲۴۰۰۰ کیلومتر از امتیازاتم را برای ارتقا از دست بدهم. البته اگر کار ارتقا کلاس بلیطم به هر دلیل انجام نشود، معمولا به دنبال ارتقا‌های رایگان و  یا صندلی‌های با فضای بیشتر برای پاها خواهم بود.

فرست کلاس

۳ - از رقابت برای ارتقا به فرست کلاس پرهیز کنید

اگر شما واجد شرایط برای ارتقا هستید یا از طریق برگه‌های اینترنتی، ارتقا به فرست کلاس را انجام می‌دهید، شانس شما افزایش می‌یابد. مسافری که ۱۶۰ هزار کیلومتر پرواز دارد معمولا مشمول ارتقا خواهد شد اما مسافری که ۴۰ هزار کیلومتر پرواز دارد چنین شانسی نخواهد داشت. اما این وضعیت ممکن است با تغییر زمان پرواز عوض شود. معمولا مسافرینی که  برای سفر کاری، بلیط هواپیما تهیه می‌کنند، موقعیت و شانس بیشتری دارند. بنابراین پروازهایی که برای مسافرت‌های تجاری رایج هستند، بیشترین رقابت را برای به دست آوردن ارتقا دارند. یعنی باید هنگامی که مسافرین تجاری پرواز می‌کنند از مسافرت اجتناب کنید. صبح روز دوشنبه، سه‌شنبه و عصر جمعه بدترین زمان برای پروازهای از این دست است. همچنین آمار دقیقی از مسافرین تجاری که پرواز خود را اغلب، شب یکشنبه انجام می‌دهند، در دست نیست. پیشنهاد می‌کنیم که در اواسط روز و هفته یا شنبه‌ها پرواز کنید.

 پروازهایی که در اواسط روز سه شنبه، چهارشنبه و شنبه انجام می‌شوند، مسافران تجاری زیادی ندارند بنابراین شما برای انجام ارتقا رقابت چندانی پیش رو نخواهید داشت.

فرست کلاس

۴ - پروازها و خطوط هوایی را انتخاب کنید که شانس شما را برای ارتقا به فرست کلاس افزایش می‌دهند

تعداد زیاد صندلی‌های فرست کلاس به معنای فرصت‌های ارتقا بیشتر است، بنابراین هواپیماهایی که بیشترین صندلی‌های از این دست را دارند یا درصد انتخاب  صندلی‌های پرمیوم در آنها زیاد است، انتخاب کنید. شاید شما جزو ۶ درصد افراد ویژه‌ای که به دنبال ارتقا‌های فرست کلاس هستند، نباشید اما احتمالا جزو ۱۲ درصدی خواهید بود که در کابین کلاس پرمیوم هستند. در نتیجه شانس بیشتری برای ارتقا خواهید داشت.

فرست کلاس

منبع: view from the wing

مطالب مرتبط:

دیدگاه