آیا خوردن برف بی‌خطر است؟

فرزاد ضیایی نژاد
فرزاد ضیایی نژاد پنجشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰
آیا خوردن برف بی‌خطر است؟

ارتفاعات جوی، زباله‌دانی ضایعات گازی زمین است. حال منطقی است برفی که از آسمان می‌بارد را خورد؟ محققان چه می‌گویند؟ با کجارو همراه باشید.

ماده‌ای سفید، سرد و پولک مانند درحال ریزش از آسمان است. آیا باید آن را خورد؟ شاید، شاید هم نه.

قطعا دفاعیاتی برای خوردن برف وجود دارد. رومی‌ها به‌عنوان دسر مقداری عسل روی برف می‌ریختند. مدل امروزی این دسر، دستور ساده‌ای برای بستنی برفی (برف + خامه + شکر) است که از سوی دانشگاه میسوری ارائه شده و هرگونه نگرانی در مورد مضر بودن خوردن برف را کنار می‌زند. گاهی افرادی هم دیده می‌شوند که در زمان ریزش برف تلاش می‌کنند پولک‌های برف را با زبانشان بگیرند.

برف

کسانی که تمایل به خوردن برف دارند، می‌گویند که مواظب هستند تا برف را قبل از برخورد با زمین بگیرند. یا اینکه به دنبال زمینی پر از برف سفید دست‌ نخورده می‌گردند، تا برفی به‌دست‌ آورند که تمیز باشد. مطالعات جدید نشان می‌دهد که به دلیل آلودگی‌های جوی موجود در شهرهای بزرگ و به خصوص صنعتی، برفی که هنوز به زمین نرسیده، به همان اندازه‌ی برف روی زمین آلوده است.

برف

در ماه آخر سال ۲۰۱۵ تحقیقی در زمینه علوم محیط زیست توسط محققین دانشگاه مک گیل منتشر شد مبنی بر اینکه پولک برف تازه، دوز بالایی از آلاینده‌‌های خودروها را حتی بیشتر از آب متبلور داراست. پیش‌تر از آن دو تحقیق در مجله جئوگرافی لترز توسط محققان دانشگاه واشنگتن منتشر شده‌است، که طیفی از برف‌های دست‌نخورده را از سرتاسر آمریکا و کانادا را مورد بررسی قرار داد. محققین متوجه شدند که این برف‌ها دارای سطوح گوناگونی از دوده ذغال‌سنگ و خاک‌اند، حتی نمونه‌هایی که بسیار دور از شهرها برداشته شده بودند.

برف

پس خوردن برف برای لذت اصلا شبیه یک داستان ایده‌آل نیست، اما خوردن برف برای زنده ماندن چطور؟ حتی اگر آب در دسترس نبود، شاید هنوز خوردن مستقیم برف گزینه مناسبی نباشد چراکه می‌تواند دمای بدن را کاهش دهد و آب بدن را از بین‌ببرد، و اگر زیاد خورده شود باعث یخ‌زدگی لب‌ها می‌شود. راهنمای زنده‌ماندن ارتش ایالات‌متحده پیشنهاد می‌دهد:

 شاید بتوان بالاجبار مقداری خورد، اما (حتی در برف نسبتا دست نخورده قطب شمال) قبل از خوردن برای ذوب آن تلاش کنید یا حتی بهتر است راهی پیدا کنید و آن را بجوشانید سپس اجازه دهید دمایش برای مصرف کاهش پیدا کند.

خب، باید برف خورد؟ پاسخ ما خیر است، اگرچه مجبور شوید و برای لذت بردن هم شاید یک یا دو پولک بر زبان صدمه‌ای نزند.

مطالب مرتبط:

منبع gizmodo

دیدگاه