دهانتان بوی بدی دارد؟ این نکات را رعایت کنید!

سعید میرزاپور | پنجشنبه, ۸ بهمن ۹۴ ساعت ۲۳:۳۰

تنفس یکی از اقدامات خودکار بدن است که هر فرد و موجود زنده‌ای به آن نیاز دارد. اما گاهی ممکن است که دهان افراد بوی بدی داشته باشد و باعث آزار دیگران شود. تشخیص بوی بد دهان برای خود شخص کار آسانی نیست و در بسیاری موارد ممکن است متوجه این موضوع نباشد. در ادامه روش‌هایی را آموزش می‌دهیم که به کمک آن‌ها می‌توانید این بوی بد را تشخیص دهید و برای رفع آن اقدام کنید. با کجارو همراه باشید.

روش نخست: بو کردن بزاق دهان

۱- بخش داخلی مچ‌دست خود را لیس بزنید

آزمایش بوی بد دهان

یکی از راه‌ها برای اینکه پی ببرید دهان شما بوی بدی دارد یا خیر این است که بخش داخلی مچ‌دست‌تان را لیس بزنید و حدود ۵ تا ۱۰ ثانیه صبر کنید تا خشک شود. البته چنین کاری را حتما در یک مکان خلوت و به‌تنهایی انجام دهید و از انجام آن در مکان‌های عمومی بپرهیزید، زیرا با انجام این کار در مکان‌های عمومی توجه همگان را به‌سمت خود جلب خواهید کرد. البته برای اینکه نتیجه تست قابل اعتماد باشد باید آن را در شرایط عادی و قبل از استفاده از دهان‌شویه یا مسواک انجام دهید. زیرا مسواک‌زدن و موارد مشابه باعث می‌شود که بوی دهانتان تغییر کند و به‌همین دلیل نتیجه به‌دست آمده از لیسیدن مچ‌دست نیز نادرست خواهد بود.

2- بخش داخلی مچ‌دست‌تان را بو کنید

آزمایش بوی بد دهان

بعد از اینکه در مرحله قبل مچ‌دست خود را لیس زدید و چند ثانیه گذشت تا خشک شود، اکنون نوبت آن است که آب‌دهنتان را بو کنید و از بوی بد دهانتان مطلع شوید. اگر احساس کردید که بوی آب‌دهنتان ناخوش‌آیند است، در این صورت حتما به بهداشت دهان خود رسیدگی کنید و از مسواک و دهان‌ِشویه استفاده نمایید. اما اگر بویی عادی داشت در این صورت می‌توانید به‌سادگی وارد مکان‌های عمومی شوید و به‌صحبت کردن با سایرین بپردازید. اما در این صورت نیز بهتر است که سایر تست‌های موجود در این مقاله را امتحان کنید تا خیال آسوده‌تری در این خصوص داشته باشید.

برای انجام این تست حتما توجه داشته باشید که برای لیسیدن مچ‌دست باید از طریق نوک زبان وارد عمل شوید. بخش جلویی زبان در واقع تمیز‌ترین بخش آن است و هرچه به‌گلو نزدیک‌تر شوید، زبان و البته دندان‌ها کثیف‌تر هستند و بوی بدی نیز دارند. در این صورت زمانی که مچ‌دستتان را لیس می‌زنید تمیز‌ترین بخش زبان و بزاق‌دهان با مچ دست برخورد می‌کند و به‌همین دلیل بوی قابل استنشاق نیز شرایط بهتری نسبت به بخش‌های پشتی دهان دارد.

حال که تست مورد نظر را انجام دادید، می‌توانید مچ‌دستان را بشورید. اما اگر به آب یا مواد ضدعفونی کننده دسترسی ندارید نیز چندان جای نگرانی وجود ندارد. زیرا این بو با خشک شدن کامل آب‌دهان روی پوست مچ دست پراکنده شده و از بین خواهد رفت.

اگر بوی دهانتان جزیی باشد در این صورت نمی‌توانید از طریق تست مذکور از وجود آن مطلع شوید. پس اگر همچنان در خصوص بوی دهان‌تان نگران هستید در این صورت بهتر است که به‌سراغ دومین تست موجود در این مقاله بروید.

۳- انتهای دهانتان را لمس کنید

آزمایش بوی بد دهان

برای پی بردن به بوی دهان روش دیگری نیز وجود دارد که در آن باید انگشت یا یک تکه پنبه را به بخش انتهایی دهان و زبانتان بمالید. البته توجه داشت باشید که نباید این پنبه یا انگشتتان را زیاد به‌انتهای دهان نزدیک کنید. زیرا باعث می‌شود بدن عکس‌العمل نشان دهد و حالتی شبیه به استفراغ به‌سراغتان بیاید. با آغشته کردن پنبه یا انگشت به بخش انتهایی زبان قادر خواهید بود تا باکتری‌های بد بویی که در آن محل وجود دارند را بو کنید و از شرایط دهانی خود مطلع شوید.

در این روش امکان پی بردن به‌بوی بدن دهان بسیار بیشتر از تستی است که در آن فرد مچ دست خود را می‌لیسید. توجه داشته باشید که در اغلب موارد دلیل بوی بد دهان باکتری‌هایی هستند که در بخش انتهایی دهان و البته بین دندان‌ها رشد می‌کنند. با وجود اینکه باکتری‌های مذکور در اغلب بخش‌های دهان وجود دارند اما در بخش انتهایی آن بیشتر شاهد آن‌ها هستیم. همان‌طور که می‌دانید زبان نقش تاثیرگذاری در تمیز کردن دهان و دندان‌ها دارد و البته زبان نیز چندان نمی‌تواند دندان‌های پشتی را به‌خوبی تمیز کند. برخی از افراد در حین مسواک‌زدن چندان توجهی به بخش پشتی دهان خود نمی‌کنند و همین موضوع شرایط بوی بد را در دهان مهیا می‌کند.

سعی کنید در حین استفاده از دهان‌شویه‌ها آن را در بخش‌های جلو و البته پشتی دهانتان بچرخانید تا باکتری‌های موجود در قسمت‌های مختلف دهان از بین بروند. اگر امکان غرغره کردن دهان‌شویه را نیز دارید بهتر است که این کار را نیز انجام دهید. زیرا انجام چنین کاری باعث خواهد شد که باکتری‌های بد بویی که در بخش جلویی گلو وجود دارند از بین بروند و دهانی خوش‌بو داشته باشید. در حین مسواک‌زدن توجه داشته باشید که حتما مسواک را روی دندان‌های پشتی نیز بکشید و این کار را برای لثه‌ها و زبان نیز انجام دهید.

روش دوم: بو کردن مستقیم بوی دهان

۱- با هر دو دستتان روی دهان و بینی را بپوشانید

آزمایش بوی بد دهان

با پوشاندن دهان و بینی از طریق دست‌ها دیگر هوایی که از طریق دهانتان باز دم می‌کنید جایی برای خارج شدن جز از طریق بینی نخواهد داشت. به‌آرامی با دهان باز دم کنید و سپس به‌سرعت هوای باز دم شده را از بینی تنفس کنید تا به بوی دهانتان پی ببرید. توجه داشته باشید که هوای باز دم شده‌ای که بین دستانتان حبس شده است به‌سرعت می‌تواند از لای انگشتان خارج شود و به‌همین دلیل برای بو کردن هوای خارج شده از دهان باید هرچه سریع‌تر نفس بکشید تا به بوی آن پی ببرید. در حقیقت این روش یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تست بوی بد دهان در مکان‌های عمومی است.

۲- درون یک لیوان یا ظرف پلاستیکی باز دم کنید

آزمایش بوی بد دهان

نفس عمیق بکشید و سپس لیوان پلاستیکی را با فاصله کمی جلوی دهان و بینی بگیرید (هر چقدر که لیوان به بینی و دهان نزدیک‌تر باشد در این صورت نتیجه به‌دست آمده نیز دقیق‌تر خواهد بود). حال به‌آرامی از طریق دهان باز دم کنید، با انجام این کار درون لیوان پر از هوای گرمی خواهد شد که از شُش‌هایتان خارج شده است. اکنون با نفس کشیدن سریع و عمیق می‌توانید به‌بوی دهانتان پی ببرید.

استفاده از لیوان نتیجه دقیق‌تری نسبت به گرفتن دست جلوی دهان و بینی دارد اما بخش زیادی از این دقت نیز بدین نکته بستگی دارد که به چه میزان لیوان را به دهان و بینی نزدیک کنید و از خروج هوای باز دم جلوگیری نمایید.

انجام این تست از طریق هر وسیله‌ای که بتواند هوای باز دم را بین دهان و بینی نگهدارد ممکن است و می‌توانید با کاغذ کوچک، کیسه پلاستیکی، ماسک‌های جراحی و موارد مشابه این تست را انجام دهید.

آزمایش بوی بد دهان

بعد از اینکه تست مورد نظر را انجام دادید حتما لیوان یا هر وسیله‌ای که از آن برای آزمایش بوی دهان استفاده کردید را با آب و صابون بشورید.

البته انجام دادن این تست بعد از مسواک‌زدن و استفاده از دهان‌شویه‌ها چندان نتیجه دقیقی را ارایه نخواهد داد. انجام این کار‌ها باعث می‌شود که بوی بد دهان کاهش یابد اما این بدان معنا نیست که بوی استنشاق شده بعد از مسواک‌زدن همان بویی است که در ساعات آینده نیز آشنایان‌تان در حین صحبت با شما آن را احساس خواهند کرد. سعی کنید بوی دهان‌تان را در شرایط مختلف امتحان کنید. برای مثال بوی دهانتان را یک بار بعد از مسواک‌زدن تست کنید و یک بار هم در اواسط روز، زمانی که در ارتباط با افراد مختلف هستید. البته توجه داشته باشید که به‌صورت عادی بعد از خوردن غذاهای چاشنی‌دار، بوی بد دهان افزایش می‌یابد.

روش سوم: پرسیدن از فردی دیگر

آزمایش بوی بد دهان

۱- جویا شدن بوی دهان از دوستان قابل اعتماد و اعضای خانواده

همان‌طور که در تست‌های فوق گفته شد، هر فردی می‌تواند بوی بد دهانش را امتحان کند. اما در تمام آن‌ها بوی استنشاق شده با وجود اینکه شرایط تقریبی را نشان می‌دهد اما همان بویی نیست که افراد آن را استنشاق می‌کنند. بهترین راه این است که غرور خود را زیر پا بگذارید و از یک آشنای خود بپرسید که: راست بگو، دهان من بو می‌دهد؟

البته برای انجام این کار حتما فردی قابل اعتماد را انتخاب کنید و مطمئن شوید که وی این موضوع را به افراد دیگر نخواهد گفت. این سوال را از دوستانی بپرسید که فکر می‌کنید داوری نخواهند کرد و پرسیدن سوال مذکور از والدین رمانیتک نیز شما را به نتیجه‌ای نخواهد رساند. سعی کنید از افراد غریبه سوالی در خصوص بوی بد دهان نپرسید اما اگر فردی جسور هستید، این کار نیز چندان غیرمنطقی نیست.

ممکن است انجام این کار برای بار نخست تاحدودی شرم‌آور باشد اما در مقابل یک نتیجه قابل اعتماد به‌دست خواهید آورد که با استناد به آن می‌توانید به سادگی وارد مکان‌های عمومی شوید یا اقدام به مسواک‌زدن و موارد مشابه کنید.

۲- مواظب باشید

آزمایش بوی بد دهان

به‌هیچ وجه در مقابل صورت یک فرد برای اینکه پی ببرد دهانتان بو می‌دهد یا خیر فوت نکنید و حتما این کار را با ظرافت و رعایت ادب انجام دهید. اگر در زندگی افرادی را دارید که بیشتر اوقات با آن‌ها هستید در این صورت آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که آیا دهانتان بوی بدی می‌دهد یا خیر. اما باید توجه داشت که چنین افرادی اغلب رعایت ادب می‌کنند و این موضوع را به شما نمی‌گویند.

بهتر است که از چنین افرادی بپرسید: من فکر می‌کنم دهانم برخی اوقات بو می‌دهد و چون این موضوع شرم‌آور است آن را با کسی در میان نمی‌گذارم. آیا شما تاکنون متوجه بوی بد دهان من شده‌اید؟

از دوستان نزدیک خود بپرسید که: من قرار ملاقات دارم و اینکه دهانم در جریان این ملاقات بوی بدی بدهد بسیار ناخوش‌آیند است و می‌خواستم از شما بپرسم که آیا دهان من بوی بدی می‌دهد؟

روش چهارم: با بوی بد مقابله کنید

۱- در اغلب موارد بوی بد دهان قابل پیشگیری است

بهتر است که هر فردی بوی دهان خود را صبح، ظهر، عصر، قبل و بعد از مسواک‌زدن بررسی کند. این کار باعث خواهد شد تا بدانید بوی بد دهانتان در چه اوقاتی بیشتر جلوه‌نمایی می‌کند و اگر دلیل این موضوع را می‌دانید، بهتر است که هرچه سریع‌تر در صدد رفع آن برآیید.

اگر صبح‌ها دهانتان بوی بدی می‌دهد در این صورت بهتر است که بعد از بیدار شدن از خواب حتما مسواک بزنید و از دهان‌شویه و نخ دندان استفاده کنید.

در اغلب موارد دلیل بوی بد دهان، باکتری‌های بد‌بویی هستند در دهان وجود دارند اما با وجود آشنایی اغلب مردم با این موضوع، همچنان مشکلاتی در خصوص بوی بد دهان به‌چشم می‌خورد. پس باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و سعی نمایید تا مدیریت مناسبی بر میزان باکتری‌های بد بوی دهانتان داشته باشید.

در برخی موارد نیز بوی بد دهان ناشی از پوسیدگی دندان، بیماری لثه، بهداشت ضعیف دهان و لایه‌های روی زبان است (لایه‌هایی سفید یا زرد رنگ که به شکل التهاب هستند). اگر خودتان قادر نیستید تا دلیل بوی بد دهانتان را بدانید، دندان‌پزشکان به‌سادگی قادر به انجام این کار هستند و با مراجعه به‌آن‌ها می‌توانید به‌سادگی به دلیل بوی بد دهانتان پی ببرید و در صدد رفع آن برایید.

اگر فردی به‌شما گفت که دهانتان چندان بوی مناسبی نمی‌دهد در این صورت بهتر است که ناراحت نشوید. زیرا وی یک انتقاد سازنده کرده است.

۲- بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

آزمایش بوی بد دهان

برای جلوگیری از بوی بد دهان، دندان‌هایتان را به دقت مسواک بزنید و با دهان‌شویه‌های آنتی‌باکتریال غرغره کنید. کشیدن نخ دندان نیز باعث می‌شود که پلاکت و باکتری‌های موجود بین دندان‌ها خارج شوند. صبح‌ها نیز بهتر است که مقدار زیادی آب بنوشید و کمی آب سرد در دهانتان بچرخانید تا دهانتان بوی بد ندهد.

این بسیار مهم است که قبل از رفتن به تخت‌خواب، مسواک بزنید. برخی از افراد پیش از خواب از جوش شیرین برای کاهش سطح باکتری‌های بد بوی دهان استفاده می‌کنند که این اقدام نیز کارایی بالایی دارد.

زبان‌پاک‌کن‌ها نیز نقش بسیاری در تمیز کردن دهان دارند و در تمام داروخانه‌ها نیز این وسیله وجود دارد. زبان پاک‌کن باعث می‌شود که موارد موجود روی زبان از بین بروند و در نتیجه دهانی تمیز‌تر و البته به‌دور از بوی بد داشته باشید. اگر زبان‌پاک‌کن ندارید، امکان پاک کردن زبان از طریق مسواک نیز وجود دارد و در این صورت باید به‌آرامی مسواک را روی زبانتان بکشید.

بهتر است هر دو یا سه ماه یک‌بار مسواکتان را عوض کنید. مو‌های مسواک با گذر زمان توانایی خود را از دست می‌دهند و احتمال تجمع باکتری در مسواک نیز وجود دارد. بهتر است بعد از بیمار شدنتان نیز مسواک را تعویض کنید. زیرا ممکن است میکروب‌های مربوط به‌بیماری شما در مسواک باقی بمانند.

۳- بوی بد را خنثی کنید

جویدن آدامس، استفاده از خوش‌بو کننده‌های دهان و موارد مشابه پیش از حضور در یک مکان عمومی باعث می‌شوند که از بوی بد دهان جلوگیری شود. با وجود اینکه استفاده از مواد مذکور باعث از بین رفتن بوی بد دهان می‌شوند اما در واقع درمان بوی بد نیستند و برای درمان آن باید اقداماتی را انجام دهید.

جویدن مقداری میخک، دانه‌های رازیانه و بادیان نیز باعث از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود. این مواد خاصیت ضدباکتری دارند و به‌همین دلیل باکتری‌های بد بوی موجود در دهان را از بین می‌برند و در نتیجه بعد از استفاده، دهانتان بوی مناسبی خواهد داشت.

برای بهتر کردن بوی دهان جویدن مقداری پوست لیمو و پرتقال نیز توصیه می‌شود (حتما قبل از استفاده، پوست لیمو و پرتقال را به‌خوبی بشورید). سیتریک‌اسید موجود در پوست لیمو و پرتقال باعث تحریک غدد بزاق می‌شوند و در نتیجه بوی بد دهان نیز از بین خواهد رفت.

جویدن مقداری جعفری، ریحان، نعناع یا گشنیز تازه باعث از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود. کلروفیل موجود در این مواد دلیلی برای خنثی شدن بوی بد دهان است.

۴- از مصرف دخانیات بپرهیزید

اگر به‌دنبال دلیل بهتری برای ترک مصرف دخانیات هستید، بوی بد دهان می‌تواند دلیلی عالی برای شروع این ترک باشد. سیگار کشیدن یکی از عواملی است که باعث بوی بد دهان می‌شود. مصرف دخانیات دهان را خشک می‌کند و در نتیجه بعد از مسواک‌زدن نیز همچنان دهان افراد سیگاری بو می‌دهد و این بو نسبت به بو‌های عادی مدت بیشتری باقی می‌ماند.

۵- با دندان‌پزشک خود در خصوص این مشکل صحبت کنید

مراجعه پی در پی به دندان‌پزشک باعث می‌شود که بهداشت دهان شما در شرایط مناسبی باشد و اگر مشکل خاصی در خصوص بوی بد دهان داشته باشید، دندان‌پزشک دلیل این موضوع را خواهد یافت. در صورت وجود پوششی روی زبان که باعث ایجاد بوی بد می‌ِشوند نیز دندان‌پزشکان می‌توانند اقدامات زیادی انجام دهد.

اگر دندان‌پزشک تشخیص دهد که مشکل شما دلیلی در داخل بدنتان دارد (نظیر عفونت)، در این صورت باید به پزشک خانوادگی یا متخصص این حوزه مراجعه کنید.

همان‌طور که می‌دانید بوی بد دهان یکی از مشکلاتی است که روزانه افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و البته بسیاری از افراد نیز از بوی بد دهان آشنایان خود اذیت می‌شوند. اگر شما نیز از این جمله از افراد هستید، با رعایت نکاتی که در این مقاله ارایه شد می‌توانید به‌سادگی بوی بد دهانتان را از بین ببرید. البته اگر یکی از آشنایانتان نیز دارای چنین مشکلی است، با معرفی این مقاله از کجارو مسیری مناسب در زندگی‌شان نشان خواهید داد. شما چه راه‌کار‌هایی برای از بین بردن بوی بدن دهان می‌دانید؟

منبع: wikihow

مطالب مرتبط:

دیدگاه