بررسی رابطه‌ای که بین صحبت‌کردن و نوشتن در زبان انگلیسی برقرار است

شایان شفایی | سه شنبه, ۶ بهمن ۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

آیا می‌دانستید که اگر نوشته‌های معمولی یک فرد بومی انگلیسی زبان را بخوانید، ممکن است فکر کنید که یک زبان آموز مبتدی آن‌ها را نوشته‌است؟ این مسئله به رابطه عجیب بین صحبت‌کردن و نوشتن در زبان انگلیسی بازمی‌گردد که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم. با کجارو همراه باشید.

اگر شما کسی هستید که در کارتان همیشه باید با افراد مختلف انگلیسی صحبت کنید یا از طریق ایمیل با آنها ارتباط داشته باشید، مطمئنا دریافته‌اید که نوشته‌های بعضی از افراد بومی انگلیسی زبان به حدی ضعیف است که حتی شاید شما منظور نوشته آنها را متوجه نشوید! این مسئله، حقیقت جالبی است که شاید همه نتوانند آن را باور کنند. در این مقاله قصد داریم تا دلیل این موضوع را متوجه شویم و رابطه بین نوشتن و صحبت کردن در زبان انگلیسی را که در نتیجه تجربیات مختلف بدست‌آمده، بررسی کنیم.

شما هیچوقت نمی‌توانید سطح صحبت کردن کسی را از طریق نحوه نوشتن او متوجه‌شوید

فرض کنید کسی که شما او را نمی‌شناسید، از طریق یک ایمیل با شما ارتباط برقرار کرده و شما در حال خواندن متنی هستید که آن شخص برایتان ارسال کرده‌است. در ادامه فرض کنید متنی که در حال خواندن آن هستید، پر از اشتباهات دستوری باشد. در این حالت به احتمال بسیار زیاد شما به این مسئله فکر خواهیدکرد که این متن را یک زبان آموز مبتدی برایتان ارسال کرده است یا اینکه شخص نویسنده یک خارجی است که انگلیسی صحبت کردنش هم همانند نوشتنش بسیار ضعیف است. ممکن است که فرضیه شما درست باشد و واقعا با یک انگلیسی زبان ضعیف و غیربومی طرف باشید؛ اما آیا این احتمال را هم می‌دهید که طرف مقابلتان یک انگلیسی زبان خارجی باشد که زبان انگلیسی را از پایه با صحبت کردن فرا گرفته و در صحبت کردن هم بسیار مسلط باشد و تنها مشکلش انگلیسی نوشتن باشد؟
به شخصه بسیاری را می‌شناسم که در صحبت کردن زبان انگلیسی بسیار مسلط هستند اما هنوز نمی‌دانند نوشتن یک متن را چگونه باید آغاز کنند!
به علاوه همانطور که در ابتدای مقاله گفته‌شد، ممکن است که نویسنده یک فرد بومی انگلیسی زبان باشد که متنی را به سرعت نوشته‌است؛ بدون اینکه حتی یکبار متن را بخواند و اشتباهات آن را اصلاح کند. البته ریشه مشکلات نوشتاری در افراد بومی تنها به سرعت نوشتن بازنمی‌گردد. در حال حاضر بسیاری از انگلیسی زبانان نوجوان، در نوشتن متن‌های انگلیسی آن هم بدون غلط دستوری یا نوشتاری مشکل دارند!
در نتیجه هیچگاه سطح صحبت کردن شخصی را با نحوه نوشتنش نسنجید. ممکن است طرف مقابل شما یک انگلیسی زبان بومی، یک انگلیسی زبان خارجی (اما مسلط) و یا حتی یک زبان آموز مبتدی باشد.
این مسئله تنها به زبان انگلیسی محدود نمی‌شود. در زبان فارسی خودمان هم بسیار مشاهده شده که افراد با تسلط کامل فارسی صحبت می‌کنند اما در هنگام نوشتن یک متن فارسی (بدون اشتباه دستوری) دچار مشکل خواهندشد.

آموزش زبان انگلیسی

شما هیچوقت نمی‌توانید سطح نوشتن کسی را از طریق گوش دادن به صحبت‌هایش متوجه‌شوید

دقیقا همانگونه که سنجیدن سطح صحبت کردن از روی خواندن متن یک شخص امکان‌پذیر نیست، سنجیدن سطح نوشتن هم از روی گوش دادن به صحبت‌های یک شخص امکان‌پذیر نخواهدبود.
فرض کنید که در حال گوش‌دادن به صحبت‌های یک شخص غیرانگلیسی زبان هستید که به هیچ وجه مسلط حرف نمی‌زند و صحبت‌هایش پر از اشتباهات مختلف است. در چنین شرایطی به احتمال بسیار زیاد شما تصور خواهیدکرد که سطح نوشتاری شخص مذکور مانند صحبت کردنش ضعیف و پایین‌تر از حد معمول است. اما این نتیجه‌گیری تنها یک فرضیه است! احتمال دارد که شخص موردنظر، زبان انگلیسی را به سبک قدیمی «قواعد و ترجمه» یاد گرفته باشد. در چنین حالتی، شخص قادر است تا مطالبی قوی و مطابق با قواعد زبان انگلیسی بنویسد اما ممکن است در صحبت کردن و تلفظ بسیار ضعیف باشد. سبک‌های قدیمی یادگیری زبان (سبک‌های قاعده محور) عموما تنها روی مهارت خواندن و نوشتن تمرکز دارند و در آن‌ها خبری از تقویت گفتار و صحبت کردن نیست و در نتیجه آموزش به این سبک، زبان آموز فردی است که قدرت نوشتن بالایی دارد اما هنگام صحبت دچار مشکل خواهدشد. در سمت مقابل، بسیاری از انگلیسی‌زبانان، به بهترین شکل ممکن صحبت می‌کنند اما هنگامی که پای نوشتن میان می‌آید، در بهترین حالت یک نویسنده متوسط و معمولی به شمار خواهند آمد.
در نتیجه شما هیچگاه قادر نخواهید بود که سطح نوشتاری شخصی را با صحبت کردنش بسنجید. ممکن است که شخصی به درستی انگلیسی صحبت کند اما در نوشتن دچار مشکل شود و یا بالعکس.

نتیجه‌گیری

حال وقت آن است که از تمامی حرف‌هایی که زده‌شد، نتیجه‌گیری کنیم:

۱. در ابتدا باید بگوییم که نوشتن به زبان انگلیسی با انگلیسی صحبت کردن بسیار متفاوت است. صحبت کردن و نوشتن دو مهارت جداگانه هستند و هیچگاه نمی‌توان در مورد یکی بر مبنای دیگری نظرداد.

۲. اگر نوشتار شما بهتر از صحبت کردنتان است یا بالعکس، به هیچ وجه متعجب و یا نگران نشوید. همه چیز به این برمی‌گردد که شما کدام مهارت را بیشتر تقویت کرده‌اید.

۳. اگر شما جزء آن دسته از زبان آموزانی هستید که زبان انگلیسی را به روش قدیمی (قاعده محور) فراگرفته‌اند و در نوشتن به زبان انگلیسی بسیار مهارت دارید، خواهشا سعی نکنید همانگونه که می‌نویسید، صحبت کنید. در این صورت تنها یک مشکل بزرگ‌تر برای خود بوجود می‌آورید. صحبت کردن یک مهارت جداست که باید به روش‌های خاص خود تقویت شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما خواننده گرامی مفید واقع شده‌ باشد. فراموش نکنید که حتما نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: englishharmony

مطالب مرتبط:

دیدگاه