هفته‌نامه؛ از اجرایی شدن برجام تا گزارش اختصاصی کجارو از فیتور ۲۰۱۶

عماد جعفری | یکشنبه, ۴ بهمن ۹۴ ساعت ۱۲:۱۰

هفته‌نامه کجارو فرصتی است برای مرور مهم‌ترین رویدادهای گردشگری در هفته‌ای که گذشت. با کجارو همراه باشید. خبر ویژه برای علاقه‌مندان به تئاتر و همراهان کجارو، در این شماره، زمان، محل برگزاری و قیمت بلیط‌های برخی از نمایش‌های جشنواره تئاتر فجر را بررسی می‌کنیم، با ما تا پایان هفته‌نامه همراه باشید.

در هفته‌ای که گذشت، اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های کشورهای مختلف، به‌ویژه اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران تمامی اخبار کشور را تحت شعاع قرار داد. کشورهای مختلف یکی پس از دیگری با اعلام خرسندی از اجرایی شدن برجام، خواستار همکاری بیشتر با جمهوری اسلامی ایران شدند. در روزهای پساتحریم، ارائه راهکارهای مناسب برای جذب هرچه بیشتر گردشگران خارجی می‌تواند صنعت گردشگری کشور را با تحولی شگرف مواجه سازد. از همین رو شنیدن خبر برگزاری همایشی با عنوان تحلیل گردشگری ایران در دوران پساتحریم، نقطه امیدی برای آینده گردشگری کشور است. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فیتور در اسپانیا، دیگر رویداد مهم حوزه گردشگری در هفته گذشته بود. با هفته‌نامه کجارو همراه باشید، تا با گزارشی اختصاصی، رویدادهای مهم نمایشگاه فیتور را زیر ذره‌بین قرار دهیم، اخبار مرتبط با اجرایی شدن برجام را مرور کنیم، از افتتاح بزرگترین پیست سافاری کشور در قشم بگویم، با هلنا گردشگر آلمانی آشنا شویم و سایر رویدادهای مهم گردشگری کشور را نگاهی دوباره بیندازیم.

تحریم‌های اتمی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران لغو شد

تحریم

بامداد یکشنبه بود که فدریکا موگرینی و محمدجواد ظریف  متن بیانیه‌ی مشترکی را قرائت کردند که مطابق با آن تمامی تحریم‌های اتمی اتحادیه اروپا علیه ایران لغو شد. در حالی که وزیرخارجه کشور و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال قرائت بزرگ‌ترین توافق قرن بودند، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با صدور بیانه‌ای از لغو تمامی تحریم‌های اتمی آمریکا علیه ایران خبر داد.

 در متن بیانیه انگلیسی که توسط فدریکا موگرینی قرائت شد، آمده است:

 با تایید آژانس در مورد اینکه ایران به تعهدات خود عمل کرده است، امروز تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران برداشته می‌شود.

 اندکی بعد کاخ سفید نیز در کنار انتشار حکم حکومتی باراک اوباما، نامه او خطاب به کنگره آمریکا را هم منتشر کرد، که طی آن رئیس‌جمهوری آمریکا رسما نمایندگان کنگره را از تصمیم خود برای صدور حکم حکومتی در ارتباط با توافق هسته‌ای و برداشتن تحریم‌های این کشور مطلع کرد.

 قسمتی از متن این بیانیه مشترک که در اختیار عموم قرار گرفت، به شرح زیر است :

امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران تعهدات هسته‌ای ذی‌ربط خود را تحت برجام  اجرا کرده‌ است.

از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل کرده‌ است، امروز تحریم‌های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای ۱+۵، مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و آمریکا و ایران همچنین در زمینه استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.

تحریم‌های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران برداشته شد. قطعنامه ۲۲۳۱(۲۰۱۵) شورای امنیت که برجام را مورد تایید قرار داد، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد بود و کلیه مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۷)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸)، ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) و ۲۲۲۴ (۲۰۱۵) خاتمه می‌یابند.

برای مشاهده متن کامل بیانیه می‌توانید به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

توافق با شرکت ایرباس برای خرید ۱۱۴ هواپیما

هواپیما

به فاصله چند ساعت پس از اعلام لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده، وزیر راه و شهرسازی از توافق با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید ۱۱۴ فروند هواپیما برای هواپیمایی هما خبر داد.

  عباس آخوندی در حاشیه مراسم سالگرد تاسیس بانک مسکن در خصوص مذاکرات برای خرید هواپیما در آستانه لغو تحریم‌ها گفت:

در چند ماه اخیر مذاکرات بسیاری را با شرکت‌های دست یک تأمین کننده هواپیما داشته‌ایم. در این حوزه در دو بخش بحث کرده‌ایم. یکی اینکه ساختار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را بازسازی کنیم که در این زمینه در گام نخست برای ۱۱۴ فروند هواپیما با ایرباس فرانسه توافق کرده‌ایم.

آخوندی با اشاره به بازسازی تمام شرکت‌های هواپیمایی داخلی، تصریح کرد که در این زمینه نیز به‌دنبال استفاده از لیزینگ هواپیما با شرکت‌هایی که هواپیما عرضه می‌کنند، هستیم.

به گفته وی، همچنین با بیمه‌های مطرح دنیا برای تأمین هواپیما برای بازسازی شرکت‌های هواپیمایی مرتبط مذاکره کرده‌ایم.

ترودو نخست وزیر کانادا هم از قافله عقب نماند

روابط دیپلماتیک کانادا

عصر همان روز جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، اعلام کرد ایران در توافق هسته‌ای ثابت کرد که به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارد و این موضوع در روابط دیپلماتیک دو کشور یک پیشرفت محسوب می‌شود.

ترودو با استقبال از سرگیری روابط دو کشور تصریح کرد که دولت سابق کانادا روابط سیاسی خود را با ایران در راستای تحریم‌های بین‌المللی سپتامبر ۲۰۱۲ قطع کرده بود که این روابط بعد از توافق هسته‌ای دوباره آغاز می‌شود.

ترودو گفت:

 ایران در توافق هسته‌ای ثابت کرد که به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارد و این موضوع در روابط دیپلماتیک دو کشور یک پیشرفت محسوب می‌شود.

وی از بازگشایی مجدد سفارت کانادا در تهران و از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور استقبال کرد و افزود:

از هم‌اکنون نیز کانادا و ایران دارای روابط هستند ولی برقراری روابط رسمی باید در پارلمان تصویب شود.

استفان دیون وزیر خارجه نیز از لغو تحریم‌های کانادا علیه ایران خبر داد. به گفته وی بعد از توافق هسته‌ای و اعلام اجرای برجام در نشست مشترک وین، این کشور نیز تحریم‌های خود را علیه ایران لغو می‌کند.

بر اساس اعلام دولت کانادا، تمام شرکت‌های متعلق به این کشور می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

سویفت بیانیه داد، بورس‌های عربی لغزیدند

شاخص بورس

جامعه جهانی ارتباطات مالی بين بانكی، با صدور بيانيه‌ای اعلام كرد كليه بانك‌های ايرانی كه از فهرست تحريم‌های اتحاديه اروپا خارج شده‌اند، می‌توانند مجددا به سوئيفت متصل شوند.

  هم‌زمان با اجرای برجام، سوئيفت يا همان جامعه جهانی ارتباطات مالی بين بانكی، با صدور بيانيه‌ای اعلام كرد كليه بانك‌های ايرانی كه از فهرست تحريم‌های اتحاديه اروپا خارج شده‌اند، می‌توانند با طی كردن روند معمول، مجددا به سوئيفت متصل شده و از خدمات پيام‌رسانی مالی اين شركت بهره‌مند شوند.

در بيانيه سوئيفت همچنين به مصوبه شورای اتحاديه اروپا در خصوص اجرای چارچوب‌های قانونی برداشتن تحريم‌های مالی و اقتصادی آن اتحاديه عليه كشورمان  اشاره شده‌ است.

  اعلام آغاز اجرایی شدن توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ (برجام) بورس کشورهای عربی را در سراشیبی سقوط قرار داد.

 در اولین روز آغاز اجرای برجام، برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ شاخص بورس عربستان سعودی با حدود ۶% کاهش به ۵۵۰۰ واحد افت کرد.

در همین حال، در امارات نیز شاخص بورس با ۵% کاهش به ۲۷۰۰ واحد رسید.

روند افت شاخص بورس در کشورهای عربی دامان‌گیر قطر نیز شد؛ جایی که شاخص بورس با ۵% کاهش به کمتر از ۲۸۰۰ واحد رسید.

اما در کویت افت شاخص بورس از سال ۲۰۰۴ تاکنون بی‌سابقه بود به‌طوری که این شاخص با افت ۳% به حدود ۵۰۰۰ واحد رسید.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که روند نزولی قیمت جهانی نفت بر سقوط بورس کشورهای عربی بی‌تاثیر نبوده‌ است.

 

ژاپن با لغو تحریم‌های ایران خواستار همکاری دوجانبه شد

ژاپن ایران

 روز بعد دولت ژاپن اعلام کرد از افزایش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران استقبال می‌کند. یوشیهیدی سوگا، رئیس کابینه دولت ژاپن گفت:

این کشور ضمن استقبال از برجام، خواستار گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با ایران است. ما در حال بررسی گسترش روابط و زمینه‌های همکاری با ایران بر اساس قوانین بین‌المللی هستیم.

سوگا خاطر نشان کرد دولت ژاپن در حال حاضر برنامه‌ای تدوین کرده است که طی آن موجب افزایش همکاری شرکت‌های ژاپنی با طرف‌های ایرانی خود می‌شود.

در همین حال توکیو به پیروی از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی تهران به تعهدات هسته‌ای، تحریم‌های خود علیه ایران را لغو کرد.

 ژاپن، روز جمعه به فاصله یک هفته پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تایید پایبندی تهران به تعهدات هسته‌ای و اعلام آغاز اجرای برجام، تحریم‌های خود علیه ایران را لغو کرد.

گفتنی است که با لغو تحریم‌های ضد ایرانی، از این پس راه شرکت‌های بیمه ژاپنی برای تحت پوشش قرار دادن مبادلات تجاری با ایران هموار می‌شود. علاوه بر این، با لغو تحریم‌ها، شرکت‌های تجاری ژاپن قادر به سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز ایران خواهند بود. 

به این ترتیب انتظار می‌رود که به‌زودی توافق سرمایه‌گذاری بین تهران و توکیو به امضا برسد و از هم‌اکنون شرکت‌های ژاپنی معتبر برای از سرگیری تجارت با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند که از آن میان می‌توان به تمایل شرکت خودروسازی «سوزوکی» برای بازگشت به بازارهای ایران نام برد.

این در حالی است که با طرح ادعای واشنگتن مبنی بر لزوم اعمال تحریم‌هایی علیه ایران در مخالفت با برنامه موشک‌های بالستیک این کشور، تجار دیگر کشورها همچنان نگرانی‌هایی از بابت امکان کارشکنی آمریکا در مسیر تجارت با ایران دارند.

پس از بانک سپه و شرکت‌های نفتی، نوبت به ناوگان کشتیرانی رسید

تحریم کشتیرانی

بانک ایرانی سپه و شرکت‌های نفتی، اولین بنگاه‌های اقتصادی ایران بودند که در سطح بین‌المللی تحریم‌های آن‌ها برداشته شد. تارنمای رسمی دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) از خروج همه کشتی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از فهرست تحریم‌های هشت ساله خبر داد.

 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مجموعه شرکت‌های گروه، از سپتامبر ۲۰۰۸ میلادی (شهریور ۱۳۸۷ خورشیدی) تاکنون در ۲۲ نوبت در تحریم دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت که ۲۰ مورد آن پس از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ و از آغاز تیرماه ۱۳۸۹ بوده است.

افزون بر این، از آغاز سال ۱۳۹۰ تاکنون این دفتر ۱۳ تحریم و دو بخشنامه علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صادر و اعمال کرده بود.

درمجموع دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون ۱۳۲ شرکت و ۱۶ مدیر کشتیرانی را تحریم کرده که بیشترین شمار بین سازمان‌های تحریم شده در سطح کشور بوده است.

همایش تحلیل گردشگری ایران در دوران پساتحریم، مهلت ارسال مقاله تا ۱۵ بهمن

با لغو تحریم‌ها، مدیریت صحیح و جذب سرمایه‌گذارهای خارجی، می‌تواند صنعت گردشگری کشور را با خیزشی تاریخی مواجه سازد. از این‌ رو اهمیت به راهکارهای رونق صنعت گردشگری در روزهای پسا برجام، از اهمیتی دو چندان برخوردار است. در همین راستا همایشی با عنوان همایش ملی تحلیل گردشگری ایران در دوران پساتحریم با هدف تشویق محققان کشور به ارائه ایده‌ها و راهکارهای خود برای تقویت صنعت گردشگری برگزار می‌شود. دبیر این همایش با اعلام تمدید مهلت ارسال مقالات به همایش تا ۱۵ بهمن‌ماه از برگزاری همایش در ۲۶ بهمن ماه سال جاری خبر داد.

  رئیس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران در ارتباط با برگزاری همایش ملی گردشگری ایران در دوران پساتحریم گفت:

روند اجرایی و سازوکارهای برگزاری همایش با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های انجام شده به‌خوبی پیش می‌رود. طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده، همایش ۲۶ بهمن ماه سال جاری در سازمان میراث فرهنگی برگزار خواهد شد. تاکنون ۷۳ مقاله به دبیرخانه همایش ملی گردشگری ایران در دوران پساتحریم ارسال شده است. بیشترین مقالات ارسالی در حوزه دیپلماسی گردشگری، سیاست‌گذاری گردشگری، گردشگری سلامت، ماهیت‌شناسی تحریم و اثرات آن بر فعالیت‌های گردشگری ایران هستند.

دبیرخانه همایش، مقالات کاربردی اساتید، دانشجویان و پژوهشگران را به‌خصوص در حوزه دیپلماسی گردشگری، سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات خدمات گردشگری، سیاست‌گذاری گردشگری و چشم‌انداز گردشگری در دوران پساتحریم پذیرش خواهد کرد.

 لغو تحریم‌ها به‌خصوص برای حوزه گردشگری می‌تواند فضای رونق، اشتغال و کسب درآمد را در کشور بهبود بخشد. نخستین گام برای رسیدن به این هدف بزرگ بدون تردید بازاریابی علمی، سنجش راهکارهای مبتنی بر تجربه در کنار مدیرانی کارآزموده و باانگیزه است. به‌طور کلی اگر برنامه راهبردی مناسبی در حوزه گردشگری وجود داشته باشد، این حوزه می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند.

دبیر همایش در ادامه با ارائه جزئیاتی از  نحوه برگزاری همایش گفت:

  پنل‌های مختلفی از جمله چالش‌های سیاست‌گذاری حوزه گردشگری کشور، جایگاه دیپلماسی عمومی در گردشگری، ماهیت‌شناسی تحریم و اثرات آن بر گردشگری و... در صبح و بعدازظهر روز همایش برگزار خواهد شد.

 مقالات منتخب در قالب کتاب و مجموعه مقالات همایش منتشر خواهد شد و به نویسندگان مقالات پذیرفته شده گواهی اعطا می‌شود.

همچنین مهلت ارسال اصل مقالات تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری است و اساتید، دانشجویان، پژوهشگران علاقه‌مند به حوزه گردشگری می‌توانند برای شرکت در همایش و کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.tourismpeace.ir و www.istta.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌های ۶۶۴۹۱۱۳۶ و ۶۶۴۹۱۲۲۲ تماس بگیرند.

گزارش اختصاصی کجارو از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور

فیتور ۲۰۱۶

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور (Fitur) یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های حوزه گردشگری اسپانیا است که سالانه در فاصله بین ماه‌های ژانویه و فوریه در شهر مادرید برگزار می‌شود. این نمایشگاه که توسط سازمان نمایشگاه‌های مادرید برگزار می‌شود، محلی برای گردهمایی آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری است تا بتوانند محصولات خود را به یکدیگر و مردم معرفی کنند. همچنین فرصت خوبی است تا کشورهای مختلف بتوانند جاذبه‌های گردشگری خود را به آژانس‌های مسافرتی معرفی کنند.

اولین دوره این نمایشگاه در سال ۱۹۸۱ با حضور ۱۵۰۰ شرکت مسافرتی از ۳۷ کشور جهان برگزار شد و ۳۰۰۰ بازدیدکننده داشت. این میزان تا به امروز به‌طور مداوم رو به افزایش بوده و هر سال شرکت‌ها و بازدیدکنندگان بیشتری به این نمایشگاه می‌آیند. این رویداد مهم که از ۳۰ دی‌ماه آغاز شده  تا امروز ۴ بهمن ادامه می‌یابد. کجارو از ابتدای افتتاح این نمایشگاه، رویدادهای فیتور را برای خوانندگانش زیر ذره بین قرار داده است. برای اطلاع از جزئیات این نمایشگاه می‌توانید به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

روز اول این نمایشگاه با استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان و بازدید سفیر ایران در اسپانیا از غرفه‌های گردشگری کشورمان همراه بود. گزارش کجارو از روز اول این نمایشگاه را می‌توانید در این صفحه از کجارو بخوانید.

روز دوم  این نمایشگاه، حضور فعال شرکت‌های ایرانی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری کشورمان زیر ذره‌بین گزارش کجارو قرار گرفت. در این صفحه از کجارو می‌توانید با گزارش روز دوم همراه باشید.

روز سوم نمایشگاه با خبری مسرت‌بخش در برای فعالان حوزه گردشگری کشور همراه بود. اخبار روز سه فیتور را می‌توانید در این صفحه از کجارو مطالعه کنید.

حمایت کشورهای اسلامی از انتخاب تبریز به ‌عنوان پایتخت گردشگری۲۰۱۸

 در هفته ای که گذشت رئیس برنامه توسعه صنایع دستی ارسیکا بر حمایت کشورهای اسلامی از انتخاب تبریز به ‌عنوان پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ جهان اسلام تاکید کرد.

 به نقل از روابط عمومی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نزیه معروف با ارسال نامه‌ای به این دانشگاه انتخاب این شهر را به‌ عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸ تبریک گفته و این شهر را شایسته اخذ این عنوان دانست.

رئیس برنامه توسعه صنایع دستی مرکز پژوهش‌های تاریخ، فرهنگ و هنر اسلامی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (ارسیکا) در نامه خود ضمن ابراز خرسندی از انتخاب این شهر، به عضویت ارسیکا در کمیته ارزیابی شهرهای منتخب گردشگری برای سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ اشاره و تصریح کرد: کشورهای اسلامی از این انتخاب حمایت حداکثری دارند.

وی برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی هنری مانند اولین و دومین «جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی» توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز و تاسیس «جایزه بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز» طی این جشنواره را از عوامل مطرح و تأثیرگذار بر آرای مثبت داوران دانست.

نزیه معروف که از داوران این انتخاب در نهمین اجلاس وزرای گردشگری سازمان همکاری اسلامی بوده در ادامه این نامه افزوده است:

وجود موزه‌های تخصصی گوناگون، زیرساخت‌های شهری، دانشگاه هنراسلامی تبریز و فعالیت مستمر مراکز فرهنگی در کنار جاذبه‌ها و مراکز تفریحی تبریز از دیگر موارد موثر بر انتخاب این شهر به‌ عنوان شهر نمونه گردشگری است  و امیدواریم برنامه‌ها و رویدادهای پرباری را در این رابطه از سوی ایران و شهر تبریز، شاهد باشیم.

افتتاح بزرگ‌ترین پیست سافاری کشور در قشم

 پیست سافاری قشم

دیگر خبر مسرت‌بخش هفته گذشته از افتتاح بزرگ‌ترین پیست سافاری کشور در قشم حکایت داشت.

 این پیست در زمینی به مساحت ۵۲۰ هکتار احداث شده است و چشم اندازهای زیبای سواحل قشم از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن به شمار می‌رود.

هم‌زمان با آیین افتتاح این پیست، هفتمین دوره مسابقات آفرود کشور نیز با شرکت ۴۰ خودرو و ۸۰ ورزشکار از استان‌های تهران، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، قزوین، همدان، البرز، هرمزگان، کردستان و شهرستان قشم آغاز شد.

برگزاری مسابقات آفرود، شترسواری و اسب‌دوانی در سطح کشوری، منطقه‌ای و بین‌المللی موجب افزایش آمار گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه و در نهایت ارتقا شاخص‌های اقتصادی قشم خواهد شد.

برگزاری مزایده ۹ بنای تاریخی به ایستگاه آخر رسید

مزایده ۹ بنای تاریخی با مشخص شدن برندگان نهایی به ایستگاه پایانی رسید. بر این اساس برندگان ۸ مزایده بنای تاریخی مشخص شدند و مزایده یک بنای دیگر هم به‌دلیل رد شدن شرایط متقاضیان، تجدید می‌شود.

 به نقل از صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی (صابتا)، مرحله نهایی مزایده ۹ بنای تاریخی با بازگشایی پاکت‌های متقاضیان حاضر در این مزایده انجام شد. طی این مرحله از مزایده که در محل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی برگزار شد، برندگان نهایی مزایده ۸ بنا مشخص شدند. این در حالی است که مزایده یک بنای دیگر به‌دلیل رد شدن شرایط متقاضیان، تجدید خواهد شد.

بر این اساس، رضا برادران اصفهانی توانست با پیشنهادهای خود، برنده مزایده ۳ بنای تاریخی خانه شیران اصفهان، خانه بخردی اصفهان و همین طور کارونسرای گز این شهر باشد. بر همین اساس شرکت فن و بنا زافشان نیز موفق شد با قیمت‌های پیشنهادی خویش پیروز مزایده کاخ چایخوران مازندران و خانه خاکباز استان مرکزی باشد. همچنین در دیگر موارد، ابراهیم موسوی توانست به‌عنوان برنده مزایده خانه پامار خوزستان، خوشچهر محمدی برنده مزایده خانه سوری كرمانشاه و غلامحسین نیکویی نیز برنده مزایده خانه نجفی بوشهر معرفی شود. این در حالی است که مزایده کاروانسرای شاه عباسی دامغان به‌دلیل رد شدن شرایط متقاضی شرکت‌كننده تجدید خواهد شد .

از ابتدای سال ۹۴ تاکنون، صندوق احیا مراحل برگزاری مزایده ۳۳ بنای تاریخی را با مشخص شدن برنده نهایی با موفقیت به پایان رسانده است.

 

داعش قدیمی‌ترین صومعه عراق را نابود کرد

داعش صومعه

هفته گذشته، قسمت دیگری از میراث باستانی بین‌النهرین بازهم در آتش جهل گروه تروریستی داعش سوخت. خبرها حاکی از آن بود که ستیزه‌جویان داعش قدیمی‌ترین صومعه مسیحیان عراق در حومه شهر موصل را تخریب کرده‌اند.

 تصاویر ماهواره‌ای تخریب کامل صومعه ایلیای (الیاس) مقدس (مار الیا) را که مربوط به قرن شش میلادی است، نشان می‌دهد.تخریب این صومعه تا این اواخر از دید بسیاری پنهان مانده بود و کارشناسان می‌گویند این صومعه در سال ۲۰۱۴ پس از تصرف موصل به دست داعش، یا با بولدوزر با خاک یکسان شده یا نیروهای داعش آن را منفجر کرده‌اند.

ستیزه‌جویان داعش و گروه‌های وابسته به آنان تاکنون بسیاری از اماکن مسیحیان در مناطق تحت کنترل خود را از بین برده‌اند.

تابستان سال پیش این گروه صومعه مار الیا در شهر القریتین در استان حمص سوریه را تخریب کرده بود.

گفته شده که صومعه ایلیای مقدس در اواخر قرن شش میلادی توسط راهبان آشوری ساخته شده است. این صومعه بعدها توسط کاتولیک‌های کلدانی اداره می‌شد.

گوی سبقت گردشگرپذیرترین کشور جهان در اختیار فرانسه باقی مانده است

به نظر می‌رسد که فرانسه کماکان پربازدیدترین کشور جهان است. کشوری که در سال ۲۰۱۴، ۸۳.۸ میلیون مسافر را به‌سمت خود جذب کرد و با وجود اینکه هنوز آمار کاملی از سال ۲۰۱۵ در دست نیست، پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد در آن ۳ درصد باشد که با این اوصاف انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۸۶.۳ میلیون نفر رسیده باشد( گذشته از عواقب حملات نوامبر در پاریس) .

آمریکابا تخمین ۷۷.۹ میلیون بازدیدکننده در سال ۲۰۱۵ دومین مقصد پرطرفدار در دنیا است که در مقایسه با هفتاد و پنج هزار نفر در سال ۲۰۱۴ شاهد رشد خوبی بوده است. سومین جایگاه با ۶۸.۱ میلیون نفرمتعلق به کشور اسپانیا است  و پس از آن هم چین با ۵۶.۹ میلیون نفر قرار دارد. مکان پنج این فهرست را هم ایتالیا با حدود ۵۰.۸ میلیون نفر به خود اختصاص داده است. برای اطلاع از جزئیات کامل پرگردشگرترین کشورها می‌توانید به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

فسیل‌های ارزشمند ایرانی به خانه بازگشتند

فسیل

مطابق اعلام مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهور، بیش از ۳۰۰۰ قطعه فسیل منحصربه‌فرد که متعلق به ایران بوده، از آمریکا مسترد شده است.

 در سال‌های ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ یک گروه مشترک از کاوشگران ایرانی و امریکایی به سرپرستی دکتر برنارد کمپبل، استاد دانشگاه کالیفرنیا، با اجرای عملیات اکتشافی در منطقه مراغه و مناطق اطراف دریاچه ارومیه، موفق به کشف حدود سه هزار قطعه فسیل منحصربه‌فرد مربوط به دوران سه زمین‌شناسی از جمله ۸۰۲ قطعه فسیل ارزشمند مهره‌داران و یک جمجمه کامل متعلق به نمونه مشخصی از پستانداران گردیدند.

پس از کشف فسیل‌ها، تعدادی از آن‌ها به موجب توافقی که بین موزه تاریخ طبیعی ایران با بخش دیرینه‌شناسی موزه کانتی (لس آنجلس) انجام شده بود، برای مطالعه، شناسایی و طبقه‌بندی در سه مرحله (مرحله یک ۱۰۴ قطعه فسیل، مرحله دو یک کارتن حاوی تخته سنگ و در مرحله سه ۱۵ کارتن فسیل) به موزه مذکور در ایالات متحده ارسال و مقرر شد که پس از پایان مطالعات و نتیجه گیری در موعدهای تعیین شده بین ۶ ماه تا یک سال به ایران بازگردانده شوند.

هلنا از ایران نوشت

هلنا

هلنا هنِکن،  شهروند آلمانی که سه سال پیش به ایران سفر کرده بود، اواخر هفته گذشته با انتشار کتابی به نام They would rock، تجربه‌های این سفر ۵۹ روزه را با خوانندگانش به اشتراک گذاشته که تصویری متفاوت با آنچه از این کشور شنیده بود، ارائه می‌داد.

هنکن در رابطه با انتشار کتابش چنین می‌گوید:

هربار به ایران فکر می‌کردم، این لغات در سرم می‌چرخید: مناقشه اتمی، محور شرارت و کشوری خطرناک به‌ خصوص برای زنان که اصلا نباید تنها به آنجا سفر کرد». او اضافه می‌کند: «من به ایران نرفتم برای اینکه کتاب بنویسم یعنی از قبل چنین تصمیمی نگرفته بودم. در طول سفر، خاطرات روزانه‌ام را می‌نوشتم. همچنین ایمیل‌‌های زیادی برای دوستانم می‌فرستادم درباره چیزهایی که می‌دیدم و آن‌ها کاملا از توضیحات من متعجب می‌شدند و می‌گفتند که تصور و انتظار دیگری از ایران داشتند. من هم به این دلیل و هم به‌ دلیل تاثیراتی که مردم ایران و کسانی که با آن‌ها در ایران آشنا شده بودم روی من گذاشتند، کم‌کم تصمیم گرفتم این کتاب را بنویسم.

 به پایان این شماره از هفته‌نامه کجارو نزدیک می‌شویم. با پیوست هنری این هفته که مروری بر برنامه اجرای برخی از تئاترهای جشنواره  فجر است، به استقبال رویدادهای هفته آینده می‌رویم.

جنایت و مکافات

نویسنده و کارگردان: ایمان افشاریان

بازیگران: مجید آقا کریمی، مهدی پاکدل، محمد پویا، زهرا سعیدی، سوده شرحی، الهام شکیب، پرنده علایی، عطا عمرانی، لادن کامیاب، محمود کیان، سپهر گودرزی، رامین محمدیان، مصطفی مظفری، یاشار مومن‌زاده و سیاوش میری

 محل: سالن حافظ

روز اجرا: شنبه سوم بهمن ۱۳۹۴

ساعت: ۱۸:۰۰ و ۲۰:۳۰

مدت: یک ساعت و ۳۰ دقیقه

قیمت بلیط: ۲۰هزار تومان

 

روزهای بی‌باران

نویسنده و کارگردان: امین بهروزی

بازیگران: وحید آقاپور، سجاد افشاریان، نازنین احمدی و سوگل خلی

 محل: تئاترشهر - سالن چهارسو

روز اجرا: شنبه سوم بهمن 

ساعت: ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰

مدت: یک ساعت و ۵ دقیقه

قیمت بلیط: ۲۰هزار تومان

 

هتلی‌ها

نویسنده: ساناز بیان

کارگردان: حمیدرضا آذرنگ

بازیگران: حمیدرضا آذرنگ، نسیم ادبی، مونا فرجاد، سام کبود وند، آیه کیان‌پور، ستایش محمودی و آناهیتا همتی

محل: ایرانشهر - سالن استاد سمندریان

دوره اجرا: شنبه سوم بهمن - يكشنبه چهارم بهمن 

ساعت: ۱۸:۰۰ و ۲۰:۴۵

مدت: یک ساعت و ۳۰ دقیقه

قیمت بلیط: ۲۰هزار تومان

راه مهر، راز سپهر

نویسنده و کارگردان: شکرخدا گودرزی

بازیگران: محمد صادقی، کاظم هژیرآزاد، نوید گودرزی، ساغر عزیزی، محمد ساربان، مجید جعفری، مانلی حسین‌‏پور، بهزاد جاودان‏فر، مهدی علی‌‏نژاد و رضا جعفری

محل: تئاترشهر - سالن اصلی

دوره اجرا: يكشنبه چهارم بهمن - دوشنبه پنجم بهمن 

ساعت: ۲۰:۰۰

مدت: یک ساعت و ۵۵ دقیقه

قیمت بلیط: ۲۵ و  ۲۰هزار تومان

 

رقص مرگ، بی لالا

نویسنده و کارگردان: یاسر خاسب

بازیگران: مایکل اولفیک، یاسر خاسب، احمد مطوری، پردیس زارع

محل: ایرانشهر - سالن استاد سمندریان

روز اجرا: دوشنبه پنجم بهمن 

ساعت: ۱۸:۰۰ و ۲۰:۴۵

مدت: ۴۵ دقیقه

قیمت بلیط: ۲۰هزار تومان

 

تکه‌های سنگین سرب

نویسنده و کارگردان: ایوب آقاخانی

بازیگران: پیام دهکردی، عارفه لک

محل: تئاترشهر - سالن چهارسو

دوره اجرا: سه‌‏شنبه ششم بهمن

چهارشنبه هفتم بهمن 

ساعت: ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰

مدت: ۱ ساعت و ۵ دقیقه

قیمت بلیط: ۲۰هزار تومان

 

طپانچه خانم

نویسنده: محمدامیر یاراحمدی

کارگردان: شهاب‌الدین حسین‌پور

بازیگران: فریبا متخصص، ندا مقصودی، گیلدا حمیدی، ‏ آرش فلاحت پیشه‏، حمید رحیمی‏، محمد صدیق مهر‏، مینا کریمی جبلی و علیرضا مویدی

محل: ایرانشهر - سالن استاد سمندریان

روز اجرا: چهارشنبه هفتم بهمن 

ساعت: ۱۸:۰۰ و ۲۰:۴۵

مدت: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه

قیمت بلیط: ۲۰هزار تومان

 

عامدانه، عاشقانه، قاتلانه

نویسنده و کارگردان: ساناز بیان

بازیگران: بهاره رهنما، نسیم ادبی، گیتی قاسمی، آیه کیان پور

محل: تئاترشهر - سالن چهارسو

روز اجرا: پنجشنبه هشتم بهمن 

ساعت: ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰

مدت: ۱ ساعت و ۳۵ دقیقه

قیمت بلیط: ۲۰هزار تومان

 

رعنا

نویسنده و کارگردان: علیرضا کوشک جلالی

بازیگران: میر وحید فخر موسوی، مهرانه به‌نهاد، برنا احمدی‌نژاد، کیوان خسرو مرادی، ارشد امیراسکندری، امیر حامد، تارا قاسمی‌نژاد 

محل: تئاترشهر - سالن اصلی

روز اجرا: پنجشنبه هشتم بهمن 

ساعت: ۱۸:۰۰ و ۲۰:۳۰

مدت: ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه

قیمت بلیط: ۲۵,۰۰۰ و ۲۰هزار تومان

 

سرگیجه

نویسنده، طراح و کارگردان: پویا صادقی، ایمان صیاد برهانی

بازیگران: مجید اسدی، سهیل سهیلی، سعید زارعی، محمد برهمنی، زینب همتی و ایمان صیاد برهانی

محل: خانه هنرمندان - سالن استاد انتظامی

روز اجرا: پنجشنبه هشتم بهمن 

ساعت: ۱۵:۰۰ و ۱۹:۰۰

مدت: ۱ ساعت

قیمت بلیط: ۱۵ هزار تومان

 

هیچ‌کس نبود بیدارمان کند

نویسنده: محمدامیر یاراحمدی

کارگردان: پیام دهکردی

بازیگران: فریبا متخصص، الهام پاوه نژاد، رضا مولایی، پیام دهکردی، خاطره حاتمی، محمدرضا علی اکبری، عارفه لک، نیکی نصیریان، نیلوفر دربندی، آماندا موسوی

محل: ایرانشهر - سالن استاد سمندریان

روز اجرا: جمعه نهم بهمن 

ساعت: ۱۸:۰۰ و ۲۰:۴۵

مدت: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

قیمت بلیط: ۲۰ هزار تومان

 

آخرین انار دنیا

نویسنده و کارگردان: ابراهیم پشت کوهی

محل: تالار مولوی - سالن بزرگ

روز اجرا: شنبه ۱۰ بهمن 

ساعت: ۱۷:۰۰ و ۱۹:۳۰

مدت: ۲ ساعت

قیمت بلیط: ۲۰ هزار تومان

 

در خواب دیگران

نویسنده و کارگردان: نادر برهانی مرند

بازیگران: حمیدرضا آذرنگ، پانته آ بهرام، علی سرابی، فریدون محرابی

 محل: تئاترشهر - سالن چهارسو

دوره اجرا: جمعه نهم بهمن - شنبه ۱۰ بهمن 

ساعت: ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰

مدت: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

قیمت بلیط: ۲۰  هزار تومان

 

داستان‌های میان رودان 

نویسنده و کارگردان: علی شمس

بازیگران: داریوش موفق، رامین سیاردشتی، آرش فلاحت پیشه، اصغر پیران، سام کبودوند، فرزین محدث، آرش بزرگ زاده، بیژن سراجی، هاشم آذرهوا، حمید دربانی

 محل: ایرانشهر - سالن استاد سمندریان

روز اجرا: يكشنبه ۱۱ بهمن 

ساعت: ۱۸:۰۰ و ۲۰:۴۵

مدت: یک ساعت و ۲۵ دقیقه

قیمت بلیط: ۲۰ هزار تومان

 

متاستاز

نویسنده و کارگردان: علی‌‏اصغر دشتی

اجراگران: شیما مهدوی، ایلناز شعبانی، یاسمن ادیبی، مهتاب پرنیان، فاطمه صادقی و با همراهی ملیکا روح‌‏انگیزی

محل: تالار مولوی - سالن بزرگ

روز اجرا: يكشنبه ۱۱ بهمن 

ساعت: ۱۹:۰۰

مدت: ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه

قیمت بلیط:۲۰  هزار تومان

 

تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه