۸ دلیل برای آموختن زبان روسی

پوریا عزیزی
پوریا عزیزی شنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
۸ دلیل برای آموختن زبان روسی

از مزایای آموختن زبان جدید، هر‌چقدر بگوییم، باز هم کم است. کجارو تاکنون مقالات مختلفی را در این زمینه تهیه و منتشر کرده است. حال در این مقاله قصد داریم تا ۸ دلیل برای آموختن زبان روسی را به شما یادآور شویم.

زبان روسی (ру́сский язы́к)، از خانواده زبان‌های اسلاوی است که خود زیرمجموعه‌ای از زبان‌های هند‌و‌اروپایی به شمار می‌آید. این زبان با الفبای سیریلیک نگاشته می‌شود و از نظام نگارشی خاص خود پیروی می‌کند. همواره دلایل متعددی برای آموختن یک زبان جدید وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را به شما یادآور می‌شویم.

گستردگی و میزان گویش‌وران

حدود ۱۵۰ میلیون نفر در جهان، زبان مادریشان روسی است ولی چیزی در حدود ۲۵۰ میلیون نفر در دنیا به این زبان صحبت می‌کنند. روسی زبان غالب منطقه اوراسیاست و همچنین، در میان زبان‌های اسلاوی، بیش‌ترین تعداد گویش‌ور را داراست. در تصویر زیر، بخش‌هایی که به رنگ آبی تیره مشخص شده‌اند، زبان رسمی‌شان روسی است و رنگ روشن‌تر، نشان‌گر مناطقی است که این زبان در آنجا گویش‌ور دارد که البته شامل کشور‌های عضور شوروی سابق نیز می‌شود.

تاریخ

تاریخ پرفراز و نشیب روسیه، یکی دیگر از دلایلی است که کجارو، آموختن این زبان را به شما توصیه می‌کند. تاریخ این کشور، به قرون دهم و یازدهم بعد از میلاد مسیح برمی‌گردد و از قرن شانزدهم میلادی و با سلطنت تزار ایوان مخوف، این کشور به یکی از ابر‌قدرت‌های جهانی تبدیل شد. پس از ایوان مخوف، پتر کبیر و کاترین بزرگ جایگاه این کشور را اعتلا بخشیدند و نظام تزاری تا اوایل قرن بیستم دوام داشت. بعد از آن نیز با انقلاب کمونیستی، روسیه که دیگر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی خوانده می‌شد، یکی از دو قطب بزرگ قدرت جهانی تبدیل شد و امروزه نیز همچنان یکی از قدرتمند‌ترین کشورهای جهان است.

پتر کبیر

ایوان مخوف

موسیقی

برخی از برجسته‌ترین آثار موسیقایی جهان را مردمان روس به ما هدیه داده‌اند. از موسیقی فولکلوریک و محلی روسیه و نواهای روستایی محزون آن گرفته، تا باله‌های چایکوفسکی، شهرزاد ریمسکی کورساکوف و پرستش بهار استراوینسکی که هرکدام در زمره برترین آثار ارکسترال تاریخ موسیقی به شمار می‌آیند. چیزی که در تمامی این آثار مشترک است، زبان است که دریچه‌ایست به قلب جهان‌بینی روسی و قطعا دانستن آن به فهم بیشتر این هنرمندان و آثارشان کمک خواهد کرد.

ادبیات

مفاخری جهانی چون تولستوی، داستایوفسکی و پوشکین همگی از گهواره زبان روسی سر‌برآورده‌اند! و این‌ بزرگان تنها چندی از اساتید بی‌بدیل ادبیات روس هستند. بی شک، ادبیات این کشور، چه در نظم و چه در نثر، ادبیاتی غنی و قدرتمند است و شاهکارهای ادبی بی‌شماری را به مردمان جهان پیشکش کرده‌اند. البته از هرچه بگذریم، خواندن باغ آلبالوی چخوف به زبان اصلی لذت دیگری دارد. شما این طور فکر نمی‌کنید؟

مقالات مرتبط:

۸ دلیل برای آموختن زبان ایتالیایی

۸ دلیل برای آموختن زبان فرانسه

۸ دلیل برای آموختن زبان پرتغالی

جاذبه‌های گردشگری

تمامی موارد بالا، کشور روسیه را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده‌اند. میدان سرخ مسکو، موزه آرمیتاژ، کلیساهای رنگارنگ سن‌پترزبورگ، سالن باله و اپرای بلشووی و البته شهر سوچی با تمامی جاذبه‌هایش، هر ساله از موج عظیمی از گردشگران استقبال می‌کنند. وقت بازگشت هم می‌توانید به عنوان سوغاتی، کلاه‌های معروف اوشانکا و یا عروسک‌های ماتریوشکا را برای عزیزانتان تهیه کنید.

موزه آرمیتاژ

تئاتر بولشوی

تئاتر بولشوی

تحصیلات

به دلیل نزدیکی کشور روسیه به ایران و قیمت‌های نسبتا ارزان مراکز آموزشی آن‌ها، سالانه بسیاری از علاقه‌مندان به ادامه تحصیل، این کشور را انتخاب می‌کنند. علاوه بر قیمت‌های ارزان مراکز آموزشی، سطح آموزشی بالا و نیز هزینه زندگی کمتر در مقایسه با سایر کشور‌های اروپایی، روسیه را به یکی از گزینه‌های مناسب دانشجویان تبدیل کرده است. به ویژه، اگر اهل موسیقی هستید و نمی‌خواهید یا نمی‌توانید در اتریش یا آلمان تحصیل کنید، روسیه انتخابی ایده‌آل برای شما است .

تجارت

در طول قرن‌های اخیر، کشور روسیه همواره یکی از قدرت‌های بزرگ سیاسی و اقتصادی جهان به شمار می‌آمده است. شرکت‌های بزرگ روس، امروزه در بیش‌تر نقاط جهان حضور فعال دارند و محصولات و خدمات خود را به علاقه‌مندان عرضه می‌کنند. این امر، همچنین، موجب به وجود آمدن روابط تجاری بسیاری میان این شرکت‌ها و شرکت‌های محلی شده‌ است. از سطح جهان که بگذریم، کشور خودمان، ایران، نیز روابط گسترده‌ای با کشور روسیه دارد. در نتیجه، اگر به تجارت با کشور روسیه و شرکت‌های روسی فکر می‌کنید، فراگرفتن این زبان بسیار مفید خواهد بود. ضمنا، فراگرفتن این زبان، فرصت‌های شغلی جدید را نیز پیش رویتان قرار خواهد داد.

پلی به دیگر زبان‌های اسلاوی

همان طور که در مقدمه به آن اشاره کردیم، زبان روسی از خانواده زبان‌های اسلاوی است و در نتیجه، با زبان‌هایی مانند اوکراینی، بلاروسی، لهستانی، اسلواک، چک، بلغاری و مقدونیه‌ای ریشه مشترک دارد. این اشتراک در اصل، موجب می‌شود که یادگیری این زبان‌ها برای فرد مسلط به زبان روسی چه در مسائل دستوری و چه در واژگان راحت‌تر باشد.

تهیه شده درکجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه