جشنواره نورپردازی، لندن را غرق در نورهای رنگارنگ کرد

محمد میرافشاری | سه شنبه, ۲۹ دی ۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

چند ماه پیش بود که برج آزادی تهران توسط هنرمند آلمانی به زیبایی نورپردازی شد و علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرد. جالب است بدانید که این هنر نوین در دنیا توانسته طرفداران بسیاری را پیدا کند و هرساله جشنواره‌های بزرگ نورپردازی در جهان برگزاری می‌شود. با این مقاله کجارو همراه شوید تا با یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های نورپردازی در شهر لندن آشنا شویم.

هفته گذشته، لومیر لندن (Lumiere London - بزرگ‌ترین جشنواره نورپردازی در لندن) در پایتخت انگلستان آغاز شد و بیش از ۳۰ مکان مختلف و معروف این شهر را غرق نورهای رنگارنگ کرد که جلوه‌ای متفاوت به این مناظر گردشگری لندن داد. هنرمندان محلی و بین‌المللی وارد لندن شدند و با خود نورافکن‌های ۳ بعدی به‌همراه آوردند. راه‌اندازی و نصب تعاملی نورافکن‌ها بین این هنرمندان و سایر موارد جانبی در نهایت نورپردازی فوق‌العاده‌ای را وارد این شهر کرد.

 چراغ‌های نورانی

لندنی‌ها تا هفدهم ژانویه (۲۷ دی‌ماه) با مشاهده چراغ‌های نورانی به‌شکل ماهی‌های درخشان، پرنده در خیابان‌ها یا نقاشی‌های نورانی روی کلیسای وست مینستر (Westminster Abbey) به آن‌ها خیره خواهند شد.

۱۹۵ پیکادلی

مردم می‌توانند در این جشنواره، اثر هنری به نام « ۱۹۵ پیکادلی» (۱۹۵ Piccadill) که توسط هنرمندی به نام نواک (NOVAK) از لندن اجرا شده بود، مشاهده کنند.

تلت

مردم در میدان لستر (Leicester Square) از میان باغ نوری که توسط هنرمندی به نام «تلت» (TILT) روی صفحه‌نمایشی نصب شده است، عبور می‌کنند.

نصب آکواریوم

نصب آکواریوم توسط «بندتو بوفالینو و بنویت دسکیل» (Benedetto Bufalino & Benoit Deskill) روی صفحه‌نمایشی در میدان گروس ونور (Grosvenor Square) لندن انجام شده است. یک کیوسک تلفن عمومی قرمز رنگ در «می فیر» (Mayfair) به آکواریوم زنده‌ای تبدیل شده که ماهی‌های مختلف، روی آن در حال حرکت بودند.

کلیسای وست مینستر

کلیسای وست مینستر (Westminster Abbey) در لندن نیز توسط اثر هنری به نام «روح نور» یا همان نام لایت آف اسپریت ('Light of the Spirit') توسط پاتریک وارنر (Patrice Warrener) نورپردازی شده است.

الفان استیک

مردم برای تماشای آثار هنرمندانی به نام «تاپ لا دیزاین/ کاترین کارت» (Top la Design/Catherine Garret) به نام هنری «الفان استیک» (Elephantastic) روی ساختمانی در نزدیکی پیکادلی (Piccadilly) لندن گرد هم جمع شده‌اند.

 لس ویگروس

مجسمه از تمثال لس ویگروس (Les Voyageurs) در هوا توسط سدریک بورگن (Cedric Le Borgne) در میدان سنت جیمز (St James' Square) به پرواز در آمده بود.

کلاری کانلی

در یک اثر هنری دیگر، نقطه‌های نوری توسط هنرمندی به نام کلاری کانلی (Cleary Connolly) در پل بتل (Battle Bridge) لندن کنار هم گرد آمده بودند و یک تصویر یا بهتر است بگوییم یک اثر هنری نیز توسط دانش‌آموزان دبیرستانی آلمانی (German Gymnasium) و بر اساس روان‌شناسی ادراکی (perceptive psychology) روی یک سالن ورزش در امتداد چهار راه کینگز (Kings Cross) به نمایش درآمد.

غواص

اثر هنری به نام غواص (Diver) توسط ران هسلدن (Ron Haselden) روی باشگاه ورزشی و استخر کینگز کراس در پارک لوئیس کیوبیت (Lewis Cubitt) روی دیوار منعکس شده بود. این مجسمه ساخته شده از نور ۱۷ متری نیز، در حال شیرجه زدن به داخل آب به‌صورت نورانی ترسیم شده است.

نور روح

کلیسای وست مینستر در لندن نیز توسط لایت آف اسپریت (نور روح) روشن شده است. هنرمند دیجیتال فرانسوی نیز از تکنیک کرومالیت (chromalithe) برای برجسته کردن دروازه غربی کلیسا استفاده کرده بود.

پوتره پار ل ونته

اثر هنری «ل لومینئوس» ( (Les Lumineoles توسط هنرمند معروف فرانسوی «پوتره پار ل ونته» (Porte Par Le Vent) بالای خیابان پیکادلی در لندن به نمایش درآمد.

ریسندگی شب با رنگ‌های زنده

در این تصویر نیز یک خانم به اثر هنری با نام «ریسندگی شب با رنگ‌های زنده» (Spinning Night in Living Colour) اثر ایلین باک هولتز (Elaine Buckholtz) در لندن نگاه می‌کند.

گروه لاپس/ توماس ویسیره

این تصویر نیز نمایش‌دهنده یکی از برجسته‌ترین آثار هنری در این جشنواره است که توسط گروه لاپس/ توماس ویسیره (LAPS/Thomas Veyssire) در خیابان رگنت (Regent Street) لندن نظر تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد.

 پویانمایی‌های نوری

همان طور که مشاهده می‌کنید، سیرکی از پویانمایی‌های نوری توسط هنرمندی به نام اوکوبو (Ocubo) روی ساختمان گرانری در میدان گرانری (Granary Square) خودنمایی می‌کند.

 ۱٫۸

 اثر هنری دیگری با عنوان لندن ۱٫۸ توسط جانت اکلمن (Granary Square) بالای سیرک آکسفورد لندن نصب شده است. مجسمه که از هزاران متر ریسمان ساخته شده است بعد از اثرات زلزله مهیب ژاپن و سونامی سال ۲۰۱۱ به این نام ملقب شده است. در اثر این سونامی بزرگ چرخش زمین به‌صورت لحظه‌ای افزایش یافت و طول روز را به‌مدت ۱٫۸ میکروثانیه کوتاه‌تر کرد.

منبع: Mashable

مطالب مرتبط:

دیدگاه