راهنمای سفر به پاتایا

پاتایا شهر ساحلی کوچکی است در کشور تایلند که در ساحل شرقی خلیج تایلند قرار دارد. این شهر ساحلی، یک مقصد محبوب گردشگری در آسیا است.

درباره پاتایا بیشتر بخوانید:

معرفی پاتایا

اطلاعات ضروری پاتایا 

آب‌ و‌ هوای پاتایا

بهترین زمان سفر به پاتایا 

هزینه‌ های سفر به پاتایا

جاهای دیدنی پاتایا

رژیم غذایی در پاتایا

معرفی پاتایا 

چشم‌اندازی از پاتایا در شب

عکس از unsplash (عکاس: Mr.Autthaporn Pradidpong)

پاتایا، جزو محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در تایلند است. این شهر ساحلی پرجنب‌وجوش، در دهه‌ ۱۹۸۰ به شهرت رسید و از آن زمان تابه‌حال، روز‌به‌روز محبوب‌تر از قبل شده است. 

از طلوع تا غروب آفتاب، سواحل پاتایا پر از شوروهیجان و سرگرمی‌های متنوع است. علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی و دوستداران آفتاب، از حضور در سواحل بی‌نظیر و زیبای پاتایا لذت می‌برند. بعد از غروب آفتاب، شور و هیجان شهر به خیابان‌ها منتقل می‌شود. در خیابان‌ها، تا طلوع آفتاب، گردشگران به گشت‌وگذار و هیاهو مشغول‌اند، در بازارها و مراکز خرید پاتایا قدم می‌زنند و از غرفه‌های خیابانی، غذاهای لذیذ تایلندی می‌خرند.

بازارهای پاتایا در شب

عکس از unsplash (عکاس: Hanny Naibaho)

علاوه بر تفریحات پرهیجان و ورزش‌های آبی و ساحلی، پاتایا فرصت‌های بی‌نظیری برای تفریح و سرگرمی و اقامت دارد. پاتایا از یک شهر ساحلی خلوت و کسل‌کننده به یک مقصد گردشگری پرشوروهیجان برای همه‌ اقشار و سلیقه‌ها و تبدیل شده است. از زوج‌های جوان گرفته تا خانواده‌ها، مسافران تجاری و...، پاتایا گردشگران زیادی دارد و برای هرکدام از آن‌ها، جاذبه‌ و تفریحی خاص در نظر گرفته است. پاتایا نزدیک‌ترین شهر تفریحی ساحلی به پایتخت تایلند است. همه‌ این دلایل، دست‌به‌دست هم می‌دهند تا برای سفر به پاتایا متقاعد شوید.

پاتایا شهری چندفرهنگی است و فرصت‌های خوبی برای اقامت، غذا خوردن و تفریح کردن دارد. بسیاری از سواحل و تفریحات این شهر، کاملا خانوادگی هستند و این شهر به‌تنهایی یک بهشت استوایی است. بازارهای رنگارنگ و شلوغ و غذاهای خیابانی لذیذ و متنوع از دیگر جذابیت‌های پاتایا برای گردشگران است.

راهنمای سفر به پاتایا، یک راهنمای کامل برای آشنایی با این شهر و جاذبه‌های آن است. به کمک این راهنما می‌توانید سفری ارزان و به‌یادماندنی به پاتایا برنامه‌ریزی کنید و از زمانی که در نظر گرفته‌اید، بیشترین بهره را ببرید.

اطلاعات ضروری پاتایا

مجسمه‌های بودا در پاتایا

عکس از unsplash (عکاس: Niels Steeman)

اختلاف ساعت با تهران

پاتایا در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +7 قرار دارد و ساعت رسمی آن، سه ساعت و نیم از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

انگلیسی، تایلندی

واحد پول

بات تایلند

کد کشور

+۶۶

شماره‌های اضطراری

آتش‌نشانی ۱۹۹

فوریت‌های پزشکی ۱۶۶۹

پلیس توریستی ۱۱۵۵

جهت رانندگی

چپ

آب‌ و‌ هوای پاتایا

آب‌ و هوا در پاتایا، استوایی و در سراسر سال، گرم است. فصل خشک سال از دسامبر تا آوریل و فصل بارانی از ماه مه تا اواسط نوامبر است. میانگین بارش سالانه در پاتایا ۱۱۰۰ میلی‌متر است.

بهترین زمان سفر به پاتایا

راهنمای سفر به پاتایا

بهترین زمان برای سفر به پاتایا از دسامبر تا آوریل است یعنی فصل خشک در پاتایا و البته از دسامبر تا اواسط فوریه زمانی ایدئال برای سفر محسوب می‌شود. از اواسط فوریه تا آوریل، کمی دمای هوا افزایش پیدا می‌کند.

از دسامبر تا فوریه، بد نیست که یک لباس گرم‌تر همراه داشته باشید تا در شب‌های خنک پاتایا بپوشید. اگر در تابستان سفر کنید، هوا بسیار گرم‌تر است، رطوبت زیادی دارد و بارندگی زیاد است. حتی احتمال تندبادها و طوفان‌های استوایی نیز وجود دارد. البته با توجه به زمانی که سفر می‌کنید، ممکن است حتی در ماه‌های یادشده، یکی دو هفته هوای کاملا خوب و مناسب برای سفر وجود داشته باشد.

هزینه‌ های سفر به پاتایا

واحد پول در پاتایا، بات تایلند است. هزینه‌های روزانه به‌طور میانگین در سفر به پاتایا به شرح زیر است:

سفر ارزان: کمتر از ۱۰۰۰ بات

Kaen Hostel پاتایا

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

کرایه اتاق در یک مهمان‌خانه‌ با امکانات پایه: ۶۰۰ تا هزار بات

غذای خیابانی یا غذای تهیه شده از غرفه‌های بازارچه‌ها: ۴۰ تا ۱۰۰ بات

نوشیدنی کوچک: ۱۰۰ بات

حمل و نقل عمومی در شهر: ۲۰ تا ۵۰ بات

سفر میان‌رده: هزار تا ۴ هزار بات

Flipper Lodge Hotel - SHA Extra Plus پاتایا

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

کرایه‌ اتاق در مهمان‌خانه‌های بهتر یا هتل‌های میان‌رده: هزار تا ۴ هزار بات

غذاهای غربی یا غذای دریایی: ۱۵۰ تا ۳۵۰ بات

تورها یا فعلیت‌های تفریحی برنامه‌ریزی شده: هزار تا ۱۵۰۰ بات

کرایه موتورسیکلت: ۱۵۰ تا ۲۵۰ بات

سفر لوکس: بیش از ۴ هزار بات

Blackwoods Hotel Pattaya - SHA Extra Plus پاتایا

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

هزینه اقامت در بوتیک هتل: ۴ هزار بات

غذا در رستوران لوکس: ۳۵۰ تا هزار بات

تورهای خصوصی: ۲ هزار بات

کرایه خودرو: از روزی ۸۰۰ بات

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

تایلند جزو محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری دنیا است و نام آن در فهرست مقصدهای سفر همه‌ دوستداران گردشگری وجود دارد. با وجود محبوبیت زیاد، هنوز هم جزو مقصدهای گردشگری نسبتا ارزان است و اگر دنبال زرق‌وبرق‌های غیرضروری سفر نباشید، می‌توانید با به‌کار بستن چند نکته‌ ساده، هزینه‌های سفرتان را کاهش دهید. البته بسیاری از این نکات را در همه‌ سفرهای خود می‌توانید به یاد داشته باشید و فقط به تایلند اختصاص ندارد.

چانه زدن در پاتایا

چانه زدن در تایلند رواج دارد به شرطی که محترمانه باشد. همیشه اجازه دهید فروشنده‌ها اولین پیشنهاد خود را ارائه کنند و بعد با لحن و پرسش‌های مودبانه، دنبال تخفیف گرفتن باشید. معمولا با پرسیدن سوال آیا امکان دارد که قیمت را پایین بیاورید، فروشنده‌ها به شما تخفیف می‌دهند. البته اگر مهارت بیشتری داشته باشید می‌توانید باز هم تخفیف بگیرید. اگر از یک محصول تعداد زیادی می‌خرید، احتمال اینکه بتوانید تخفیف قابل ملاحظه‌ای بگیرید، بیشتر می‌شود.

رزرو آنلاین پرواز

هواپیماهای پاتایا

عکس از وب‌سایت thephuketnews.com (عکاس: نامشخص)

اگر قصد دارید به‌طور مستقل و بدون تور به پاتایا سفر کنید و برنامه‌ انعطاف‌پذیری برای سفر دارید، از مدت‌ها قبل از سفر می‌توانید سایت‌های رزرو آنلاین پرواز را بررسی کنید. بعضی از این سایت‌ها تخفیف‌های قابل‌توجهی برای پروازها در نظر می‌گیرند و با کمک آن‌ها می‌توانید مقدار زیادی در هزینه‌های رفت‌وآمد خود صرفه‌جویی کنید.

پرواز در روزهای هفته

برای اینکه پروازهای خلوت‌تر با تخفیف‌های بیشتر پیدا کنید، برای سفر داخل تایلند روزهای وسط هفته را انتخاب کنید.

سفر در آف‌سیزن

سواحل خلوت پاتایا

عکس از unsplash (عکاس: Norbert Braun)

سفر در آف‌سیزن یا فصل خلوت سال، فرصت خوبی برای کاهش هزینه‌های کلی سفر است. از مه تا سپتامبر به خاطر فصل بارانی، فصل خلوت سال در تایلند است. البته همیشه باران نمی‌بارد ولی به‌خاطر اینکه احتمال بارش زیاد و حتی طوفان استوایی هم وجود دارد، اکثر گردشگران ترجیح می‌دهند که این زمان را برای سفر انتخاب نکنند. البته فصل بارانی با توجه به شهر موردنظرتان ممکن است تغییر کند.

همراه داشتن بطری آب

در تایلند همه جا بطری آب را همراه خود ببرید چون اگر مجبور شوید از فروشگاه‌ها آب بخرید، باید مقدار زیادی هزینه کنید. یعنی بیست برابر بیشتر از حالت عادی. اهالی مهمان‌نواز تایلند به شما اجازه می‌دهند که در بانک‌ها، هتل‌ها و حتی بسیاری از فروشگاه‌ها، بطری خود را پر کنید.

کوچ سرفینگ و مهمان‌خانه‌ها

در سایت کوچ سرفینگ می‌توانید یک میزبان در تایلند پیدا کنید. این روش علاوه بر کاهش هزینه‌ها، فرصتی عالی برای آشنا شدن با زندگی اهالی آن هم از نزدیک است و به کمک این روش می‌توانید دوستان محلی بسیار خوبی پیدا کنید که مثل یک راهنمای تور، شما را برای دیدن بهترین جاذبه‌های شهر راهنمایی می‌کنند. مهمان‌خانه‌ها، نوعی از اقامتگاه‌ها در تایلند هستند که معمولا خانوادگی اداره می‌شوند. این اقامتگاه‌ها معمولا ارزان‌تر از هتل هستند.

کرایه آپارتمان

AnB poolvilla 2BR with private beach in pratamnak پاتایا

عکس از airbnb.com (عکاس: نامشخص)

انتخاب دیگری که برای پیدا کردن محل اقامت در تایلند دارید، استفاده از سایت Airbnb است. در این سایت می‌توانید اتاق یا آپارتمان کامل را با قیمت‌های مناسبی کرایه کنید. از دیگر مزایای کرایه آپارتمان این است که می‌توانید خودتان آشپزی کنید.

رزرو آنلاین هتل

سایت‌های رزرو آنلاین هتل مثلا بوکینگ، گاهی تخفیف‌های بسیار خوبی برای هتل‌ های پاتایا در نظر می‌گیرند. همچنین اگر در هتلی بیش از یک شب بمانید، کمی تخفیف بیشتر می‌گیرید.

دوری از غذاهای غربی و محصولات وارداتی

در تایلند تا جایی که ممکن است غذاهای غربی نخورید و محصولات وارداتی نخرید چون بسیار گران‌تر هستند. غذاهای محلی تایلند جزو غذاهای بسیار ارزان است و اگر با ذائقه‌ شما هم‌خوانی ندارد، می‌توانید مواد غذایی تازه بخرید و خودتان آشپزی کنید.

نپرداختن انعام

تایلندی‌ها به‌ندرت در رستوران‌های محلی و کوچک خود انعام می‌دهند. شما هم مثل اهالی رفتار کنید و لازم نیست در رستوران‌ های پاتایا انعام بدهید.

خوردن غذای خیابانی

غذاهای خیابانی پاتایا

عکس از وب‌سایت bestpricetravel.com (عکاس: نامشخص)

غذاهای خیابانی تایلند بسیار لذیذ هستند و این روزها به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این کشور برای گردشگران تبدیل شده‌اند. مثل اهالی شهر غذا بخورید تا غذایتان ارزان‌تر تمام بشود. در رستوران‌های کوچک محلی  غرفه‌های غذا که در سراسر شهر و بازارها وجود دارد می‌توانید با خیال راحت، تازه‌ترین و باکیفیت‌ترین و لذیذترین غذاهای محلی را نوش جان کنید و به میزان قابل‌توجهی در هزینه‌های خوردوخواکتان صرفه‌جویی کنید. غذا خوردن در رستوران‌های لوکس، گرچه تجربه‌ای جذاب است، هزینه‌ بسیار زیادی دارد. 

سفر شبانه

اتوبوس یکی از روش‌های ارزان برای سفرهای بین‌ شهری در تایلند است. به‌خصوص اگر اتوبوس‌های شبانه را انتخاب کنید که کرایه‌های ارزان‌تری دارند و دیگر لازم نیست هزینه‌ای برای اقامتگاه بپردازی

خرید در بازارچه‌ها

بازارهای پاتایا

عکس از وب‌سایت toasttothailand.com (عکاس: نامشخص)

اگر می‌خواهید هدایا، سوغات، لباس و حتی غذای ارزان پیدا کنید، به بازارچه‌ها سر بزنید. مراکز خرید بزرگ و مجلل، محصولات بسیار گران‌تری دارند. در بازارچه‌ها، محصولات با قیمت‌های رقابتی و با تخفیف‌های عالی عرضه می‌شوند به‌خصوص اگر در چانه زدن مهارت داشته باشید. قیمتی که برای اولین بار از فروشنده‌ها می‌شنوید، قیمت واقعی محصولات نیست و حتما باید با چانه زدن، تخفیف بگیرید. به‌خصوص در مناطق توریستی‌تر، گاهی قیمت‌ها بسیار زیاد و غیرواقعی است.

کرایه وسیله نقلیه

تاکسی‌ها گران هستند. می‌توانید خودتان خودرو یا دوچرخه کرایه کنید و با پرداخت هزینه‌های کمتر، در شهر جابه‌جا شوید. در فصل‌های خلوت سال، هزینه‌ کرایه‌ دوچرخه به مراتب کمتر می‌شود. به‌خصوص در مقصدی مثل پاتایا، سیستم‌های کرایه خودرو و دوچرخه بسیار کارآمدتر و دقیق‌تر از تاکسی است.

پول در آوردن در تایلند

عکاسی در پاتایا

عکس از unsplash (عکاس: Aunnop Suthumno)

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در تایلند می‌توانید درآمد اندکی هم داشته باشید. البته این در شرایطی است که مثلا عکاس باشید یا وبلاگ و پیج سفر داشته باشید. در ازای ثبت تصاویر خوب یا معرفی رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و غیره در وبلاگ خود می‌توانید درآمد اندکی در سفر داشته باشید یا از بعضی از خدمات رایگان استفاده کنید.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

در تایلند وسایل حمل و نقل عمومی شرایط خوبی دارند و تقریبا برای همه مناطق سرویس‌دهی دارند. از اتوبوس گرفته تا قطار در تایلند برای حمل و نقل وجود دارد. گرچه بعضی از آن‌ها کند هستند، درمجموع استفاده از آن‌ها، مقدار زیادی در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی می‌کند.

جاهای دیدنی پاتایا

دیدنی‌های پاتایا

عکس از unsplash (عکاس: Vii Nguyenn)

پاتایا یک مقصد گردشگری بسیار محبوب در تایلند است و این محبوبیت دلایلی زیادی دارد. از جمله، جاذبه‌های گردشگری فراوان و متنوعی که در پاتایا وجود دارد؛ از سواحل بکر و زیبا گرفته تا پاک‌های آبی، باغ وحش، رستوران‌های خوب، بازارها ومعابد قدیمی. هر گوشه‌ای از پاتایا، جاذبه‌ای وجود دارد که توجهتان را جلب کند. برای همه‌ سلیقه‌ها و سنین مختلف، حتما یک سرگرمی عالی پیدا می‌شود. در ادامه، مهم‌ترین جاذبه‌های پاتایا را معرفی می‌کنیم که در طول سفر می‌توانید برای سر زدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

پاتایا ویوپوینت (Pattaya Viewpoint)

راهنمای سفر به پاتایا

پاتایا ویوپوینت یا بام پاتایا، ‌یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی پاتایا است. در تپه‌ای به نام Pratumnak قرار دارد و از آنجا می‌توانید چشم‌اندازهای بسیاری زیبایی از شهر را تماشا کنید و یکی از بهترین چشم‌اندازهای منطقه را دارد. شب یا روز، فرقی نمی‌کند که چه زمانی به اینجا سر بزنید.

 در پس‌زمینه‌ عکس‌هایی که در بام پاتایا می‌اندازید، خلیج پاتایا، سواحل متعدد و آبی بی‌کران دریا، خودنمایی می‌کند

 البته اینجا به‌عنوان یک مکان توریستی و محبوب، تقریبا همیشه شلوغ است و تورهای زیادی، گردشگران را گروه گروه به اینجا می‌برند. با وجود این، بعد از رفتن گردشگران و تورها، می‌توانید دقایقی در محیطی آرام و خلوت از مناظر آن لذت ببرید. با وجود اینکه شلوغ است، وسعت قابل‌توجهی دارد و به‌راحتی می‌توانید جای خلوتی برای عکاسی پیدا کنید و در پس‌زمینه‌ای عالی، عکسی زیبا به‌عنوان یادگاری از سفر به پاتایا ثبت کنید.

پاتایا ویوپوینت

عکس از وب‌سایت getyourguide.com (عکاس: نامشخص)

 در پس‌زمینه‌ عکس‌هایتان، خلیج پاتایا، سواحل متعدد و آبی بی‌کران دریا، خودنمایی می‌کند. با ماشین‌های شخصی می‌توانید خودتان را به اینجا برسانید یا با تورهای مختلف همراه شوید. هر زمان از روز یا شب که به اینجا سر بزنید، چشم‌اندازهایی خیره‌کننده از اطراف را خواهید دید. بهترین زمان برای سر زدن به پاتایا ویوپوینت، غروب و ابتدای شب است؛ زمانی که چراغ‌های شهر روشن می‌شوند. از دیگر مزایای این جاذبه می‌توان به رایگان بودن آن اشاره کرد. از ساعت ۷ و نیم صبح تا ۹ شب برای سر زدن به پاتایا ویوپوینت فرصت دارید.

جزیره مرجانی (Koh Larn)

راهنمای سفر به پاتایا

جزیره مرجانی در نزدیکی پاتایا، یک بهشت کوچک است که از هیاهو و شلوغی پاتایا فاصله دارد. پاتایا به‌عنوان یک مقصد محبوب گردشگری، تماما پر از سواحل بکر، آبی بی‌کران دریا و سواحلی شنی سفید نیست و ساختمان‌های بلند و زندگی مدرن شهری به آن نفوذ کرده است. بهترین فرصت برای فاصله گرفتن از این زندگی پرهیاهو، سر زدن به جزیره مرجانی است.

جزیره مرجانی در نزدیکی پاتایا، یک بهشت کوچک است که از هیاهو و شلوغی پاتایا فاصله دارد

اینجا فقط یک مسیر کوتاه با فرابر از پاتایا فاصله دارد و در ۷/۵ کیلومتری از ساحل پاتایا واقع شده است. این جزیره مدت‌های طولانی است که به‌عنوان یک مقصد عالی برای فرار از شلوغی و ازدحام پاتایا مورد توجه قرار دارد و برای کسانی ایدئال است که محیط‌های دنج و خلوت را بیشتر دوست دارند. از آنجایی که بسیار نزدیک است، گردشگران می‌توانند صبح از پاتایا حرکت کنند، بعد از گذراندن چند ساعت در جزیره، دوباره بعدازظهر به پاتایا برگردند. بهترین راه برای انجام این سفر کوتاه، استفاده از تورهای همراه با راهنما است.

کو لارن، جزیره مرجانی پاتایا

عکس از وب‌سایت thailandmagazine.com (عکاس: Konstantin)

این جزیره پر از سواحل زیبا و زیبایی‌های طبیعی بکر است. یک بهشت استوایی واقعی با تفریحاتی جذاب زیر تابش آفتاب. پاراسیلینگ، قایق‌سواری، جت اسکی، شنا و سایر ورزش‌های آبی و ساحلی و تفریحات جذاب در این جزیره وجود دارد. آب‌های آرام و تمیز این منطقه برای غواصی فرصتی فوق‌العاده است البته دیگر صخره‌های مرجانی زیادی برای دیدن وجود ندارد.

اگر اهل فعالیت‌های پرجنب‌وجوش نیستید می‌توانید از آفتاب گرفتن در ساحل و ماساژ لذت ببرید در حالی که صدای برخورد امواج دریا به شن‌های ساحل، موجب آرامش روحی‌تان می‌شود.

موزه‌ باور کنی یا نه ریپلی (Ripley’s Believe It or Not)

راهنمای سفر به پاتایا

همان طور که اسم این موزه مشخص است، موزه‌ ریپلی یک موزه‌ عجیب و جذاب و تماشایی است. هرآنچه که در این موزه می‌بینید، واقعیات گوشه و کنار دنیا است که فکر نمی‌کردید واقعی باشند. این موزه، دانش شما در مورد جهان اطراف را به چالش می‌کشد.

در این موزه چیزهایی خواهید دید که به‌سختی باور می‌کنید و حقایقی از دنیا برایتان روشن می‌شود که شاید پیش از این فقط در قصه‌ها دیده بودید

موزه‌ ریپلی در طبقه‌ سوم رویال گاردن پلازا قرار دارد و شامل ۳۰۰ نمایشگاه در ۱۰ گالری موضوعی است که با الهام از کتاب باور کنی یا نه رابرت لروی ریپلی گردآوری شده‌اند. آثار این موزه یکی از این سه ویژگی را دارند؛ عجیب، حیرت‌آور و زیبا. این موزه با نشان دادن اشیا و افرادی که هرگز تصور نمی کردید در دنیای واقعی وجود داشته باشند، ذهن شما را به چالش می‌کشد. بعد از ترک موزه، تازه خواهید فهمید که کمترین اطلاعی در مورد دنیای اطراف خود ندارید.

موزه‌ باور کنی یا نه ریپلی پاتایا

عکس از وب‌سایت pattayasanook.com (عکاس: نامشخص)

در این موزه چیزهایی خواهید دید که به‌سختی باور می‌کنید و حقایقی از دنیا برایتان روشن می‌شود که شاید پیش از این فقط در قصه‌ها دیده بودید. مثلا ماسک‌های تهیه شده از پوست انسان، ابزارهای ابتدایی شکنجه، مجسمه مومی از مردی با ۴ چشم از جمله آثار شاخص این موزه است. بعضی از آثار، واقعی هستند و بعضی دیگر، نمونه‌های تهیه شده برای نمایش در موزه.

البته عجایب دنیا، تنها چیزهایی نیست که در این موزه خواهید دید. حقایق جالب و اختراعات و ابداعات شگفت‌انگیز دنیا نیز بخش دیگری از موزه را تشکیل می‌دهند. مثلا یک مدل از کشتی تایتانیک که با بیش از یک میلیون چوب کبریت ساخته شده است.

داستان زندگی ریپلی نیز خودش یک داستان جالب و شنیدنی است. او که عاشق سفر بود، به گوشه و کنار دنیا سر زد و هرآنچه که دیده بود ثبت و ضبط کرد. او آنچه که دیده بود را در قالب تصاویر کارتونی با نام مجموعه‌ باور کنی یا نه، منتشر کرد.

ساعت کار این موزه از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب است.

موزه‌ هنر‌هایی با بطری (Bottle Art Museum)

راهنمای سفر به پاتایا

موزه‌ هنرهایی با بطری یکی دیگر از موزه‌های دیدنی پاتایا است. در این موزه مدل‌هایی ساخته شده از روی کشتی‌ها، خانه‌ها و جاذبه‌های مشهور سراسر دنیا به نمایش درآمده است. در این موزه می‌توانید لندمارک‌ها و بناهای نمادین از کشورهای مختلف را در مدل‌های کوچک، تماشا کنید. این موزه در ابتدا توسط یک هنرمند هلندی آغاز شد و بعدها گسترش پیدا کرد. امروزه این موزه به مالک جدید آن و به یک مکان دیگر منتقل شده است.

یکی از اولین چیزهایی که برای بازدیدکنندگان به نمایش درمی‌آید، یک ویدویوی آموزشی در مورد پایه و اساس هنر تهیه مدل با بطری است. بعد از دیدن فیلم می‌توانید آزادانه در گالری‌های مختلف موزه بگردید و انواع سازه‌های جذاب ساخته شده با بطری‌های کوچک و بزرگ را ببینید. بعضی از این سازه‌ها بسیار شگفت‌انگیز و استادانه هستند.

موزه بطری پاتایا

عکس از وب‌سایت hotels2thailand.com (عکاس: نامشخص)

برای کسانی که به هنرهای خلاقانه علاقه دارند یا دنبال یک سرگرمی جدید می‌گردند، این موزه یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های پاتایا است. این مجموعه یک غرفه اسنک و یک فروشگاه هدیه و سوغات هم دارد. این جاذبه گرچه بهترین جاذبه‌ تایلند نیست ولی به‌عنوان یک تفریح متفاوت خانوادگی، انتخاب خوبی است. به‌خصوص در روزهای بارانی که امکان استفاده از جاذبه‌های روباز وجود ندارد.

کوه بودا

راهنمای سفر به پاتایا

کوه بودا، کوهی است که تصویری از بودا در حالت نشسته روی آن حکاکی شده است. این تپه‌ سنگ‌آهکی زمانی به‌عنوان منبع تهیه‌ مواد اولیه‌ ساخت‌وساز، مورد استفاده قرار داشت. در سال ۱۹۶۶ این تصویر با ارتفاع ۱۰۹ متر و عرض ۷۰ متر، حکاکی شد. برای طراحی این تصویر از نرم‌افزارهای کامپیوتری استفاده شده است و بعدا آن را با لیزر روی وجه جنوبی تپه، کشیده‌اند. تمام این پروسه در شب انجام گرفته است. برای تکمیل ساخت آن، خطوط را با طلا پررنگ‌تر کرده‌اند.

کوه بودا در پاتایا

عکس از وب‌سایت thailandmagazine.com (عکاس: lightmeister (Flickr))

کوه بودا، کوهی است که تصویری از بودا در حالت نشسته روی آن حکاکی شده است

نواحی اطراف این تپه، پر از زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعی است. تورهای زیادی برای بازدید از این مجموعه برپا می‌شود. فروشگاه‌های سوغات و غرفه‌های نوشیدنی و اسنک در گوشه و کنار آن وجود دارد. زمین مقابل کوه بودا، میزبان یک معبد است که در آن راهبان را با رداهای زردرنگ‌شان خواهید دید. برای ورود به معبد باید لباس مناسب مکان‌های مذهبی بپوشید. هیچ ممنوعیتی برای نزدیک‌ شدن به این کوه وجود ندارد و هزینه‌ ورودی ندارد. البته به‌دلیل ریزش سنگ، در بعضی از مناطق آن محدودیت‌هایی اعمال شده است که این مناطق محدود شده کاملا با علائم مختلف، مشخص شده‌اند.  از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر فرصت دارید که از این جاذبه، دیدن کنید.

پارک سنگی میلیون سال (Million Years Stone Park) و مزرعه کروکودیل‌های پاتایا

راهنمای سفر به پاتایا

پارک سنگی میلیون سال، یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های شهر است. در این پارک، فرم‌های عجیب و غیرمعمول صخره‌ها همراه با نمایش هیجان‌انگیز حیوانات دست‌به‌دست هم داده‌اند تا لحظاتی فراموش‌نشدنی در کنار خانواده داشته باشید. تمرکز اصلی این پارک بر نمایش بقایای باستانی است و همان طور که از اسم آن می‌توانید تشخیص دهید. درخت‌های فسیل شده و کرورکودیل‌ها که از لحاظ ژنتیکی به حیوانات پیش از تاریخ بسیار نزدیک هستند، در این مجموعه به نمایش درآمده است.

این پارک ۳۰ هکتاری در دهکده‌ای آرام و دنج دور از مسیرهای اصلی قرار گرفته است و از سال ۱۹۹۲ فعالیت می‌کند. این مجموعه توسط یک تاجر محلی که به طبیعت علاقه‌مند بود، تاسیس شد. او مجموعه‌ بزرگی از اشیای طبیعی عجیب را از جمله سنگ‌های متنوع و درخت‌های پرورشی به سبک تایلندی که شبیه به بن سای ولی بزرگ‌تر است در این پارک نگهداری می‌کرد.

پارک سنگی میلیون سال پاتایا

عکس از وب‌سایت woritacovebeachfront.com (عکاس: نامشخص)

اگر به طبیعت علاقه دارید و دنبال یک جاذبه‌ آرام و دنج می‌شد، حتما زمانی را برای بازدید از این پارک در نظر بگیرید. نیمی از پارک به مزرعه‌ کروکودیل‌ها و باغ وحش اختصاص یافته است. در این باغ وحش می‌توانید به کروکودیل‌ها غذا بدهید، به زرافه‌ها موز بدهید و نمایش‌های کروکودیل‌ها را تماشا کنید. از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر می‌توانید به این مجموعه سر بزنید.

بازار شناور پاتایا

راهنمای سفر به پاتایا

بازار شناور پاتایا یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی برای گردشگران خارجی است. این بازار به چهار قسمت تقسیم شده است و هرکدام از آن‌ها محصولاتی از ۴ منطقه‌ مختلف تایلند را عرضه می‌کنند. در این بازار، غذاخوری، غرفه‌های فروش میوه، فروشگاه‌های سوغات و حتی گالری‌های هنری هم وجود دارد. هر بعدازظهر یک نمایش فرهنگی در این بازار برپا می‌شود.

بازار شناور پاتایا یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی برای گردشگران خارجی است

این بازار بیش از ۱۱۴ فروشگاه و فروشنده‌ قایق سوار دارد که غذاهای اصیل و سنتی تایلند، دسر، خوراکی‌های خاص از سراسر تایلند و... می‌فروشند. می‌توانید قایقی کرایه کنید و مناطق اطراف را ببینید تا با معماری تایلندی و سبک زندگی اهالی منطقه در کنار آب، آشنا شوید. این قایق‌ها معمولا برای ۴ نفر مناسب‌اند و با مبلغ اندکی به‌مدت نیم ساعت می‌توانید به گشت‌وگذار مشغول شوید.

بازار شناور پاتایا در شب

عکس از flickr (عکاس: Nalate)

گشت‌وگذار در بین ساختمان‌های چوبی که به سبک‌های مختلف ساخته شده‌اند یکی از جالب‌ترین تجربه‌های شما در سفر به پاتایا خواهد بود. غذا، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این بازار است. بهترین غذاهای اصیل و دسرهای خاص تایلندی را می‌توانید اینجا نوش جان کنید  لذت ببرید.

به غیر از فروشگاه‌های سوغات و غذا، بخشی از بازار به تجربه‌های فرهنگی و آموزشی اختصاص دارد. موزه‌ منبت‌کاری، مزرعه‌های آفتاب‌گردان، اجراهای فرهنگی و... از دیگر جاذبه‌های بازار است که نباید از دست بدهید. این جاذبه یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های پاتایا است که فرصت حضور در آن را نباید از دست بدهید. از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب برای سر زدن به این مجموعه فرصت دارید.

پاتایا پارک

راهنمای سفر به پاتایا

پاتایا پارک، لندمارکی در ساحل جامتین است که آن را بیشتر از هر چیز به خاطر برج دیده‌بانی ۲۴۰ متری‌اش می‌شناسند که غیر از سکوی بازدید به‌عنوان برج پرش هم مورد استفاده قرار می گیرد. این برج میزبان سه رستوران گردان است که غذاهای بین‌المللی سرو می‌کنند و همه‌ آن‌ها چشم‌اندازهایی ۳۶۰ درجه از مناظر خیره‌کننده‌ پاتایا به نمایش می‌گذارند.

رستوران گردان، سکوی بازدید، پارک آب و شهربازی از امکانات پارک پاتایا است

پاتایا پارک از هر نقطه از ساحل پاتایا قابل دیدن است و یک جاذبه‌ عالی و فراموش‌نشدنی برای همه‌ اعضای خانواده است. موقعیت جغرافیایی آن در منطقه‌ ساحلی باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. از بالای برج آن می‌توانید چشم‌اندازی بسیار زیبا و ۳۶۰ درجه از تمام مناطق اطراف، تماشا کنید. خود ساحل هم نسبت به سایر سواحل پاتایا، آرام‌تر و دنج‌تر است و قسمت‌هایی از آن زیر سایه‌ درختان نخل قرار دارد و صندلی‌های مخصوص استراحت در ساحل در آن‌ها قرار گرفته است.

پارک پاتایا

عکس از وب‌سایت trip.com (عکاس: نامشخص)

این مجموعه بخش‌های مختلفی دارد که شامل شهربازی و پارک آبی است. پارک آبی، سرسره‌های بسیار بزرگ و وسایل تفریحی و هیجان‌انگیز متعددی دارد. اگر بازی‌های آبی را دوست ندارید، در بخش دیگر پارک به نام فان پارک از وسایل هیجان‌انگیز شهر بازی، لذت ببرید. برج پاتایا پارک، یک سکوی پرش دارد و سه راه برای برگشتن به زمین دارد؛ اسکای شاتر، اسپید شاتر و تاور جامپ که با توجه به میزان ماجراجو بودن خودتان می‌توانید هرکدام را که خواستید انتخاب کنید.

اگر اهل هیجان نیستید و تفریحات آرام‌تر را ترجیح می‌دهید، در یکی از سه رستوران گردان برج، یک وعده غذای عالی نوش جان کنید. برای ناهار بوفه‌ غذاهای بین‌المللی و برای شام بوفه‌ غذاهای دریایی ارائه می‌شود. همچنین می‌توانید از سکوی بازدید برج، چشم‌انداز نفس‌گیری از شهر را تماشا کنید و لذت ببرید.

هزینه‌ ورودی پارک بستگی به فعالیت‌هایی دارد که می‌خواهید انتخاب کنید. ساعت کاری برج پارک پاتایا از ۱۱ صبح تا ۱۰ شب و ساعت کاری شهربازی از ۱۰ صبح تا ۷ شب است.

باغ وحش ببرها

راهنمای سفر به پاتایا

در باغ وحش ببرها، می‌توانید غیر از ببر، از سایر گونه‌های حیات وحش هم بازدید کنید. عکس انداختن با توله ببرها، یکی از جذابیت‌های باغ وحش برای بازدیدکنندگان است. نمایش کروکودیل و فیل‌سواری از دیگر جاذبه‌های این باغ وحش است. حتی مجموعه‌ای از پرنده‌های عجیب و زیبا نیز در این باغ وحش به نمایش درآمده‌اند. اینجا یک مکان عالی برای یک تفریح خانوادگی جذاب است.

باغ وحش ببرها در پاتایا

عکس از وب‌سایت oddviser.com (عکاس: نامشخص)

این مجموعه در سال ۱۹۹۷ افتتاح شد و وسعتی در حدود ۴۰۰ هزار مترمربع دارد و فقط ۳۰ دقیقه با ماشین از جنوب پاتایا فاصله دارد. این باغ وحش به چهار بخش مختلف تقسیم شده است. بخش پرورش ببرها، بخش نمایش استعداد، بخش کروکودیل‌ها و بخش حیوانات. جاذبه‌ اصلی این مجموعه، محوطه‌ مخصوص ببرها است که در آن توله ببرها همراه با بچه‌خوک‌ها در یک مکان، تغذیه می‌کنند.

در این باغ وحش می‌توانید ملکه‌ عقرب‌ها را ملاقات کنید. زنی که در سال ۲۰۰۸ رکورد گینس را به نام خود ثبت کرد و برای مدت ۳۳ روز در یک اتاق ۱۲ متری با ۵ هزار عقرب بالغ، زندگی کرد. ساعت کار این باغ وحش از ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر است.

موزه‌ خرس تدی

راهنمای سفر به پاتایا

موزه‌ خرس تدی که با نام جزیره‌ تدی هم شناخته می‌شود، یک جاذبه‌ منحصربه‌فرد و جذاب برای همه‌ اعضای خانواده است. این موزه در یک ساختمان با تم خرس تدی قرر دارد و در آن بیش از هزار عروسک پولیشی از حیوانات مختلف، به نمایش درآمده است.

 این موزه بیشتر از همه مورد توجه گردشگران آسیایی قرار می‌گیرد. بسیاری از نمایشگاه‌های این موزه، تعاملی است. مسیرهای بازدید از این موزه بسیار طولانی است و بازدیدکنندگان حداقل دو تا سه ساعت برای تماشای آن باید وقت بگذارند تا از تک‌تک قسمت‌های آن لذت ببرند. ساعت کار این موزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب است.

واکینگ استریت

راهنمای سفر به پاتایا

واکینگ استریت یکی از شلوغ‌ترین و بزرگترین مراکز تجمع گردشگران در کل تایلند است. در این مسیر پیاده‌رو، رستوران، کافه و فروشگاه‌های زیادی قرار دارد و پر از غرفه‌های غذای خیابانی است. البته این شلوغی و هیاهو فقط به همین خیابان محدود نمی‌شود و در خیابان‌های فرعی مجاور آن نیز، شور و شوق گردشگران را خواهید دید. هر بار که به این خیابان سر بزنید، جاذبه و تفریح جدیدی در آن پیدا می‌کنید.

پناهگاه حقیقت

راهنمای سفر به پاتایا

پناهگاه حقیقت، این بنای بزرگ و باشکوه، با عنوان «شکوه بهشت که روی زمین بازسازی شده»، شناخته می‌شود. بنایی بسیار شگفت‌انگیز و دیدنی است که تماما از چوب ساخته شده‌ است و سبک معماری تایلندی را به‌خوبی نشان می‌دهد. هر جایی که امکان‌پذیر بوده با چوب‌های منبت‌کاری شده مزین شده است. کل این مجموعه با هدف عرض احترام به مذهب‌ها و عقاید باستانی ساخته شده است. در آثار هنری این معبد باشکوه می‌توانید تم‌های مختلفی را مشاهده کنید: چرخه‌ زندگی، آرمان‌شهر، ارتباط بشر با جهان و...

هنگام بازدید از این مجموعه، از تماشای نمایش‌های فرهنگی، بوکس تایلندی، فیل‌سواری و اسب‌سواری و قایق‌سواری لذت می‌برید.

معبد Yansangwararam

راهنمای سفر به پاتایا

همه‌ معبدهای زیبای تایلند، معماری تایلندی را به‌خوبی نشان می‌دهند ولی معبد Yansangwararam، نه‌تنها معماری تایلندی بلکه گوشه‌ای از ارزش‌های جامعه را نیز نشان می‌دهد. این معبد زیبا با باغ‌های پوشیده از نخل، احاطه شده است. این معبد به پادشاه Bhumibol Adulyadej در سال ۱۹۸۸ به مناسبت چهل‌ودومین سال فرمانروایی‌اش تقدیم شد. آثار و یادگاری‌های مقدس بودایی در این مجموعه نگهداری می‌شوند. در وجه سمت راست بنا، یک دریاچه قرار دارد که یک عمارت چینی در آن ساخته شده است. این معبد روی یک تپه قرار دارد و از طریق ۲۹۹ پله قابل دسترسی است.

تندیس بزرگ بودا

راهنمای سفر به پاتایا

تندیس بزرگ بودا، یک تدیس طلایی بلند، با ارتفاع ۱۲ متر است که بالای یک تپه‌ جنگلی در جنوب تایلند قرار دارد. برای رسیدن به تدیس باید از پله‌های تپه بالا بروید که در اطراف آن با تندیس‌های طلایی مزین شده است. در اطراف این تندیس بزرگ، چندین تندیس کوچک‌تر هم وجود دارد. بسیاری از اهالی شهر برای عبادت، ریلکسیشن و کامیابی به این محدوده می‌آیند. از بالای این تپه می‌توانید چشم‌اندازهای بسیاری زیبایی از شهر پاتایا را تماشا کنید. برای رسیدن به بالای تپه هم می‌توانید تاکسی بگیرید.

موزه‌ هنری هنر در بهشت

آرت این پارادایز در پاتایا

عکس از تریپ‌ادوایزر (عکاس: نامشخص)

موزه‌ هنری هنر در بهشت، یک موزه‌ جذاب با محیط خانوادگی است و بهترین جا برای ثبت تصاویر جالب و خاص که یادگاری خوبی از سفر به پاتایا است. این موزه‌ هنر خیالی، فرصت‌های جذابی برای عکس‌ انداختن دارد. از مصر باستان گرفته تا دنیای زیر آب، این موزه به چند بخش موضوعی تقسیم می‌شود. در روزهای بارانی پاتایا اگر دنبال یک جاذبه‌ سرپوشیده و جذاب می‌شد که ساعت‌ها سرتان را گرم کنید، بدون تردید این موزه را انتخاب کنید.

پارک آبی رامایانا (Ramayana Water Park)

پارک آبی رامایانا در پاتایا

عکس از وب‌سایت joysoftraveling.com (عکاس: نامشخص)

پارک آبی رامایانا با عنوان بزرگترین و بهترین پارک آبی در تایلند ساخته شده است.

پارک آبی رامایانه با عنوان بزرگترین و بهترین پارک آبی در تایلند ساخته شده است

این پارک آبی، یک تفریح عالی برای همه‌ اعضای خانواده است و همه با همه‌ سلیقه‌ها و سنین می‌توانند از تفریحات آن لذت ببرند. ۲۱ وسیله‌ تفریحی هیجان‌انگیز آبی در این پارک وجود دارد. استخر دبل موج، پارک مخصوص کودکان به نام آکواسپلش با فواره‌های متعدد و چشمه‌های حباب‌ساز از جاذبه‌های مهم و محبوب این پارک آبی است.  فعالیت‌های تفریحی روزانه، بر جذابیت این پارک می‌افزایند مثلا واتر پولو، غذا دادن به ماهی‌ها، زومبا و والیبال.

بازار ماهی ناکلوا (Naklua Fish Market)

بازار ماهی ناکلوا

عکس از وب‌سایت centrepoint.com (عکاس: نامشخص)

برای اینکه گوشه‌ای از زندگی محلی را لمس کنید و غذاهای دریایی تازه بخرید به بازار ماهی ناکلوا سر بزنید. این بازار در شهر کوچک ناکلوئا قرار دارد که با تاکسی ده دقیقه از شمال پاتایا فاصله دارد. فروشندگان در این بازار، تازه‌ترین محصولات صید شده را با قیمت‌های بسیار مناسبی عرضه می‌کنند و اگر بخواهید آن‌ها را در همان بازار، برای خوردن آماده می‌کنند.

علاوه بر ماهی، از این بازار می‌توانید میوه‌ تازه و سایر غذاهای محلی را بخرید. چند رستوران خوب هم در این بازار و اطراف آن قرار دارد که در آن می‌توانید بهترین غذاهای دریایی و محلی را نوش جان کنید. ارزان‌ترین روش برای رفتن به این منطقه این است که همراه با چند نفر دیگر، تاکسی بگیرید.

مینی سیام

راهنمای سفر به پاتایا

مینی سیام فرصتی عالی برای دیدن شگفتی‌های تایلند و دنیای اطراف است. در مینی سیام، مدل‌های کوچکی از جاذبه‌های مشهور، به نمایش درآمده است. این جاذبه‌ها نه‌تنها جاذبه‌های تایلند بلکه تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیا را شامل می‌شود. این جاذبه بیشتر از همه برای بچه‌ها جالب و دینی است و می‌توانند مهم‌ترین بناهای مشهور دنیا را در یک روز تماشا کنند. برای بازدید از این مجموعه حتما باید از یک روز قبل، بلیط رزرو کنید.

دنیای زیر آب پاتایا

آکواریوم دنیای زیر آب پاتایا

عکس از وب‌سایت pattayaunlimited.com (عکاس: نامشخص)

آکواریوم دنیای زیر آب پاتایا، شاید به‌اندازه‌ سایر آکواریوم‌ها بزرگ نباشد ولی مجموعه‌ای شگفت‌انگیز و دیدنی از موجودات متنوع دریایی از محیط‌ها و اقلیم‌های مختلف دریایی در آن نگهداری می‌شود و به نمایش درآمده است. اینجا در اولین آکواریوم مدرن تایلند، می‌توانید با بطری به ماهی‌های کپور غذا بدهید، به کوسه‌ها و پرتوماهی‌ها نزدیک شوید، موجودات زیر دریا را لمس کنید و بزرگترین مجموعه‌ ستاره‌های دریایی در تایلند را تماشا کنید. رویدادهای خاصی برای بچه‌ها در این مجموعه برگزار می‌شود که آن را به یک جاذبه‌ خانوادگی جذاب تبدیل می‌کند.

باغ گیاه‌شناسی استوایی نانگ نوچ

باغ گیاه‌شناسی استوایی نانگ نوچ پاتایا

عکس از وب‌سایت trip.com (عکاس: نامشخص)

باغ گیاه‌شناسی استوایی نانگ نوچ، یکی از جاذبه‌های متنوع پاتایا است. مجموعه‌ای از دیدنی‌ها و تفریحات متنوع و خانوادگی در آن برای گردشگران در نظر گرفته شده است. مسیرهای پیاده‌روی باغ، از بین باغچه‌های رنگارنگ و موضوعی می‌گذرد.

از بین این باغ‌ها می‌توان به باغ درخت‌آرایی، باغ فرانسوی قرن هفدهمی، باغ اروپایی رنسانسی و باغ‌های مختص گونه‌های خاص گیاهی اشاره کرد. در این باغ‌ها انواع گیاهان و نخل‌های استوایی، ساکولنت و بن‌سای کاشته و نگهداری می‌شوند. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این مجموعه، باغ شگفت‌انگیز ارکیده است که هر کسی را عاشق باغ‌داری می‌کند. یک تالار در این مجموعه وجود دارد که در آن نمایش‌ها و اجراهای فرهنگی برگزار می‌شود از جمله مبارزه با شمشیر، رقص‌های سنتی و نمایش فیل‌ها.

برای گشت‌وگذار در بخش‌های مختلف پارک و سر زدن به گوشه و کنار آن، می‌توانید دوچرخه کرایه کنید. تورهای همراه با راهنما نیز برای گشت و گذار در پارک برگزار می‌شود.

ساحل جامتین (Jomtien Beach)

ساحل جامتین پاتایا

عکس از وب‌سایت tourismthailand.org (عکاس: نامشخص)

ساحل جامتین ساحلی وسیع به طول ۶ کیلومتر است که در ۴ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. این ساحل، فرصتی عالی برای فرار از شلوغی و ازدحام مرکز شهر است. در سواحل طلایی این منطقه می‌توانید آفتاب بگیرید یا در سایه‌ درختان نخل، آب‌میوه‌های لذیذ و تازه نوش جان کنید. علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی، در این ساحل هیچ محدودیتی ندارند و انواع تفریحات آبی و ساحلی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی، در این ساحل از امکانات متنوعی بهره‌مند می‌شوند

 جت اسکی، کایت سرفینگ، پاراسیلینگ و بادسواری نمونه‌ای از تفریحاتی است که در این ساحل برای گردشگران وجود دارد. در کنار ساحل، رستوران‌ها و کافه‌های زیادی قرار دارند که بهترین غذاها و نوشیدنی‌های محلی و تازه‌ترین غذاهای دریایی را سرو می‌کنند. در حوالی همین ساحل، یک پارک آبی هم قرار دارد به نام پارک کارتون نتورک آمازون. وسایل تفریحی جذاب و هیجان‌انگیزی در این پارک برای همه‌ اعضای خانواده قرار گرفته است. 

رژیم غذایی در پاتایا

راهنمای سفر به پاتایا

اگر می‌خواید یک سفر خاص و فراموش‌نشدنی به تایلند دلشته باشید، یکی از مهم‌ترین تجربیاتی که نباید از دست بدهید، خوردن غذاهای تایلندی است. البته پاتایا یک مقصد گردشگری بسیار محبوب در کل دنیا است به همین دلیل تعجبی ندارد که در آن بتوانید رستوران‌هایی پیدا کنید که غذاهایی از گوشه و کنار دنیا سرو می‌کنند. بسیاری از مهاجران پاتایا، رستوران‌هایی تاسیس کرده‌اند و غذاها و نوشیدنی‌های شهر و دیار خود را برای گردشگران سرو می‌کنند. ولی امتحان کردن غذاهای تایلندی، یک تجربه‌ خاص است.

غذاهای تایلندی

عکس از unsplash (عکاس: Hanny Naibaho)

علاوه بر خود پاتایا، بسیاری از ساکنان شهر اهالی مناطق اطراف و نواحی روستایی تایلند هستند. به همین دلیل، در رستوران‌های متعدد و متنوع پاتایا می‌توانید غذاهایی محلی و خاص پیدا کنید که به‌راحتی در مقصدهای دیگر دنیا پیدا نمی‌شود. در ادامه، تعدادی از غذاهای محلی پاتایا و مناطق اطراف آن را معرفی می‌کنیم که بد نیست در طول سفر چند مورد از آن‌ها را با توجه به ذائقه‌ خودتان امتحان کنید.

سام توم، سالاد پاپای سبز اسپایسی

سام توم، سالاد پاپای سبز اسپایسی

عکس از وب‌سایت vogue.in (عکاس: نامشخص)

این غذا مخصوص منطقه‌ Issan است و از آن دسته غذاهایی است که یا عاشقش می‌شوید یا هرگز دوباره آن را امتحان نمی‌کنید. تقریبا همه‌ تایلندی‌ها عاشق عطر و طعم این غذا هستند ولی گردشگران، عکس‌العمل‌های بسیار متفاوتی نسبت به طعم این غذا دارند. این غذا را با سیر، چیلی، لوبیا سبز، گوجه، پاپایای خام و خرد شده و مجموعه‌ای از طعم‌دهنده‌های ترش و شیرین و تند تهیه می‌کنند. از دیگر موادی که به این غذا ممکن است اضافه شود می‌توان میگوی خشک شده، خرچنگ و بادام زمینی را نام برد. این غذا به‌راحتی همه‌جا پیدا می‌شود  حتی از غرفه‌های خیابانی و استندهای فروش غذا نیز می‌توانید آن را تهیه کنید.

تام یوم گونگ، سوپ میگوی اسپایسی

تام یوم گونگ، سوپ میگوی اسپایسی

عکس از وب‌سایت thespruceeats.com (عکاس: Maxwell Cozzi)

این غذا، در واقع غذای ملی تایلند محسوب می‌شود. آن را با علف لیمو، چیلی، موسیر و سس ماهی طعم‌دار می‌کنند. این سوپ عطر و طعمی خاص دارد و ترکیبی از طعم‌های مختلف است. درست همان عطر و طعمی که از غذای تایلندی انتظار دارید، در این غذا وجود دارد. میگوی تازه‌ محلی و نوعی قارچ هم برای تهیه‌ آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این غذا معمولا بین تایلندی‌ها و گردشگران بسیار محبوب است و در تمام رستوران‌های تایلندی در سراسر پاتایا به‌راحتی پیدا می‌شود.

یوم وون سن، نودل اسپایسی

یوم وون سن، نودل اسپایسی

عکس از وب‌سایت seriouseats.com (عکاس: Vicky Wasik)

این غذا یک سالاد محبوب در سراسر تایلند است و گاهی به‌عنوان غذای رژیمی در نظر گرفته می‌شود. برای تهیه‌ این غذا از نوعی نودل مخصوص به نام نودل شیشه‌ای استفاده می‌کنند و ماده‌ اصلی تهیه‌ این غذا همین نودل است. مواد دیگری مثل سیر، میگوی خشک شده، بادام زمینی، پیاز، لیمو، کرفس و مقدار زیادی چیلی هم به آن اضافه می‌کنند. به همین دلیل غذایی بسیار پرادویه و لذیذ و خو‌ش‌عطروبو است.

گای یانگ خائو نیائو، مرغ و برنج

این غذا درست همانقدر که به نظر می‌رسد، ساده است. این غذا در واقع برنج پخته به‌همراه مرغ بریان است. آن را معمولا با انواع سس‌های دیپ سرو می‌کنند. از سس چیلی شیرین گرفته تا دیپ‌های محلی بسیار تند همراه با این غذا سرو می‌شود. معمولا این غذا را تماما با دست می‌خورند. غذایی بسیار سیرکننده و لذیذ است و آن را همه‌جا به‌راحتی می‌توانید پیدا کنید. علاوه بر رستوران‌های محلی، می‌توانید آن را از چرخ‌دستی‌های فروش غذا هم خریداری کنید.

پلا پائو، ماهی گریل شده با طعم علف لیمو

پلا پائو، ماهی گریل شده با طعم علف لیمو

عکس از وب‌سایت eatingthaifood.com (عکاس: نامشخص)

شاید با دیدن یک ماهی کامل که علف لیمو در دهان آن چانده باشند، تعجب کنید. ولی این غذای لذیذ جزو غذاهای محبوب تایلندی است. ماهی گریل شده، بافتی ترد و دلپذیر دارد و با نمک و علف لیمو طعم‌دار می‌شود. روی آن را کاملا با نمک می‌پوشانند تا موقع کباب کردن، بافت نرم و آبدار ماهی، آسیب نبیند. این غذا را با ماهی تیلاپیا تهیه می‌کنند. همراه با غذا سس مخصوص غذاهای دریایی سرو می‌کنند که این سس با چیلی و سیر طعم‌دار می‌شود. این غذا برای وعده‌ شام بسیار محبوب است.

خائو پاد گونگ، برنج سرخ شده با میگو

خائو پاد گونگ، برنج سرخ شده با میگو

عکس از وب‌سایت thailandforfarang.com (عکاس: نامشخص)

برنج سرخ‌شده یکی از مهم‌ترین اجزای آشپزی تایلندی است. این غذا نه‌تنها در بین تایلندی‌ها بلکه در بین گردشگران هم بسیار محبوب است. گاهی آن را همراه با نیمرو سرو می‌کنند ولی معمولا تخم‌مرغ را با پیاز، سبزیجات معطر و گاهی اوقات هویج و نخودفرنگی ترکیب می‌کنند و به غذا اضافه می‌کنند. البته این غذا را بدون هیچ گوشتی می‌توان سرو کرد ولی به‌دلیل محبوبیت غذاهای دریایی محلی، معمولا میگو هم به آن اضافه می‌کنند و این مدل آن که با میگو تهیه می‌شود، بسیار رایج است. تایلندی‌ها و مهاجرانی که به غذاهای تایلندی عادت کرده باشند معمولا مقدار زیادی چاشنی به این غذا اضافه می‌کنند که عطر و طعم زیادی به آن می‌دهد از جمله آبلیموی تازه، قطعات چیلی و سس ماهی با طعم چیلی.

خايو نیائو ما موآنگ، برنج با طعم انبه

خايو نیائو ما موآنگ، برنج با طعم انبه

عکس از وب‌سایت fanclubthailand.co.uk (عکاس: نامشخص)

این دسر محبوب و مشهور تایلندی، همه‌جا به‌راحتی پیدا می‌شود. علاوه بر فروشگاه‌ها، آن را می‌توانید از دست‌فروش‌ها و غرفه‌های سیار غذا نیز تهیه کنید. این دسر بسیار ساده است. قطعات انبه که همراه با برنج پخته سرو می‌شود. این ترکیب را با سس نارگیل می‌پوشانند. آن چیزی که باعث عطر و طعم متمایز این غذا می‌شود، استفاده از مواد اولیه‌ بسیار تازه است. انبه‌های محلی که طعمی شیرینی و لذیذ دارند همراه با سسی بسیار شیرین برای تهیه‌ این دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد.  اگر از علاقه‌مندان به دسر به‌خصوص دسرهای خیلی شیرین هستید، حتما این غذا را امتحان کنید.

پاد تای، نودل سرخ شده به سبک تایلندی

پاد تای، نودل سرخ شده به سبک تایلندی

عکس از وب‌سایت chickslovefood.com (عکاس: نامشخص)

این غذا یکی دیگر از غذاهای کلاسیک تایلندی است که آشپزی تایلند را در سراسر دنیا به شهرت رسانده است. اسم این غذا نیز نام تایلند را در بر دارد. غذایی است که سریع و ساده تهیه می‌شود و برای تهیه‌ آن از موادی مثل نودل‌های عریض، پیاز، تخم‌مرغ و انواع گوشت استفاده می‌شود. معمولا آن را با میگو تهیه می‌کنند که در پاتایا مصرف آن بسیار رواج دارد. جوانه لوبیای تازه از دیگر موادی است که ممکن است به آن اضافه کنند. از چاشنی‌های سنتی مثلا بادام زمینی، پودر چیلی، شکر و سس ماهی برای طعم دادن به این غذا استفاده می‌شود.

خائو تام، سوپ برنج

خائو تام، سوپ برنج

عکس از وب‌سایت riversidethaicooking.com (عکاس: نامشخص)

این غذا را معمولا برای صبحانه می‌خورند ولی هر زمان از روز که دوست داشتید می‌توانید آن را پیدا کنید و نوش جان کنید. این غذا بر پایه‌ برنج تهیه می‌شود و در واقع نوعی پوره است. از دیگر مواد مورد استفاده برای تهیه‌ این غذا می‌توان به زنجبیل، پیازچه، علف لیمو، موسیر، تخم‌مرغ، گوشت و سس ماهی اشاره کرد. این غذا را با انواع گوشت تهیه می‌کنند و گوشت را یا به‌شکل تکه‌های کوچک یا چرخ‌کرده استفاده می‌کنند. شاید ظاهر این غذا توجهتان را جلب نکند ولی عطر و طعم آن رضایت‌بخش است.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به پاتایا؛ یکی از مشهورترین مناطق تفریحی تایلند

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map