استانبول: ۱۰ رستوران برتر در محله شیشلی این شهر

محمد میرافشاری | شنبه, ۲۶ دی ۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

ترکیه با نام بزرگ‌ترین شهر خود، استانبول شهرت دارد. استانبول محله‌های بسیاری دارد که برای کاوش زیبایی‌های آن باید از آن‌ها بازدید کرد. با کجارو همراه باشید تا با ۱۰ رستوران برتر یکی از محبوب‌ترین این محله‌ها، یعنی شیشلی (Şişli) آشنا شوید.

 استانبول شهری اسرارآمیز و چندملیتی است که فرهنگ­‌های اروپایی و خاورمیانه‌­ای را در خود جای داده است. این شهر از مقاصد مهم گردشگری در منطقه محسوب می‌شود و سفر به استانبول از محبوبیت زیادی، به‌خصوص در میان ایرانیان برخوردار است. این شهر داستان‌های خارق‌العاده‌ای از گذشته دارد، اما در حین بازدید از این شهر گذرتان به‌سمت محله شیشلی (Sisli) می‌افتد و بعد دیگری از استانبول را خواهید یافت. از آنجایی که خیلی از گردشگران که به استانبول آمده‌اند از این محله نیز دیدن می‌کنند، ۱۰­ رستوران برتر محله شیشلی را به شما معرفی می‌کنیم. ۱۰ رستورانی که انواع غذاهای بین‌المللی و غذاهای سنتی ترکیه را سرو می‌کنند. اگر گذرتان به این محله افتاد، حتما سری به یکی از این رستوران‌ها بزنید تا هم استراحتی کرده باشید و هم لذت طعم غذای محلی در رستورانی زیبا را بچشید.

دلیکاتسن (Delicatessen)

رستورانی تحت تأثیر فرهنگ غرب در نیشانتاشی

رستوران دلیکاتسن

از نام رستوران متوجه می­ شوید که در منوی آن «غذاهای لوکس» وجود دارد. دلیکتِسِن یک رستوران محلی تحت تأثیر فرهنگ و غذای غرب در منطقه نیشانتاشی (Nisantasi) است. شاید ابتدا از دیدن پیشخوان شلوغ آن و تعداد زیاد مشتریانش دستپاچه شوید و قصد ترک آن را داشته باشد، اما بعد از چشیدن طعم غذای این رستوران خواهید دید که چرا همه اینجا هستند: فضای هیجان‌انگیز، فهرست غذاهای متنوع و طعم غذاهای لذیذ.

قیمت: نسبتاً بالا

نکات خاص: منوی متنوع و معماری داخلی زیبا

ساعات کاری: از ۸ صبح تا ۱ بامداد

نیشتانتاشی کوش باشی (Nisantasi Kosebasi)

بهترین گوشت بره ترکی در شهر

نیستانسی کُسِباسی

نیشتانتاشی کوش باشی مکانی است که توسط خرده ­فروش­‌ها احاطه شده و خریداران با لذت بردن از کیفیت بالای موجود در غذای محلی ترکیه در این رستوران، قوای خود را برای ادامه کنکاش این شهر احیا می­‌کنند. قبل از اینکه غذای اصلی یعنی کباب‌ترکی (Turkish kebabs) و نان پیتا (Pita) سرو شود، از شما به‌وسیله مزه (Mezze) (ظرف‌های کوچک ولی پر از خوراکی‌های خوشمزه) به‌عنوان اشتهاآور پذیرایی خواهد شد. اجازه ندهید تجربه بد کباب­‌هایی که در کشورهای غربی خورده‌اید، شما را ناامید کند، کباب واقعی اینجا است. گوشت بره‌ای که با چاشنی دلپذیر در دهان‌تان آب می­ شود با نان و سس تند تزیین شده است. ترکیب مناسبی از غذا با محیطی آرام­‌بخش، این مکان را به جایی مناسب برای ­خوش­‌گذرانی با دوستان یا حتی برگزاری مناسبت‌های خاص تبدیل کرده است.

قیمت: نسبتاً بالا

نکات خاص: کباب‌ترکی مخصوص این رستوران، چای ترکی

ساعات کاری: از ۱۲ صبح تا ۱۲ شب

وان کاهوالتی اِوی (Van Kahvalti Evi)

 صبحانه اصیل ترکی

وَن کاهوالتی اِوی

وان کاهوالتی اِوی مکانی مشهور برای خوردن صبحانه و میان ناهار (brunch وعده غذایی که می‌توان از آن به‌عنوان صبحانه دیرهنگام یاد کرد و ۲ وعده صبحانه و ناهار در آن ادغام می‌شود) است. فهرست غذای گسترده‌­ای از مِنِمِن (یک ظرف غذای ترکی متشکل از تخم­ مرغ، پیاز و گوجه ­فرنگی Menemen) گرفته تا گُزلِمِه (شیرینی پخته‌شده با روش ترکی و تهیه‌شده از نان تخت Gozleme) بعد از سرو این غذاهای خوشمزه به‌عنوان حُسن ختام می‌توان طعم لذیذشان را با یک فنجان چای (چای ترکی Cay) یا تُرک کَهوِسی (قهوه ترک Türk Kahvesi) همراه کرد. این رستوران معنای واقعی صبحانه لذت­‌بخش ترکی است.

قیمت: مقرون‌به‌صرفه

نکات خاص: سوسیس (Sucuklu)، قهوه ترکی، چای ترکی، مِنِمِن

ساعات کاری: از ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر

کافه عشق (Aşşk Kahve)

مناظر باشکوه

کافه اشک

کافه عشق فهرست غذایی کاملی برای صبحانه و میان‌صبحانه را در اختیار شما می­‌گذارد به‌ویژه اینکه با دیدن تنوع قهوه‌هایی که این کافه سرو می‌کند، شگفت‌زده خواهید شد. کافه عشق در یک مکان مناسب (در کرانه کروچشمه Kurucesme) قرار گرفته است، جایی که مشتریان روز خود را با صبحانه ترکی و منظره‌ای باشکوه از دریا در زیبایی باغ‌هایی سبز آغاز می­ کنند. در کنار غذاهای محلی، باید به شما این مژده را بدهیم که غذاهای بین‌المللی و حتی گیاهی نیز به مشتریان عرضه می‌شود. پس اگر گیاه‌خوار هستید، این رستوران می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد و می‌توان گفت که حتی غذاهای گیاهی جزو بهترین انتخاب­‌ها در کافه اَشک به حساب می­ آیند.

قیمت: متوسط

نکات خاص: قهوه، تنوع غذاهای صبحانه، منظره دریا، دسر

ساعات کاری: از۳۰ : ۹ صبح تا ۳۰: ۱۰ شب

جانیم جیریم (CanIm Cigerim)

کباب‌ترکی کلاسیک

کباب‌ترکی کلاسیک

جانیم جیریم (به‌معنای جان و جگرم) فهرستی از غذاهای ساده دارد که شامل انواع کباب­‌ها، کباب‌های به سیخ کشیده شده (در برخی از انواع کباب‌هایی که در این رستوران سرو می‌شود، گوشت کباب با سیخ به مشتری ارائه می‌شود) و غذاهای جانبی است. گوشت گوسفند با بالاترین کیفیت با پیاز برشته شده است و با فلفل و گوجه عرضه می‌­شود که طعمی آبدار و چندلایه به غذا  می‌دهد. استفاده از زیتون‌های دست­ چین شده برای تولید روغن زیتون، بهترین راه اثباتِ خلوص و تعهد کَنیم سیگِریم به کباب‌ترکی اصیل است که همین موضوع باعث تفاوت این رستوران  با رستوران­‌های مشابه خود می‌شود.

قیمت: متوسط

نکات خاص: کباب جگر (گوسفندی)، کباب گوشت

ساعات کاری: از ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب

رستوران یکتا (Yekta Restaurant)

جواهری پنهان در شیشلی

رستوران یکتا

رستوران یکتا مکانی قدیمی در منطقه نیسانتاسی است. بسیاری از افراد متوجه آن نمی­ شوند و به‌سادگی از کنار آن می‌گذرند، اما اگر شما ارزش واقعی آن را بدانید، به همین راحتی از کنار آن رد نخواهید شد. این رستوران محیطی آرام و دنج را برای غذا خوردن با دوستان و خانواده فراهم آورده است. معماری داخلی سنتی و سرو غذاها به‌شکل سنتی آن‌ها، برای داشتن یک تجربه اصیل ترکیه‌ای کاملا مناسب است. این رستوران به‌راحتی قابل دسترسی است و خیلی از مرکز گردشگری رامادا (Ramada Plaza) و موزه نظامی هاربیه (Harbiye) دور نیست.

قیمت: متوسط

نکات خاص: غذاهای دریایی

ساعات کاری: از ۹ شب تا ۱ بامداد

آدانا اُجاق باشی (Adana Ocakbasi)

محبوب محلی‌ها

آدانا اُکاکباسی

آدانا اُجاق باشی به‌طرز قابل‌ توجهی با کباب‌­های خوشمزه آدانا شناخته می‌شود. گوشت‌های متفاوتی برای انتخاب‌تان وجود دارند و پیشنهاد ما به شما این است که گوشت گاو آدانا (Adana beef kebab) را انتخاب کنید. این کباب به افتخار آدانا، پنجمین شهر بزرگ ترکیه نام‌گذاری شده است و برخلاف کباب دونر (Doner) که از گوشت چرخ شده گوسفند است، در تهیه آدانا از گوشت ورقه شده گوسفند استفاده می‌شود. برای یک طعم خاص در استانبول، به‌دنبال این محل بگردید که در یک خیابان کوچک پنهان شده است.

قیمت: متوسط

نکات خاص: کباب آدانا

ساعات کاری: از ۱۲ ظهر تا ۱ بامداد

کافه شیشلی و بیسترو (Shishly Café & Bistro)

غذا خوردن با قیمت‌­های پایین

غذا خوردن با قیمت­های پایین

کافه شیشلی و بیسترو بر این باور است که «شور و شوق یعنی مردم». یعنی این رستوران مقید است که غذا باید بر اساس نیاز مشتریان و با اشتیاق تهیه شود. وقتی وارد طراحی شیک و امروزی آن می ­شوید، قیمت‌های راضی­‌کننده فهرست غذا باعث شگفتی شما خواهند شد. این رستوران غذاهای متنوع و متفاوتی دارد، نیازی نیست که اشاره کنیم این رستوران دستور‌ پخت‌های  ایتالیایی را با مواد و ادویه‌های محلی ترکیب می‌کند، چون به‌محض ورود، خودتان متوجه این موضوع خواهید شد. مجموعه‌­ای شگفت­‌انگیز از کوکتل‌ها (کوکتل: ترکیب نوشیدنی و طعم­ دهنده‌­های دیگر) که شامل یکی از بهترین بلودی مِری (Bloody Mary) شهر هستند نیز در اینجا وجود دارند. کافه شیشلی و بیسترو در نزدیکی مترو قرار دارد و جایی خواهد بود متفاوت، برای زمانی که به‌دنبال محلی برای استراحت بعد از یک روز گشت‌و‌گذار در استانبول هستید.

قیمت: مقرون‌به‌صرفه

نکات خاص: ندارد

ساعات کاری: از ۸ صبح تا ۱۰ شب

غذاهای لبنی گُرِمِه (Goreme Muhallebicisi)

عالی برای آن‌ها که ذائقه­ شیرینی دارند!

ذائقه­ شیرینی

دسر دوست دارید؟ می­ خواهید دلی از عزا آن‌ هم با ذائقه شیرین خود به روش ترکی در بیاورید؟ پس اینجا همان مکانی است که کاملا متعلق به شما است! مقداری از دسر سنتی و خیلی شیرین را در گُرِمِه موهالِبیچیسی امتحان کنید، مثل موهالِبی (یک دسر ژلاتین‌مانند و خامه‌­ای (muhallebi: یا داملا ساکیزلی سوتلاچ) دسری از برنج با صمغ گیاهی (Damla Sakızlı Sütlaç). زحمت رسیدن به این رستوران برابر است با تنها ۱ دقیقه پیاده‌روی از مترو. به راحتی قابل‌دسترسی است، اما باید به شما خواننده خوب کجارو بگوییم که مطمئن شوید زمانی که به آنجا می‌رسید، کاملا گرسنه باشید و گرنه رفتن شما به آنجا بی‌فایده خواهد بود.

قیمت: مقرون‌به‌صرفه

نکات خاص: موهالِبی و داملا ساکیزلی سوتلاچ

ساعات کاری: از ۶: ۳۰ صبح تا ۱ ظهر

رستوران پیده و دونر کارادنیز (Karadeniz Pide ve Döner Salonu)

محلی‌ها عاشق غذای محلی هستند

عاشق غذای محلی

رستوران پیده و دونر کارادنیز در میان محلی‌ها بسیار معروف است و می‌توان این شهرت را به‌ پای غذای خیلی خوب این رستوران نوشت. این رستوران در اطراف مرکز خرید در مرکز بشیکتاش (Besiktas) قرار دارد و کباب دونرِ آن یکی از بهترین‌ها در استانبول است. پس جای تعجب نیست که صف مشتریان آن همیشه طولانی باشد، اما راحت باشید، با محلی‌ها حرف بزنید و قبل از اینکه متوجه شوید چقدر در صف این رستوران منتظر بوده‌اید، خود را در کنار کباب عالی خواهید یافت. کبابی با ورقه‌های نازک و آبدار، تهیه‌شده از گوشت بره محلی در نان پیتای نرم و سفید. برای خوردن کباب‌های این رستوران حتما برنامه خود را تنظیم کنید چراکه این مغازه فقط چند ساعت در طول روز باز است.

قیمت: مقرون‌به‌صرفه

نکات خاص: دونر کباب

ساعات کاری: از ۱۱ صبح تا ۵ بعدازظهر

منبع: The Culture Trip

مطالب مرتبط:

دیدگاه