در هنگام سفر، کجا و چقدر انعام بدهیم

زهره زرشکیان | شنبه, ۲۶ دی ۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

یکی از موضوعاتی که هنگام سفر با آن مواجه می‌شویم، پرداخت انعام برای خدمات مختلفی است که دریافت می‌کنیم. ممکن است کشورهای مختلف آداب خاصی برای پرداخت انعام داشته باشند. اینکه بدانید در کدام کشور، در چه مکان‌هایی و به چه میزان انعام بدهید، می‌تواند به کمک‌تان بیاید. در ادامه با کجارو همراه شوید تا درباره‌ی پرداخت انعام در کشورهای مختلف بدانیم.

 

نه تنها صاحبان آژانس‌های مسافرتی یا هتل‌ها، بلکه کارمندان معمولی هتل‌ها و رستوران‌ها که درآمدشان در مواقع بسیاری به انعام بستگی دارد، با مشکلات مالی روبرو شده‌اند. وقتی مردم حریص‌ شوند، دقیقا مبلغی را که در صورت‌حساب درج شده، پرداخت می‌کنند در حالی که شاید متوجه نباشند که پرداخت انعام گاهی می‌تواند تنها منبع درآمد برای شخصی باشد که در حال خدمت به آنهاست.

صاحبان رستوران‌ها به کارکنان‌شان حقوق معمولی پرداخت می‌کنند. بنابراین هرگونه نقض قوانین، مانند سرقت و کلاه‌برداری جریمه‌ی اخراج را در پی خواهد داشت. انعام در چنین رستوران‌هایی معمولا میان تمام کارکنان تقسیم می‌شود. صاحبان سایر موسسات بر این باورند که با وجود اینکه کارگران به‌ دقت تحت نظارت هستند، در هر فرصتی انعام خواهند گرفت و به همین علت است که به کارمندان‌شان حداقل میزان حقوق را پرداخت می‌کنند و گاهی پیشخدمت‌ها را از درآمد ثابت محروم می‌کنند.

هر رستورانی شیوه‌ی خود را از بین دو انتهای این طیف انتخاب می‌کند. به نظر می‌رسد اگر مشتری خدمات خوبی دریافت کند، انعام خواهد داد. اما در عمل همه‌ی مشتریان، کارمندان مودب و مهربان را با دادن انعام تشویق نمی‌کنند و بعضی از پیشخدمت‌ها آشکارا درخواست پول می‌کنند.

این شرایط برای خدمتکاران خانگی بدتر است. زمانی که افراد تاثیرپذیر در برابر نگاه تاسف‌بار خدمتکار مقاومت نکنند و مبلغ اندکی را به عنوان انعام بپردازند، هرگز خدمتکار خوب دیده نخواهد شد. حوله‌های تمیز، تخت‌خواب مرتب، شستشوی کف خانه، تصور می‌کنید همه‌ی این‌ها در اتاق‌تان درست مانند حرکت دادن یک چوب جادو مرتب شده‌اند؟! مردم سعی می‌کنند به اینکه چه کسی تمام این کارها را انجام داده  فکر نکنند و در نتیجه انعامی نپردازند. بنابراین سنگین‌ترین کارها بدون هیچ‌گونه پاداش و مزدی باقی می‌ماند.

اگر می‌خواهید از خدمتکار تشکر کنید، بهتر است به جای اینکه در پایان مبلغ بیشتری بپردازید، هر روز مبلغ کمی را پرداخت کنید. نکته اینجاست که اغلب مدیران قبل از خدمتکاران از اتاق‌ها بازدید می‌کنند و مبلغ را برمی‌دارند.

کجا، به چه کسی و چه میزان انعام پرداخت کنیم

بریتانیا

وقتی در بریتانیا هستید، لازم است همه جا انعام بدهید. اگر به میزان ۱۰-۱۵ درصد مجموع مبلغ صورت‌حساب انعام بدهید، کاملا معمول و عادی است. البته در بارهای کلاسیک، به طور سنتی پرداخت انعام پذیرفته نیست. اما اگر می‌خواهید از مسئول بار تشکر کنید، می‌توانید چیزی شبیه به این بگویید: «و یکی برای خودت» - بنابراین او روی صورت‌حساب شما هزینه‌ی یک ماگ اضافی نوشیدنی می‌نویسد.

آلمان

در آلمان نیز می‌توانید همه جا انعام بگذارید. انعامی که آلمانی‌ها پرداخت می‌کنند، معمولا ۵-۱۰ درصد از صورت‌حساب را در بر می‌گیرد و یا اینکه مبلغ ۱-۲ یورو (۴,۴۲۱ تا ۸,۸۴۲ تومان) پرداخت می‌کنند.

اردن

زمانی که به اردن می‌روید، باید همراه خودتان تعداد زیادی اسکناس یک دلاری ببرید. این اسکناس‌ها در مجموع، هزینه‌ی زیادی را برایتان ایجاد نخواهند کرد، اما بسیار مفید خواهند بود: باید آماده باشید که در هر جا و هر لحظه‌ای انعام بدهید. برای مثال تمام کارمندانی که با گردشگران سر و کار دارند، حقوق کمی دریافت می‌کنند، اما مرسوم است که از طریق دریافت انعام، پول بیشتری به دست بیاورند. بنابراین یادتان باشد که هر روز ۱ یا ۲ دلار (۳,۸۹۵ تا ۷,۷۹۰ تومان) روی تخت‌تان قرار دهید. همچنین یادتان باشد به تمام کسانی که در هتل بار شما را حمل می‌کنند یک دلار (۳,۸۹۵ تومان) بدهید (حتی اگر از خدمات آنها استفاده نکرده باشید، اینطور در نظر می‌گیرند که به آنها بدهکار هستید). در رستوران‌ها به ازای هر نفری که دور میز نشسته است مبلغ۳ تا ۵ دلار(۱۱,۶۸۴ تا ۱۹,۴۷۴ تومان) علاوه بر صورت‌حساب بپردازید. واقعیت این است که شما به عنوان گردشگر، قبلا هزینه‌ی این تور را پرداخت کرده‌اید، با این حال در پایان سفر لازم است ۵ دلار (۱۹,۴۷۴ تومان) به راهنما و راننده انعام دهید.

ایتالیا

معمولا اما نه همیشه، رستوران‌های ایتالیایی مبلغ ۲-۳ یورو (۸,۸۴۲ تا ۱۳,۲۶۴ تومان) روی صورت‌حساب هر گردشگر با عنوان «هزینه‌ی نان» یا «حق سرویس» اضافه می‌کنند. می‌توانید۲-۳ یورو و یا  ۱۰ درصد بیشتر از مبلغ صورت‌حساب را انعام بدهید.

اسپانیا

در رستوران‌های اسپانیا معمولا به میزان ۵ تا ۱۰ درصد از مبلغ صورت‌حساب به عنوان انعام پرداخت می‌شود. برای خدمات دیگر، پرداخت انعام قابل قبول نیست.

ایالات متحده امریکا

وقتی در امریکا هستید، همه جا می‌توانید انعام بدهید. بنابراین، برای مثال، مسوول بار انتظار دارد یک دلار (۳,۸۹۵ تومان) بیشتر از هزینه‌ی دریافتی هر نوشیدنی که برای شما آماده می‌کند، انعام بگیرد. اساسا در امریکا لازم است ۱۰-۱۵ درصد از هر صورت‌حساب برای هر نوع خدماتی را انعام بدهید؛ فرقی نمی‌کند شام سبک در یک رستوران باشد، یا گردشی کوتاه با تاکسی.

فرانسه

معمولا صورت‌حساب‌ها شامل ۱۵ درصد هزینه‌ی خدمات است. با این حال، انتظار می‌رود مجموع مبلغ صورت‌حساب را رند کنید و حتی ۱-۲ دلار (۳,۸۹۵ تا ۷,۷۹۰ تومان) بیشتر بپردازید.

ژاپن

نه در تاکسی، نه رستوران و نه به کسانی که بار شما را حمل می‌کنند و در واقع می‌توان گفت تحت هیچ شرایطی در ژاپن انعام پرداخت نکنید. در ژاپن، پرداخت انعام به افراد در هر موقعیتی توهین‌آمیز محسوب می‌شود. علت این است که شما در واقع قبلا هزینه‌ی خدمات را پرداخت کرده‌اید.

 

منبع: travelvivi

مطالب مرتبط:

دیدگاه