پارک ملی کیدپو، مرواریدی پنهان در اوگاندا

سپهر حقیقی | چهار شنبه, ۲۳ دی ۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

پارک ملی کیدپو (Kidepo National Park) در اوگاندای شمالی از منابع طبیعی فراوان، حیات وحش رو به رشد و جذابیت توریستی روزافزونی برخوردار است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا بیشتر با این منطقه بکر آشنا شویم.

اوگاندا را بی‌دلیل مروارید آفریقا خطاب نمی‌کنند. چند سالی است که این کشور به دلیل مناظر طبیعی و حیات وحش فوق‌العاده‌اش به یکی از بهترین مقاصد توریستی بدل شده است. با این‌حال یکی از بهترین گنجینه‌های آن کماکان ناشناخته باقی مانده است. پارک ملی کیدپو، خارج از مسیر‌های معمول، در میان تپه‌های ناهموار و دره‌های اوگاندای شمالی جا خوش کرده است؛ مکانی که تا مدت‌ها از نظرها پنهان بوده و زیبایی آن تا به امروز، تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده بود.

 

خانه‌ی قبیله‌ای افسانه‌ای

پارک ملی کیدپو خانه‌ی یکی از کوچک‌ترین گروه‌های قومی آفریقا، مردمی با نام «ایک» است. با توجه به روایت‌های فولکلور، ایک‌ها در بخش اعظمی از شرق آفریقا پراکنده بودند و صدها سال پیش به اتیوپی آمدند.

ایک‌ها به خدایان باستانی خود اعتقاد دارند و باور دارند روزی فرا خواهد رسید که باید دره‌ی کیدپو را ترک کنند. اما آنها در تلاش هستند تا فرهنگ و زبان منحصر به فرد خود را که هیچ‌کدام از دیگر قبایل قادر به فهم آن نیستند، حفظ کنند.

«تریل شروک» زبان‌شناسی است که برای بازگشایی رمز زبان ایک‌ها با سه نسل از آنان همراه بوده ‌است. او مدارکی پیدا کرده که براساس آن ایک‌ها را با فرهنگ‌هایی از نقاط بسیار دورتر، از جمله مصر جنوبی مرتبط می‌کند.

او می‌گوید:

این زبان مانند یک موزه است، مخزنی از اطلاعات تاریخی، فرهنگی و اقتصادی. مرگ چنین زبانی را می‌توان به سوختن یک کتابخانه تشبیه کرد. از دست دادن یک پنجره‌ رو به گذشته‌ای که هیچگاه در آینده بازسازی نخواهد شد.

قلب پارک ملی دره‌ی کیدپو

قلب پارک ملی کیدپو، زمین مرطوب ابدی «نارو»، گذشته‌ای سخت را پشت سر گذاشته است. جنگ‌های قبیله‌ای در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ جمعیت حیات‌وحش را از این سرزمین فراری داده‌ بود. اما امروزه با گسترش رشد حیوانات، این منطقه شرایط ایده‌آل خود را بازیافته است.

این پارک با ۵۴۰ مایل مربع مساحت، مناظر متفاوتی از جمله کوه‌های باشکوه، ساواناها و مجموعه‌ای تأثیرگذار از حیوانات ساکن در آن، شامل شترمرغ‌ها، بز‌های کوهی آفریقایی و زرافه‌ها را به شما ارائه می‌کند.

جانسون ماسرکا، رئیس نگهبانان پارک می‌گوید:

این پارک یگانه است، احتمالاً در هیچ پارکی با این تنوع گونه‌های جانوری برخورد نخواهید کرد.

منابع آبی خارق‌العاده

یکی از موارد ناشناخته‌ی پارک، استخرهای کوچک آب گرمی هستند که بر سطح آب‌شان به خاطر گرمای آتشفشانی باستانی، همواره حباب‌هایی وجود دارد. نام آنها نیز چشمه‌های آب گرم «کانان‌گوروگ» است. جاذبه‌هایی که تنها به اندازه‌ی یک پیاده‌روی کوتاه از مرز میان اوگاندا و سودان جنوبی فاصله دارند.

اگر کمی بیشتر به سمت جنوب حرکت کنید، می‌بینید که رودخانه‌هایی که در دره‌ی مسطح کیدپو جاری هستند، در شکل‌دهی به آن تاثیر بسیار زیادی داشته‌اند. در هنگام بارش‌های شدید، در این رودخانه‌ها به سمت سودان جنوبی، سیل جاری می‌شود و  پارک را در بر می‌گیرد. بعد از چندین ساعت سیل‌ فروکش می‌کند و بستری از شن را که عرض آن در بعضی نقاط به ۱۶۵ فوت (۵۰ متر) می‌رسد، ایجاد می‌کند.

فیلیپ آکورون‌گیمو ، راهنمای پارک در این راستا می‌گوید:

زیر این شن‌ها کماکان آب وجود دارد. بعضی از حیوانات برای دستیابی به این آب چاله‌هایی را در زمین حفر می‌کنند. حیواناتی نظیر بابون‌ها و فیل‌ها. در این منطقه آب فراوانی یافت می‌شود، به همین دلیل در دره‌ی "کیدپو" حیوانات بیشتری یافت می‌شوند.

منبع: cnn.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه