آیا یادگیری زبان دوم بر شخصیت شما تاثیر می گذارد؟

حمیده کریمی | سه شنبه, ۲۲ دی ۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

این مطلب واقعیت دارد که یاد گرفتن زبان جدید، شخصیت تازه‌ای به شما می‌دهد. اگر پیش از این زبانی غیر از زبان مادری خود را فرا گرفته باشید، احتمالا خودتان آن را تجربه کرده‌اید و به درستی این مطلب پی برده‌اید. اما چطور یادگیری یک زبان، می‌تواند هویت جدیدی برای ما ایجاد کند؟ برای یافتن پاسخ این سوال با کجارو همراه باشید.

 درست است که یادگیری زبان جدید، شخصیت جدیدی به شما می‌دهد اما این بدان معنا نیست که شما با اختلال چند شخصیتی مواجه خواهید شد. پس داشتن شخصیت جدید به چه معنا است؟

یادگیری زبان جدید

زبان‌هایی که می‌آموزید بر نحوه‌ی نگرش شما به جهان تاثیر می‌گذارد

فردریک ویلهلم کریستین کارل فردیناند فون هومبولت (۲۲ ژوئن ۱۷۶۷ - ۸ آوریل ۱۸۳۵) زبان‌شناس، دیپلمات و فیلسوف آلمانی و بنیان‌گذار دانشگاه هومبولت عنوان می‌کند که نحوه‌ی نگرش ما به دنیا در واقع بازتابی از زبان و فرهنگ ما است. صحبت کردن به یک زبان دیگر، چشم‌انداز دیگری از جهان را در مقابل دیدگان ما می‌گشاید و به ما کمک می‌کند که جهان را از یک زاویه‌ی دیگر ببینیم.

یادگیری زبان جدید


V. I . Malakhov زبان‌شناس دیگری است که معتقد است استدلالات ما و خرافاتی که در فرهنگ ما وجود دارند، با زبان‌هایی که به آنها فکر می‌کنیم، تعریف و مشخص می‌شوند.

مطالعات متخصصان در زمینه‌های عصبی - کلامی نیز پیش از این ثابت کرده بودند که ساختار زبان نیز در روش تفکر و نگرش ما تاثیر خواهد گذاشت. مقایسه‌های اخیر بین ساختارهای دستور زبان آلمانی و انگلیسی نیز این حقیقت را ثابت کرده‌است. ما از کلمات برای تشریح و توصیف جهان اطرافمان استفاده می‌کنیم. عکسی که اخیرا در اینترنت پخش شد و سرو‌صدای زیادی به پا کرد نمونه‌ای از این تغییر دیدگاه‌ها است. در حالی که ما پیراهنی را سفید و طلایی می‌بینیم، عده‌ای دیگر آن را آبی و مشکی می‌بینند. ما نمی‌توانیم تغییری در اندام‌های فیزیکی خود به وجود بیاوریم. اما می‌توانیم طرز تفکر خود را تغییر دهیم و بدین ترتیب دیدمان را به دنیا و زندگی عوض کنیم.

درباره‌ی زبان مادری، فرهنگ و فضای اجتماعی جامعه‌ی خود فکر کنید. در چین، کره و ژاپن، عدد چهار نحس و باعث بدشانسی است. اگر در جایی غیر از این کشورها به دنیا آمده باشید آیا خرافات مربوط به عدد چهار را باور می‌کنید؟ حال اگر زبان ژاپنی یا ماندارین (چینی استاندارد) را یاد بگیرید آیا نسبت به آن حساس نمی‌شوید؟

دو زبان شناس بزرگ دیگر، Edward Sapir و Benjamin Lee Whorf نیز مسئله‌ی نسبیت زبانی را بررسی کرده‌اند و نتیجه‌ی بررسی‌هایشان را "رمز و رازهای زبان" نامیده‌اند. آنها معتقد هستند که زبان در آن واحد، هم بازتابی از ارزش های بنیادین یک فرهنگ خاص است و هم آنها را شکل می‌دهد.

در صورتی که در شهر‌های بزرگ زندگی کنید، حتما متوجه تفاوت‌های زیاد در ارزش‌های فرهنگی خودتان و همسایه‌ها می شوید. زمانی هم که یک زبان جدید یاد می‌گیرید با این تضاد‌ها و اختلاف‌های فرهنگی مواجه خواهید شد و هر چه بیشتر به عمق فرهنگ جدید فرو بروید، این تضادها بیشتر خودشان را نشان می‌دهند.

هر زبانی، شخصیتی منحصربه‌خود دارد

شاید شما هم تجربه کرده باشید که گاهی زبان دوم را بهتر از زبان مادری خود فرا می‌گیرید و راحت‌تر از آن استفاده می‌کنید و منظورتان را بهتر منتقل می‌کنید. شاید تعجب کنید اما زبان‌ها نیز مانند افراد یک جامعه، شخصیت‌های متفاوتی دارند. برخی زبان‌ها درون‌گرا و برخی دیگر برون‌گرا هستند. با بعضی از زبان‌ها می توانیم به راحتی منظورمان را بیان کنیم و احساساتمان را تشریح کنیم.

یادگیری زبان جدید


آیا شما هم می‌توانید شخصیت زبان مادری یا زبان دوم خود را تشخیص دهید؟ کدام یک برای شما راحت‌تر هستند؟ با کدام زبان می‌توانید بهتر منظور خود را منتقل کنید؟ چطور این زبان‌ها توانسته‌اند بر رفتار و نحوه‌ی صحبت کردن شما تاثیر بگذارند؟ هنگامی که به زبان دیگری صحبت می‌کنید، آیا تغییری در خودتان احساس می‌کنید؟ در واقع هر زبان، دری به یک فرهنگ جدید پیش روی شما می‌گشاید.

آیا برای شما هم پیش آمده که زمانی که زبان حرف زدن خود را تغییر می‌دهید، حالت درونی شما نیز تغییر کند؟ یا برعکس، زمانی که در شرایط خاصی هستید، زبانی خاص را برای صحبت کردن ترجیح بدهید؟

با تغییر زبان، شخصیت شما نیز تغییر می‌کند

شخصیت شما بسته به زبانی که با آن صحبت می‌کنید، تغییر می‌کند. البته این اتفاق مثبت و جالبی است. اجازه دهید تا مراحل تقلید و پذیرش در فرهنگ جدید، به طور طبیعی اتفاق بیافتند. هر چه بیشتر شبیه به گروه اجتماعی زبان مد نظر خود رفتار کنید، راحت‌تر توسط آن جامعه پذیرفته می‌شوید.

یادگیری زبان جدید

اگر هنگام معاشرت با بریتانیایی‌ها در جمع‌هایی که درباره‌ی مسائل پیش‌پا‌افتاده صحبت می‌شود، ساکت بمانید، ممکن است بی‌ادب به نظر برسید. یا اگر در جمع ایتالیایی‌ها آشپزی بلد نباشید و یا چیزی برای گفتن درباره‌ی آشپزی نداشته باشید، شاید از جمع گفت‌و‌گوی دوستانه کنار گذاشته شوید. اگر از همکار چینی‌تان درباره‌ی صبحانه‌ای که خورده، اینکه آیا راحت خوابیده یا نه و یا درباره‌ی وضعیت سلامتی‌اش چیزی نپرسید، به دوست خوبی برای او تبدیل نمی‌شوید. این هنجارهای فرهنگی به ظاهر بی‌اهمیت، می‌توانند بر روابط شما با افرادی از ملیت‌های دیگر تاثیر‌گذار باشند. پس علاوه بر یادگیری یک زبان، تطبیق فرهنگی با آن نیز ضروری است.

این مرحله را می‌توان مرحله‌ی "رشد شخصیت زبانی دوم" نامید. هدف از این مرحله این است که بتوانید به راحتی با یک خارجی که زبان مادریش را به عنوان زبان دوم خود برگزیده‌اید، ارتباط برقرار کنید. با تمرین به این موفقیت دست خواهید یافت. البته این تمرین فقط شامل لهجه، واژگان و یا لحن صدا نیست. بلکه آنچه مهم است توجه به زبان بدن است؛ یعنی نحوه‌ی رفتار شما در حین یک مکالمه،هنگام پرسش و یا بیان نظرات خود درباره‌ی مسائل مختلف.

به دست آوردن این نوع از مهارت، ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد. در نهایت، شخصیتی که در ورای هر زبان وجود دارد، برایتان عادی می‌شود و با آن انس خواهید گرفت.

یادگیری زبان جدید


این نکته را فراموش نکنید که زمانی که زبان جدیدی می‌آموزید، یعنی روش جدیدی برای بیان افکار و احساسات و نحوه‌ی نگرش جدید به دنیا پیدا می‌کنید، باید برای حفظ هویت خود نیز اهمیت قائل شوید و هیچ وقت زبان مادری و هویت اصلی خود را از یاد نبرید.

آیا شما همچنین تجربیاتی در زندگی دو یا چندزبانه‌ی خود داشته‌اید؟ آیا یادگیری یک زبان جدید توانسته است به پدید آمدن افق‌های تازه پیش رویتان کمکی بکند؟

تجربیات خود را با کجارو در میان بگذارید.

 

منبع: Fluent In 3 Months

مطالب مرتبط:

دیدگاه