۵ نکته‌ جادویی برای یادگیری سریع زبان دوم

مهتاب خسروشاهی | یکشنبه, ۲۰ دی ۹۴ ساعت ۱۱:۰۰

آموختن زبان دوم مهارت ارزنده‌ای است که به‌دست آوردنش ما را خوشحال می‌کند. اما چرا آنقدر سخت است؟ چرا با این‌ که در دبیرستان زبان انگلیسی به ما یاد می‌دهند، باز هم نمی‌توانیم یک گفتگوی ساده را پیش ببریم؟ نیازی نیست چند سال دیگر صرف زبان‌آموزی آن‌هم از راه اشتباه کنید. کافی است با کجارو همراه شوید و پنج راه جادویی یاد بگیرید تا به‌ سرعت در آموختن زبان دوم پیشرفت کنید.

یادگیری انگلیسی

چگونه به‌سرعت زبان دوم را بیاموزیم

۱- خود را در شرایطی قرار بدهید که پیشرفت در آن اجتناب‌ناپذیر باشد. ذهن شما به‌طور غریزی همیشه راه ساده‌تر را انتخاب می‌کند و شرایط را به‌ گونه‌ای پیش می‌برد که لازم نباشد بیشتر بیاموزد. زبان‌آموزی به اراده‌ی قوی نیاز دارد. کاری که باید انجام دهید، این است: آگاهانه خود را در شرایطی قرار دهید که به خارج از محدوده‌ی آشنا و آسوده‌ بروید و قدمی هم به عقب بازنگردید. اگر میان افرادی زندگی کنید که زبان مادری شما را نمی‌دانند، برای سفارش دادن غذا یا خرید مجبور هستید با محلی‌ها به‌زبان خودشان سخن بگویید. بنابراین طی چند هفته گنجینه‌ای از عبارت‌ها و جمله‌های کاربردی و مفید فرا می‌گیرید. امکان زندگی در خارج از کشور را ندارید؟ شانس شما کمتر نشده‌است. گوشی موبایل یا تنظیمات شبکه‌های اجتماعی را با زبانی تنظیم کنید که قصد یادگیری آن‌ را دارید. افرادی را پیدا کنید که با هم به زبان تازه گفتگو کنید. می‌توانید فهرستی از وسایل خانه را به‌زبان دوم بنویسید و روی هر وسیله بچسبانید. به این ترتیب به‌سرعت پیشرفت می‌کنید و کلمه‌های زیادی یاد می‌گیرید.

۲- نکته‌ی بعدی برای یادگیری سریع زبان دوم این است که برای روان سخن گفتن ارزش بیشتری قائل شوید تا درست حرف زدن. روانی یعنی بتوانید به‌راحتی حرف بزنید. درست حرف‌زدن زمانی اتفاق می‌افتد که توانایی تولید عبارت‌ها و جمله‌های بدون اشتباه و دقیق را داشته باشید و دستور زبان، واژگان و تلفظ شما هیچ ایرادی نداشته باشد. ممکن است به‌ طور صریح زبان دوم را حرف بزنید، اما بدون اشتباه نباشید. حالت دیگر این است که اشتباه نکنید، اما نتوانید به‌ راحتی ارتباط برقرار کنید و حرف بزنید. نکته این‌جا است که هدف از یادگیری زبان دوم حرف‌زدن راحت است و نه بدون اشتباه بودن. البته شما باید دستورزبان و واژگان را یاد بگیرید، اما در زبان مادری هم ممکن است مرتکب اشتباه بشوید، درحالی‌ که دیگران منظور شما را می‌فهمند. بهتر است تا آن‌جا که می‌توانید کلمه‌های بیشتری یاد بگیرید. زبان را فقط از روی کتاب نمی‌شود آموخت، بلکه باید کاربردی باشد. با آموختن عبارت‌های کاربردی در وقت خود صرفه‌جویی کرده‌اید.

۳- خواندن بیش از حد را کنار بگذارید و از فناوری بهره ببرید. در زبان ماندارین مثلی هست که می‌گوید: 好好学习天天向. یعنی هر روز سخت درس بخوانید تا پیشرفت کنید. اما آیا به همین سادگی است؟ بعضی‌ها وسوسه می‌شوند حجم زیادی از کلمه‌ را پشت سر هم حفظ کنند. شاید این روش در کوتاه‌مدت مفید باشد، اما به‌درد حافظه‌ی درازمدت نمی‌خورد. قرار نیست برای امتحان درس بخوانید! پیشنهاد ما استفاده از نرم‌افزار «تکرار با فاصله» (Spaced repetition) است. این روش شباهت زیادی به یادگیری با فلش‌کارت دارد. این نرم‌افزار کارت‌های ساده را کمتر رو می‌کند و بیشتر کارت‌های سخت‌تر را با شما روبرو می‌کند. انقدر درمعرض واژگان سخت‌تر قرار می‌گیرید، تا استاد شوید. پیشنهاد دیگر ما استفاده از ویدیوهای رایگان فلوئنت یو (FluentU) است. تماشا کردن و گوش دادن به بخش‌های خبری، موزیک یا فیلم می‌تواند کمک بزرگی به پیشرفت زبان بکند.

۴- برای یادگیری زبان دوم کمک بگیرید. خجالت ندارد!‌ از فرد مناسبی بخواهید طرف صحبت شما شود. مهم نیست در چه سطحی هستید، کافی است کسی را پیدا کنید که هم‌سطح شما باشد و مشتاق آموختن. زمان‌هایی را به هم‌صحبتی بگذرانید و منبع‌های آموزشی خود را به هم معرفی کنید.

۵- از هر اشتباه درس بگیرید. اگر در کشور خارجی زندگی می‌کنید که به زبان موردنظر شما سخن می‌گویند که عالی است. آماده‌ی اشتباه کردن باشید و نترسید. هر جا که هستید، توهم کامل و درست بودن را کنار بگذارید و نگران قضاوت دیگران نباشید. هر اشتباه به‌ معنی این است که در حال تلاش هستید. نیازی نیست هر خطای خود را زیر ذره‌بین بگذارید و خودتان را سرزنش کنید. بر این وسوسه که سخت‌گیرترین منتقد باشید، غلبه کنید. درعوض، از خود بپرسید کلمه یا عبارت کلیدی این گفتگو چه بود؟ چه کلمه‌ی تازه‌ای دیدم یا شنیدم؟ می‌توانم در آینده از عبارت‌های این گفتگو استفاده کنم؟

هنگامی‌که با بالا و پایین‌های روند یادگیری کنار بیایید، از این سفر لذت بیشتری خواهید برد و برای سودبردن از فرصت‌های یادگیری آماده‌‌تر خواهید بود. به‌خاطر داشته باشید که موفقیت از دل یک واقعیت ساده به‌دست می‌آید، این‌ که شما در تلاش هستید. از نکته‌های بالا استفاده کنید تا با سرعت و سادگی زبان دوم را بیاموزید. موفق باشید!

منبع: fluentu.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه