نکاتی برای حفظ آرامش در طول پرواز

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰
نکاتی برای حفظ آرامش در طول پرواز
اگرچه پرواز با هواپیما جذاب و هیجان انگیز است ولی در عین حال برای برخی افراد لحظاتی سخت توام با ترس و ناراحتی به شمار می‌رود. برای آشنایی با روش‌های غلبه بر ترس از پرواز و حفظ آرامش با کجارو همراه شوید!
سهولت و راحتی سفر با هواپیما غیر قابل انکار است ولی سفر با این وسیله می‌تواند برای برخی افراد  ناراحتی و دردسر به همراه داشته باشد که البته با رعایت چند نکته ساده می‌توان با آرامش کامل از لحظات سفر لذت برد. مردم به دلایل مختلفی اعم از سفر کاری، تفریحی و ... ترجیح می‌دهند تا با هواپیما سفر کنند. البته برخی نیز معتقدند که هواپیما نسبت به سایر وسایط نقلیه ایمن‌تر و مطمئن‌تر است. از شواهد این مسئله می‌توان به آمار تصادفات جاده‌ای اشاره کرد که نسبت به سوانح هوائی آمار بالاتری دارد. شاید شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که در مسیر فرودگاه کاملا آرام و خونسرد هستید ولی به محض ورود به فرودگاه ضربان قلب‌تان بالا می‌رود. آیا از دلیل این ترس اطلاع دارید؟ این مسئله به دو دلیل اتفاق می‌افتد؛ لحظه برخاستن هواپیما از زمین و فرود آن! Tips to Stay Calm While Flying اغلب مردم دچار ترس از ارتفاع هستند و این مسئله مهم‌ترین دلیل ایجاد نگرانی و استرس در هنگام نشستن و بلند شدن هواپیما است. حتی این استرس در زمان تجربه اولین سفر با هواپیما تشدید می‌شود. دومین دلیل ایجاد نگرانی و استرس پرواز، تجربیات ناخوشایند دوستان و اطرافیان است. زمانیکه آن‌ها از تجربه خود برای شما تعریف می‌کنند، این اتفاق‌ها در پس‌ زمینه ذهنی شما باقی می‌ماند و در نتیجه، در زمان پرواز بصورت اتوماتیک افکار منفی به سراغ‌تان آمده و ترس از وقوع تجربه مشابه باعث ایجاد نگرانی می‌شود. این دو مورد از جمله دلایل اصلی ایجاد تنش عصبی و استرس در زمان پرواز هستند. در ادامه به نکاتی خواهیم پرداخت که در کاهش ترس و استرس پرواز موثر بوده و به شما کمک می‌کنند پرواز خوبی را تجربه کنید. Tips to Stay Calm While Flying تکانه‌های هواپیما در حین نشستن و بلند شدن نیز از جمله عوامل ایجاد ترس و استرس در میان مسافرین است. این تکانه‌ها به دلیل اختلا‌ل‌های موجود در جریان طبیعی هوا اتفاق می‌افتد و خلبان همیشه آن‌ها را پیش‌بینی کرده و بخوبی از نحوه مقابله با آن مطلع است. آنچه که باید انجام دهید پرسیدندرباره احتمال وقوع این تکان‌ها از خلبان است. زیرا اطلاع داشتن از خطر بهتر از تجربه ناگهانی آن است! در چنین مواقعی خونسردی خود را حفظ کنید و اطمینان داشته باشید که خلبان پرواز به بهترین نحو شرایط را اداره خواهد کرد. Tips to Stay Calm While Flying
  • اندکی زودتر از زمان پرواز در فرودگاه حاضر شوید، زیرا تاخیر خود عامل مهمی در ایجاد استرس و نگرانی است.
  • محل نشستن شما در هواپیما نیز بسیار مهم است، زیرا در قسمت عقب هواپیما تکانه‌ها بیشتر و شدیدتر احساس می‌شوند.
  • بهتر است خدمه هواپیما و مسافران اطراف‌تان را در جریان مشکل خود قرار دهید تا در مواقع لزوم به شما کمک کرده یا در حین پرواز مرتب به شما سر بزنند. در این امربه هیچ عنوان خجالت نکشید.
  • به هنگان نشستن و بلند شدن هواپیما پوشش پنجره را کاملا ببندید و سعی کنید تا با دیگران درباره موضوع‌های مختلف صحبت کنید.این کار به شما کمک می‌کنید تا حواستان پرت شده و دچار استرس نشوید.
  • اگر با خانواده‌تان سفر می‌کنید، در زمان نشستن و بلند شدن می‌توانید دست یکی از آن‌ها را بگیرید. این کار باعث ایجاد قوت قلب و آرامش در شما می‌شود و در نتیجه کمتر احساس ترس می‌کنید. اصلا در این شرایط احساس شرم نکنید، چون این ترس یک حس طبیعی است و شما برای غلبه بر آن به کمک دیگران احتیاج دارید.
  • برخی صداهای ناشناخته باعث ایجاد ترس در انسان می‌شوند و صداهای داخل کابین نیز از این دسته هستند. چشمان خود را ببندید و به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش دهید. اینکار کمک می‌کنید تا ذهن شما کاملا بر روی موسیقی تمرکز کرده و حتی متوجه فرود هواپیما نیز نشوید!
Tips to Stay Calm While Flying
  • از نوشیدن چای یا قهوه خودداری کنید زیرا باعث ایجاد استرس می‌شوند. بهتر است به جای آن‌ها از آبمیوه‌ استفاده کنید زیرا کم ‌آبی نیز خود یکی از عوامل ایجاد ترس در انسان است.
  • نفس عمیق بکشید و آن‌ها را بشمارید. این روش حقه دیگری برای منحرف کردن ذهن از لحظه نشستن و بلند شدن هواپیما است.
  • به کلیه جزئیات تکانه‌ها دقت نکنید و سعی کنید تا با مطالعه اخبار، موسیقی و غیره خود را سرگرم کنید.
  • به مقصد سفر و کارهایی که قصد انجام آن را دارید، فکر کنید.
  • خاطرات شاد و شیرین خود را مرور کنید؛ به افرادی فکر کنید که از صمیم قلب دوستشان دارید تا افکار خود را از تکانه‌ها، نشستن و بلند شدن هواپیما دور کنید.
به هیچ عنوان اجازه ندهید تا تجربیات تلخ و ترسناک سایر افراد شما را تحت تاثیر قرار دهد، بلکه به آن‌ها اطمینان دهید که لزومی ندارد یک مسافر ترسو باشید! ضمنا با رعایت نکات بالا آرامش خود را حفظ کرده و سفر خوبی را تجربه کنید! منبع: buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه