تکنیک‌های عکاسی در شب

حمیده کریمی | دوشنبه, ۱۶ شهریور ۹۴ ساعت ۲۲:۳۰

شاید عکاسی در شب کمی سخت به نظر برسد اما با رعایت برخی نکات می‌توانید عکس‌های بی نظیری از ماه، آتش بازی، پرتره‌های زیبا و چراغ‌های ماشین‌های در حال حرکت بگیرید. عکاسی در شب به دلیل وجود نور کم کمی چالش‌بر‌انگیز است، همین نور کم باعث می‌شود که نتیجه‌ی کار و عکس‌های گرفته شده دارای نویز زیادی باشند. با استفاده از برخی تنظیمات و تجهیزات مناسب می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای در شب بیاندازید. این مقاله یک راهنمای عکاسی برای مبتدیانی است که دوست دارند عکس‌های زیبا و بی‌نقصی از مناظر شبانه، چراغ‌های خیابان، مراسم آتش‌بازی و ماه بیاندازند. با کجارو همراه باشید تا با چند تکنیک ساده، عکاسی در شب را تجربه کنیم.  

عکاسی از ماه

عکاسی در شب

برای به کار بستن این تکنیک به لنز زوم ۳۰۰ میلی‌متر نیاز خواهید‌داشت. دوربین SLR خود را روی یک سه‌پایه و در جای مسطحی قرار دهید. این تنظیمات دستی را در دوربینتان اعمال کنید: ISO ۱۰۰ ، دریچه‌ی دیافراگم f/۹ ، میزان نوردهی -۵ یا کمتر و مقدار وایت بالانس را در حالت اتوماتیک قرار دهید. حالت self-timer ده ثانیه ای را انتخاب کنید. بدون سه‌پایه، عکاسی نکنید چرا که ممکن است عکستان در نهایت تار شود. تا حد ممکن، کوچک‌نمایی کنید. عکاسی را ابتدا با فوکوس خودکار شروع کنید سپس فوکوس دستی را هم امتحان کنید. می‌توانید  تنظیمات حداکثر فاصله‌ی کانونی را نیز امتحان کنید. چند عکس بیاندازید و سپس نتیجه‌ی کارتان را مقایسه کنید؛ با این تنظیمات و به کار بستن این تکنیک، قطعاً نتیجه‌ی مطلوبی خواهید گرفت و از نتیجه‌ی کار راضی خواهید بود.

عکاسی در شب

عکاسی از آتش‌بازی

عکاسی در شب

تکنیک‌های عکاسی از مراسم آتش‌بازی ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. نکته‌ی مهم در این مورد این است که جای مناسبی پیدا کنید تا بتوانید کادر‌بندی صحیحی داشته باشید. با امتحان کردن سرعت‌های مختلف شاتر می‌توانید عکس‌های کاملاً متفاوتی بگیرید از عکس‌های شارپ گرفته تا عکس‌هایی که دارای افکت‌های تاری هستند. قبل از شروع آتش‌بازی در محل حاضر شوید و جای مناسبی انتخاب کنید تا بتوانبد به خوبی کادر‌بندی کنید. دوربینتان را روی یک سه‌پایه قرار دهید. میزان سرعت شاتر را ۴-۵ ثانیه و دریچه‌ی دیافراگم را f/۸ قرار دهید. فلاش را خاموش کنید و مقدار ISO را پنجاه یا صد در نظر بگیرید. کوچک‌نمایی کنید و کادر مناسب را پیدا کنید. تایمر را تنظیم کنید و شروع به عکاسی کنید. عکس‌های گرفته شده را بررسی کنید و با توجه به نتایج به دست آمده، سرعت‌های مختلف شاتر را امتحان کنید.

عکاسی در شب

عکاسی از یک منظره در شب

عکاسی در شب

بهترین سوژه‌ها برای عکاسی منظره در شب، مناظر شهری ( به خصوص زمانی که چشم‌انداز شهر روی سطح آب بازتاب داشته باشد)، خانه‌ای در کنار مزرعه، جریان آب و رودخانه، درختان و کلبه‌ها هستند. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، ترکیب‌بندی سوژه است. دوربین را روی سه‌پایه قرار دهید و فلاش را خاموش کنید. این تنظیمات دستی را اعمال کنید: ISO در حدود ۱۰۰ ، سرعت شاتر ۴ ثانیه و دریچه دیافراگم f/۹. self-timer را تنظیم کنید یا از کنترل از راه دور استفاده کنید. شروع به عکاسی کنید و چندین عکس بگیرید. عکس‌های گرفته‌شده را به دقت بررسی کنید و سپس عکاسی را با سرعت‌های مختلف شاتر و ترکیب‌بندی‌های متفاوت امتحان کنید. حتی می‌توانید عکاسی سیاه و سفید را هم تجربه کنید.

عکاسی در شب

عکاسی از ماشین‌های در حال حرکت

عکاسی در شب

این تکنیک یکی از تکنیک‌های عکاسی نوردهی طولانی یا (Long Exposure Photography) است. برای گرفتن چنین عکس‌هایی از یک پل‌هوایی بالا بروید تا از زاویه‌ی بالا به یک جاده یا بزرگ‌راه تسلط داشته باشید. دوربین را روی سه‌پایه قرار دهید و ترکیب‌بندی مناسبی ایجاد کنید. فلاش را خاموش کنید و این تنظیمات دستی را در دوربینتان اعمال کنید: دریچه‌ی دیافراگم f/۹، سرعت شاتر در حدود بیست ثانیه و مقدار ISO را صد در نظر بگیرید. وایت بالانس را در حالت اتوماتیک قرار دهید و با کمک کنترل از راه دور یا self-timer شروع به عکاسی از سوژه کنید. نتیجه‌ی کار را بررسی کنید سپس عکاسی را با زمان‌های متفاوت نوردهی امتحان کنید.

عکاسی در شب

عکاسی HDR در شب

عکاسی در شب

این تکنیک‌ها به تکنیک‌های عکاسی HDR (High Dynamic Range به معنی محدوده‌ی دینامیکی گسترده) در روز شباهت دارد. گرفتن عکس‌های HDR علاقه‌مندان خاص خود را دارد  چرا که نتیجه‌ی کار بسیار جالب‌توجه خواهد بود. بهترین سوژه‌ها برای این نوع عکاسی، مناظر مختلف هستند. برای عکاسی HDR در شب و روز حتماً به یک سه‌پایه نیاز خواهید داشت. پس از مستقر‌کردن دوربین روی سه‌پایه، مقادیر AEB (Auto Exposure Bracketing) را -۲ و ۰ و ۲ در نظر بگیرید. ترکیب‌بندی مناسبی انجام دهید و شروع به عکاسی کنید. اگر دوربینتان قابلیت تنظیمات AEB ندارد، دوربین را روی سه‌پایه قرار دهید و با دقت زیاد، بدون حرکت دادن و جا‌به‌جا کردن دوربین و سه‌پایه، سه عکس مختلف با میزان نوردهی -۲ و ۰ و ۲ بگیرید. با استفاده از نرم‌افزاری مانند فتوشاپ CS-۲ یا CS-۳ و یا سایر نرم‌افزار‌های رندر HDR، این سه عکس را با هم ادغام کنید. مقادیر مختلف روشنایی (brightness)، تضاد (contrasts)، رنگ (hue)، و غلظت (saturation) را امتحان کنید تا جایی که آسمان به رنگ نارنجی یا بنفش مایل شود.

عکاسی در شب

نکاتی درباره‌ی عکاسی در شب

در ادامه با چند نکته درباره‌ی عکاسی در شب آشنا می‌شویم که رعایت آنها برای داشتن عکس‌های زیبا در شب، مهم است. داشتن یک سه‌پایه بسیار ضروری است؛ پس برای عکاسی در شب حتماً از آن استفاده کنید. اگر سه‌پایه ندارید و دوست دارید عکس‌های بی‌نقصی در شب بیاندازید، حتماً برای خرید آن کمی پس‌انداز کنید. برای کاهش نویز تصاویر مقدار ISO را در حدود ۱۰۰ در نظر بگیرید. سعی کنید تا عکس‌های خود را در شب هایی که ماه کامل است ثبت کنید؛ به این ترتیب نور بیشتری در اختیار خواهید‌داشت. اخبار پیش‌بینی وضع هوا را مد‌نظر داشته باشید تا حین عکاسی در شرایط بارانی گیر نیافتید و تجهیزات نسبتاً گرانقیمت عکاسی خود را از دست ندهید. اگر دوربین SLR ندارید اصلاً ناراحت نباشید. سعی کنید تنظیمات مربوط به مثلث نوردهی دوربین خود را یاد بگیرید و از همین تکنیک‌های بالا برای ثبت تصاویر زیبا، استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید که برای عکاسی به دوربین بهتری احتیاج دارید، قبل از هر چیز، مدل های‌مختلف دوربین را از دوستانتان قرض بگیرید و مدتی با آنها عکاسی کنید، سپس دوربین مناسب خود را انتخاب و خریداری کنید. در این مقاله با چند نکته‌ی مختصر و کوتاه در باره‌ی عکاسی در شب یا نور کم آشنا شدیم، شما می‌توانید برای یادگرفتن تکنیک‌های بیشتر به سایت‌های اشتراک‌گذاری عکس مراجعه کنید، عکس‌هایی که دوست دارید و دلتان می‌خواهد که بتوانید شبیه آن را بیاندازید، انتخاب کنید. در چنین سایت‌هایی می‌توانید اطلاعات مربوط به تنظیمات دوربین را از عکاس بپرسید. سوژه‌های جالب دیگری که می‌توانید به آنها بپردازید چشم‌انداز‌های شهری، خیابان‌ها، ساختمان‌های قدیمی متروکه، سرگرمی‌های شبانه‌ی مردم، کنسرت‌ها، درختان، پرندگان و سایر موارد است. خوشحال می‌شویم که  نتیجه‌ی تلاش‌هایتان برای ثبت تصاویر زیبا در شب را با کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع Buzzle

دیدگاه