ورود به چشمه‌ های باداب‌ سورت ممنوع شد

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
ورود به چشمه‌ های باداب‌ سورت ممنوع شد

شورای تامین شهرستان ساری، ورود به چشمه‌های «باداب‌سورت» را ممنوع اعلام کرد.

شورای تامین ساری به پیشنهاد اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران به ممنوعیت موقتی ورود به چشمه‌های «باداب‌سورت» رای مثبت داد. باداب‌سورت، چشمه‌های پلکانی کم‌نظیری در جهان است که در روستای اُرست، بخش چهاردانگه‌ شهرستان ساری واقع شده و بعد از قله دماوند، دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر به‌دلیل حجم تردد به داخل حوضچه‌ها با خشکی و تغییر رنگ مواجه شده است. بنا بر اظهارات مردم روستای اُرست، در پایان هفته حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه خودرو در منطقه حضور دارد. مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران دراین‌باره گفت:

این ممنوعیت پیشنهاد ما بود و روی آن پافشاری می‌کنیم، چون باداب‌سورت یک اثر طبیعی است؛ میراث تاریخی نیست که یک مرمت‌کار بگذاریم تا ۶ ماهه آن را احیا کند.

دلاور بزرگ‌نیا افزود:

اداره منابع طبیعی استان مازندران در ۲۱ اسفندماه سال ۹۳ به‌مدت ۶ ماه چشمه‌های باداب‌سورت را در اختیار اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران گذاشت و چون عرصه این منطقه طبیعی و بر اساس لایه‌های موجود، تاریخی بوده است‌، ۷۴ هکتار آن به‌طور کامل فنس‌کشی شد و به خاطر وجود مراتع، یگان حفاظت برای آن تعیین شد.

به گفته‌ی وی، برای حفاظت از باداب‌سورت علاوه بر یاری انجمن محلی دوستداران میراث طبیعی، چهار تا پنج مامور یگان حفاظت برای پایان هفته‌ها که پیک بازدید از باداب‌سورت بود‌، در منطقه مستقر شدند اما با این حال مردم هیچ اعتنایی به تذکرات ماموران نمی‌کردند و حتی گاهی به مخالفت با آن‌ها می‌پرداختند. بزرگ‌نیا ادامه داد:‌

امسال، سال خشکسالی ما بوده، علاوه بر این تمام چشمه‌ها در حال از بین رفتن است. باید فرصتی داده شود تا خود را احیا کنند و دوباره جان بگیرند؛ برای همین پیشنهاد ما به فرمانداری این بود که فعلا اجازه ندهیم مردم به چشمه‌ها وارد شوند تا این اثر طبیعی فرصت احیا پیدا کند که فرمانداری نیز این پیشنهاد را پذیرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران از علاقه‌مندان آثار طبیعی کشور، گردشگران و مسافران درخواست کرد تا تعیین تکلیف نهایی برای واگذاری این اثر طبیعی به‌منظور حفاظت از آن، به این منطقه وارد نشوند. Badab-e-surt`1.jpg123   او با بیان اینکه پیشنهاد پذیرفته‌شده از سوی فرمانداری هنوز ابلاغ نشده و باید مراحل قانونی خود را طی کند‌، افزود:

نامه‌ای برای مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهیه شده تا به آژانس‌ها و تورها ابلاغ شود تا بازدید از چشمه‌های باداب‌سورت را در برنامه سفر خود وارد نکنند.

منبع: دنیای اقتصاد  

مطالب مرتبط:

دیدگاه