بهترین خوراک کشورهای دنیا (قسمت دوم)

سیما احدی
سیما احدی چهار شنبه، ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
بهترین خوراک کشورهای دنیا (قسمت دوم)

اکثر گردشگرانی که به نقاط مختلف سفر می‌کنند، مایلند تا با فرهنگ و آداب‌ورسوم آن کشور آشنا شوند. خورد و خوراک در هر کشور می‌تواند نشان‌دهنده‌ی رسوم و فرهنگ آن کشور باشد. در این‌ مقاله از کجارو به بهترین غذاهای کشورهای دنیا می‌پردازیم.

  گردشگران هنگام بازدید از یک کشور خارجی چه غذا یا خوراکی را نباید از دست بدهند؟ کاربران وب‌سایت پرسش و پاسخ Quora به برخی پرسش‌های موضوعی در‌باره‌ی غذا پاسخ داده‌اند و هدف آن نمایش غذای زادگاه هر کاربر بوده است. در ادامه لیستی از غذاهای منتخب کاربران می‌بینیم. از گوشت گوساله‌ی سوسیس در اتریش گرفته تا feijoada در برزیل و katsudon در ژاپن را در این لیست می‌بینید.

قزاقستان: Beshbarmak 

Beshbarmak

Beshbarmak در واقع به معنی پنج انگشت است و ظاهرا نام این غذا به این دلیل انتخاب شده که افراد آن را با یک دست میل می‌کنند. گوشت (گوسفند، بره یا گاو) آب‌پز شده است که قبل از مخلوط شدن با سس پیاز،‌با رشته‌فرنگی در آب می‌پزد. در بشقاب‌های گرد و بزرگ گذاشته می‌شوند که آب‌گوشت آن هم در کاسه‌ای کوچک کنار آن سرو می‌شود.

مالزی: Nasi lemak

Nasi-lemak

Nasi lemak غذای رسمی مالزی محسوب نمی‌شود، طریقه‌ی پخت lemak به این صورت است که برنج را در شیر نارگیل و برگ pandan (نوعی گیاه) می‌پزند. طریقه سنتی سرو آن پیچیدن در برگ موز است و اغلب با فلفل، sambal و ikan bilis (نوعی ادویه)، بادام‌زمینی و تخم‌مرغ آب‌پز سرو می‌شود. بسیاری از مردم هم معتقدند این غذا درمان خوبی برای خماری است.

مکزیک: Mole sauce 

Mole-sauce

مواد تشکیل‌دهنده‌ی سس Mole sauce صد نوع است که یکی از پرادویه و پیچیده‌‌ترین سس‌های جهان به شمار می‌رود، بنابراین بسیار غلیظ و شبیه به خامه‌ی شکلاتی است که طعم و عطر تندی دارد. این سس در اصل متعلق به منطقه‌ی Puebla و Oaxaca است و در سراسر مکزیک اغلب این سس را روی مرغ یا enchiladas (نوعی غذا) می‌ریزند.

هلند: Rijsttafel 

Rijsttafel

Rijsttafel به‌معنای میز برنج در هلند است. غذایی است که از چند ظرف کوچک حاوی غذا تشکیل شده است، مثلا ظروف حاوی sambal، رول‌های تخم‌مرغ، میوه، satay (نوعی گوشت سیخی) و سبزیجات هستند. هریک از این ظروف متعلق به یک منطقه از اندونزی است، این غذا در دوران استعمار هلند شکل گرفته است.

نیجریه: Egusi Soup and Pounded Yam

Egusi-Soup-and-Pounded-Yam

Pounded Yam را با آرد سیب‌زمینی در آب گرم حل کرده و می‌پزند تا زمانی که به بافتی نرم و خمیری برسد. Egusi Soup نیز حاوی پروتئین بالایی است، این سوپ از دانه‌ی کدو، هندوانه، خربزه و گیاهان، گوشت بز ادویه‌ای تند مانند فلفل درست شده است. تنوع ظاهری آن به خاطر تغییرات منطقه‌ای یا محلی است.

نروژ: Rakfisk

Rakfisk

Rakfisk نوعی غذای دریایی محسوب می‌شود.ماهی قزل‌آلای شور را بدون طبخ همراه پیاز و خامه‌ی ترش سرو می‌کنند. در مرزهای این کشور کشاورزی رونق دارد. زمستان‌های طولانی باعث شده تا قبل از شروع برف و بارش مردم به جمع‌آوری مواد غذایی و حفظ آن مشغول شوند. مواد غذایی سنتی نروژ اغلب جنبه‌ی درمانی دارند و آن‌ها را دودی می‌کردند تا همان طور حفظ شوند.

فیلیپین: Adobo

Adobo

Adobo ممکن است یک ادویه‌ی محبوب باشد، اما در فیلیپین نوعی غذای گوشتی (گوشت مرغ یا خوک) است که آن را در سرکه، سس سویا، سیر و روغن می‌خوابانند، تاخوب خیس بخورد و طعم بگیرد. این غذا با این‌که غذای رسمی فیلیپین نیست اما بسیار پر‌طرف‌دار است. این غذا انفجاری از ادویه‌جات و طعم‌دهنده‌ها است.

لهستان: Zurek

Zurek

Żur نوعی نان است که از آرد چاودار تهیه می‌شود اما به‌مدت ۵ روز تخمیر می‌شود. سوپی که در آن می‌ریزند از آب‌گوشت، سبزیجات، هویج، ریشه‌ی کرفس، تره‌فرنگی، سیب‌زمینی و سیر تشکیل شده است و همین طور تخم‌مرغ و سوسیس آن را کامل می‌کند.

پرتغال:‌ Francesinha

Francesinha

Francesinha ساندویچی پرتغالی است که با ژامبون (سوسیس گوشت دودی خوک) و استیک درست می‌شود و آغشته به پنیر فرآوری شده می‌شود و در آخر روی آن سس گوجه‌فرنگی می‌ریزند. این ساندویچ رویای افرادی است که گوشت دوست دارند، سیب‌زمینی سرخ‌شده در کنار این ساندویچ این لذت را بیشتر می‌کند.

رومانی: Sarmale 

Sarmale

Sarmale کلم ترشی است که داخلش را با ترکیبی از برنج، گوشت چرخ‌کرده و انواع چاشنی‌ها پر می‌کنند. این غذا در فصل زمستان پر طرف‌دارتر است و در رومانی بسیار محبوب است.

روسیه: Borscht

Borscht

Nikita B یکی از کاربران Quora می‌گوید هر کسی که به روسیه سفر می‌کند باید Borscht را که سوپی از ریشه‌ی چغندر درست می‌شود امتحان کند. این سوپ معمولا سرد سرو می‌شود (گرچه بعضی گرم آن را ترجیح می‌دهند) و روی آن خامه‌ی ترش ریخته می‌شود.

عربستان سعودی: Kabsah 

Kabsah

Kabsah، برنجی با ادویه فراوان مانند میخک، هل، دارچین، جوز، زعفران، فلفل و برگ سرخ است. برنج غالبا با سبزیجات و گوشت مخلوط است و یک وعده‌ی غذایی دل‌چسب به حساب می‌آید. این غذا در شرق میانه رایج است، اما در عربستان سعودی بسیار محبوب است.

اسکاتلند: سالمون دودی روی نان قهوه‌ای

Smoked-salmon-on-brown-bread

ماهی سالمون دودی یکی از غذاهای ثابت در رستوران‌های اسکاتلند است. آن‌ها این ماهی را با لیموی تازه آغشته می‌کنند و آن را همراه نانی ترد و کره یا پنیر خامه‌ای سرو می‌کنند.

اسلواکی:‌ Bryndzove Halusky

Bryndzove-Halusky

Bryndzove Halusky کوفته‌ی سیب‌زمینی است که با پنیر (گرفته شده از شیر گوسفند) و بیکن (گوشت خوک) درست می‌شود.

اسلوونی: Kranjska klobasa 

Kranjska-klobasa

Kranjska klobasa سوسیس مخصوص اسلونی به شمار می‌رود و شبیه به کالباس اما کوچک‌تر است. آن را با گوشت خوک (۲۰ درصد آن بیکن است)، نمک، فلفل، آب و سیر درست می‌کنند.

آفریقای جنوبی: Biltong 

Biltong

Biltong نوعی گوشت در آفریقای جنوبی است. این گوشت از دو گوشت، شترمرغ و گاو تهیه می‌شود. نسخه‌ی آفریقایی آن در مقایسه با بقیه بهتر و خوش‌مزه‌تر است. این غذا از نوارهای گوشت نمکی با چاشنی‌های مختلف تشکیل شده و بسیار خوش‌مزه است. اگر به آفریقا سفر کردید بهتر است از مردم محلی برای پیدا کردن بهترین رستوران برای خوردن این غذا کمک بگیرید زیرا کیفیت‌ها می‌تواند متفات باشد.

کره‌ی جنوبی: Banchan 

Banchan

غذاهای کره‌ی جنوبی متشکل از چندین ظرف کوچک است. تقریبا غیرممکن است که غذا در یک ظرف سرو شود. در عوض banchan در بین مردم کره بسیار محبوب است، که آن هم از مواد غذایی مختلف در چند ظرف مختلف تشکیل شده و مواد غذایی این ظروف اکثرا از  kimchi (کلم تند تخمیر شده)، guk (نوعی سوپ)، gochujang (مخلوط نمک و فلفل قرمز) و jiggae (نوعی آب‌گوشت یا خورشت سبزی) تشکیل شده است.  

اسپانیا:‌ Jamón Ibérico

سرو Jamon Iberico در اسپانیا

عکس از وب‌سایت foodsunearthed.co.uk (عکاس: نامشخص)

Jamón Ibérico، غذایی متشکل از گوشت پای خوک است و یکی از بهترین غذاهای اسپانیا به شمار می‌رودکه در کنار آن زیتون و نان هم گذاشته می‌شود.

سوئیس: Rosti 

Rosti

Rosti (یا röschti) سیب‌زمینی نازک و رنده شده است که تا زمانی که طلایی شود در روغن طبخ می‌شود. در اصل Rosti صبحانه‌ی کشاورزان در canton of Bern (دومین شهر پرجمعیت سوئیس) بوده است که بعدها در سراسر کشور پخش شده است.

تایوان: نان تابوتی

Coffin-bread

نان تابوتی (Coffin bread) شبیه به نان تست فرانسوی‌ها اما ضخیم‌تر است و داخل آن خالی و پوک شده و آن را با مواد غذایی خوش‌مزه مانند مرغ یا گوشت گاو به‌همراه فلفل پر می‌کنند.

تایلند: پد تایلندی (Phat Thai)

Phat-Thai

Phat Thai (یا pad Thai) در سال ۱۹۳۰ در تایلند به وجود آمد و از آن زمان خوراک نمادین این کشور است. رشته‌فرنگی را با مواد دیگر مانند میگو، سرکه، فلفل، شکر، توفو (غذایی است که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید)، آلوچه و سس ماهی سرخ می‌کنند. در کل غذایی شیرین و لذیذ است.

امارات متحده‌ی عربی: شاوارما (Shawarma) 

Shawarma

Shawarma یکی از غذاهای مقرون به‌صرفه در امارات است شاید به همین دلیل یکی از غذاهای محبوب این منطقه به حساب می‌آید. نوعی  ساندویج در نان pita است که داخل آن با تکه‌های گوشت بوداده (ترکیبی از گوشت بوقلمون، مرغ، بره و گاو) و سبزیجات پر می‌شود. اغلب با سس تند، حمص‌ (خوراک محبوب مدیترانه‌ای در خاورمیانه)، tahini (ارده) خورده می‌شود.

اوکراین: Varenyky 

Varenyky

Varenyky روش پخت متفاوتی دارد می‌توان آن را بخارپز کرد و داخلش را با مخلوط پیاز و گوشت گوسفند یا خوک که از قبل سرخ شده پر کرد و روی آن را با smetana  (خامه‌ی ترش) پوشاند.

آمریکا: همبرگر

Hamburger

این کشور به خاطر وسعتش غذاهای متنوع زیادی دارد. غذاهای آمریکایی معمولا در یک ظرف خلاصه می‌شود. اما اگر مجبور به انتخاب یک غذا باشیم آن غذا همبرگر خواهد بود. این غذا، غذای محبوب همه‌ی آمریکایی‌ها است مخصوصا اگر به‌همراه سیب‌زمینی سرخ‌شده باشد و برای دسر یک میلک‌شیک مناسب خواهد بود.

ونزوئلا: Pabellon criollo

Pabellon-criollo

Pabellon criollo از لوبیا خورشتی و desmechada (گوشت مخصوص) تهیه می‌شود. اغلب با تخم‌مرغ و موز سرخ‌شده سرو می‌شود.

ویتنام: Pho 

Pho

اگر شما در شمال شهر Hanoi (پایتخت ویتنام) هستید نباید Pho را از دست بدهید. این غذا در سراسر کشور بسیار محبوب است و تقریبا همه‌ی رستوران‌ها در تمامی نقاط کشور این غذا را سرو می‌کنند. Pho  دستورالعمل‌های مختلفی دارد، بعضی داخل آن گوشت می‌ریزند، اما همه‌ی نسخه‌ها شامل رشته‌فرنگی، موسیر، سس ماهی، زنجبیل، نمک، ترشی‌جات و ادویه‌جاتی مانند هل، میخک و رازیانه است. برخی هم پیاز، پیازچه، فلفل سیاه و گشنیز می‌ریزند.

ولز: Clark's Pies 

Clark's-Pies

Clark's Pies معمولا با اسامی Clarkies یا Clarksies شناخته می‌شود. یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن گوشتی است که در Cardiff یکی از شهرهای ولز پرورش داده شده، است. دستور پخت این غذا محرمانه است. اما اغلب حاوی گوشت و سبزیجات است. منبع: Businessinsider

مطالب مرتبط:

دیدگاه