راهنمای تحصیل در هند

مینا داودی
مینا داودی دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
راهنمای تحصیل در هند

دانشگاه‌های معتبر و شهریه ارزان دانشگاه‌های هند باعث شده است تا هر ساله تعدادی از دانشجویان کشور هند را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

جمهوری هند کشور هزار و یک ملت، در جنوب آسیا واقع شده، پایتخت این کشور دهلی‌نو و مساحت آن ۳,۵۹۶,۱۶۵ کیلومتر مربع است که هند را تبدیل به هفتمین کشور جهان از نظر وسعت و همچنین جمعیت ۱,۱۹۸,۰۰۳,۰۰۰ نفری هند نیز این کشور را به دومین کشور پرجمعیت جهان بدل می‌کند. زبان رسمی این کشور هندی است، اما به واسطه‌ی استعمار انگلستان زبان انگلیسی نیز در این کشور تکلم می‌شود.
شهرهای مهم هند عبارتند از  بمبئی، دهلی، کلکته، چنای (مدرس) و بنگلور که در آن‌ها دانشگاه‌های بزرگی قرار دارند.

تحصیل در هند

علاوه بر این، دلایلی مانند شهریه‌های نسبتا پایین تحصیل در هند، دانشگاه‌های معتبر، تحصیل به زبان انگلیسی، هزینه زندگی مناسب در هند و مسافت کم هند تا ایران نسبت به سایر کشور های اروپایی از مزایای تحصیل در هند محسوب می‌شوند.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیل در هند

تحصیلات‌ پیش‌ دانشگاهی‌

‌‌تحصیل‌ در كشور هندوستان‌ از پنج‌ سالگی‌ آغاز می‌شود. دوره‌ ابتدایی‌ ۵ سال‌ است‌ و پس‌ از آن‌ دوره‌ متوسطه‌ آغاز می‌شود. طول‌ دوره‌ متوسطه (Higher Secondary) هفت سال‌ است‌ و به‌ دو دوره‌ ۵ ساله‌ و ۲ ساله‌ تقسیم‌ می‌شود. مجموع‌ دوره‌ تحصیلات‌ ابتدایی‌ و دبیرستانی‌ در هندوستان‌ معمولا‌ مشابه‌ ایران‌ ۱۲ سال‌ است‌ و در پایان آن‌ به‌ دانش‌آموزان‌ مدرک دیپلم‌ دبیرستان‌ (Intermediate Certificate) داده‌ می‌شود.

‌تحصیلات‌ دانشگاهی‌

‌برای‌ ورود به‌ دانشگاه ‌ها و موسسات‌ آموزش‌ عالی‌ هندوستان‌ داشتن‌ مدرک دیپلم‌ دبیرستان‌ Intermediate Certificate الزامی است. اكثر دانشگاه‌ها به‌ خصوص‌ در رشته‌های‌ پزشكی‌ و مهندسی‌ به‌ علت‌ محدودیت‌ گنجایش، معدل‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ را شرط‌ ورود قرار داده‌اند و دارندگان‌ معدل‌های‌ بالاتر در اولویت‌ قرار می‌گیرند. در بعضی‌ از موسسات‌ ممتاز نظیر موسسات‌ فن‌آوری‌ هندوستان‌ (Indian Institute of Technology) علاوه‌ بر شرط‌ داشتن‌ نمرات‌ خیلی‌ خوب، امتحان‌ ورودی‌ و مصاحبه‌ نیز از داوطلبان‌ به‌ عمل‌ می‌آورند.
نظام‌ تحصیلی‌ در اكثر دانشگاه‌های‌ هندوستان‌ سالیانه‌ و در تعداد كمی‌ از دانشگاه‌ها نیم‌ سالی‌ است. مراكز آموزش‌ عالی‌ در هندوستان‌ از این‌ قرارند:
  • دانشگاه‌ها، مؤ‌سسات‌ و مراكز پژوهشی‌ كه‌ از طرف‌ دولت‌ مركزی‌ اداره‌ می‌شوند.
  • دانشگاه‌ها، مؤ‌سسات‌ و مراكز پژوهشی‌ كه‌ از طرف‌ دولت‌ ایالتی‌ اداره‌ می‌شوند.
  • كالج‌هایی‌ كه‌ به‌ دانشگاه‌ها وابسته‌ هستند.
  • كالج‌های‌ خصوصی.‌

دوره‌های‌ تحصیلی‌

تحصیل در هند


Diploma .۱: شامل‌ دو تا سه‌ سال‌ تحصیل‌ بعد از دیپلم‌ ۱۲ ساله دبیرستان‌ است. این‌ دوره‌ منحصرا‌ در كالج‌ها یا موسسات‌ گذرانده‌ می‌شود.

Bachelor .۲: شامل‌ دو سال‌ تحصیل‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان ۱۲ ساله یا پیش‌ دانشگاهی در كالج‌های‌ وابسته‌ به‌ دانشگاه‌ها است.

Bachelor .۳: شامل‌ سه‌ تا پنج‌ سال‌ تحصیل‌ در رشته‌های‌ علوم‌ و مهندسی‌ در كالج‌های‌ معتبر وابسته‌ به‌ دانشگاه‌ها و سایر مراكز آموزش‌ عالی‌ معتبر بعد از دیپلم‌ ۱۲ساله(یا پیش‌ دانشگاهی) است.

Master .۴: شامل‌ دو تا سه‌ سال‌ تحصیل‌ به‌ صورت‌ آموزشی‌ و پژوهشی‌ در رشته‌های‌ گوناگون‌ با شرط‌ ورود Bachelor از دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالی‌ معتبر است.

M.Phil .۵: شامل یک تا دو سال‌ تحصیل‌ و پژوهش‌ بعد از Master است. لازم‌ به‌ یادآوری‌ است‌ كه‌ دوره‌ تحصیلی‌ M.Phil. پیش‌ نیاز دوره‌ دكترا (Ph.D.) در برخی‌ از دانشگاه‌های‌ ممتاز هند است.

۶. Ph.D: حداقل‌ سه‌ سال‌ پژوهش‌ پس‌ از دوره Master است.

تحصیل در هند

نحوه‌ ارزشیابی‌ مدارک تحصیلی

  • مدارک Diploma و Bachelor: با دو سال‌ تحصیل‌ از مراكز آموزش‌ عالی‌ معتبر در صورت‌ داشتن‌ دیپلم‌ ۱۲ ساله‌(یا پیش‌ دانشگاهی)، "كاردانی" ارزشیابی‌ می‌شود. ‌تبصره: دوره‌های‌ تكمیلی‌ مانند Condenced Course تاثیری‌ در ارزشیابی‌ مدارک فوق‌ نخواهد داشت.
  • مدارک Bachelor: با سه‌ تا پنج‌ سال‌ تحصیل‌ در صورت‌ داشتن‌ دیپلم‌ ۱۲ ساله دبیرستان یا پیش‌ دانشگاهی از دانشگاه‌های‌ گروه‌ الف و ب، "كارشناسی" ارزشیابی‌ می‌شود. ‌تبصره: مدارک تحصیلی‌ مراكز آموزش‌ عالی‌ كه‌ در گروه‌های‌ الف، ب نامشان‌ آورده‌ نشده‌ است‌ با ورودی‌ بعد از آگوست‌ ۱۹۸۸ ارزشیابی‌ نمی‌شود.
  • مدارک Master: با دو تا سه‌ سال‌ تحصیل‌ از دانشگاه‌های‌ گروه‌ الف و ب با شرط‌ داشتن‌ مدرک كارشناسی، "كارشناسی‌ ارشد" در رشته‌ مربوط‌ ارزشیابی‌ می‌شود.
  • مدارک .Ph.D: از دانشگاه‌های‌ گروه‌ الف و ب با شرط‌ داشتن‌ مدرک كارشناسی‌ ارشد در رشته‌ مربوط، "دكترا" ارزشیابی‌ می‌شود.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

زبان آموزش هند، انگلیسی است.

مدت و هزینه‌ دوره‌‎های زبان آموزی هند

دوره‌های زبان در هند، سه ماه با شهریه ۳۰۰، چهار ماه ۶۰۰، شش ماه ۱۲۵۰ و یک سال ۱۸۵۰ دلار است.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

شهریه دانشگاه‌ها در هند متفاوت است. اما دانشجو می‌تواند برای تحصیل در هند با حداقل شهریه‌ی ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ هزار دلار در سال در یکی از انستیتو‌های فناوری آن کشور اقدام کند. برای مثال، هزینه تحصیل در دوره کارشناسی سالیانه ۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار است که معمولا رشته‌های مهندسی بالاترین شهریه را دارند؛ دوره‌های کارشناسی ارشد سالیانه ۱۲۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار و دکترا سالیانه ۶۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار هزینه دارند.

میانگین هزینه زندگی در هند

تحصیل در هند

تحصیل در هندوستان برای کسانی که قصد تحصیل در کشوری کم هزینه را دارند مناسب است؛ اولین بخش هزینه زندگی در هند به اجاره خانه تعلق دارد . معمولا به دلیل تعداد زیاد دانشجو امکان اخذ خوابگاه کم است و دانشجو در بیشتر موارد مجبور به اجاره خانه است.  اگر فرد توانست خوابگاه بگیرد، باید در سال ۹۰۰۰۰ روپیه به خوابگاه بپردازد. لازم به ذکر است در هند باید اجاره ده ماه را به عنوان پیش پرداخت بدهد که این پول پس از اتمام اجاره‌نامه به دانشجو بازگردانده می‌شود. در صورت تمدید قرار داد پنج درصد به مبلغ پول ودیعه اضافه می شود و در صورت تخلیه ، پول یک ماه از روی پیش پرداخت به عنوان هزینه نقاشی کم می‌شود . هزینه اجاره خانه یک خوابه در منطقه متوسط در هند حدودا ۷۰۰۰ روپیه تا ۱۲۰۰۰روپیه است .

دومین هزینه مهم بعد از هزینه اجاره خانه ، هزینه خوراک است . تقریبا هر فرد باید ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ روپیه در ماه بابت هزینه غذا در منزل صرف کند. به طور کلی، هزینه سالانه زندگی در هند ۴۰۰۰ دلار است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های هند

در سال‌های گذشته هند بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی گوناگونی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این کمک هزینه تحصیلی برای ادامه تحصیل در هندوستان شرایط ویژه ای دارد که متقاضیان با کمک هزینه تحصیلی از سوی دانشگاه و مراکز آموزشی قادر به ادامه تحصیل هستند و نیازی به باز پرداخت ندارد. (???? ??????‌??? ????? ???)

تحصیل در هند

محدودیت سنی برای تحصیل

برخی از دانشگاه‌های محدودیت سنی دارند؛ دوره کارشناسی حداکثر حداکثر ۲۷ سال و کارشناسی ارشد ۳۲ سال مجاز است، اما دوره دکترا محدودیت سنی ندارد.

برترین دانشگاه‌های هند

دانشگاهرنکینگ سایت topuniversities
۳۴(Indian Institute of Technology Bombay (IITB
۴۱(Indian Institute of Technology Delhi (IITD
۴۸(Indian Institute of Technology Madras (IITM
۵۱Indian Institute of Science
۵۹(Indian Institute of Technology Kanpur (IITK
۶۲(Indian Institute of Technology Kharagpur (IIT-KGP
۷۲University of Delhi
۹۳(Indian Institute of Technology Roorkee (IITR
۹۸(Indian Institute of Technology Guwahati (IITG
۱۲۵University of Calcutta
۱۲۵Jadavpur University
۱۶۸(Amrita Vishwa Vidyapeetham (Amrita University
۱۸۱University of Mumbai
۱۸۷Birla Institute of Technology and Science, Pilani
۱۹۶Indian Institute of Technology, Hyderabad
۱۹۸Manipal Academy of Higher Education
۲۰۰Jamia Millia Islamia, New Delhi

تعطیلات پایان سال تحصیلی 

دانشجویان می‌توانند از ۲ ماه تعطیلات در هند استفاده کنند.

آیا در تعطیلات آخر سال تحصیلی، دانشگاه محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می‌دهد؟ واگذاری خوابگاه در ایام تعطیل به دانشگاه مربوط بستگی دارد، بعضی از دانشگاه‌ها در این ایام، محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می‌دهند.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در هند

با پرداخت بهای بیمه می‌توان از خدمات درمانی و تحصیلی استفاده کرد.

تحصیل در هند

آب و هوای هند

با توجه به پهناوری این کشور، آب و هوا بستگی به شهر تحصیل دارد.

ویزای تحصیلی هند

دانشجو باید پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر از طریق سفارت هند برای ویزای دانشجویی اقدام کند.

  • اخذویزا برای والدین دانشجو امکان دریافت ویزای ۳ ماهه برای اولیا دانشجو وجود دارد.
  • شرایط کار کردن دانشجو در طی تعطیلات دانشگاه امکان کار برای دانشجو وجود ندارد.
  • عزیمت دانشجوی متاهل به همراه همسرش در هند تنها برای دوره دکترا ویزای همراه وجود دارد.
  • آیا ویزای دانشجویی هندبرای چند بار ورود و خروج است؟ بله، دانشجو با اخذ ویزای هند، می‌تواند برای چند نوبت وارد این کشور شده و خارج شود. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه