تفاوت نژاد و قومیت

هانیه احمدی
هانیه احمدی یکشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰
تفاوت نژاد و قومیت

نژاد و قومیت دو مفهومی هستند که تشخیصشان از هم کمی گیج‌کننده است و در بسیاری موارد به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند. همراه کجارو باشید تا تفاوت این دو را بدانیم.

نژاد و قومیت دو مفهومی هستند که تشخیصشان از یکدیگر کمی انسان را گیج می‌کند و در بسیاری موارد به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند. آیا واقعا این دو کلمه به یک معنا هستند؟ خیر.

اگرچه این دو، مفاهیمی نزدیک به هم هستند اما تفاوت‌های ریزی با یکدیگر دارند و هر کدام هم به یک حوزه‌ی خاص تعلق دارند. نژاد مربوط به مشخصات بیولوژیکی است و قومیت بیشتر برای توصیف گروه‌های اجتماعی به کار برده می‌شود. دراین مقاله ما به بررسی هرچه بیشتر این دو مفهوم می‌پردازیم. با کجارو همراه باشید.

diversity

نژاد چیست؟

مفهوم

نژاد به خصوصیات بیولوژیکی شخص برمی‌گردد و شامل رنگ پوست، رنگ مو، رنگ چشم و مشخصاتی از این قبیل است. حتی شامل بیماری‌های خاصی که یک نژاد ممکن است به آن مبتلا شوند هم می‌شود.

چه کسی نژاد را تعریف می‌کند؟

درست است در تعریف نژاد روی مشخصات بیولوژیکی تاکید داشتیم، اما باید مدنظر داشته باشید که مفاهیم مختلفی از نژاد توسط دولت‌ها و قوانین وجود خواهد داشت که ربطی به علم ندارد.

مقیاس مشخصات بیولوژیکی

نژاد به هیچ عنوان شامل خصوصیات رفتاری و گرایش‌های فرهنگی شخص که بسیار تحت تاثیر محیط شکل می‌گیرند نیست. اگر ۳ شخص که دارای نژادهای یکسانی باشند، از فرهنگ‌های کاملا جداگانه‌ای بیایند رفتارهای آنها کاملا مطابق با آن گروه و فرهنگ خاصی خواهد بود که از آن می‌آیند، در صورتی که مشخصه‌های بیولوژیکی آنها بدون تغییر خواهد ماند.

istock_000009311779medium

قابلیت تغییر نژاد

تغییرات نژادی زمانی نمود پیدا می‌کنند که، انسان‌هایی از دو نژاد متفاوت باهم وصلت کنند، به عنوان مثال وقتی شخصی با نژاد آفریقایی - آمریکایی با شخصی با اصلیت چینی ازدواج کند فرزندی که از این وصلت به وجود می‌آید مسلما در خصوصیات فیزیکی آن تغییراتی حاصل خواهد شد. بنابراین این چنین وصلت‌هایی منجر به تغییراتی در نژادهای بعدی خواهد شد.

مثال: همه‌ی ما با نژادپرستی آشنایی داریم و نمونه‌های زیادی از آن را در طول تاریخ مشاهده کرده‌ایم. سفید پوستان علیه آفریقایی - آمریکایی‌ها، آلمان‌ها علیه یهودی‌ها که منجر به جنگ‌های خونین شده که همگی فقط بر سر نژاد بوده‌اند. به مرور زمان، تا حد زیادی از این اختلافات کاسته شده است اما هنوز آثاری از نژادپرستی در جهان دیده می‌شود. در انتها چند مثال را برای درک بهتر این مفهوم عنوان می‌کنیم: چینی‌ها، هندی‌ها، عرب‌ها و آفریقایی - آمریکایی‌ها که نمونه‌هایی از نژاد هستند.

a9268b715ff0a5e6fb2663b5bd99718c

قومیت چیست؟

در واقع قومیت به فرهنگ، آداب و سنن شخص بر می‌گردد که از محیطی که به آن تعلق دارد نشات می‌گیرد. اقوام مختلف با توجه به مناطق گوناگونی که در آن هستند مشخص می‌شوند نه مشخصات فیزیکیشان.

تاریخ مشترک

گروه‌های قومی تاریخ یکسانی دارند و معمولا نیز دارای زبان و مذهب مشترکی هستند.البته این در مورد تمام گروه‌های قومی صدق نمی‌کند.

قابلیت تغییر قومیت

از آنجایی که نژاد در طول نسل‌ها با توجه به وصلت نژادهای مختلف قابل تغییر است پس قومیت یک انسان هم به سادگی قابل تغییر خواهد بود اگر آداب و رسوم یک گروه قومی دیگر را برگزیند و خود را با آن شرایط وفق دهد.

مثال: در طول تاریخ درگیری‌های زیادی بین قوم‌های مختلف وجود داشته که در طول زمان از میزان آن کاسته شده است. به عنوان مثال درگیری میان کردهای عراق (که به زبان کردی صحبت می‌کنند) و مردم عراق که (به زبان فارسی صحبت می‌کنند). مثال هایی از قومیت: کردهای عراق و سوریه، آمریکایی‌های اصیل در ایالات متحده آمریکا و جامعه آمریکای لاتین.

yTkKroyyc

یک روش بسیار خوب برای تشخیص تفاوت بین قومیت و نژاد مثالی است که در ادامه عنوان می‌کنیم. همه می‌دانیم که آفریقایی - آمریکایی نژادی است که از آفریقا مهاجرت کرده‌اند. اگرچه خصوصیات فیزیکی آنها مانند شکل سر، فرم موهایشان و رنگ پوستشان شبیه به هم است اما دارای چندین گروه قومی هستند؛ گروه‌های آفریقایی - آمریکایی، کشورهای آفریقای شمالی (که بیشتر مسلمان هستند و از کشورهای سودان، سومالی و غیره) و جنوب صحرای آفریقا که هر کدام از آنها با آداب و سننی وفق پیدا کرده‌اند که مربوط به منطقه‌ای است که در آن سکونت داشته‌اند، با اینکه ظاهر فیزیکی یکسانی دارند. 

مطالب مرتبط:

منبع buzzle

دیدگاه