اطلاعات بیشتر از فاجعه منا ؛ شمار تلفات تا ۲۰۰۰ نفر می‌رسد، ۱۳۱ کشته و ۶ مفقود ایرانی

ساحره چمنی
ساحره چمنی جمعه، ۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۸
اطلاعات بیشتر از فاجعه منا ؛ شمار تلفات تا ۲۰۰۰ نفر می‌رسد، ۱۳۱ کشته و ۶ مفقود ایرانی

رییس سازمان حج و زیارت در جدیدترین اظهاراتش جزییات "فاجعه منا "را تشریح کرد.

سعید اوحدی گفت:

عربستان اجازه شناسایی جان‌باختگان و مجروحان فاجعه منا را تا پنج عصر روز گذشته داده بود که تا آن لحظه ۱۳۱ زائر ایرانی در میان کشته‌ها و ۶۰ زائر ایرانی دیگر در میان مجروحان شناسایی شدند.

او تصریح کرد:

اجساد در حال حاضر در اختیار ایران نیست. ۱۳۱ زائر جان‌باخته تا لحظه‌ای که عربستان به عوامل امداد‌گر ایرانی اجازه حضور در صحنه را داده بود شناسایی شدند بنابراین اگر عوامل ما نبودند امکان شناسایی همین تعداد زائر نیز وجود نداشت.

وی افزود:

در فاجعه مکه همچنین ۶۰ زائر ایرانی مجروح شده تا لحظه شناسایی جمع‌آوری شدند که ۵۵ نفر آن‌ها به بیمارستان‌های مرکز پزشکی حج و زیارت انتقال داده شده و پنج نفر دیگر به‌دلیل شرایط جسمی در بیمارستان‌های عربستان هستند.

اوحدی با بیان این‌که آمار جان‌باختگان و مجروحان بیشتر از آنچه است که دولت عربستان اعلام کرده است، اظهار کرد:

تعداد جان‌باختگان تا این لحظه به مرز ۱۵۰۰ نفر رسیده، در حالی که دولت عربستان تا ۱۰۰۰ نفر را اعلام کرده است، منابع موثق معتقدند که این تعداد به مرز ۲۰۰۰ نفر نیز خواهد رسید.

وی اضافه کرد:

بیمارستان‌های مکه در حال حاضر مملو از مجروح است و شرایط روز گذشته طبق آنچه عوامل ایرانی دیده‌اند نشان می‌داد مدیریت کار از اختیار سعودی‌ها خارج شده بود.

رییس سازمان حج و زیارت سپس با اشاره به‌دلایل اتفاق افتاده وقوع فاجعه روز گذشته یادآور شد: بیش از ۱.۵ میلیون زائر هم‌زمان در "جمرات" حضور داشتند، به‌دلیل مسدود شدن یکی از مسیرها زائران هنگام حرکت به هم برخورد کردند و تراکم جمعیت باعث شد، عده زیادی زیر دست و پا بمانند. البته عربستان تا این لحظه دلیل آن اتفاق را اعلام نکرده، اما سو تدبیر و نداشتن تجربه از عوامل اصلی آن بوده است. وی درباره‌ی اینکه آیا حضور وزیر دفاع عربستان در جمره و مسدود‌کردن ناگهانی مسیرهای دسترسی به جمرات باعث این اتفاق شده است، گفت:

من این موضوع را نمی‌دانم اما آنچه موثق است بستن مسیرها باعث وقوع این حادثه شد.

اوحدی همچنین نرده‌کشی در اطراف خیمه‌های محل اسکان برخی زائران در مسیر دسترسی به جمرات را یکی‌دیگر از دلایل وقوع این فاجعه خون‌بار اعلام کرد و افزود:

خیمه‌های کشورهای عربی همچون مصر و بحرین در مسیر رمی جمرات قرار دارد. برای این‌که زائران از مسیر حرکت به این خیمه‌ها وارد نشوند نرده‌کشی شده است و همین محدود‌کردن باعث شد فضایی برای نجات‌ پیدا کردن زائران از میان سیل جمعیت وجود نداشته باشد و آن‌ها زیر دست و پا بمانند.

وی ادامه داد:

عوامل ایرانی بسیاری از مجروحان را از زیر دست و پا خارج کردند. روز گذشته مصیبت وحشتناکی در منا اتفاق افتاد. نجات‌دادن برخی مجروحان بسیاری سخت بود، آن‌ها زیر تلی از کشته‌ها دست و پا می‌زدند و عوامل امداد ایرانی تا جایی که امکان داشت زائران را نجات دادند.

اوحدی ادامه داد:

از ساعت پنج بعد از ظهر دیروز فضا در منا امنیتی شد و دیگر اجازه حضور به عوامل امدادگر سایر کشورها را به محل حادثه ندادند. ما نتوانستیم جان‌باختگان و مجروحان دیگر را شناسایی کنیم. البته امروز از وزارت حج مجوزی را گرفته‌ایم و پنج کمیته‌ را تشکیل داده‌ایم تا شناسایی جان‌باختگان و مجروحان را انجام دهند.

وی بیان کرد:

امیدوارم تا یکی دو روز آینده وضعیت جان‌باختگان و مجروحان ایرانی شفاف شود.

رییس سازمان حج و زیارت در عین حال با بیان این‌که شناسایی و سرشماری زائران به‌دلیل پراکندگی آن‌ها در منا و مکه امکان‌پذیر نیست، افزود:

تا این لحظه از میان ۱۳۱ زائر جان‌باخته شش نفر مفقود شده‌اند که به‌دلیل نداشتن کارت، امکان شناسایی آن‌ها وجود نداشت. پراکندگی جمعیت زائران در یکی دو روز به‌گونه‌ای است که امکان آمار مفقودین از کاروان‌ها هم مشکل است.

او ادامه داد:

امروز بعد از انجام رمی دوم جمره گروهی از زائران به مکه باز خواهند گشت و این پراکندگی شدت بیشتری می‌یابد. البته در حال حاضر منطقه "منا" وضعیت عادی‌تری پیدا کرده و مسیرها باز شده است.

اوحدی درباره‌ی تحویل گرفتن اجساد ایرانی گفت:

برای انتقال این اجساد باید تشریفات قانونی انجام شود که ان شا‌ء الله آن‌ها را تحویل می‌گیریم، البته اجساد در حال حاضر به سردخانه‌های مکه منتقل شده‌اند.

وی اضافه کرد:

برای انتقال این اجساد به ایران با هواپیمایی‌های "ماهان" و "ایران‌ایر" هماهنگ کردیم تا پس از انجام تشریفات قانونی، اجساد را به کشور باز گردانیم.

عکس کاور از وب‌سایت ir.sputniknews.com (عکاس: AP Photo / Mosa'ab Elshamy)

مطالب مرتبط:

دیدگاه