برگزاری جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور

ساحره چمنی
ساحره چمنی چهار شنبه، ۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰
برگزاری جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور

بر اساس گزارش رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود، ششمین جشنواره گردشگری "سفر به زیستگاه زاغ بور" هفدهم مهرماه در منطقه نمونه گردشگری زیستکره توران‌بخش «بیارجمند» شهرستان شاهرود برگزار می‌شود.

حمیدرضا حسنی اعلام کرد:

این جشنواره برای ششمین سال متوالی با هدف آشنایی گردشگران با قابلیت‌های گردشگری طبیعی از جمله "پرنده‌نگری" در بخش بیارجمند با همکاری بخشداری و شهرداری بیارجمند و اداره پارک ملی توران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان شاهرود از ظرفیت بالایی در زمینه برگزاری تورهای پرنده‌نگری برخوردار است، گفت:

زاغ بور یکی از گونه پرندگان آندمیک ایران است که زیستگاه اصلی آن منطقه «خوارتوران» واقع در بخش بیارجمند شهرستان شاهرود است.

وی حضور گردشگران و بهره مندی جوامع محلی از مواهب گردشگری را بهترین انگیزه برای حفظ محیط زیست و میراث طبیعی کشور دانست. حسنی گفت:

ثبت‌نام از علاقه‌مندان حضور در این جشنواره در دفاتر خدمات گردشگری شاهرود انجام می‌شود.

مشاهده زاغ‌بور و دیگر انواع پرندگان، برپایی کارگاه پرنده شناسی و بازدید از روستاهای هدف گردشگری قلعه بالا، «گیور»، «دزیان» و جاذبه‌های گردشگری «زیستکره توران» همراه با رصد آسمان شب کویر از برنامه‌های این جشنواره است. ذخیره گاه توران در جنوب شهرستان شاهرود و 28 کیلومتری جنوب شرقی شهر «بیارجمند» واقع شده است. مجموعه «توران» از سه قسمت پارک ملی (۸ درصد) پناهگاه حیات وحش (۱۷ درصد) و منطقه حفاظت شده (۷۵ درصد) تشکیل شده است.این منطقه در قسمت جنوب جاده تهران – مشهد شمالی شرقی دشت کویر، غرب منطقه «خوارتوران» و شرق منطقه «طرود» واقع است. این مجموعه پس از پناهگاه حیات وحش «نایبندان» دومین منطقه بزرگ تحت حفاظت سازمان محیط زیست است . این مجموعه با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از نظر وسعت دومین ذخیره گاه زیستکره جهان محسوب می‌شود. منبع: ایسنا

عکس کاور از ایرنا (عکاس: نامشخص)

مطالب مرتبط:

دیدگاه