۱۴ تندیس حضرت مسیح در سراسر جهان

محمدرضا خسروی
محمدرضا خسروی سه شنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۵
۱۴ تندیس حضرت مسیح در سراسر جهان
تندیس‌های حضرت مسیح (ع) در اقصی نقاط جهان قابل رویت هستند و محل احداث بسیاری از این بنا‌ها نزد جامعه مسیحیت اماکن مذهبی انگاشته می‌شوند. برخی از این تندیس‌ها در مقایسه با برخی دیگر شهرت بیشتری دارند. اکنون ما در این مجال می‌خواهیم ۱۴ نمونه از شناخته‌شده‌ترین تندیس‌های مسیح (ع) را در چهارگوشه دنیا برای شما خوانندگان عزیز معرفی کنیم. با کجارو همراه شوید.

آیا می‌دانستید؟

تعداد زیادی صاعقه‌گیر بر قسمت سر، بازوها و دستان تندیس Christ the Redeemer (مسیح رهایی‌بخش) در شهر ریودوژانیرو برزیل نصب شده است و از این پیکره در برابر صاعقه‌های آسمانی که معمولا در فصل تابستان چندین بار بناهای تاریخی را مورد اصابت قرار می‌دهد محافظت می‌کند. دین مسیحیت بزرگ‌ترین مذهب جهان به لحاظ تعداد پرستش‌کنندگان است و مقلدان این آیین توحیدی با جمعیتی بالغ‌ بر ۲ میلیارد نفر در سرتاسر گیتی پراکنده‌اند. ازاین‌رو طبیعی است که در چهارگوشه دنیا بناهای بی‌نظیری مانند کلیسا، کلیساهای جامع و تندیس‌های چشمگیری مثل تندیس‌ پر ابهت مسیح (ع) به دست مسیحیان پارسا بنا شده باشد. اگرچه تندیس حضرت عیسی (ع) در درون کلیساها و کلیساهای جامع معمولا در ابعاد واقعی انسان بنا شده است، اما پیکره‌هایی که در خارج از کلیساها دیده می‌شوند با ابعاد و اندازه‌های بسیار بزرگ ساخته‌شده‌اند. درواقع هدف از ساخت این تندیس‌ها این است که حضور جاودانه یک شخصیت ملکوتی در هر زمان و مکان تداعی شده و از سوی دیگر، عمق ایمان مردمی که چنین بناهای مذهبی‌ را آفریده‌اند نشان داده شود. همان‌گونه که شما در فهرست زیر مطالعه می‌کنید، طراحی منظور شده در ساخت این بناها دارای تنوع است که این مطلب تفاوت فرهنگی مردم در نقاط مختلف دنیا و نوع نگاه آن‌ها به حضرت عیسی (ع) را نشان می‌دهد.

۱.      تندیس Christ of the Abyss (مسیحِ بی‌کران)، دریای مدیترانه

Christ-Abyss-image-3 تندیس اصلی Christ of the Abyss در سال ۱۹۵۴ نزدیک ناحیه ساحلی ایتالیا واقع در دریای مدیترانه در زیر آب کارگذاری شد. پس‌از آن در سال ۱۹۶۱ نمونه‌ا‌ی برنزی از این تندیس در کشور جزیره‌ای گرنادا (Grenada) و یک نمونه دیگر هم در سال ۱۹۶۵ در ناحیه Key Largo واقع در ایالت فلوریدای امریکا کارگذاری شدند. تماشای این تندیس‌ها برای افرادی که در این مناطق سرگرم غواصی با لوله تنفس یا ماسک اکسیژن هستند بسیار مسرت‌بخش است.

۲.      تندیس Cristo Rei of Dili،کشور تیمور شرقی

128C5D581F49C12701EECFDAF4C4CA97 این تندیس هدیه‌ای از سوی دولت اندونزی برای مردم تیمور شرقی بود. از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون تندیس Cristo Rei تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور تازه استقلال‌یافته شده است. برخلاف سایر تندیس‌هایی که در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم، تندیس Cristo Rei از مس ساخته شده است. این تندیس از ۲۷ قطعه تشکیل‌شده که کار ساخت آن‌ها در اندونزی به‌انجام رسید و مجتمع‌سازی و مونتاژ قطعات در محل استقرار تندیس صورت پذیرفت.

۳.      تندیس Christ the Redeemer،شهر ماراتی ایتالیا

IMG_0465 این تندیس باوقار و خوش‌تراش حضرت مسیح (ع) در میان بومیان منطقه معروف به مسیح رهایی‌بخش است. هزینه احداث این بنا را یک کارآفرین ایتالیایی به نام استفانو ری وتی (Stefano Rivetti) پرداخت کرد. پیش از رونمایی در برابر انظار عمومی در سال ۱۹۶۵ این تندیس با استفاده از سنگ مرمر آبی مایل به خاکستری ساخته شد و روی تپه (Biagio) مشرف بر شهر ماراتی قرار گرفت.

۴.      تندیس Cristo Rey، کلمبیا

Cristo_Rey_Cara_rayos تندیس Cristo Rey سال ۱۹۵۳ساخته شد. این تندیس بر فراز یک تپه بزرگ در شهر کالی (Cali) جای گرفته است. بازدیدکنندگانی که برای دیدن تندیس مسیح (ع) به این مکان می‌آیند از تماشای چشم‌اندازهای طبیعی وسیع نیز لذت می‌برند. صعود به این تپه با توجه به شیب تندی که دارد تنها برای افرادی که از شرایط جسمی مناسب برخوردار هستند امکانپذیر است. البته سایر بازدیدکنندگان هم در صورت تمایل می‌توانند با کرایه‌ی تاکسی به بالای تپه راه یابند.

۵.      تندیس Christ of Vũng Tàu، ویتنام

a0f8f81d6b3e432509327281ab27e3a6 این تندیس بزرگ حضرت مسیح (ع) در دل کوهی پوشیده از جنگل‌های انبوه به نام (Nho) در منطقه Vũng Tàu کشور ویتنام واقع‌شده است. انجمن کاتولیک ویتنام در یک دوره بیست‌ساله از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۳ کار احداث این بنای عظیم را بر عهده داشت. ارتفاع این پیکره با احتساب پایه آن ۳۶متر از سطح زمین است. یک راه‌پله داخلی درون این پیکره طراحی‌شده است تا بازدیدکنندگان با بالا رفتن از آن و رسیدن به راس تندیس مناظر اعجاب‌انگیزی را از آن ارتفاع مشاهده کنند. مصالح به کار رفته در ساخت این سازه گرانیت و بتن است. اشعه‌های تابشی متالیک رنگی که نزدیک به ناحیه سر تندیس دیده می‌شود تنها برای دکور و زیباسازی این پیکره کاربرد ندارند، بلکه به‌عنوان صاعقه‌گیر نیز عمل می‌کنند.

۶.       تندیس Christ the King (مسیحِ پادشاه)، پرتغال

Christ-the-king این تندیس در میان بومیان پرتغال با نام (Cristo Rei) شناخته می‌شود. پس‌از آن که کاردینال اعظم شهر لیسبون از برزیل دیدار کرد و تندیس Christ the Redeemer در شهر ریودوژانیرو بر او تاثیر گذاشت وی دستور داد که تندیس Christ the King در لیسبون بنا شود. کار احداث این بنا از سال ۱۹۵۹تا ۱۹۶۹به طول انجامید. در جریان جنگ جهانی دوم این تندیس تا حد زیادی سالم باقی ماند که این امر از نگاه مردم پرتغال، نشانی از حق‌شناسی مسیحیان است. بنای یادشده روی پرتگاهی نزدیک رودخانه Tagus احداث شده است. طول ۲۸متری بدنه تندیس و ارتفاع ۸۱ متری پایه آن از سطح زمین، این بنا را به‌عنوان مرتفع‌ترین تندیس مسیح (ع) در جهان مطرح می‌کند.

۷.      تندیس Christ of the Mercy (مسیحِ بخشنده)، نیکاراگوئه

imgp1217 تندیس نامبرده با ارتفاع ۲۶ متر بزرگ‌ترین پیکره حضرت عیسی (ع) در امریکای مرکزی محسوب می‌شود. این پیکره در قسمت شمال شهر San Juan Del Sur در نیکاروگوئه قرار دارد. هزینه ساخت آن را یک تاجر بومی به نام اروین گونزالز (Erwin Gonzalez) پرداخت کرد و باآنکه این بنا در ملک خصوصی قرار گرفته است، مردم می‌توانند با کسب اجازه از آن دیدن کنند.

۸.      تندیس Cristo de la Concordia، بولیوی

bolivia_cochabamba_jesus این تندیس در حالت کلی با دارا بودن ۴۰متر ارتفاع و ۲۲۰۰تن وزن، بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین پیکره مسیح (ع) در جهان محسوب می‌شود. به‌علاوه، این تندیس بلندترین تندیس مسیح (ع) برحسب ارتفاع از سطح دریا نیز تلقی می‌شود. تندیس Cristo de la Concordia (مسیح مُصلح) بر بالای تپه San Pedro در شهر Cochabamba واقع شده است. اگر کسی بخواهد این تندیس را از نزدیک ببیند باید مسیر ۲۰۰۰ پله‌ای را به سمت نوک تپه بالا برود؛ البته اگر پیمایش این مسیر برای بازدیدکنندگان دشوار باشد می‌توانند از سرویس تله‌کابین استفاده کنند. در روزهای یکشنبه هم بازدیدکنندگان مجازند تا با طی ۱۴۰۰ پله دیگر به بالاترین نقطه تندیس راه یابند.

۱۰.      تندیس Christ the Redeemer، برزیل

Cristo-Redentor-Uma-Das-Sete-Maravilhas-Do-Mundo-5-cities-1400x1050 تندیس Christ the Redeemer در ریودوژانیرو برزیل که به ظن قوی، مشهورترین تندیس عیسی مسیح (ع) است یکی از عجایب هفت‌گانه جهان محسوب می‌شود. این تندیس با دارا بودن ارتفاع ۳۰متر (بدون احتساب پایه ۸ متری آن) به‌عنوان پنجمین تندیس بزرگ مسیح (ع) در دنیا شناخته می‌شود. بازوهای این تندیس بسیار بزرگ به شکل صلیب از هم بازشده‌اند و طول دو دست پیکره ۲۸متر است. تندیس مذکور در طول سال‌های ۱۹۲۶ تا ۱۹۳۱ ساخته شد و از آن‌ پس تبدیل به نماد شهر ریودوژانیرو و معروف‌ترین بنای برزیل شد.

۱۰.  تندیس Divine Savior of the World (نجات‌بخش الهی جهان)، السالوادور

jlhiohyy7y98t97r7uif این تندیس در سال ۱۹۴۲ در شهر سان سالوادور پایتخت السالوادور بنا شد و عیسی مسیح (ع) را درحالی‌که بر فراز گیتی ایستاده نشان می‌دهد. پایه مرتفع این تندیس نیز از جنس گرانیت و بتن است. این بنا در سال ۱۹۸۶براثر وقوع زلزله کمی آسیب دید و در سال ۲۰۱۰مجددا  مرمت و رنگ‌آمیزی شد.

۱۱.  تندیس Christ of the Sacred Heart (مسیح صاحب قلب مقدس) ، مکزیک

3992646 این تندیس در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر Rosarito واقع شده و از فولاد و فایبرگلاس ساخته‌شده است. این پیکره از این حیث در میان تندیس‌های دیگر دنیا منحصربه‌فرد است که با طراحی تمام‌رنگی ساخته شده است؛ درحالی‌که سایر تندیس‌ها یا سفید یا تک‌رنگ هستند.

۱۲.  تندیس Cristo della Minerva ،شهر رم ایتالیا

PortaCroce2 این تندیس که با نام Christ the Redeemer هم شناخته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین و بی‌نظیرترین تندیس‌های حضرت مسیح (ع) محسوب می‌شود. این تندیس به دست Michaelangelo هنرمند و مجسمه‌ساز سرشناس ایتالیایی و از سنگ مرمر برای کلیسای Santa Maria Sopra Minerva شهر رم ساخته شد. بنای مورد بحث باوجود ارتفاع نسبتا کوتاه ۲ متری در سراسر جهان بسیار مشهور است.

۱۳.  تندیس Cristo del Otero، اسپانیا

8299937 تندیس نامبرده در حومه شهر پالنسیا در اسپانیا قابل رویت است. این تندیس در سال ۱۹۳۱به دست هنرمند مجسمه‌ساز Victorio Macho بنا شد و او پس از مرگش در پای تندیس به خاک سپرده شد. ازآنجا که وی دوست داشت بازدیدکنندگان درست از قسمت پایین پیکره به آن نگاه کنند، تندیس را به شکل باریک و عمودی طراحی کرد.

۱۴.  تندیس Christ the King (مسیحِ پادشاه)، لهستان

69461269 کار احداث این بنا در سال ۲۰۱۰ در شهر Świebodzin کشور لهستان به پایان رسید. این تندیس نیز با ارتفاع ۵۲/۵ متر در نوع خود، به‌عنوان بلندقامت‌ترین تندیس حضرت عیسی (ع) در دنیا مطرح شده است (با احتساب تاج تندیس و تپه زیرین آن). بنای موردنظر به سفارش یک کشیش لهستانی به نام Sylwester Zawadski و با اختصاص مبلغ یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار از محل درآمد حاصل از وقف مردم منطقه احداث شد. این شمایل‌های زیبا و بی‌نظیر از حضرت مسیح (ع) چند نمونه برجسته از تلاش مجدانه مهندسان، مشوقان، کارگران و شخصیت‌های اهل بصیرت را نشان می‌دهد که برای بزرگ‌داشت شخصیت اصلی در قلمرو ایمانشان فعالیت کرده‌اند.

تلاشی که شایسته قدر و منزلت یک پیام‌آور وارسته و ایزدی باشد.

منبع: Buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه