شرق اراضی عباس آباد فرهنگی می‌شود

مینا داودی
مینا داودی دوشنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
شرق اراضی عباس آباد فرهنگی می‌شود
مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد تهران از مراحل پایانی تکمیل باغ هنر و باغ نمایش این مجموعه خبر داد.
وی افزود:
شرق اراضی عباس آباد بزودی فرهنگی می‌شود.
اردشیر نوریان گفت:
کارگروه ویژه از سال پیش همچنان در این مجموعه مشغول به کار است. شهردار تهران و آقای شریفی اعضای دائمی این کارگروه هستند تا هر چه زودتر کارکرد اصلی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد که ایجاد یک فضای فراغتی مناسب مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی است، شکل بگیرد.
وی افزود:
عرصه شرقی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد دستخوش اتفاق بزرگی است؛ اتفاقی که از آن می توان به عنوان نقطه عطف دیگری در تکمیل این منطقه نام برد.
به گفته نوریان، باغ هنر به همراه دریاچه هنر و تپه فرهنگی این روزها تحت نظارت دقیق و دائمی کارگروه ویژه آخرین مراحل کار را می گذراند تا در ماه‌های آغازین نیمه دوم سال، تحول چشمگیر منطقه عباس آباد به وقوع بپیوندد. وی تاکید کرد:
با بهره برداری از باغ هنر و دریاچه هنر، بسیاری از پروژه های این منطقه از بن بست خارج شده و مسیر حرکتی غرب به شرق منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد تکمیل می شود. باغ هنر نقطه مرکزی مجموعه هایی چون باغ کتاب، باغ موزه دفاع مقدس، پارانومای بیت المقدس، تپه فرهنگی و کتابخانه ملی و باغ نمایش است. با بهره برداری از این مجموعه عرصه شرقی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد رونقی تازه می گیرد و موجب تحول چشمگیری در این منطقه خواهد شد؛ همانطور که پل طبیعت و گنبد مینا باعث رونق گردشگری در پهنه غربی شدند.
عباس مطلوبی معاون فنی عمرانی شرکت نوسازی عباس آباد نیز از تشکیل چهار جبهه کاری در پروژه باغ هنر شامل پروژه محوطه باغ هنر، پروژه دریاچه هنر، پروژه پارکینگ طبقاتی و پروژه محوطه باغ نمایش خبر داد و افزود:
هر کدام از این پروژه ها دارای ابعاد مختلف فعالیت هستند. پروژه باغ هنر از شمال به باغ موزه بانک مرکزی، از شرق به باغ موزه کتاب، از غرب به باغ موزه دفاع مقدس و از جنوب نیز به باغ نمایش محدود می شود و مساحتی در حدود ۴۷ هزار متر مربع دارد.
وی افزود:
یکی دیگر از جبهه های کاری که در حال حاضر با تلاش شبانه روزی در حال تکمیل است، پروژه دریاچه هنر با عرصه ای در حدود ۲۱ هزار متر مربع است که در جنوب باغ هنر جای گرفته است. دریاچه باغ هنر مساحتی معادل ۱۳ هزار متر مربع دارد و دارای دو بخش است. بخش شمالی دریاچه ۳هزار و ۳۰۰ متر و بخش جنوبی با سطح ۹ هزار و ۷۰۰ متر مربع توسط گذر فرهنگی از هم جدا شده است. گذر فرهنگی با سطحی معادل ۲۳۰۰ متر مربع از دل دریاچه می گذرد و پیاده روهای پیرامونی دریاچه نیز با سطحی معادل ۲هزار و ۶۰۰ متر مربع در حاشیه این دریاچه جای گرفته است. به منظور تامین آب این دریاچه یک تصفیه خانه در ضلع جنوب غربی بخش جنوبی دریاچه در دست احداث است که معادل یکهزار و ۲۰۰ متر مربع گنجایش داشته و با جمع آوری آب های سطحی پهنه شرقی و تصفیه آن به منظور استفاده مجدد در دریاچه در نظر گرفته شده است.
مطلوبی با اشاره به ویژگیهای فنی این پروژه ها تاکید کرد:
برای ساخت دریاچه بیش از ۱۹۶ هزار و ۲۰۰ متر معکب عملیات خاکبرداری صورت گرفته است. میزان آرماتور بندی در این پروژه بالغ بر ۳۹۵ هزار کیلوگرم بوده است. همچنین عملیات بتن ریزی در این مجموعه بالغ بر ۹ هزار و ۵۰۰ متر مکعب انجام شده است.
وی گفت:
به منظور ایجاد فضاهای پیاده راهی و ایجاد گذرهای مختلف بیش از ۷۰۰۰ متر مربع عملیات سنگ فرش انجام شده و در نهایت عملیات قالب بندی تنها در این پروژه بالغ بر ۹ هزار و ۲۰۰ متر مربع بود. با چنین حجم کار و فعالیتی که در سه شفیت شبانه روزی در حال اجراست، قرار است دریاچه باغ هنر ۱۷ هزار و ۸۰۰ متر مکعب آب را در خود جای دهد. این حجم از آب توسط تصفیه خانه مرکزی مجموعه تصفیه خواهد شد. حجم تصفیه آب دریاچه نیز ۵۴ لیتر بر ثانیه بوده که بیانگر یک تصفیه خانه بسیار قدرتمند و در عین حال بسیار روز آمد است. پارکینگ طبقاتی نیز برای پهنه شرقی در نظر گرفته شده است.
وی افزود:
باغ نمایش با توجه به الگوی باغ ایرانی طراحی شده است. قرار است این مجموعه میزبان ساختمان آمفی تئاتر به مساحت ۲۷۰ متر مربع با سطح اشغال ۰.۸ درصد از مساحت کل باغ نمایش باشد. همچنین ساختمان تکیه نیز با مساحت ۳۱۰ متر مربع نیز با سطح اشغال ۰.۹ درصد از کل مساحت کلی باغ نمایش در این مجموعه شکل خواهد گرفت. در واقع با بهره برداری از محوطه باغ نمایش می توان انتظار داشت که این مجموعه در کنار مجموعه باغ هنر بتواند فضایی زیبا و خاطره آفرین برای شهروندان ایجاد کند.
منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه