۹ کشور‌ی که سالم‌ ترین رژیم غذایی را دارند

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
۹ کشور‌ی که سالم‌ ترین رژیم غذایی را دارند

با بررسی سن، امید به زندگی و میزان چاقی در کشور‌های گوناگون می‌توان به اطلاعاتی دست پیدا کرد که ما را در تهیه‌ی فهرستی از کشور‌هایی که سالم‌ترین غذا‌ها را طبخ می‌کنند، یاری می‌کند. در این فهرست با کشور‌هایی آشنا می‌شویم که با رعایت نکاتی در آشپزی و طبخ غذا، رژیم غذایی سالمی را دنبال می‌کنند، در نتیجه زندگی سالم‌تر و شادتر و اندام‌ متناسب‌تری دارند و امید به زندگی در آن‌ها بالا است. با کجارو همراه باشید.

ژاپن

غذای ژاپنی اولین جایگاه این فهرست به "سرزمین آفتاب"، ژاپن، تعلق دارد. مردم ژاپن، به داشتن عمرهای طولانی شهرت دارند و این می‌تواند به‌دلیل مصرف سبزیجاتی از خانواده‌ی کلم‌ها مانند کلم پیچ، کلم بروکلی و کدو سبز باشد. ماهی و سویا که به‌عنوان منابع اصلی پروتئین به مصرف می‌رسند، سلامت قلب را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، ژاپنی‌ها از کودکی می‌آموزند که زمانی باید دست از غذا خوردن بکشند که هنوز کمی گرسنه هستند. نرخ چاقی در ژاپن ۱,۵% و سن امید به زندگی ۸۲ سال است.

غذای ژاپنی

سنگاپور

غذای سنگاپور کمی عجیب به نظر می‌رسد که یک رژیم غذایی تقریبا یکنواخت که هشتاد درصد آن را برنج تشکیل می‌دهد به‌عنوان یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی در جهان شناخته شده‌است. مردم سنگاپور، برنج را با مقدار زیادی سبزیجات، میل می‌کنند. ماهی و گوشت که به‌عنوان منابع اصلی پروتئین در بسیاری از فرهنگ‌ها شناخته می‌شوند، به‌ندرت در میز غذای اهالی این منطقه یافت می‌شوند. اهالی سنگاپور، میوه‌های گرمسیری را یا به‌صورت تازه یا به‌شکل پودینگ و کاسرول و بدون اضافه کردن شکر، مصرف می‌کنند. نرخ چاقی در سنگاپور ۱,۸% و سن امید به زندگی ۸۲ سال است.

غذای سنگاپور

چین

غذای چینی

غذاهای چینی که شما در رستوران‌های چینی شهرتان می‌خورید با آنچه که چینی‌ها همه‌روزه در خانه مصرف می‌کنند، کاملا متفاوت است. رژیم غذایی اصلی آن‌ها از سبزیجات مختلف، میوه‌ها، حبوبات و غلات، تشکیل شده‌ است. کلم چینی، ترب سفید، سویا، زنجبیل و سیر، همه‌جا به‌وفور یافت می‌شوند. زنجبیل و سیر به‌شکل معجزه‌آسایی، سوخت‌و‌ساز بدن را افزایش می‌دهند. سرخ کردن و آماده‌سازی مواد غذایی به سرعت انجام می‌شود، در واقع تنها در چند ثانیه، این شیوه‌ی پخت و پز  باعث می‌شود که ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی و سبزیجات و میوه‌جات، کاملا حفظ شوند. نرخ چاقی در چین ۱,۸% و سن امید به زندگی ۷۳ سال است.

غذای چینی

سوئد

غذای سوئدی به نظر می‌رسد که سن امید به زندگی در این کشور علاوه بر عادات غذایی به سطح بالای خدمات پزشکی و مراقبتی نیز بستگی دارد. در این کشور شمالی، افراد، میوه‌جات و سبزیجات کمتری مصرف می‌کنند و رژیم غذایی اصلی این کشور را محصولات لبنی، نان‌های قهوه‌ای، ماهی و انواع توت‌ها تشکیل می‌دهد. کلسیم موجود در لبنیات به سوزاندن چربی‌های بدن کمک می‌کند، همچنین نان چاودار که غنی از فیبر و توت‌ها که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، برای سلامتی مفید هستند. همچنین مصرف ماهی‌های روغنی مانند ماهی آزاد و شاه‌ماهی، برای سلامت قلب ضروری است. به غیر از مواد غذایی سالم، سوئدی‌ها به‌طور منظم به ورزش اسکی می‌پردازند و همین عادت پسندیده موجب سوختن چربی‌ها می‌شود. نرخ چاقی در سوئد ۱۱% و سن امید به زندگی ۸۱ سال است. غذای سوئدی

فرانسه

غذای فرانسوی شاید شما هم درباره‌ی تضادی که بین رژیم غذایی این کشور و وزن افراد وجود دارد شنیده باشید. فرانسوی‌ها با وجود اینکه به خوردن پنیرهای چرب و شکلات که پر‌کالری هستند، علاقه‌ی زیادی دارند، اما دچار اضافه‌وزن نمی‌شوند. زیرا در هر وعده مقدار کم و تکیه‌ی کوچکی از غذا را مصرف می‌کنند بنابر این بدنشان کالری اضافه دریافت نمی‌کند. آن‌ها همچنین برای طبخ غذا از روغن کم و روش‌های سالم‌تری مثل آب‌پز کردن و بخارپز کردن استفاده می‌کنند. نرخ چاقی در فرانسه ۶,۶% و سن امید به زندگی ۸۱ سال است. غذای فرانسوی

ایتالیا

غذای ایتالیایی آشپزی سنتی ایتالیا با تکه‌های بزرگ پیتزا و پاستا با مقدار زیادی گوشت و پنیر که امروزه در رستوران‌های ایتالیایی سراسر دنیا رایج است، فاصله دارد. مردم ایتالیا ترجیح می‌دهند که سبزیجات و غلات بیشتری را در وعده‌های غذایی خود مصرف کنند. پاستا هم به‌عنوان غذای اصلی مصرف نمی‌شود بلکه به میزان کم در کنار سایر غذاها وجود دارد. به‌علاوه، همان طور که حتما شنیده‌اید، ایتالیایی‌ها به روغن زیتون علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهند که سرشار از اسید‌های چرب غیر‌اشباع است و سلامت قلب را تضمین می‌کند. شیوه‌های اصلی طبخ غذا در ایتالیا، بخار پز کردن، آب‌پز کردن و کباب کردن است. نرخ چاقی در ایتالیا ۱۳% و سن امید به زندگی ۸۰ سال است.

غذای ایتالیایی

اسپانیا

غذای اسپانیایی شاید به‌سختی باور کنید کشوری که به داشتن ژامبون سرانو (Serrano)  معروف است، یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی را دارد. اما فراموش نکنید که این ژامبون به مقدار خیلی کم و به‌عنوان میان‌وعده مصرف می‌شود نه غذای اصلی. پایه و اساس رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر مصرف سبزیجات سرشار از فیبر و محصولات کم‌چرب، استوار است. اسپانیایی‌ها از روغن زیتون برای طبخ غذا استفاده می‌کنند و مصرف مقدار زیادی از سبزیجات و غلات و غذاهای دریایی در میان آن‌ها بسیار رایج است. بادام و مرکباتی که در این کشور رشد می‌کنند برای سلامتی بسیار مفید هستند. هنگام آشپزی به‌ندرت چیزی را سرخ می‌کنند و بیشتر از سایر روش‌ها مانند بخارپز کردن و آب‌پز کردن استفاده می‌کنند. نرخ چاقی در اسپانیا ۱۶% و سن امید به زندگی ۸۰ سال است. غذای اسپانیایی

کره‌ی جنوبی

غذای کره ای پایه و اساس رژیم غذایی کره‌ای، مصرف غذاهای کم‌چرب است. توفو (Tofu) یا پنیر لوبیا، نودل، ماهی و انواع مختلف سبزیجات در رژیم غذایی کره‌ی جنوبی به‌وفور یافت می‌شود. کیمچی (Kimchi) یکی از غذاهای سنتی کره است که با ترکیبی از ترشی سبزیجات و ادویه‌های تند، جایگاه ویژه‌ای در آشپزی کره‌ی جنوبی دارد و به‌عنوان صبحانه، ناهار و شام به مصرف می‌رسد. تنها وعده غذای غیر سالم در کره‌ی جنوبی، گوشت گاو کبابی است که علاقه‌مندان زیادی دارد ولی فقط در مراسم خاص تهیه می‌شود. هر کره‌ای به‌طور متوسط ۷ پوند گوشت در سال مصرف می‌کند اما این مقدار برای یک شهروند آمریکایی ۳۰ کیلوگرم است. نرخ چاقی در کره‌ی جنوبی ۱۰% و سن امید به زندگی ۷۹  سال است.

غذای کره ای

یونان

غذای یونانی متخصصان تغذیه معتقدند که یونانی‌ها نه به خاطر غذای ناسالم بلکه به‌دلیل مصرف زیاد فست فود از مشکل چاقی رنج می‌برند. آشپزی سنتی یونان بر مصرف غلات، حبوبات، ماهی و سبزیجات تاکید دارد که هیچ‌کدام غذای نا‌سالمی محسوب نمی‌شوند. نرخ چاقی در یونان ۲۵% و سن امید به زندگی ۸۰  سال است. غذای یونانی با مقایسه و بررسی رژیم غذایی کشور‌های گوناگون و میزان رشد چاقی در میان آن‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که هرچه در وعده غذایی‌تان از گوشت و چربی کمتری استفاده کنید و میزان مصرف سبزیجات و میوه جات را افزایش دهید، سالم‌تر خواهید بود. پس اگر تصمیم گرفته‌اید که غذای سالمی بخورید یک بلیط هواپیما تهیه کرده و به اروپا سفر کنید و از دیدن مناظر و خوردن غذای سالم لذت ببرید. لطفا نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید. منبع: Travel ViVi

مطالب مرتبط:

دیدگاه