۱۲ رسم غیرعادی چینی‌ها که گردشگران را متعجب می‌کند

مینا سلیمانی
مینا سلیمانی چهار شنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
۱۲ رسم غیرعادی چینی‌ها که گردشگران را متعجب می‌کند

هر کشوری فرهنگ و رسوم خاص خود را دارد. بنابراین لازم است افراد پیش از سفر به هر کشوری اطلاعاتی راجع به آداب و رسوم مردم آنجا به دست بیاورند تا رفتار آنها مبادی آداب کشور مقصد باشد و به رسوم آنها بی‌احترامی نکنند. در این مقاله به آداب و رسوم مردم چین می‌پردازیم که دانستن آنها برای کسانی که قصد سفر به این کشور را دارند، لازم است. با کجارو همراه شوید.

1. چاپستیک را عمودی در ظرف غذاقرار نمی‌دهند

چوب غذاخوری در کاسه هرگز چاپستیک را به شکل عمودی داخل کاسه برنج نگذارید؛ این موضوع برای چینی‌ها ناخوشایند است، زیرا  یادآور مراسمی است که برای مردگانشان برگزار می‌کنند. اگر هنگام صحبت کردن عادت به تکان دادن دست‌هایتان دارید، چاپستیک را زمین گذاشته و بعد دست‌ها را تکان دهید.

۲. باد گلو نشانه سپاسگزاری است

بادگلو  زدن در چین نشانه سپاسگزاری و رضایت از غذا و درود بر سرآشپز است؛ بنابراین اگر سر میز شام چنین اتفاقی افتاد، تعجب نکنید.

۳. فنجان‌های چای را مدام پر می‌کنند

پرکردن فنجان چای این رسم با نام" پرکردن چای" معروف است. میزبان به‌طور متناوب، فنجان خالی‌شده چای را پر می‌کند و شخصی که فنجانش پر می‌شود به‌رسم تشکر، ضربه آرامی به میز می‌زند.

۴. از پذیرفتن هدیه چندین بار امتناع می‌شود؛ سپس پذیرفته می‌شود

پس دادن هدیه اگر هدیه‌ای دادید و پذیرفته نشد، ناراحت نشوید چون این‌یک رسم معمول در چین است. اغلب اوقات سه بار امتناع می‌شود اما گاهی هم به سه بار نمی‌رسد. به‌طورکلی انتظار می‌رود که برای بار اول پذیرفته نشود حتی اگر شخص مایل به دریافت آن باشد اما بعد از چند بار تعارف، قبول خواهد کرد.

۵. تف کردن امری عادی است

اگر در خیابان یا اماکن عمومی فردی را درحال تف کردن دیدید، تعجب نکنید؛ اگرچه مردم چین سعی می‌کنند کمتر چنین عملی انجام دهند ولی کار بی‌ادبانه‌ای محسوب نمی‌شود، حتی اگر داخل وسایط نقلیه عمومی یا منزل باشد.

۶. پلیس به‌جای سگ‌ نگهبان، از غاز استفاده می‌کند

غاز نگهبان در نقاطی مانند ایالت سین کیانگ (Xinjiang)، عاملان اجرای قانون از غازهای اهلی استفاده می‌کنند. طبق گفته مقامات چین، غازها دارای دید قوی، صدای بلند و حالت تهاجمی هستند که می‌توانند به‌جای سگ‌های نگهبان به کار گرفته شوند.

۷. اشاره کردن امری بی‌ادبانه است

در بعضی مناطق اطراف تبت مثل Jiuzhaiguo و مکان‌هایی که تبتی‌ها ساکن هستند، اشاره کردن عملی ناشایست است. به‌جای اشاره با انگشت، با کل دست که کف آن به سمت بالا و انگشتان صاف است، اشاره می‌شود.

۸. تعارف به‌راحتی پذیرفته نمی‌شود

رد کردن تعارف در چین امری عادی است چون راحت پذیرفتن آن، نشانه غرور است.

۹. انعام دادن توهین‌آمیز است

انعام دادن معمولاً در اکثر شهرهای دنیا انعام دادن در رستوران رایج است اما در چین این عمل، غیرضروری و حتی گاهی توهین‌آمیز است. فقط در فعالیت‌های مربوط به تور و هتل انعام داده می‌شود.

۱۰. افراد بومی از گردشگران درخواست می‌کنند  تا با آن‌ها عکس بگیرند

گاهی اوقات در اماکن عمومی چینی‌ها از شما می‌خواهند تا باهم عکس بگیرید؛ اغلب برای جبران، از شما می‌پرسند که آیا تمایل دارید با آن‌ها عکس بگیرید.

۱۱. از ماسک در ساحل استفاده می‌کنند

ماسک چهره معمولا چینی‌ها را با چهره‌ای رنگ‌پریده می‌بینیم، اما پوشیدن ماسک کامل چهره، روند نسبتاً جدیدی در ساحل‌های این کشور است. در سال ۲۰۰۴ این ماسک که از پوست در برابر آفتاب و نیش عروس دریایی محافظت می‌کند ساخته شد و در ساحل شهر چینگدائو (Qingdao) مورداستفاده قرار گرفت. این ماسک در بین خانم‌های چینی هم متداول شده است.

۱۲. مردم در خیابان‌ها چرت می‌زنند

خوابیدن در خیابان چرت زدن در چین رایج است. معمولا مردمی را می‌بینید که در قطار، اتوبوس، ماشین یا اماکن غیرمعمول خوابیده‌اند. این عمل به‌قدری شناخته‌ شده است که وب‌سایت www.sleepingchinese.com به عکس‌های خوابیدن مردم چین در اماکن غیرمعمول اختصاص‌یافته است. منبع:businessinsider

مطالب مرتبط:

دیدگاه