۱۳ شهر باستانی که زمانی حکمران بخشی از جهان بودند (قسمت دوم)

عماد جعفری
عماد جعفری چهار شنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
۱۳ شهر باستانی که زمانی حکمران بخشی از جهان بودند (قسمت دوم)
در زمان‌های دور مردم عمدتاً در طبیعت زندگی می‌کردند و در شهرها و روستاهای کوچکی پراکنده‌شده بودند که ارتباط و تأثیرگذاری کمی روی سایر نقاط جهان داشتند. در این میان اما، برخی از شهرها پای را از دوران خود فراتر گذاشته، و با توسعه و پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی و نظامی حکمران جهان اطراف خود می‌شدند. با کجارو همراه باشید تا در قسمت دوم مقاله ۶ شهر دیگر از ۱۳ شهر باستانی که زمانی حاکم بر بخش بزرگی از جهان بودند را بررسی کنیم.
تا زمانی که کشاورزی در جهان رایج نشده بود، اجداد ما در یکجا سکنی نداشتند. آن‌ها به‌صورت گروه‌های مهاجر دائماً در حرکت بودند تا در کاوش طبیعت، شکار و محافظت از یکدیگر در مقابل بلایا راه ساده‌تری را در پیش داشته باشند. اما با ظهور یکجانشینی، مردم دیگر علاقه‌ای به صرف تمام زمان خود به شکار و پیدا کردن غذا نداشتند، بنابراین علایق جدیدی در میان آن‌ها به وجود آمد، روز به روز بر تعداد یکجانشین‌ها افزوده شد و شهرها و امپراتوری‌ها پا به عرصه جهان گذاشتند. بسته به شرایط محیطی، موقعیت و کمی شانس، برخی از شهرها توسعه اجتماعی و اقتصادی و قدرت سیاسی و نظامی بیشتری به دست آوردند و بر تمدن جهان اطراف خود تأثیر گذاردند.

شیان (Xi'an)

از میان شش پایتخت چین باستان، شیان مشهورترین آن‌ها، و مهد سلسله‌های هان و شین (Han and Qin) بود. در پشت دیواره‌های این شهر، امپراتور کین شی هوآنگ (Qin Shi Huang) ارتش معروف سربازان تراکوتا (terracotta) را شکل داد. مورخان بر این باورند که بسیاری از اختراعات مشهور تمدن چین مانند کاغذ، باروت، ارز و ابریشم در دوران قدرتمندی شیان به جهان عرضه‌شده است. این شهر همچنین نقطه آغاز جاده تاریخی، تجاری و مهم ابریشم به جهان غرب بود. کاروان‌هایی مملو از کالا از این شهر روانه جهان غرب شده یا از آنجا به این شهر وارد می‌شدند، اما نکته مهم‌تر از آن انتقال دانش و فنّاوری از طریق این جاده بود که باعث می‌شد سطح رفاه نسبی مردم در تمام جهان بالاتر رود. در حقیقت این جاده ابریشم بود که رونق و شهرت شیان را به اوج خود رساند، تا جایی که در قرن ۸ ام میلادی، شیان با دو میلیون جمعیت پرجمعیت‌ترین شهر جهان آن روزها شده بود.

ویجایناگارا (Vijayanagara)

از سال ۱۳۳۶ تا ۱۶۴۶ میلادی برای حدود ۳۰۰ سال، امپراتوری ویجایناگار حاکم بر بخش بزرگی از جنوب هند بود. مورخان سراسر دنیا از زیبایی معماری و گوناگونی این شهر ابراز شگفتی کرده‌اند. این شهر که جمعیتی بالغ بر ۵۰۰۰۰۰ نفر را در خود جای‌داده بود، در زمان پادشاهی کیریشنا دورایا (Krishnadevraya) با دفع چند حمله از طرف مسلمانان و گسترش تجارت با تمام نواحی آسیا و اروپا به اوج شهرت و اعتبار خود رسید. 117863243ylkotu_fs اگرچه پس از مرگ پادشاه، پسرش که میراث دار تاج‌وتخت او بود، به فکر تسخیر امپراتوری همسایه خود افتاد و جنگ‌های پی‌درپی موجب تضعیف جایگاه امپراتوری و به تبع آن شهر ویجایناگارا شد. سرانجام با فتح این شهر، پادشاه اعدام شد و شهر تسخیرشده به مدت شش ماه تمام غارت شد و تنها ویرانه‌هایی از آن به‌جای ماند. ویرانه‌های به‌جای مانده از این شهر، امروزه در فهرست آثار باستانی یونسکو قرارگرفته است.

چان چان (Chan Chan)

ancient-chan-chan پادشاهی چیمو از سال ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ میلادی بر تمام مناطق شمال پرو سلطه داشت و چان چان تا پیش از سال ۱۴۷۰ میلادی که توسط ایکان ها(Incans) تسخیر شد، پایتخت این پادشاهی و بزرگ‌ترین شهر آمریکای جنوبی تلقی می‌شد. این شهر که تماماً خشتی، نه تنها ارگ، که بسیاری از قلعه‌ها، باغ‌ها، مخازن آب و معابد شگفت‌انگیز خشتی را در خود جای‌داده است. chanchan2 قرن ۱۳ ام میلادی زمانی که ایکان ها کوزکو را پایتخت امپراتوری خود قراردادند به تدریج از شهرت و اعتبار چان چان کاسته شد و مردم چان چان برای زندگی بهتر به این شهر مهاجرت کردند تا جایی که در قرن ۱۵ ام میلادی و با تسخیر این شهر،  چان چان خالی از سکنه شد. امروزه باستان شناسان بسیاری برای حفظ بناهای ارزشمند چان چان تلاش می‌کنند، تا ساختمان‌های خشتی این شهر از معرض تخریب مصون بماند.  

بورگوندی (Burgundy)

burgundy-736590_640 در تمام طول قرن ۱۵ ام میلادی ایالت بورگوندی یکی از ثروتمندترین و پررونق‌ترین حکومت‌های اروپا بود. این ایالت نه تنها  بر شهر بورگوندی که شهرهای لورن، فلاندر، و همچنین هلند را زیر سلطه خود داشت. تجارت با سرتاسر قاره اروپا و جمعیت زیاد این شهر، دوران پر فراز و نشیبی را برای این ایالت رقم زد. با این حال رقابت شدید با پادشاهی فرانسه موجب تضعیف موقعیت بورگوندی شد. ancient-burgundyمرگ دوم چارلز دلیر در سال ۱۴۷۷ میلادی، چالش بزرگی را پیش روی این ایالت قرارداد. دوک تنها یک فرزند دختر داشت که به ازدواج خانواده سلطنتی فرانسه در آمده بود. نام شوهر او ماکسیمیلیان اول بود که ریاست مجلس هایسنبورگ اتریش را بر عهده داشت. با مرگ دوک، رقابت شدیدی میان اسپانیا، اتریش و فرانسه برای سلطه بر بورگوندی در گرفت و شهر بورگوندی ویران شد.

خاتوشا (یا هاتوسا) (Hattusa)

Temple-of-the-Storm-God هاتی ها ۲۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح  شهر خاتوشا یا (هاتوسا) را در ترکیه امروزی بنا کردند . ۱۷ قرن پیش از میلاد مسیح  اقوام هیتی با شکست هاتی ها، این شهر رو دوباره بنا کرده و با رواج تجارت در خاتوشا رونق بی‌نظیری به آن بخشیدند. امپراتوری هیتی ها تا قرن ۱۲ ام پیش از میلاد به قدرت خود باقی بود، اما با حمله فرنگینها و تسخیر پایتخت آن‌ها، از خاتوشا تنها سرزمینی سوخته بر جای ماند. ancient-hattusa این شهر تا قرن ۷ ام میلادی، رها شده بود. اگرچه پس از آن خاتوشا تا حدی مرمت و بازسازی شد اما هیچ‌گاه اعتبار و شکوه گذشته خود را باز نیافت.  

زیمباوه بزرگ (Great Zimbabwe)

هنگامی‌که اروپایی‌ها سرخوش از استعمار سایر قاره‌ها بودند، در شرق قاره آفریقا با بناهای سنگی عظیمی مواجه شدند که آن‌ها را شگفت‌زده کرد. تعصب‌های نژادی آن زمان باعث شد تا ساخت این شهر سنگی عظیم که در زیمباوه امروزی قرارگرفته را به سایر تمدن‌ها نسبت بدهند. چنانکه بسیاری از باستان شناسان ساخت چنین بناهایی را از توان بومیان آفریقا خارج دانسته‌اند. great-zimbabweاما مطالعات پیچیده باستان‌شناسی نشان داد که اقوام شونا این بناها را در قرن ۱۱ ام میلادی بنا کرده‌اند. تخمین زده می‌شود این شهر برای حدود ۴۰۰ سال مرکز حکومت اقوام شونا بوده است. جمعیت این شهر در حدود ۲۵۰۰۰ نفر تخمین زده‌شده، و مقادیر زیادی طلا، عاج فیل و چوب از آن کشف‌شده است. این شهر از طریق اقیانوس هند به کشورهایی چون هند، چین و کشورهای عربی دادوستد داشته است. در این مقاله تنها تعدادی از شهرهای باستانی که از لحاظ فرهنگی، تاریخی و اقتصادی بر جهان اطراف خود تأثیرگذار بودند بررسی شد. در مقالات بعدی به سایر شهرهای باستانی و شگفت‌انگیز خواهیم پرداخت. اگر شهرهایی می‌شناسید که از لحاظ باستانی دارای قدمتی کهن هستند و روزگاری بر جهان اطراف خود تأثیر شگرفی داشته‌اند، با کجارو در میان بگذارید. منبع:buzzle  

مطالب مرتبط:

دیدگاه