کویر لوت میزبان ماراتن جهانی کویرنوردی می‌شود

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰
کویر لوت میزبان ماراتن جهانی کویرنوردی می‌شود

اردیبهشت سال آینده ماراتن جهانی کویرنوردی با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده از سراسر جهان در کویر لوت ایران برگزار می‌شود.

ماراتن کویرنوردی توسط برگزارکنندگان ایتالیایی با همکاری یک شرکت گردشگری ایرانی در ماه «می» سال ۲۰۱۶ اجرا خواهد شد. مسافت در نظر گرفته شده برای این کویرنوردی ۲۵۰ کیلومتر در ۶ روز است. پائولو برگینی (Paolo Barghini)، برنامه‌ریز این ماراتن که در تمام ماراتن‌های دنیا از قطب شمال تا کویرهای بزرگ دنیا حضور داشته و به نوعی در این رشته قهرمان محسوب می‌شود، به همراه برگزارکنندگان ایتالیایی این ماراتن به ایران آمد. وی ضمن ارزیابی کویر لوت و تعیین مسیر، اعلام کرد:‌

این یک ماراتن فرهنگی است و سرعت تنها هدف آن نیست. ماراتن کویرنوردی قوانین خاص خود را دارد که تحت تاثیر آن در منطقه‌ای چون کویر سبب خودشناسی شرکت‌کنندگان می‌شود.

همراه نداشتن هیچ گونه تکنولوژی و همچنین مواد غذایی برای شش روز، بدون آن‌که ذره‌ای به آن مواد غذایی در طول ماراتن اضافه شود، البته به جز آب، از جمله قوانینی است که این ماراتن کویرنوردی دارد. به گفته‌ برگینی، شاید فقط ۲۰ درصد شرکت‌کنندگان این ماراتن،‌ دوندگان حرفه‌ای باشند و سرعتی بدوند، اما  باقی افراد برای خودشناسی و با تفکر و انگیزه‌های فرهنگی متفاوتی در این مسابقه حضور می‌یابند. این ماراتن کویرنوردی که هر سال در کشورهایی چون مراکش، لیبی و تونس انجام می‌شد، امسال به دلیل شرایط ناامن آن مناطق در کویر لوت ایران برگزار خواهد شد و مجری ایتالیایی تصمیم گرفته، ایران و زمان برگزاری آن را به تقویم خود وارد کند.قرار است ماراتن کویرنوردی هر سال در همین تاریخ در کویرهای ایران برگزار شود. همچنین برگینی توضیح داد:

مسیر این ماراتن که ۲۵۰ کیلومتر است در ۶ روز تقسیم‌بندی شده، مثلا برای یک روز ۳۰ کیلومتر و برای روز دیگر ۷۰ کیلومتر طی مسافت در نظر گرفته شده، اما برای روز پایانی، این مسافت حدود ۲۰ کیلومتر خواهد بود تا ایرانی‌هایی که علاقه دارند در چنین رویدادی حضور داشته باشند، شرکت کنند. ما می‌خواهیم خانواده‌های ایرانی در جشن روز پایانی ماراتن مشارکت داشته باشند و شرکت‌کننده‌گانی را که از سراسر جهان آمده‌اند با مهمان‌نوازی گرم ایرانی آشنا کنند.

برگینی در راستایعلاقمندی به ایران، اعلام کرده تمام تبلیغات ماراتن کویرنوردی در دشت لوت ایران را خود به عهده می‌گیرد تا مردم جهان متوجه زیبایی‌های آن شوند. ایتالیایی‌ها با توجه به برنامه‌ریزی که انجام داده‌اند پیش‌بینی می‌کنند جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ نفر در این ماراتن شرکت کنند و تمایل دارند ایرانی‌ها بیشترین آن‌ها باشند. منبع: پرشین‌بلاگ

مطالب مرتبط:

دیدگاه