وقتی محوطه باستانی ۳۵۰۰ ساله زیر کشت می‌رود

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
وقتی محوطه باستانی ۳۵۰۰ ساله زیر کشت می‌رود
به گفته‌ی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، انجام فعالیت‌های کشاورزی، هزینه‌های کاوش در محوطه باستانی چلو را چندین برابر کرده است.
علی‌اکبر وحدتی با اشاره به اینکه مساحت این محوطه باستانی ۴۰ هکتار است، گفت:
متاسفانه ۲۰ هکتار از این مساحت در قالب اراضی کشاورزی در سال‌های گذشته بدون هماهنگی سازمان میراث فرهنگی به کشاورزان واگذار شده است. بخشی از مساحت واگذار شده تپه است که کار کشاورزی انجام نشده اما انجام عملیاتی همچون شخم موجب وارد شدن آسیب به آثار چند هزار ساله شده است.
وی اظهار کرد:
در ۱.۵ هکتار از این سطح به دلیل اینکه قابلیت کشت و کار داشته است و کشاورزی انجام شده، آثار باستانی کشف شده آسیب‌های فراوان‌تری دیده است. به همین دلیل، این اداره کل به منظور جلوگیری از بروز آسیب به این محوطه باستانی به دنبال تملک اراضی واگذار شده است. البته کشاورزان نیز همکاری‌های خوبی داشته‌اند.
این مقام مسئول توضیح داد:
طی پیگیری‌های انجام شده قرار بر این شد تا زمین‌هایی به صورت معوض در اختیار کشاورزان قرار داده شود و سازمان جهاد کشاورزی نیز مکان آن زمین‌ها را مشخص کرده است.
وی درباره این محوطه باستانی گفت: قدمت محوطه باستانی چلو که در منطقه سنخواست قرار دارد، مربوط به ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است که به دلیل وجود فاکتورهایی همچون جاده ابریشم، آب و خاک مناسب برای انجام فعالیت‌های کشاورزی، معدن غنی و حضور جانوران متعدد برای شکار تبدیل به شهر شده بود. استقرار در این منطقه ۲۰۰۰ سال طول کشیده و طی کاوش‌های متعدد، آثار تاریخی با ارزشی کشف شده است. منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه