اشیا ممنوعه در پرواز چیست (به روز رسانی سال 1402)

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
اشیا ممنوعه در پرواز چیست (به روز رسانی سال 1402)

در سفر هوایی اعم از سفرهای داخلی و خارجی، اطلاع از وسایل مجاز و غیرمجاز در کابین هواپیما یا قسمت بار، به شما کمک می‌کند تا سفر بی‌دغدغه‌ای داشته باشید.

بستن چمدان و وسایل سفر، یک هنر به حساب می‌آید؛ زیرا علاوه بر برداشتن وسایل ضروری باید مراقب باشید که الزامات خطوط هوایی و امنیت فرودگاه را رعایت کنید. برای هر سفر باید مطمئن شوید که اقلام مهم به‌راحتی در دسترس باشند و وسایلی را بردارید که باعث راحتی شما در پرواز می‌شوند.

قوانین حمل بار مرتب تغییر می‌کنند و لزوم اطلاع از اشیا ممنوعه در پرواز بیش از پیش احساس می‌شود. نداشتن اطلاعات کافی گاهی اوقات دردسرساز است؛ چراکه باید چمدان‌تان را برای بررسی‌های امنیتی باز کنید و ضمن اتلاف وقت مجبور خواهید بود که نگاه آزاردهنده بقیه مسافران را تحمل کنید. قطعا هیچ‌کس دوست ندارد که سفر پردردسری داشته باشد؛ ازاین‌رو، تجربه و همین طور افزایش اطلاعات درباره اشیای ممنوعه در پرواز نقش بسزایی در اجتناب از چنین اتفاقاتی دارند.

اشیا ممنوعه در پرواز:

اشیای تیز

قیچی و موچین و انبر و ناخن گیر

منبع عکس: سایت travel-made-simple.com

حمل اقلامی همچون چاقو، اشیای فلزی، تیغ، کاتر، قیچی، ناخن‌گیر، ابزار خیاطی، اشیای منحنی با لبه تیز به‌عنوان بار دستی به داخل کابین ممنوع است؛ گرچه امکان حمل آن‌ها در بخش بار هواپیما وجود دارد. این مورد درباره پروازهای خارجی نیز صدق می‌کند و باید رعایت شود.

لوازم یدکی

اقلام مکانیکی نظیر اره برقی، قطعات و لوازم یدکی حجیم به‌عنوان بار تحویلی پذیرفته نمی‌شوند و باید به بخش محموله یا کارگو سپرده شوند.

دخانیات

استعمال دخانیات در تمامی پروازها ممنوع است؛ در نتیجه حمل کبریت یا فندک‌های گازی مجاز نیست و امکان حمل آن‌ها به‌صورت بار دستی وجود ندارد. برخی ایرلاین‌های داخلی مانند ماهان، حمل هرگونه کبریت و فندک گازی را در بار دستی ممنوع کرده‌اند.

مایعات

قراردادن چند شیشه کوچک مایعات در کیسه پلاستیکی

عکاس: ناشناس 

حمل مایعات، اسپری‌ها و ژل‌هایی با حجم بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر دارای ممنوعیت ورود به داخل کابین و حمل به‌عنوان بار دستی هستند و مسافر فقط می‌تواند آن‌ها را در قالب بار پذیرش‌شده وارد هواپیما کند. اگر حجم مایعات کمتر از مقدار ذکر شده باشد و در کیسه پلاستیکی شفافی با در زیپ‌دار قرار بگیرد، می‌توان آن را به‌صورت بار دستی وارد کابین کرد.

ممنوعیت ورود مایعات به داخل کابین درباره شیشه ادکلن یا عطر نیز صدق می‌کند؛ البته اگر مقدار آن کمتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر باشد، می‌توانید آن را در کیف دستی خود به داخل هواپیما ببرید.

تجهیزات غواصی

حمل بطری‌های هوای فشرده به‌شرطی به داخل هواپیما مجاز است که خالی باشند؛ با این حال، نمی‌توانید بطری‌های اکسیژن خالص را به داخل هواپیما ببرید.

چراغ مشعل غواصی یکی دیگر از اقلامی است که اگر باتری قابل شارژ آن‌ها جدا شده باشد، امکان حمل آن‌ها با هواپیما وجود دارد؛ زیرا در این صورت از هرگونه قطع و وصل غیرقابل پیش‌بینی جریان برق جلوگیری می‌شود.

اسلحه گرم و جنگ افزار

مسافری در حال بستن چمدان

منبع عکس: سایت travelandleisure.com 

برای حمل هر نوع سلاح‌ گرم (ورزشی، شکاری و...) باید آن را به‌طور رسمی از قبل اعلام کنید تا به‌عنوان کالای امنیتی به‌شکل جداگانه حمل شود. برای این منظور، وزن سلاح باید کمتر از پنج کیلوگرم باشد که فقط با اطلاع کارکنان خدمات زمینی و مستندات مناسب، امکان حمل آن به‌صورت بار پذیرش‌شده وجود دارد. ضمن اینکه حمل این‌گونه اقلام با وزن بیش از پنج کیلوگرم در بخش بار ممنوع است. در صورتی که برای حمل آن‌ها اصرار دارید، می‌توانید کالای خود را به ترمینال باربری ببرید تا در قسمت انبار هواپیما حمل شود.

مسافرانی که بخواهند سلاح گرم را در پرواز خود حمل کنند، برای هماهنگی باید این موضوع را در طی فرایند رزرو بلیط هواپیما به شرکت هواپیمایی اطلاع و این کار را حداکثر تا دو روز کاری قبل از پرواز انجام دهند. هرچند در این صورت نیز، بردن آن‌ها به داخل کابین هواپیما مجاز نیست و در قسمت بار هواپیما حمل خواهد شد.

در نظر داشته باشید که انواع اسپری‌ها شامل گاز اشک‌آور، بی‌حس‌کننده و همچنین مواد سریع‌الاشتعال نظیر بنزین و کپسول‌های گاز مایع در سفر هوایی ممنوع است. لوازم دفاع شخصی و هنرهای رزمی نظیر اسپری فلفل، باتوم، پنجه بوکس و غیره نیز از جمله مواردی است که باید در چمدان قرار بگیرند و تحویل قسمت بار شوند.

سرنگ برای استفاده پزشکی

حمل سرنگ به داخل کابین فقط در صورتی امکان‌پذیر است که مسافر گواهی پزشکی مبنی بر ضرورت تزریق در طول پرواز را داشته باشد.

اشیای ممنوعه در پرواز خارجی:

گیاهان و محصولات حیوانی

مامور فرودگاه در حال بازرسی چمدان یک مسافر

منبع عکس: سایت washingtontimes.com

هنگام سفر به کشورهای خارجی باید ابتدا از اقلام ممنوعه و مجاز در کشور مقصد مطلع شوید؛ چراکه در برخی نقاط دنیا حتی یک تکه میوه می‌تواند تهدیدی بالقوه برای صنعت کشاورزی قلمداد شود؛ به‌عنوان مثال، در آمریکا به‌همراه داشتن هر نوع میوه‌ و سبزیجات تازه، خشک‌ و یخ‌زده برای ورود به این کشور ممنوع است. اگر در بار خود یک موز یا هر محصول کشاورزی داشته باشید و آن را اعلام نکنید، برای اولین ‌بار ۳۰۰ دلار جریمه می‌شوید و در دفعات بعدی این رقم به ۵۰۰ دلار افزایش می‌یابد.

محصولات کشاورزی در برخی کشورها جزو اقلام ممنوعه هستند

چنانچه در سفر به استرالیا، میوه‌ای همراه خود دارید، باید آن را اعلام کنید؛ چراکه این اقلام شامل جریمه از ۴۲۰ دلار به بالا می‌شود و حتی بنا بر نوع پرونده جریمه می‌تواند به هزاران دلار نیز برسد. برخی کشورها همچون بریتانیا این قانون را ندارند و می‌توانید تا دو کیلوگرم موز بدون اعلام قبلی به خاک این کشور وارد کنید.

سیب سبز و قرمز و موز

عکاس: ناشناس

ورود محصولات گوشتی نیز به تعدادی از کشورهای دنیا ممنوع است؛ به‌طوری که اگر از کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا به خارج پرواز کنید، حمل محصولات لبنی و گوشت تازه بلامانع است؛ اما همراه داشتن این اقلام در سفر از کشورهای خارج از اتحادیه‌ اروپا به آن‌ها مجاز نیست. کسانی‌ که از اروپا به آمریکا سفر می‌کنند، نباید همراه خود سالامی داشته باشند. ژامبون و محصولات سالامی فقط از برخی کشورهای اروپایی و با کشتی‌های تجاری امکان ورود به خاک آمریکا را دارند.

مایعات

محدودیت حمل مایعات به داخل هواپیما به نوع ایرلاین‌ بستگی دارد؛ هرچند به‌طور کلی تمام مایعات و ژل‌ها باید در ظروفی با حجم کمتر از ۱۰۰ میلی‌‌لیتر و در کیسه پلاستیکی زیپ‌دار باشند. برای حمل خمیر دندان، شامپو یا سایر مایعات حتما آن‌ها را در ظروف کوچک مسافرتی قرار دهید.

برای داروهای مایع، هر کشور قوانین مخصوص خود را دارد که از قبل باید درباره این قوانین اطلاعات به دست آورید؛ گرچه در اکثر مواقع باید موضوع را به مامور بازرسی اطلاع دهید. اقلامی همچون کره بادام‌زمینی، ریمل و اسپری نیز جزو مایعات محسوب می‌شوند؛ مواردی که مسافران اغلب از آن غافل هستند.

وسایل برقی

وسایل برقی نظیر لپ‌تاپ، تبلت و گوشی را می‌توانید بدون هیچ مشکلی به کابین هواپیما ببرید یا به قسمت بار تحویل دهید؛ فقط در نظر داشته باشید که این لوازم باید خاموش باشند یا حالت هواپیما برای آن‌ها فعال شده باشد.

دارو و مواد مخدر

چندین قرص و کپسول در کف دست یک نفر

منبع عکس: سایت whattopack.com

برخی داروها شاید در بسیاری از کشورها جزو اقلام عادی و مجاز برای پرواز باشند؛ اما در کشورهایی همچون امارات متحده عربی ممنوع هستند؛ از جمله این داروها می‌توان به قرص کدئین، قرص ضدبارداری و داروهای ایدز و هپاتیت اشاره کرد که نباید همراه مسافران باشد. این کشور قوانین بسیار سختگیرانه‌ای درباره مواد مخدر دارد؛ کمترین مقدار مواد می‌تواند حداقل چهار سال زندانی داشته باشد و قاچاق آن مشمول مجازات مرگ می‌شود.

کسانی که به ژاپن سفر می‌کنند، نباید داروهایی نظیر سودوافدرین و دگزامفتامین را داشته باشند که برای درمان اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی استفاده می‌شود؛ در غیر این صورت احتمال بازداشت فرد وجود دارد. برای اینکه کدئین یا مورفین وارد ژاپن کنید، باید پیش از ورود به کشور گواهی مواد مخدر تهیه کنید.

به‌طور کل، از حمل داروی غیرضروری بپرهیزید و قرص‌ها را در بسته‌بندی اصلی خود نگه دارید؛ ضمن اینکه حتما نامه یا نسخه‌ پزشک همراهتان باشد تا به مشکلی برنخورید. یادتان باشد که اگر ماده مخدری در کشورتان غیرقانونی است، در سایر کشورها نیز به همین منوال خواهد بود. حتی در کشور هلند که نسبت به مواد مخدر، قوانین منعطف‌تری دارد، همراه داشتن آن‌ها در پرواز می‌تواند شما را به دردسر بیندازد. اقلام دیگری مانند ماری‌جوانای طبی و خودکار ویپ که در برخی کشورها مجاز هستند، در امارات متحده عربی و سنگاپور غیرقانونی به حساب می‌آیند؛ در نتیجه بهتر است آن‌ها را با خود به سفر نبرید. اسباب‌بازی شبیه به سیگار یا پیپ الکترونیکی نیز در سنگاپور غیرمجاز است و شامل جریمه‌ای تا ۲۰۰۰ دلار سنگاپور می‌شود.

ابزارآلات

حمل ابزارآلات به داخل هواپیما مجاز نیست و در صورت لزوم می‌توانید آن را داخل چمدان به بخش بار تحویل دهید. بدون شک وسایلی مانند چکش و دریل اسلحه نیستند؛ اما می‌توانند خطرآفرین باشند و از نظر امنیتی، سفر هوایی را به مخاطره می‌اندازند.

لوازم ورزشی

چندین چوب بیسبال با نوشته های خارجی

عکاس: ناشناس

حمل لوازم ورزشی از قبیل چوب بیسبال و گلف، تیر و کمان، چوب بیلیارد و وسایلی از این دست به داخل هواپیما مجاز نیست. ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش می‌توانند آن‌ها را به قسمت بار تحویل دهند یا این لوازم را در شهر مقصد تهیه یا اجاره کنند.

سوغاتی و هدیه

سازهای موسیقی که از گونه‌های در معرض خطر نظیر لاک لاک‌پشت و عاج ساخته شده‌اند، در برخی کشورها ممنوعیت ورود دارند. محصولات حیات‌وحش که حمل آن‌ها از آمریکا ممنوع است، شامل عاج فیل و پستانداران دریایی، محصولات تهیه ‌شده از لاک‌پشت‌های دریایی، چرم اکثر تمساح‌ها و کیمن‌ها و... می‌شود.

یادتان باشد که کالای مجاز در یک کشور ممکن است در کشور دیگری غیرمجاز باشد؛ به همین دلیل قبل از سفر حتما راجع به این نوع کالاها اطلاعات کسب کنید. نقض قوانین گمرکی مشمول جریمه می‌شود؛ به‌عنوان مثال، این امر در بریتانیا می‌تواند ۲۵۰۰ پوند، در سنگاپور تا ۵۰۰۰ دلار سنگاپور، در ایالات متحده تا ۵۰,۰۰۰ دلار و... برایتان هزینه بردارد. در تعدادی از کشورهای دنیا نقض قانون گمرک فقط به جریمه نقدی خلاصه نمی‌شود و در کشورهایی همچون امارات متحده عربی،‌ عربستان، ایران و اندونزی با مجازات زندان یا اعدام همراه است.

اسلحه

اسلحه در چمدان مسافر

منبع عکس: سایت edition.cnn.com

بسته به کشور مقصد، حمل بسیاری از سلاح‌ها در صورتی میسر است که خالی باشند و در داخل چمدان تحویل بخش بار شوند. اسلحه باید حتما در جعبه‌ای محکم قرار بگیرد. قوانین ایرلاین مربوطه را مطالعه کنید؛ زیرا احتمال دارد که برای حمل آن متحمل پرداخت هزینه‌های بیشتری شوید. علاوه بر این، حمل باروت در چمدان ممنوعیت دارد. از آنجا که برخی کشورها نسبت به حمل یا مالکیت سلاح شخصی، قوانین سختگیرانه‌ای دارند، قبل از سفر درباره قوانین کشور مقصد اطلاعات کسب کنید.

انواع باتری

حمل اقلامی نظیر مسواک برقی که در آن‌ها باتری قرار دارد، در کابین هواپیما ممنوع است. برای حمل این وسایل حتما باتری آن را خارج کنید و باتری را در کیف یا چمدان به‌صورت جداگانه بگذارید. برای وسایلی که باتری می‌خورند، تنها به خاموش کردن آن‌ها اکتفا نکنید و باتری را درآورید؛ چراکه گاهی اوقات این وسایل در اثر برخورد با اشیای دیگر روشن می‌شوند و توجه نیروهای امنیتی فرودگاه را به خود جلب می‌کنند.

فندک، کبریت و وسایل آتش‌زا

فندک فلزی روی سطح چوبی

عکاس: ناشناس

وسایل آتش‌بازی و همین طور سایر اقلام انفجاری در کیف همراه و چمدان ممنوع است. لوازم به‌ظاهر بی‌خطری مانند اجاق‌های کمپ نیز جزو اقلام آتش‌زا به حساب می‌آیند. در برخی پروازها حمل یک بسته کبریت در کیف دستی امکان دارد؛ گرچه نباید آن را در چمدان بگذارید. حمل فندک‌ معمولی فقط در صورتی مجاز است که مواد قابل‌اشتعال آن را خالی کرده باشید.

لوازم آرایشی و بهداشتی

لوازم آرایشی و بهداشتی شامل انواع کرم و لوسیون، انواع ژل، اسپری و عطر، لاک ناخن، خمیر دندان، وسایل بهداشتی مانند صابون و شامپو می‌شود و امکان حمل آن‌ها فقط در چمدان و در کیسه زیپ‌دار وجود دارد؛ به این ترتیب، نباید چنین وسایلی را در کیف دستی خود قرار دهید؛ زیرا ورود آن‌ها به کابین هواپیما ممنوع است.

داشتن دارو و کپسول اکسیژن فقط در صورتی امکان‌پذیر است که نسخه پزشک داشته باشید؛ بنابراین، داروها و نسخه پزشک را کنار هم در کیسه زیپ‌داری بگذارید تا در فرودگاه معطل نشوید.

اشیای ممنوعه برای خروج از ایران

مسافری در حال تماشای هواپیما

عکاس: ناشناس

  • خروج فرش دست‌بافت تا متراژ ۲۰ متر مربع مجاز است؛ هرچند حمل آن‌ها به کشورهای عراق، عربستان و سوریه ممنوعیت دارد.
  • خروج زیورآلات شخصی از طلا، نقره تا پلاتین درمجموع حداکثر تا ۱۵۰ گرم مجاز است. ضمن اینکه امکان خروج سکه طلا از کشور وجود ندارد و ممنوع است.
  • ظروف و مصنوعات نقره (به‌جز زیورآلات) حداکثر تا سه کیلوگرم بلامانع است؛ البته به شرطی که آن‌ها جزو آثار تاریخی و فرهنگی نباشند.
  • همراه داشتن سگ و حیوانات خانگی فقط در صورتی مجاز است که در سبد مخصوص حیوانات حمل شود و علاوه بر اوراق شناسایی، از واحد قرنطینه فرودگاه مجوز گرفته باشید. حتما پیش از خرید بلیط هواپیما، قوانین مربوط به حمل حیوانات ایرلاین‌ها را بررسی کنید.
  • خروج هرگونه سلاح و مهمات فاقد مجوز، ممنوع است.
  • وسايل قمار، اسلحه سرد و گرم، مواد محترقه و منفجره، مواد مخدر، کتب خطی و چاپ سنگی، هر نوع نوشته مخالف مذهب رسمی کشور يا مخل نظم و عفت عمومی و شئون ملی، انواع سنگ‌های گران‌بها و قدیمی، اشیای عتیقه و کلیه کالاهای با ارزش میراث فرهنگی، نشريات، تصاوير، فيلم، عکس و هر کالای مغاير با شئونات مذهبی و ملی کشور و همین طور کالاهايی که منع شرعی و قانونی دارند، نباید جزو وسایل مسافران باشند.

اشیای ممنوعه برای ورود به ایران

چند مسافر در کابین هواپیما

عکاس: ناشناس

  • مسافران ورودی می‌توانند در سال یک بار کالای نو به ارزش ۸۰ دلار به کشور وارد کنند؛ به شرطی که جنبه تجاری و ممنوعیت شرعی و قانونی نداشته باشد. این معافیت شامل کالاهای حجیم نظیر یخچال، کولر گازی، جاروبرقی، تلویزیون، لباسشویی و... نمی‌شود.
  • ورود زیورآلات طلا و نقره و پلاتین همراه مسافر از قبیل گردنبند، دستبند، گوشواره و... برای مصارف شخصی درمجموع حداکثر تا ۱۵۰ گرم مجاز است.
  • ورود حیوانات و پرندگان وحشی و... تنها در صورتی امکان‌پذیر است که از سازمان‌های مرتبط با کشور مبدا گواهی داشته باشید و گواهی بهداشت و تاییدیه سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران را نیز بگیرید. ورود سگ و گربه به کشور طبق قانون ممنوع است.
  • ورود هرگونه پرنده‌ کنترلی از جمله پهپاد، کواد کوپترها و... مشمول اخذ مجوز است. همچنین افراد برای خروج این اقلام از کشور باید مراتب را به گمرک اعلام کنند.
  • ورود دارو و مکمل‌های غذایی نیازمند اخذ مجوز از وزارت بهداشت و... است.
  • هر مسافر مجاز به ورود یک باکس سیگار (۲۰۰ نخ) و ۲۵۰ گرم تنباکو است.

در این مقاله تلاش کردیم به کلیه اقلام غیرمجاز در پروازهای داخلی و خارجی بپردازیم. چنانچه تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید، می‌توانید آن را با کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

اشیا ممنوعه در داخل کابین هواپیما چیست؟

مایعات، اسپری‌ها و ژل‌هایی با حجم بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر ،اشیای تیز (همچون چاقو، اشیای فلزی، تیغ، کاتر، قیچی، ناخن‌گیر، ابزار خیاطی، اشیای منحنی با لبه تیز)، کبریت و فندک گازی جزو اشیا ممنوعه داخل کابین هواپیما هستند. همچنین اسلحه گرم و جنگ افزار، برخی داروها، مواد مخدر و برخی از گیاهان و محصولات حیوانی نیز از وسایل ممنوعه در بخش بار هستند.

چرا همراه داشتن گیاهان و محصولات حیوانی در برخی پروازها خارجی ممنوع است؟

در برخی نقاط دنیا حتی یک تکه میوه می‌تواند تهدیدی بالقوه برای صنعت کشاورزی قلمداد شود.

حمل فرش دست‌بافت از ایران به کدام کشورها ممنوع است؟

خروج فرش دست‌بافت تا متراژ ۲۰ متر مربع مجاز است؛ هرچند حمل آن‌ها به کشورهای عراق، عربستان و سوریه ممنوعیت دارد.

قانون ورود دخانیات به ایران از طریق هواپیما چگونه است؟

هر مسافر مجاز به ورود یک باکس سیگار (۲۰۰ نخ) و ۲۵۰ گرم تنباکو است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه