۱۰ مشکل عمده‌ای که مهاجران کانادا با آن روبه‌رو می‌شوند

سپهر حقیقی
سپهر حقیقی چهار شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
۱۰ مشکل عمده‌ای که مهاجران کانادا با آن روبه‌رو می‌شوند

کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای غربی است. اما مهاجران که هریک از سرزمین و فرهنگ دیگری وارد این کشور می‌شوند، ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شوند. 

ساکن شدن در یک مکان جدید، جدا از پیشینه‌تان، چالش‌های زیادی به همراه دارد و بعضی از این چالش‌ها برای تمام مهاجران در سرتاسر دنیا مشترک است. ممکن است مهاجران کانادا به مشکلی برخورد کنند، در این صورت این کشور شرایطی فراهم می‌کند تا این جابه‌جایی آسان‌تر انجام پذیرد. در این مقاله ما به این موارد و چگونگی حل آنان در کانادا می‌پردازیم.

کانادا

موانع زبانی

زبان های خارجی

جای تعجب نیست که زبان بزرگ‌ترین مشکل کسانی است که به هر کشوری مهاجرت می‌کنند. توانایی برقراری ارتباط (یا ناتوانی در آن) تمام جنبه‌هایی از زندگی را که ما در آن باید با دیگران ارتباط برقرار کنیم، تحت تأثیر قرار می‌دهد. از اشتغال تا تحصیل، برای ساده‌تر پیدا کردن راهتان یا خرید غذا، یاد گرفتن زبان مکان مورد‌ نظر حیاتی است. آمریکا و کانادا، هر دو بیشتر از یک زبان غالب (اسپانیایی و فرانسوی) و چند زبان محدود دیگر که در اقلیت هستند، دارند.

در این مورد برای کانادا، فرانسوی توسط دولت به‌عنوان یک زبان رسمی پذیرفته شده است. اگر در تکلم زبان انگلیسی مهارت نداشته باشید، اما فرانسوی را خوب صحبت کنید، کانادا گزینه‌ی بسیار مناسبی خواهد بود. هر جایی که می‌خواهید بروید، حداقل یاد گرفتن یک زبان رسمی کشور جدیدتان حیاتی است و همچنین این امکان وجود دارد تا بتوانید به‌صورت محلی یا بین‌المللی از طریق موسسات مربوطه دوره‌های مرتبط با زبان و فرهنگ کشور مزبور را ببینید. گرچه نباید با زبان مادری خود خداحافظی کنید. در بازار رو‌ به رشد جهانی کارفرمایان ممکن است برای توانایی‌ چند زبانه‌ بودن شما، بیشتر از کسان دیگری که یک یا دو زبان در رزومه‌شان ثبت کرده‌اند ارزش قائل شوند.

استخدام

استخدام

بعد از این مانع، مشکل بعدی که بسیاری از مهاجرانی که زندگی خود را در یک کشور جدید شروع کرده‌اند از آن سخن می‌گویند، پیدا کردن شغلی مناسب است. فراموش نکنید مطلبی که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، مهارت‌های زبانی، می‌تواند در انواع شرایط مفید واقع شود. از بخش‌های بین‌المللی سرمایه‌گذاری تا ادارات دولتی که مترجمان مناسب اندکی برای آنان یافت می‌شود.

در هر حال بسیاری از مهاجران جدید با دو مشکل عمده روبرو هستند؛ تبدیل سوابق‌شان و تجربه‌ی کار مربوط در حوزه‌ی محلی. این موارد ممکن است فرد را در تنگنا قرار دهد. در بسیاری از حوزه‌های قضایی (همینطور کانادا) این امکان وجود دارد تا بتوانید سوابق خود را قبل از ورود به کشور جدیدتان تبدیل کرده تا وقتی وارد کشور می‌شوید بتوانید در شغل‌های مربوطه فعالیت و سابقه کاری مرتبط در حوزه‌ی محلی پیدا کنید. 

اسکان

اسکان

برای هر کس که به منطقه‌ای جدید نقل مکان می‌کند، پیدا کردن خانه در اولویت قرار دارد. مشکلات زبانی می‌توانند مشکل بزرگی برای مهاجران باشند، اما نداشتن اطلاعات راجع به بازار املاک در محل مورد نظرتان برای پیدا کردن خانه در کشور جدیدتان هم می‌تواند یک مشکل عمده باشد. تحقیق کردن از پیش می‌تواند یکی از راه‌های برطرف کردن این مشکل باشد و اینترنت هم به شما اجازه می‌دهد تا با شرایط حال حاضر مکان مورد نظرتان بیشتر آشنا شوید.

دوباره باید خاطر نشان کنیم که در هر کشوری، سازمان‌های ملی و دولتی به شما پیشنهاداتی ارائه می‌کنند و نیز ممکن است برنامه‌هایی مخصوص هم برای افراد تازه‌وارد به کشور در نظر داشته باشند. در مورد آمریکا و کانادا سازمان اسکان ملی (CMHC) یک بخش از خود را به مهاجران اختصاص داده تا بتوانند هم اطلاعات مربوطه را به‌دست آورند و هم در جریان روند این امر قرار گیرند.

دستیابی به خدمات

خدمات پزشکی

نوع، ابعاد و کیفیت خدمات موجود در کشور جدیدتان معمولاً با کشور مادری‌تان متفاوت است. اکثر مهاجران عنوان کرده‌‌اند که دانستن خدمات موجود برای آنان یک مشکل بزرگ است. خدماتی که موارد مهمی از جمله سلامتی، مشاوره‌های حقوقی و دسترسی به خدمات  اجتماعی و روانی را شامل می‌شوند. دوباره مقوله‌ی زبان می‌تواند در اینجا به‌صورت نامحسوس مشکل‌ساز شود و دوباره تحقیق کردن از پیش، می‌تواند دسترسی به انواع خدمات در کشور جدیدتان را امکان‌پذیر کند.

در اکثر کشور‌ها سازمان‌های خدمات اجتماعی اولین مکان برای دریافت کمک در این زمینه‌ هستند. اگر زبان کماکان از مشکلات شما است، امروزه اغلب مترجمانی در این مکان‌ها حضور دارند که حقوق شما را برایتان توضیح داده و به شما می‌گویند که از کجا و چگونه به کمک‌ها یا خدمات مربوطه دسترسی پیدا کنید.

مسائل مربوط به رفت‌وآمد

حمل و نقل عمومی کانادا

دسترسی به وسائل نقلیه بسیار مهم است، چون آن‌ها دسترسی به محل تحصیل و کارتان را بسیار ساده‌تر می‌کنند. در این مورد مهاجران اغلب با دو سطح از مشکلات مواجه می‌شوند. ابتدا، ممکن است گواهینامه رانندگی‌تان در کشور جدید معتبر نباشد، که در این صورت ممکن است برای معتبر کردن آن متحمل برخی هزینه‌ها شوید. سپس، دوباره، مشکل زبان، درک یا حتی پیدا کردن سرویس‌های حمل و‌ نقل عمومی را برایتان سخت‌ می‌کند.

در کانادا گواهینامه‌های رانندگی توسط دولت منطقه‌ای یا استانی صادر می‌شود، نه دولت مرکزی، و شما باید قوانین مخصوص به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید را بررسی کنید. معمولا ابتدا رانندگی با گواهینامه‌ی مربوط به کشور مادریتان ممکن است، همچنین در این مورد شما نیاز به یک اجازه‌نامه‌ی رانندگی بین‌المللی (IDP) دارید. جدول زمانی حمل و‌ نقل عمومی نه‌تنها برای مهاجران، بلکه حتی برای مردم ساکن در آن منطقه نیز می‌تواند چالش‌ بر‌انگیز باشد. خبر خوب این است که در اکثر شهرهای بزرگ شرکت‌های حمل و‌ نقل معمولا اطلاعات را به‌صورت چند‌زبانه در جداول زمانی و خدمات مربوطه ارائه می‌دهند. این یک شروع خوب است.

تفاوت‌های فرهنگی

تفاوت های فرهنگی

این مسأله لزوما برای مهاجران در صدر موارد موجود قرار نمی‌گیرد. بلکه طبیعتا مواردی همچون مسکن، شغل، رفت و آمد و خدمات از اولویت برخوردارند. در هر حال بسیاری از مهاجران عنوان کرده‌اند که در بدو ورود تفاوت‌های فرهنگی تأثیر بزرگی بر جای می‌گذارند. این مقوله شامل مسائل اجتماعی تا مسائل مهم‌تری از جمله رفتار‌ها در قبال موارد مربوط به جنسیت، تنوع مذهبی، اخلاق و مسائل جنسی است که در کشور جدیدتان ممکن است بسیار متفاوت باشند.

این مسأله ممکن است مشکلاتی را هم برای مهاجران و هم مردمی که با آنان در ارتباط هستند بوجود بیاورد. این امر ممکن است حتی به تنهایی مهاجران منجر شده و مشکلات منفی روانی بوجود آورد. این مسأله بسیار مهم است که بپذیریم ارزش‌ها متفاوت هستند و این امر چیزی نیست که شما بتوانید آن را کنترل کنید. پذیرفتن تفاوت‌های ارزشی به این معنا نیست که آنان را جزئی از اعتقادات خودتان قلمداد کنید، بلکه شما باید با آنان آشنا شده و در قبال دیگران آنان را پذیرا باشید.

دردسرهای مربوط به کودکان

کودکان

والدین با به همراه آوردن کودکان خود به کشور جدیدشان با دو مسأله عمده روبرو می‌شوند. کودکان به سرعت از طریق مدرسه با فرهنگ جدیدشان خو می‌گیرند و ممکن است برای والدین خودشان «خارجی» به‌نظر برسند. اولا به یاد داشته باشید این مهم نیست که از کجا آمده باشید، نوجوانان همیشه با خانواده غریبه هستند. دوما بسیار مهم است که بتوانید تعادلی میان آموختن احترام به فرهنگ و استانداردهای خود به فرزندتان و و درگیری‌های مخصوص خودش ایجاد کنید.

اکثرا یکی از دلایل مهاجرت فراهم کردن زندگی بهتر برای فرزندان‌تان است و برای رسیدن به این منظور شما باید درگیری‌های شخصی آن‌ها را تا حدی درک کنید. مسأله‌ی دومی که اغلب والدین با آن درگیر هستند، به دلیل مشکلات زبانی، مدارس و کمک به فرزندان در تکالیف‌شان است که دوباره مدارس، خدمات اجتماعی و گروه‌های اجتماعی می‌توانند کمک مؤثری در این راستا باشند.

پیش‌داوری و نژادپرستی

نژادپرستی

این یکی از جنبه‌های ناراحت‌کننده‌ در امر مهاجرت در سرتاسر دنیا است. گرچه با قوانین پیشرو و تنوع فزاینده‌ی اجتماعی کانادا تقریباً این مورد برطرف شده است. خدمات حمایت، از جمله خدمات اجتماعی، گروه‌های اجتماعی و خصوصی‌تر به همراه نیروهای پلیس‌ امروزه که تنوع نژادی بالا و قوانین ضد نژادپرستانه‌ی شدیدی دارند، همه و همه به کسانی که با مسأله‌ی نژادپرستی درگیر هستند، کمک می‌کنند. در کانادا گروه‌های محلی و ملی وجود دارند که با مقوله‌ی نژادپرستی در جنگ هستند و همچنین منشور حقوق و آزادی کانادایی نیز تمایزگذاری بر اساس قومیت را غیرقانونی می‌شمارد.

تنهایی

تنهایی

از دست دادن حمایت دوستان، خانواده و حلقه‌های اجتماعی بزرگ‌تر عامل تأثیرگذاری برای اکثر مهاجران است. افرادی که از جوامعی که در آنان ساختارهای حمایتی سنتی در جامعه قوی بوده‌اند به کشورهای غربی که در آن عمدتاً فردگرایی بر مسأله خانواده غلبه می‌کند می‌آیند، احساس گم‌شدگی، غریبگی و عدم پذیرش می‌کنند. در حقیقت در کانادا جمعیت‌های متنوعی از همه لحاظ وجود دارند و در شهر‌های بزرگ اجتماعاتی از کشورهای مختلف یافت می‌شوند. این گروه‌های اجتماعی که راهنما و حامی کسانی هستند که زندگی خود را در یک محیط خیلی متفاوت شروع می‌کنند، کانادا را به مکانی ایده‌آل بدل می‌سازد.

آب و هوا

تغییرات آب و هوایی

آخرین، اما نه کم‌اهمیت‌ترین مورد. این امر یکی دیگر از موضوعاتی است که مردم هنگام مهاجرت با آن روبرو می‌شوند. اقلیم کانادا در ذهن بسیاری از مردم با هوای سرد و برف گره خورده، اما این یک سوء برداشت است. کانادا کشوری است پهناور که بخش بزرگی از قاره را پوشانده و اقلیم آن نیز همانند مردمش بسیار متنوع است. بسته به جایی که برای زندگی انتخاب می‌کنید، از چمن‌زارهای خشک تا آب‌وهوای قطبی در شمالی‌ترین نقاط، این کشور بالاترین دما را در تابستان با ۳۵ درجه سانتی‌گراد و تا -۲۵ درجه در زمستان تجربه می‌کند.

پرجمعیت‌ترین نقاط، مناطق جنوبی کانادا در کنار مرز آمریکا هستند که مخصوصا در مناطق ساحلی آب و‌ هوای معتدلی دارند. در غرب، استان بریتیش کلمبیا دما و آب و‌ هوایی همانند بریتانیا و اروپای غربی دارد. برای اکثر مهاجران، هر‌کجا که ساکن شوند، تطبیق با آب و‌ هوا یک امر ضروری است و کانادا هم گزینه‌های فراوانی در این زمینه ارائه می‌دهد.

مطالب مرتبط:

منبع immigroup

دیدگاه