سفره كردستان؛ جشنواره غذای بومی سنندج برگزار شد

 محمدی
محمدی چهار شنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۰
سفره كردستان؛ جشنواره غذای بومی سنندج برگزار شد

نخستین جشنواره غذاهای بومی با عنوان «سفره كردستان» با کمک اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در هتل شادی سنندج برگزار شد.

دبیر نخستین جشنواره غذاهای بومی سفره کردستان گفت:

شناساندن و معرفی فرهنگ منطقه از طریق غذاهای محلی و بومی از جمله اهداف ما در برگزاری این جشنواره بود.

آوات مکاری اعلام کرد:

اطلاعات اولیه در خصوص غذاهای بومی کردستان بسیار کم است و از آنجا که بخشی از گردشگری هم به غذا اختصاص دارد لذا ما به‌دنبال جمع‌آوری اطلاعاتی در ارتباط با انوع غذاهایی که در استان پخت شده و می‌شود، هستیم به همين دليل از دیگر اقداماتی که در میراث فرهنگی استان دنبال خواهد شد ثبت معنوی غذاهای بومی استان در فهرست آثار ملی است.

به گفته وی، ۱۰۰ نفر در این جشنواره ثبت‌نام کرده بودند که در مرحله نخست داوری تنها ۲۶ نفر مورد تایید قرار گرفتند و مابقی به‌دلیل اعلام پخت غذاهایی که بومی استان نبوده، به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا نکردند. مکاری افزود:

یکی از مهمترين اهداف این جشنواره در سطح استانی و منطقه‌ای تهیه منوی غذای کردی بوده است. در واقع برگزاری این جشنواره رقابتی و مسابقه‌ای نیست بلکه ارائه و احیای غذاهای بومی و محلی استان و انتقال آن به نسل‌های جدید و آینده بیشتر مدنظر بوده است.

از جمله غذاهای بومی که در این جشنواره از سوی شرکت‌کنندگان پخت و ارائه شده بود شامل گیپه، کایلوش، قلیه (به ربه سیل)، خورشت قیسی، خورشت قه‌سه قه‌وان، هه تیمچه، سه نگه سیر، قبوولی، شایانه پلاو، خورشت ماش، پرده پلاوه و قبوولی برویش است. هه لچلین، له ب زه رینه، په رشت و شیر، لق لق، دوغورمه، دووینه، یوپ توماتیز، نیسک و برویش و پلینه و که شکه ک نيز از جمله پیش‌غذاهای طبخ شده توسط شرکت‌کنندگان در این جشنواره بوده است. در اين جشنواره شرکت‌کنندگانی هم اهل استان‌های آذربایجان غربی و کرمانشاه ولی ساکن سنندج بودند و غذاهای بومی منطقه خود را پخت و ارائه کردند. تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه