تصویب آیین نامه تاسیسات گردشگری

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
تصویب آیین نامه تاسیسات گردشگری

به گفته‌ی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، آیین نامه ایجاد، اصلاح و تکمیل، درجه بندی و چگونگی بهره‌برداری از تاسیسات گردشگری در هیئت دولت به تصویب رسید.

 مسعود سلطانی فر اعلام کرد:

افتخار میزبانی از امام هشتم شیعیان جهان و خواهر ایشان یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری زیارتی کشورمان است، به طوریکه هر ساله ۵۰ درصد از گردشگران خارجی ورودی با هدف زیارت اماکن مقدس به ایران سفر می‌کنند.

وی ادامه داد:

استفاده بیش از ظرفیت گردشگری زیارتی با فراهم کردن امکانات لازم در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

سلطانی فر با اشاره به تجربه موفق گروه هتل‌های اسکان، اضافه کرد:

امیدوارم با افتتاح سومین هتل این گروه در تهران، تمرکز و توجه به سایر استان ها هم در دستور کار قرار گیرد و در زمینه گسترش و توسعه صنعت گردشگری گام های مهم‌تری برداشته شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد:

در جلسه هیئت دولت، آیین نامه ایجاد، اصلاح و تکمیل، درجه بندی و چگونگی بهره‌برداری تاسیسات گردشگری با پیشنهاداتی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه کرده بود به تصویب رسید و برای همیشه تکلیف این صنعت روشن شد.

وی اظهار کرد:

ابهاماتی که برخی از فعالان این بخش داشتند با تصویب این آیین نامه برطرف شد، چراکه پس از پیگیری‌ها و جلسات متعددی که در کمیسیون‌های زیرمجموعه دولت برگزار شد و اظهارنظرهای قانونی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، مجموعه گردشگری به‌عنوان یک صنعت شناخته می‌شود، در این آیین نامه که ظرف ۱۰ روز آینده ابلاغ می‌شود، تاسیسات گردشگری به‌صورت شفاف تعریف شده و ضوابط ایجاد، بهره‌برداری، درجه بندی و نظارت بر این صنعت تعیین شده است.

معاون رئیس‌جمهوری یادآور شد:

این آیین نامه در سال ۶۸ به تصویب رسیده بود و ۱۰ بار مورد اصلاح قرار گرفته بود، اما با توجه به اینکه بازبینی بندهای آن ضروری به نظر می‌رسید از یک سال قبل فرایند بازبینی آغاز شد و در نهایت به تصویب رسید.

سلطانی‌فر در ادامه با اشاره به اینکه امروز کشور در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار دارد، عنوان کرد:

اگر از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، با توجه به رویکرد خوب رئیس‌جمهوری بر اساس اصول و چارچوب مشخص در گسترش تعاملات با کشورهای دنیا، شاهد روند رو به رشد گردشگران ورودی بودیم اما پس از توافق نامه وین و تکمیل مراحل مختلف تصویب برجام، شاهد بروز و ظهور شرایط ویژه سیاسی و اقتصادی در کشور خواهیم بود.

سلطانی فر تشریح کرد:

تعاملات در بخش های مختلف با سایر کشورها بر اساس چارچوب و اصول دیپلماسی گسترش می گیرد، هرچند آثار و شواهد این شرایط ویژه را امروز هم می‌توان مشاهده کرد و حضور هیئت های سیاسی، اقتصادی و گروه های مختلفی از کشورهای دیگر در کشورمان از مصادیق این آثار است.

وی ادامه داد:

با پشت سر گذاشتن یک دوره سخت، پس از پایان تحریم های ناعادلانه و ظالمانه، انشالله بتوانیم از برکات این پیروزی بزرگ تاریخی که براثر حمایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم، تدابیر دولت در مذاکرات حساس و پیچیده و تلاش های شبانه‌روزی تیم مذاکره کننده حاصل شد، استفاده کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به رویکردپرشتاب لازم در مسیر توسعه گردشگری ،تبیین کرد:

پس از جنگ جهانی دوم، به‌دلیل کدورت‌هایی که بین کشورهای مختلف به وجود آمده بود در غرب تصمیم می‌گیرند برای ایجاد ارتباط بین ملت ها، روش‌های مختلفی را انجام دهند که یکی از این روش‌ها گسترش توریسم بود، اینکه مردم کشورهای درگیر جنگ با یکدیگر آشنا شوند و ذهنیت هایی که با بروز جنگ ایجاد شده بود زدوده شود.

معاون رئیس‌جمهوری تاکید کرد:

در سال ۱۹۵۰ یعنی ۵ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، ۲۵ میلیون گردشگر در دنیا جابه جا شد که درآمد حاصل از این سفرها ۲ میلیارد دلار بود این روند با رشد 3 تا 5 درصدی ادامه پیدا کرد و در سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد گردشگران به ۶۷۰ میلیون نفر رسید، در سال ۲۰۰۵ این رقم به ۸۰۰ میلیون نفر رسید و در سال ۲۰۱۴ به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر رسیده است.

سلطانی فر یادآور شد:

از محل جابه جایی این تعداد گردشگر در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۱۴۷۶میلیارد دلار نصیب کشورها شده است، اقتصاددانان این بخش و به‌ویژه افرادی که در سازمان جهانی گردشگری UNWTO فعالیت دارند، تخمین می زنند که این تعداد گردشگر با رشد ۵/۴ درصدی در سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر، در سال ۲۰۳۰ به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر و در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه رشد سالانه جابه جایی گردشگر در دنیا ۳/۴ تا ۵/۴ درصد است، تصریح کرد:

در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور که شاخص های کمی هر بخش در آن مشخص شده است، ما باید در سال ۲۰۲۵ میلادی میزبان ۲۰ میلیون گردشگر با ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار درآمد باشیم، این در حالی است که با گذشت ۱۰ سال از سند چشم‌انداز به‌دلایل مختلف، امروز به ۵ میلیون گردشگر رسیده‌ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد:

امروز تمامی مسئولان عالی رتبه کشور و همه تصمیم گیرندگان مملکت عقیده دارند که گردشگری باید توسعه پیدا کند و این صنعت را یک ظرفیت مناسب برای کشور می دانند، اگر بخواهیم از ۵ میلیون به ۲۰ میلیون گردشگر برسیم با توجه به اینکه سایر کشورها با نرخ رشد ۵/۴ درصد پیش می‌رود ما باید با نرخ رشد ۱۴ درصد حرکت کنیم یعنی ۳ برابر نرخ رشد همه کشورها و اگر بخواهیم به این عدد برسیم نیازمند یک همت، تلاش و اراده ویژه هستیم که این خصوصیات را در بخش خصوصی فعال این حوزه می‌توان دید.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری در یک کشتی نشسته اند و سمت گیری و جهت گیری مشخصی دارند، یادآور شد:

باید با همه امکانات و توان تلاش کنیم تا از ظرفیتهای این بخش برای رشد و توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور بهره بگیریم.

سلطانی فر در مورد شرایط ویزاهای جدید گفت:

در بخش ویزا از کارهای مثبتمان به افزایش زمان ویزای فرودگاهی از ۱۵ به ۳۰ روز و در دستور کار قرار گرفتن آماده‌سازی شرایط صدور ویزای الکترونیکی توسط وزارت امور خارجه، اشاره کرد، همچنین فعال سازی شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از ۱۰ سال برای حل مشکلات این بخش از اقدامات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد:

با توجه به اینکه ۱۳۰ هتل ۵ و ۴ ستاره در کشور وجود دارد اگر بخواهیم از تعداد ۵ میلیون به ۲۰ میلیون گردشگر برسیم باید تعداد هتلهای ۵ و ۴ ستاره را به ۴۰۰ عدد برسانیم و باید سالانه ۲۰ هتل به ۵ و ۴ ستاره در کشور ساخته شود، این در حالی است که تخصیص منابع در یک سال گذشته بیشتر در حوزه هتلهای نیمه کاره بوده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به نشستهای متعدد با صندوق توسعه ملی، مدیران عامل بانکهای کشور و رئیس کل بانک مرکزی،افزود:

به رغم شرایط اقتصادی خاص و سیاستهای انقباضی که بانکها دارند، تلاش می‌کنیم که مشکلات را حل کنیم، در رابطه با برخی پروژه ها بیش از ۱۰ بار پیگیری صورت گرفته است، ما اعتقاد داریم که این پیگیر ی ها باید صورت گیرد.

معاون رئیس‌جمهوری از آماده‌سازی و ساخت هتلهایی در نقاط مختلف کشور خبرداد و ابراز کرد:

امیدواریم با همین تمرکز، اشتیاق و حضور بخش خصوصی و ارتباط نزدیکی که بین این بخش با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد دستاوردهای بیشتری در جهت توسعه گردشگری به دست بیاوریم.

وی اضافه کرد:

بازار گردشگری ایران برای سرمایه‌گذاران و فعالان خارجی این بخش پرجاذبه است، چراکه گروههای هتل ساز کشورهای عربی کار خود را در کشورمان آغاز کرده‌اند و در حال حاضر 7 هتل توسط این گروهها در حال ساخت است، گروههای اروپایی به‌دلیل ملاحظات تحریم های ناعادلانه پس از توافق نامه وین کار در این بخش را آغاز کرده‌اند.

سلطانی فر ادامه داد:

تشویق و ترغیب شهرداری ها برای حذف عوارض مربوط به هتلسازی از اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد، این رویکرد باید گسترش پیدا کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد:

ما در همه بخشها اقدامات داشته ایم و در رابطه با برنامه ششم و پس از آن برنامه هفتم توسعه کشور به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در صورتی که از برنامه عقب ماندیم بتوانیم جبران کنیم.

منبع: ایرنا

عکس کاور از ایرنا (عکاس: نامشخص)

مطالب مرتبط:

دیدگاه