آشنایی با وظایف و مسئولیت‌ های دربان هتل

زهره صمیمی
زهره صمیمی یکشنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۷
آشنایی با وظایف و مسئولیت‌ های دربان هتل

وقتی به هتل می‌رسید، شاید اولین کسی که با گشاده‌رویی از شما استقبال می‌کند دربان هتل باشد. آیا با وظایف یک دربان آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید انعام دادن چه آداب و اصولی دارد؟

وظایف و مسئولیت‌های دربان

دربان که به آن بلمن یا نگهبان نیز می‌گویند، یکی از کارکنان هتل است که مسئولیت جابه‌جایی وسایل از داخل ماشین به اتاق و بالعکس را به عهده دارد. دربان همچنین ممکن است مسئولیت جابه‌جایی وسایل و چیدمان آن در داخل اتاق را نیز بر عهده داشته باشد و همچنین به مهمانان در پیدا کردن بار و بنه گمشده‌شان کمک کند‌. دربان مهمانان را پس از پذیرش و چک کردن مدارک و تحویل کلید، از میز پذیرش تا اتاق مربوطه همراهی می‌کند و به مهمانان درباره امکانات اتاق‌ها و همچنین خدمات قابل ارائه در هتل توضیحاتی می‌دهد.

Bellman-12

دربان وظایف دیگری همچون باز کردن و بستن چمدان‌ها، حمل آن‌ها به داخل ماشین یا تاکسی، و همچنین تدارک تاکسی و باز کردن در آن برای مهمان‌ها را نیز به عهده دارد‌. دربان هتل وظیفه دریافت و تحویل مدارک و بسته‌های مختلف به اتاق‌های هتل را نیز بر عهده دارد. در بسیاری از هتل‌های لوکس، دربان تمامی مهمان‌ها را با اسم خطاب می‌کند. گاهی اوقات دربان در دیگر قسمت‌های هتل نیز همکاری می‌کند، مثل بخش نگهداری، پذیرش یا خانه داری.

بسته به شرایط آب و هوایی یا قوانین هتل‌ها دربان ممکن است لباس رسمی مثل کت و شلوار، یا لباس غیر رسمی مثل پیراهن آستین کوتاه و ... بپوشد. معمولا دربان هتل به‌صورت ساعتی حقوق می‌گیرد، ولی بعضی هتل‌ها علاوه بر دستمزد ساعتی پاداش‌هایی نیز برای دربان‌های خود در نظر می‌گیرند.

تغییراتی در وظایف یک دربان

وقتی هتل، یک دربان را استخدام می‌کند، بدین معنا است که می‌خواهد مهمانانش از سطح بالاتری از خدمات بهره‌مند شوند. با این حال نقش یک دربان هتل طی سال‌های اخیر تغییراتی کرده است. با رواج یافتن چمدان‌های چرخ‌دار بسیاری از مهمانان نیازی نمی‌بینند که از دربان کمک بخواهند. در بسیاری از هتل‌های لوکس نقش و وظایف دربان متفاوت است. برخی از هتل‌ها برنامه‌های آموزشی بسیار تخصصی برای کارمندان خود مثلا در مورد فهم زبان بدن و حالات چهره مهمان‌ها هنگامی که به آن‌ها پیشنهاد خدمات اضافه می‌شود، پیاده می‌کنند. امروزه نسل جدید و مهمانان جوان‌تر ترجیح می‌دهند به‌جای اینکه یک دربان لوازم آن‌ها را به اتاق حمل کند، از امکاناتی مانند اینترنت پر سرعت وایرلس و نظیر آن بهره‌مند شوند.

Bellman-16

تعامل میان مهمانان و دربان نیز تغییراتی کرده است. قسمت عمده این تغییرات شاید تغییر رفتار از حالت رسمی و خشک به رفتاری غیر رسمی‌تر و دوستانه‌تر باشد. یک هتل از دربان انتظار دارد تا تعامل دوستانه و موثری با مهمانان داشته باشد و بهترین نماینده برای برند هتل باشد.

آداب و اصول انعام دادن

Bellman-14

بیشتر کارکنان هتل به‌صورت ساعتی دستمزد می‌گیرند، ولی همیشه انعامی که در قبال خدمات خوبشان دریافت می‌کنند را با گشاده رویی می‌پذیرند. در ایالات متحده مردم معمولا در قبال هر چمدان ۱ تا ۵ دلار به دربان انعام می‌دهند، گرچه برخی مسافران در قبال خدمات ویژه‌ای که دریافت می‌کنند، انعام بیشتری می‌پردازند. اگر یک دلاری یا اسکناس خُرد ندارید می‌توانید از پذیرش بخواهید که اسکناس را برای شما خُرد کند.

عکس کاور از وب‌سایت superpages.co (عکاس: نامشخص)

مطالب مرتبط:

منبع EnlightenMe

دیدگاه