رنگ‌ پرچم کشورها به چه معناست؟ (قسمت دوم)

مینا داودی
مینا داودی چهار شنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
رنگ‌ پرچم کشورها به چه معناست؟ (قسمت دوم)

هر کشور با ترکیبی از رنگ‌های مختلف، نمادی منحصربه‌فرد برای خود و مردمش ساخته است که به‌عنوان هویت آن کشور به شمار می‌رود. اما واقعا پشت این انتخاب رنگ‌ها مفهومی پنهان است یا مردم هر کشور به‌طور تصادفی آن‌ها را کنار هم قرار داده‌اند؟ در این مقاله با کجارو همراه باشید تا معنای هر رنگ را در پرچم چند کشور توضیح دهیم.

استرالیا: آبی، قرمز و سفید

Flag_of_Australia_(converted)

پرچم استرالیا نماد خوبی از رفاه عمومی است. این پرچم شامل پرچم بریتانیا در گوشه‌ی سمت چپ و یک ستاره‌ی هفت‌گوش سفید بزرگ است که ستاره‌ی رفاه عمومی نامیده می‌شود. باقی ستاره‌ها نماد صورت فلکی چلیپا (صلیب جنوبی) است که از استرالیا به‌خوبی قابل رصد هستند.

آفریقای جنوبی: سبز، مشکی، سفید، طلایی، قرمز و آبی

Flag_of_South_Africa

پس از آزاد شدن نلسون ماندلا از زندان در سال ۱۹۹۰، پرچم جدیدی برای آفریقای جنوبی انتخاب شد. مشکی، سبز و طلایی از تابلوهای کنگره‌ی ملی آفریقایی ماندلا گرفته شد، و قرمز، آبی و سفید از پرچم قدیمی ترانسوال گرفته شده است. گفته می‌شود که شکل Y مانند مربوط به همگرایی فرهنگ‌های کشور است.

نپال: آبی، قرمز و سفید

np

شکل غیرمتداول پرچم نماد قلل هیمالیا و ماه و خورشید نشان‌دهنده‌ی آرامش و ثبات است. رنگ قرمز لاکی این پرچم، رنگ گل صد تومانی، گل ملی کشور است و مرز آبی آن نشان‌دهنده‌ی صلح است.

برزیل: سبز، زرد، آبی و سفید

1280px-Flag_of_Brazil

پرچم فعلی برزیل به‌طور رسمی روز ۱۵ نوامبر ۱۸۸۹ انتخاب شد. رنگ سبز آن نماد جنگل‌ها و دشت‌های شاداب و انبوه این کشور است. لوزی زردرنگ میان آن نماد ثروت برزیل در منابع طلا و دایره‌ی میان آن و ستاره‌هایش نماد آسمان پرستاره‌ی این کشور است. شعار روی پرچم برزیل "Orderm e Progresso" که به "نظم و پیشرفت" ترجمه می‌شود.

نیجریه: سبز و سفید

Flag_of_Nigeria_(bordered)

خط‌های سبز نماد ثروت، طراوت پوشش گیاهی و صنعت کشاورزی و خط سفید میان نماد میل این ملت به صلح و یکرنگی است. این پرچم در ابتدا توسط مایکل تایوو آکینمومی، دانشجوی ۲۳ ساله‌ای طراحی شد و رسما از یکم اکتبر ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار گرفت.

ویتنام: قرمز و زرد

Flag_of_Vietnam

قرمز براق نشانه‌ی کمونیسم و همچنین نماد خون‌های ریخته شده در جنگ برای استقلال کشور است. ستاره‌ی پنج‌پر زرد نیز نشانه‌ی اتحاد کارگران، سربازان، مردم عادی، جوانان و خردمندان است.

هند: زعفرانی، سفید، سبز و آبی

1350px-Flag_of_India

هنگامی که این پرچم در سال ۱۹۳۱ معرفی شد، خط سبز نشانه‌ی مسلمانان و خط زعفرانی نشانه‌ی هندوها و خط سفید نماد میل به صلح میان آنان بود. چرخ آبی‌رنگ میان دارای ۲۴ شاخه، نماد ۲۴ ساعت روز است. منبع: boredpanda

مطالب مرتبط:

دیدگاه