مناسب‌ ترین کشورهای جهان برای مهاجرت (قسمت دوم)

عماد جعفری | چهار شنبه, ۴ شهریور ۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

مهاجرت شاید به‌اندازه تاریخ بشر قدمت داشته باشد. از گذشته‌های دور تاکنون همواره افرادی برای بهبود شرایط زندگی خود اقدام به مهاجرت کرده‌اند. اگر هوای مهاجرت در سردارید و در انتخاب کشور مناسب برای مهاجرت تردید کرده‌اید، با کجارو همراه باشید تا به معرفی مناسب‌ترین کشورها برای مهاجرت بپردازیم و درباره شرایط فرهنگی، اقتصادی و اقلیمی هریک مختصری توضیح دهیم. به یاد داشته باشید در انتخاب کشور مقصد مناسب برای مهاجرات، به شرایط مناسب برای خودتان بیاندیشید و دنباله‌رو دیگران نباشید.

مقاله مرتبط

در قسمت اول مقاله، درباره‌ی کشورهای برزیل، نروژ و نیوزلند و شرایط کلی حاکم بر آن‌ها برای مهاجرت توضیح داده شد. در این قسمت سه کشور امارات، ایالات متحده و سنگاپور را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم. با کجارو همراه باشید.

۶. امارات متحده عربی

Wild-wadi

امارات متحده عربی با ذخایر فراوان نفتی و جریان بزرگی از سرمایه، بیشترین میزان حضور تبعه‌های خارجی در جهان را به خود اختصاص داده است. دبی و ابوظبی دو شیخ‌نشین بزرگ این کشور، به مراکز تجاری نوظهور اما قدرتمند قرن ۲۱ تبدیل‌شده‌اند. این دو شیخ‌نشین مشتاق پذیرایی از ایده‌های اقتصادی‌ هستند و بسیاری نیز باهدف سخت کار کردن راهی این شیخ‌نشین‌ها می‌شوند.

Artificial_Archipelagos,_Dubai,_United_Arab_Emirates_ISS022-E-024940_lrg

امارات را به جزیره‌های مصنوعی و آسمان‌خراش بلند می‌شناسند، اما در کنار این پیشرفت‌ها، نابرابری اقتصادی زندگی را بر کارگران کم تخصص مقیم این کشور سخت کرده است. به‌هرروی اگر تجارت نفت یا مواد پتروشیمی دارید و یا مهاجر حرفه‌ای و متخصصی تلقی شوید درآمد سرشاری خواهید داشت. برخلاف تصورها امارات از نظر سازمان شفافیت بین‌المللی در وضعیت خوبی به سر می‌برد، این کشور از میان ۱۷۵ کشور، رتبه ۲۵ ام را به خود اختصاص داده، و نرخ قتل در آن از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۲/۶ نفر است. این تعداد قتل نصف میزان تعداد قتل‌ها در ایالات‌متحده است. امارات دانشگاه‌های بسیاری را در خود جای‌داده است که بسیاری از آن‌ها وابسته به دانشگاه‌های معتبر دنیا هستند. همچنین هزینه تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی این دانشگاه‌ها به نسبت پایین‌تر از کشورهای غربی است، به‌عنوان‌مثال تحصیل در دوره MBA دانشگاه دوبی ۳۰۰۰ دلار آمریکا شهریه دارد. شاید بزرگ‌ترین جاذبه اقتصادی امارات، عدم پرداخت مالیات بر درآمد شخصی باشد. شعار ملی اماراتی‌ها، خدا، سرزمین و پادشاه (الله - الوطن – الرئیس) است و سرود ملی آن‌ها با جمله ( زنده باد کشور من) آغاز می‌شود. سرگرمی ملی اماراتی‌ها مسابقات شترسواری است که در ۱۵ ناحیه از این شیخ‌نشین برگزار می‌شود.

Dubai_mall-2011-5

برخلاف سایر کشورهای مهاجرپذیر، مهاجران به امارات برای کار موقتی و کسب درآمد به این کشور سفر می‌کنند و نه برای اقامت دائم. بر اساس اطلاعات منتشرشده در سال ۲۰۱۳، هندی‌ها با ۲۸۵۲۲۰۷ مهاجر، بزرگ‌ترین جامعه مهاجران را در امارات تشکیل داده‌اند. بنگلادش، پاکستان، مصر و فیلیپین نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

640px-Al_Bastakiya-Dubai8878

دو روی سکه امارات متحده عربی را به اصلی‌ترین مقصد مهاجران موقتی تبدیل کرده است، در یکروی حقوق و مزایای اقتصادی عالی و در روی دیگر شرایط سخت گرفتن اقامت دائم در این کشور. بنابراین بیشتر مهاجران برای مدت مشخصی در امارات کار کرده و حساب‌های بانکی خود را پر می‌کنند. پس‌ازآن  به کشور دیگری برای اقامت دائم مهاجرت  می‌کنند.

۵. ایالات متحده آمریکا

342px-United_States_Capitol_dome_daylight

فارغ از برخی برخوردهای بد متعصبان، آمریکا هنوز هم مقصد اول مهاجران دنیاست. داستان یک‌پنجم تمام مهاجرت‌های دنیا به ایالات‌متحده ختم می‌شود. نکته منفی برای مهاجرت به ایالات‌متحده، غرق شدن در سیل عظیم مهاجرانی است که تشنه تحقق بخشیدن به رویا‌هایشان هستند، بنابراین برای یافتن جایگاه مناسب باید سخت تلاش کنید. بااین‌همه اگر مهندس هستید و یا دانش فنی دارید ایالات‌متحده یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت شماست. به خاطر داشته باشید به‌هیچ‌وجه به فکر مهاجرت غیرقانونی به این کشور نباشید، مهاجران غیرقانونی در این کشور شرایط سختی را از سر می‌گذرانند.

640px-Artist_Point-Monument_Valley-USA-retouched

آمار جرم و جنایت ایالات‌متحده از میان سایر کشورهای مهاجرپذیر بالاتر است. نرخ قتل  در آمریکا از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۴/۷ نفر است. حدس می‌زنید کدام‌یک از این دو شهر امنیت بیشتری دارد، دالاس یا بالتیمور؟  نرخ قتل در دالاس یک‌دوم بالتیمور و یک‌چهارم دیترویت است. در همسایگی این شهر فورث ورث با یک‌دوم میزان جرم رخ‌داده در میناپلیس یکی از امن‌ترین شهرهای آمریکا محسوب می‌شود. در سنت لویس و دیترویت بالاترین میزان جرائم همراه با خشونت آمریکا رخ می‌دهد و بر اساس آخرین آمار شهر پلانو ایالت تگزاس  امن‌ترین شهر آمریکا به شمار می‌رود.

640px-Barns_grand_tetons

بهترین دانشگاه‌های دنیا در سرتاسر ایالات‌متحده واقع‌شده‌اند، اما اگر بورس تحصیلی در اختیار نداشته باشید، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا سرسام‌آور خواهد بود. مانند بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در برخی از نواحی کم‌درآمد آمریکا، بعضی از فارغ‌التحصیل‌های دبیرستان‌های آمریکا در عمل تنها خواندن و نوشتن یاد گرفته‌اند. بااین‌حال میان دانش آموزان ضعیف و قوی این دبیرستان‌ها فاصله بسیاری است. آمریکا دارای سیستم مالیاتی بسیار پیچیده‌ای است که برای به‌سلامت گذشتن از سد آن، باید دست به دامن مشاوران مالیاتی یا نرم‌افزارها شوید.

640px-Los_Angeles_Skyline_telephoto

نرخ مالیات نهایی بر درآمد پرداختی در آمریکا هم‌اکنون ۳۹/۷ درصد است که به هر دلار درآمد اضافی  شهروندان تعلق می‌گیرد. شعار ملی آمریکایی‌ها تا اواسط دهه پنجاه‌یک از بسیار یا واحدی متشکل از تعدد (به لاتین: E pluribus unum) بود این شعار به همراه شعار کنش به تأیید اوست (به لاتین: Annuit cœptis) بر نشان بزرگ ایالات‌متحده نقش‌بسته بود. سال ۱۸۶۴ میلادی شعار ایالت فلوریدا  توکل ما به خداست (In God We Trust) بر روی سکه های ایالات‌متحده نقش‌بست و سال ۱۹۵۷ با چاپ این عبارت روی اسکناس‌ها، این عبارت به شعار ملی رسمی آمریکایی‌ها تبدیل شد.

640px-New_England_driveway

ورزش موردعلاقه آمریکایی‌ها از سال‌های دور بیس‌بال بود، اما در دهه‌های اخیر فوتبال آمریکایی محبوبیت بیشتری کسب کرده است. در نیمه غربی این کشور نیز بسکتبال از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

640px-New_york_times_square-terabass

۹ میلیون مهاجر مکزیکی بزرگ‌ترین جامعه مهاجران ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهند. چینی‌ها و فیلیپینی‌ها با یک تا دو میلیون مهاجر در رده‌های بعدی قرار دارند و از هند و ویتنام نیز یک میلیون  نفر به  ایالات‌متحده مهاجرت کرده‌اند.  

۴. سنگاپور

640px-1_Singapore_skyline

ابر شهر سنگاپور در جنوب شرقی آسیا واقع‌شده، قوانین مهاجراتش را تسهیل کرده، نرخ بیکاری حدود صفر درصد رادار است و جای تعجب نیست که بیش از نیمی از شهروندانش را مهاجران خارجی تشکیل داده باشند. بیشتر سنگاپوری‌ها به  زبان‌های انگلیسی، ماندوری، مالیایی و تامیل  تسلط دارند و  ازاین‌رو مهاجران چینی و هندی حس می‌کنند در وطن خودشان هستند. به خاطر داشته باشید در سنگاپور با ۷۰۰ کیلومترمربع وسعت تنها با یک ابرشهر واقع در شبه‌جزیره مالای مواجه خواهید شد. سنگاپور بافاصله زیاد ثروتمندترین (ازلحاظ سرانه درآمد) کشور آسیاست و مهاجرت به آن از چندین قرن پیش رواج داشته است.

640px-Grand_Buddha_Tooth_Relic_Temple_Singapore

سنگاپور رتبه هفتم را از سازمان شفافیت بین‌المللی دریافت کرده و تعداد قتل‌های رخ‌داده در آن به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر، روی عدد باورنکردنی ۰/۲ ایستاده است. سنگاپور پایین‌ترین میزان قتل روی کره زمین را در اختیار دارد. درحالی‌که تنها ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور صرف آموزش می‌شود، خروجی سیستم آموزشی سنگاپور بر اساس رتبه‌بندی PISA همواره در جایگاه دوم یا سوم است. هزینه دانشگاه‌های این کشور از ایالات‌متحده کمتر است، اما تحصیل در این کشور کم‌هزینه هم نیست. شهریه دانشگاه‌های این کشور برای مهاجران چیزی مشابه شهریه دانشگاه‌های استرالیا و کانادا برای شهروندان خودشان است. به‌عنوان‌مثال هزینه هرسال تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه ملی سنگاپور (National University of Singapore) حدود ۱۲،۵۰۰ دلار آمریکا است.

640px-Singapore_Panorama_v2

شعار ملی سنگاپوری‌ها، به‌پیش سنگاپور (Onward Singapore) است که شباهت بسیاری به شعار ملی نیوزلندی‌ها دارد. درحالی‌که سنگاپور هیچ ورزش ملی رسمی ندارد، فوتبال در بین مردم این کشور طرفداران بسیاری دارد و لیگ‌های محلی فوتبال برگزار می‌شود.

640px-Singapore_flyer_view1

بیشترین تعداد مهاجران به سنگاپور از همسایه این کشور مالزی آمده‌اند و چینی‌ها دیگر جامعه بزرگ مهاجران سنگاپور را تشکیل داده‌اند. از هندوستان و اندونزی هم بیشتر از  ۱۰۰۰۰۰ مهاجر در سنگاپور روزگار می‌گذرانند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه