جشنواره‌ چوقای طبرستان در بابلسر برگزار می‌شود

سونا خرامان
سونا خرامان سه شنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
جشنواره‌ چوقای طبرستان در بابلسر برگزار می‌شود
گزارش‌ها حاکی است که جشنواره‌ی طراحی پارچه و لباس چوقای طبرستان شهریورماه در بابلسر برگزار می‌شود.
جواد نوری، دبیر جشنواره‌ی چوقای طبرستان گفت:
از مدت‌ها پیش احساس می‌کردم لباس‌های رنگارنگ و متنوع استان‌های گیلان و مازندران چندان دیده نمی‌شوند و جشنواره یا فضایی نداریم که آنها را نمایش دهیم. با وجود همه‌ی محدودیت‌هایی که وجود دارد فکر کردم که چرا خود ما نباید جشنواره‌ای برای لباس‌های‌مان برگزار کنیم، بنابراین با همکاری عده‌ای از اطرافیان جشنواره‌ی کوچکی در دانشگاه برگزار کردیم و بعد از آن به جشنواره‌ی فیلم وارش دعوت شدیم تا در بخش نمایشگاهی شرکت کنیم. در آن جشنواره علاوه بر استاندار و مسوولان محلی، وزیر ارشاد هم حضور داشت و از غرفه‌ی ما استقبال زیادی شد. وقتی این فضا را دیدیم ترغیب شدیم که اولین جشنواره‌ی لباس و پارچه‌ی چوقای طبرستان را برگزار کنیم.
او در مورد نام جشنواره گفت:
چوقا لباسی است که همه‌ی اقوام ایرانی به شکل‌های مختلف آن را دارند و در ذهن همه به شکل شولای نمدی چوپانان شناخته شده است. اما چوقایی که در ییلاق‌های سرد مازندران هست از پشم بره‌ی چندماهه ساخته می‌شود و با تبدیل پشم به پارچه چوقا، کت و شلوارهایی از آن ساخته می‌شود که در تابستان و زمستان قابل استفاده است.
نوری در مورد اولین دوره‌ی جشنواره گفت:
برای جشنواره‌ی اول، فراخوان را در قالب استانی منتشر کردیم و از جانب فعالان این حوزه استقبال زیادی شد. آثار متنوعی به دست ما رسید که داوری شد و پاییز ۹۳ در بابل به نمایش درآمد. بعد از آن احساس کردیم با توجه به اینکه شمال کشور در فصل تابستان گردشگران زیادی دارد، بهتر است جشنواره در شهریورماه برگزار شود تا فرصت خوبی برای تبادل فرهنگی ایجاد شود.
نوری كه رشته‌ی طراحی لباس را در دانشگاه یزد آموخته و هم‌اکنون در استان مازندران مدرس دانشگاه است، افزود:
به دلیل زمینه‌ای که ایجاد شده بود و استقبالی که از نخستین جشنواره شد، تصمیم گرفتیم جشنواره‌ی دوم را در سطح کشور برگزار کنیم. بر همین اساس مجوز برگزاری را از وزارت ارشاد و کارگروه ساماندهی مد و لباس دریافت کردیم و فراخوان جشنواره نزدیک به دو ماه پیش منتشر شد. مهلت ارسال طرح‌های اولیه تا 28 مرداد بود و داوران به انتخاب آثار می‌پردازند.
او با بیان اینکه داورانی از تهران، مشهد و مازندران در جشنواره حضور دارند افزود:
آثار انتخاب شده در مرحله‌ی اول باید توسط شرکت کنندگان اجرا و دوخته شود تا از ۲۰ تا ۲۷ شهریور در جشنواره بر روی مانکن نمایش داده شود. پس از آن دوباره داوران طرح‌های برگزیده بخش‌های مختلف را اعلام می‌کنند. همچنین در روزهای جشنواره علاوه بر بخش رقابتی، کارگاه‌های آموزشی مانند چاپ روی پارچه، عکاسی مد و... خواهیم داشت. بخش دیگری هم به غرفه‌های نمایشگاهی اختصاص دارد که فعالان این حوزه می‌توانند آثار خود را در آن معرفی کنند.
POSTER-_A31 منبع: هنرآنلاین

مطالب مرتبط:

دیدگاه