اطلاعاتی درباره ی تحصیل در خارج از کشور برای پدر مادرها

تارا قربان‌خان
تارا قربان‌خان یکشنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
اطلاعاتی درباره ی تحصیل در خارج از کشور برای پدر مادرها
شاید اجازه دادن به فرزندان‌تان برای ریسک کردن و سفر در سراسر جهان و به جاهایی که هزاران کیلومتر از خانه دور است، به‌نظر کار بزرگ و غیرممکنی می‌آید. چگونه از شما انتظار می رود که نگران نباشید؟ فرزندتان، کسی که هنوز هر ماه به خانه برمی گردد تا لباس‌هایش را بشوید چگونه می تواند از خودش در یک کشور بیگانه محافظت کند؟
خوب حقیقت این است که به ناچار قبول خواهید کرد. ولی حدس بزنید چگونه؟ او مجبور است یاد بگیرد، نه تنها لباس شستن بلکه خیلی از کارهای دیگر را... (حداقل امیدواریم). تحصیل در خارج از کشور شانسی برای فرزند شماست تا استقلال و مسئولیت‌پذیری حقیقی را یاد بگیرد. این یک آزمون شهامت برای وی است.  اصطلاحی که معمولا در این مواقع به‌کار می‌رود این است که باید خودش را پیدا کند و با ثابت کردن خود تبدیل به یک انسان بالغ شود. او در کمال امیدواری با مهارت بیشتر، پخته تر می‌شود و نسخه‌ی پخته‌تری از فرزندتان به منزل باز‌می گردد. البته اگر لحظه‌ای هم قانع شوید که این کار برای فرزندتان خوب است، این حق شماست که هنوز پرسش های زیادی در سر داشته باشید، یا ممکن است هنوز مطمئن نباشید و یا ندانید که چه پرسش هایی و در چه مواردی باید داشته باشید. هیچ ترسی نداشته باشید! به شما کمک می کنیم. بنشینید و موضوع‌های مهم را با فرزندتان مطرح کنید و با مشورت با او اطمینان پیدا کنید که نیازهای اولیه را تحت پوشش قرار خواهید داد. ممکن است به همه‌ی پاسخ‌ها نرسید، ولی اگر احساس کردید که هنوز نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی منطقه‌ی مقصد دارید، می توانید به دفتر آموزش یا مجری برنامه‌های آموزشی خارج از کشور مراجعه و پاسخ تمام پرسش‌ها را دریافت کنید.

هزینه

Swedish_coins_20050924 ممکن است در آغاز به این فکر کنید که نتوانید از عهده‌ی فرستادن فرزندان‌تان به خارج برآیید. البته تحصیل در خارج از کشور ممکن است گران باشد ولی این موضوع نباید مانع از پیشرفت فرزندتان شود. تعداد زیادی بورسیه برای تحصیل در خارج از کشور وجود دارد و حتی برخی از برنامه‌های مبادلات و تعویض دانشجو برای شما هزینه‌ای معادل یک شهریه‌ی مقرر برمی‌دارد. البته هنوز هزینه‌ی بلیت هواپیما و مابقی خرج‌ها را نیز باید در نظر داشته باشید. این شاید یک شانس بزرگ برای فرزندان‌تان باشد تا ثابت کنند که به اندازه‌ی کافی بالغ و مسئولیت‌پذیر هستند که به خارج از کشور بروند. در وهله‌ی اول به آنها اجازه دهید کار نیمه وقت داشته باشند یا تابستان کار کنند و پولی را که برای تهیه‌ی بلیت و سایر هزینه‌ها نیاز دارند پس انداز کنند.

حق بیمه

personal-insurance البته با اینکه امیدواریم هیچ وقت مورد استفاده قرار نگیرد، ولی دانش‌آموزتان نیاز دارد که تحت پوشش بیمه قرار گیرد. برخی از برنامه‌های تحصیل در خارج از کشور ممکن است شامل بیمه باشد یا آن را به عنوان امتیازی اضافی به شما پیشنهاد و پولی بابت آن دریافت کنند. برخی کشورها کنترل سلامت جهانی دارند که اگر دانشجویان بین‌المللی نیاز به ویزیت دکتر داشته باشند خدمات کم‌هزینه و یا حتی رایگان دریافت خواهند کرد. با فرزندتان صحبت کنید، اوضاع را بررسی کنید و بهترین تصمیم را برای سفر مطمئن و بیمه ی او بگیرید. اگر شما یک فرزند جوان ماجراجو دارید که ممکن است راهش را در پیاده روی در منطقه ای دورافتاده گم کند، ان وقت نیاز دارید که مطمئن شوید از یک بیمه ی جامع و تکمیلی بر خوردارید که شامل خدمات پزشکی اورژانسی هم باشد.

ارتباطات

30H بیست سال پیش می‌بایست هفته‌ها برای رسیدن نامه انتظار بکشیم، یا اینکه برای برقراری تماس بین‌المللی هزینه‌ی گزافی را پرداخت کنیم. این روزها نه تنها می‌توانید از طریق اسکایپ و گوگل هنگ اوت تماس رایگان داشته باشید بلکه تماس تصویری هم برقرار کنید. این روزها اینترنت تقریبا همه‌جا دردسترس است ولی مشکل بزرگی که با آن مواجه خواهید شد اختلاف زمانی است. از سهولت ارتباطات لذت ببرید اما توقع زیادی از آن نداشته باشید. خیلی مهم است که به فرزندتان اجازه بدهید تا فضایی برای خلوت کردن با خود و تجربیاتش پیدا کند.

امنیت

20120320113124-1_0_0 ممکن است حوادث ناگوار هر جایی رخ دهد. هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که فرزند شما در خارج از کشور از هر بلایی در امان خواهد ماند. همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که در محیط دانشگاه یا خانه از حوادث دور بماند. چیزی به نام شانس وجود دارد که می‌گوید قرار نیست اتفاق بدی رخ بدهد. ولی حق دارید که بخواهید کنترل اوضاع را در دست بگیرید. اگر فرزندتان با برنامه‌ی تور سازمان‌دهنده‌ی خانه‌های دانش آموزی به خارج از کشور می‌رود، به راحتی می‌توانید آدرس این خانه‌ها را پیدا کنید و مطمئن شوید که همسایه‌های خوبی دارد. همچنین بیشتر دانشگاه‌ها برنامه‌ی راهنمای مهاجرت برای دانشجویان خارجی تهیه می‌کنند. بعلاوه اطلاعات پایه مانند اینکه چگونه با ضربه‌ی فرهنگی ناشی از مهاجرت کنار بیایند. راهنماها معمولا پیش‌بینی‌های لازم برای احتیاط و موضوع‌های مهم امنیتی را به‌خوبی پوشش می‌دهند. همچنین ارزشمند است تا زمانی اختصاص دهید، بنشینید و راجع به اینکه چگونه می‌توانید امنیت اوضاع را در دست بگیرید و حتی راجع به هر فعالیت و سفری که در خارج از کشور قرار است انجام دهد مشورت کنید. البته فرزندان‌تان به قدر کافی بزرگ شدند که خودشان تصمیم بگیرند. حداقل می توانید این انتظار را داشته باشید که وقتی به سفر می‌رود یا در فعالیتی شرکت می‌کند که ریسک بالایی دارد، به شما اطلاع دهد. 6-Sweet به احتمال زیاد، هیچ اتفاق بدی قرار نیست در خارج از کشور برای فرزندتان بیفتد. با این حقیقت کنار بیایید که این نسل والدین و فرزندان می‌توانند از فاصله‌های خیلی دور باهم در ارتباط باشند، در صورتی که هیچ نسل دیگری اینگونه نبود. تحصیل در خارج از کشور این روزها از هر زمان دیگری بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. دانشگاه‌ها نیز دانشجویان را بیشتر از هر زمان دیگری پذیرش و آماده می‌کنند. احتمالا فرزندتان دانشجویان زیادی را می‌شناسد که در خارج از کشور درس می‌خوانند. آن‌ها بیش از آنچه که تصورش را می‌کنید آگاه و هوشیارتر از وقایع اطراف‌شان هستند. مطمئن باشید این بی‌نظیرترین تجربه‌ی فررندتان خواهد بود. نفس عمیقی بکشید و اجازه دهید که برود.
منبع: gooverseas

مطالب مرتبط:

دیدگاه