چگونه کرم ضد آفتاب انتخاب کنیم؟

سیما احدی
سیما احدی پنجشنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰
چگونه کرم ضد آفتاب انتخاب کنیم؟
کرم های ضد آفتاب نوعی محافظ پوست در برابر اشعه های مضر  آفتاب است، بنابراین باید از پوست خود مراقبت کنیم. SPFهای کرم‌ها متفاوت است و باید زیر نظر پزشک از آن‌ها استفاده کنیم. برای اطلاعات بیشتر  با کجارو همراه شوید.
افرادی که بسیاز فعال هستند و مدام خارج از خانه‌اند باید به برچسب‌های روی کرم خود دقت کنند: درجه‌بندی SPF (عامل محافظ آفتاب سوختگی): این یک معیار برای محصولات مؤثر در برابر آفتاب سوختگی، به خاطر اشعه‌ی ماوراء بنفش B (UVB) است. اگر شما برای مدت طولانی (از ۲ ساعت بیشتر) خارج از خانه هستید، SPF ضد آفتاب شما باید بالاتر از ۳۰ باشد. طیف گسترده: این اسم نشان دهنده‌ی این است که محصول در برابر هر دو اشعه‌ی UVB (سوزاننده‌ی پوست) و UVA (موجب پیری پوست) مقاوم است. UVA و UVB دو عامل اصلی سرطان پوست، شایع‌ترین سرطان هستند. اگر شما کلمه‌ی «طیف گسترده» را روی برچسب کرم می‌بینید، می‌توانید بفهمید که کرم مناسبی است. مقاومت در برابر آب و تعرق: هیچ کرم ضد آفتابی در بربر آب مقاوم نیست، حتی اگر روی برچسب آن ذکر شده باشد. بر اساس آزمون‌های آزمایشگاهی انجام شده، دستورالعمل کنونی اداره‌ی کل غذا و دارو (FDA) اجازه داده تا محصولات تا ۸۰ دقیقه خاصیت ضد تعریق و خیس شدن داشته باشند.  

محتوای کرم‌ها با مواد معدنی باشد یا شیمیایی؟

مواد تشکیل دهنده‌ی کرم‌های ضد آفتاب از اشعه‌ی UV آفتاب در برابر پوست محافظت می‌کنند. مواد تشکیل دهنده را بر روی برچسب پشت محصول می‌زنند. گزینه‌های مقابل شما عبارتند از: شیمیایی مواد تشکیل دهنده: Avobenzone، octocrylene و octinoxate. اشعه‌های UV را جذب می‌کند و آن را به صورت حرارت منتشر می‌کند. توسط میلیون‌ها نفر در جندین دهه است که استفاده می‌شود. ممکن است برای پوست‌های حساس محرک باشد، در این باره برخی از سؤالات پزشکی مورد بحث است. chemical-sunscreen معدنی (طبیعی) مواد تشکیل دهنده: Zinc oxide یا titanium dioxide. اشعه‌های UV منعکس می‌شوند، مانند آینه‌های کوچک عمل می‌کند و نور را منعکس می‌کند. اغلب توسط مردمی که به مواد شیمیایی حساس‌اند یا با آن مخالف‌اند، مصرف می‌شود. به خاطر درخشندگی بر روی پوست سخت‌تر مورد قبول واقع می‌شود. natural-sunscreen هر دو نوع مورد توسط FDA مورد قبول واقع شده‌اند و توسط آکادمی درماتولوژی آمریکا تأیید شده‌اند. SPF تنها به مربوط به اشعه‌ی UVB است. کدام عناصر در برابر اشعه‌ی UVA مؤثر هستند؟ Avobenzone (یک ماده‌ی شیمیایی) و zinc oxide (یک ماده‌ی معدنی) هر دو توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک محافظ در برابر اشعه‌ی UVA معرفی شده‌اند. یک پله پایین‌تر از آن‌ها ترکیب titanium dioxide (ماده‌ای معدنی)، meradimate، dioxybenzone و oxybenzone (ماده‌ای شیمیایی) است. برخی بحث‌ها در مورد Avobenzone قابل اعتماد هستند، اما ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد.

بهترین کرم ضد آفتاب کدام است؟

هیچ کرم ضد آفتابی کامل و مناسب نیست. به گفته‌ی John E. Wolf کارشناس ارشد، استاد و رئیس دپارتمان درماتولوژی در کالج بیلور پزشکی هوستون، بهترین کرم کرمی است که از نظر شما برای نیازتان کافی و مناسب باشد. در حالی که تحت اثر اشعه‌ی UVB از ساعت ۱۰ الی ۱۶ باشیم (می‌تواند اثر بیشتری در پوست بگذارد و به علت نفوذی که دارد بدون لین‌که احساس شود پوست را پیر می‌کند) تا زمانی که نور خورشید هست بر روی پوست اثر می‌گذارد. طبق گفته‌ی Dr. Wolf طیف وسیع SPF مناسب ۳۰ (یا بیشتر) است تا بتواند از آن اشعه‌ها جلوگیری کند. Dr. Wolf  می‌گوید: آفتاب سوختگی اولین چیزی است که شما از آن جلوگیری می‌کنید، بعد از پیری پوست، پس از آن جلوگیری از سرطان و سرطان پوست است. بیشترین حوزه‌هایی در بدن که دچار پیری و سرطان می‌شوند سر، گردن و پشت دست‌ها است. من توصیه می‌کنم که هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. pre-aging

توصیه‌هایی در مورد کرم ضد آفتاب

آیا از مواد شیمیایی دوری کنیم؟ یک کرم با مواد معدنی را امتحان کنید که شامل zinc oxide یا titanium dioxide باشد. ترکیبات مواد معدنی بر روی پوست نرم هستند و سریع پخش می‌شوند (برخی دیر جذب می‌شوند) و مقداری ماده‌ی سفید بر روی پوست می‌ماند (اما برخی کامل جذب می‌شوند و ردی باقی نمی‌گذارند). آیا باید از مواد شیمیایی ترسید؟ شما انتخاب‌های بسیاری در انواع قیمت‌ها دارید. حساسیت یا آلرژی پوستی دارید؟ بهتر است از کرم‌هایی که از مواد طبیعی ساخته شده‌اند استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید از محصولاتی که حاوی الکل و رایحه‌های مختلف‌اند خودداری کنید. چه زمانی باید از کرم‌های SPF ۵۰ یا بیشتر استفاده کنیم؟ این کرم‌ها راباید روی مناطقی از پوست مانند بینی، گوش‌ها و پشت دست‌ها استفاده کنیم. هم چنین برای قسمت‌هایی از بدن که در معرض نور آفتاب هم هستند، مناطق قطبی و جاهایی که آفتاب شدید می‌تابد (از جمله سطوح انعکاسی مانند برف) هم مناسب است. بعضی از مردم احساس می‌کنند کرم‌های با SPF ۵۰ به بالا سنگین‌اند یا چربی زیادی دارند و تنفس پوست را کم می‌کنند. آ‌ن‌ها از کرم‌هایی با SPF  ۳۰ به بالا در مناطقی که تعرق دارند (دست و پا) استفاده می‌کنند و از کرم‌هایی با SPF ۳۰ و ۵۰ برای نقاط مختلف پوست خود جداگانه استفاده می‌کنند. spf-50 کرم‌های SPF ۱۰۰ در مغازه‌ّا برای چه مواردی کاربرد دارند؟ این‌ها فقط برای تبلیغات هستند، نباید فریب آن‌ها را بخورید. کرم‌هایی با SPF ۱۵، ۹۳ درصد اشعه‌های UVB و کرم‌هایی با SPF ۳۰، ۹۷ درصد اشعه‌ی UVB را دفع می‌کند. شما با درجه‌ی SPF بالا محافظت را دوبرابر نمی‌کنید. SPF ۵۰، ۹۸ درصد اشعات را می‌گیرد هیچ کرمی نمی‌تواند ۱۰۰ درصد اشعات را بگیرد. بابراین هر کرمی که SPF آن بالای ۵۰ باشد فقط بخشی از اشعات بالای ۹۸ درصد را می‌گیرد.

کودکان و نوجوانان

کودکان زیر ۶ ماه را بایذ از خورشید دور کنید و در سایه نگه‌دارید، زیرا پوست آن‌ها کرم را به سرعت جذب می‌کند. اما این کرم‌ها برای کودکان ۶ ماه به بالا مناسب است. برای محافظت از پوست خود در برابر این اشعه‌ها هوشیار باشید. آفتاب سوختگی در دوران کودکی عامل اصلی سرطان پوست در دوران بزرگ‌یالی است.

kids

اسپری‌های ضد آفتاب

کودکان و نوجوانان اکثرا از اسپری‌ها استفاده می‌کنند گرچه در این صورت مقدار زیادی هم هدر می‌رود. هر کسی که از اسپری استفاده می‌کند، کودک یا بزرگ‌سال، باید از استنشاق غبار آن اجتناب کند. اگر صورت شما نیاز به کرم دارد اسپری را به دست خود بزنید و به صورتتان بمالید. اسپری می‌تواند برای افراد بزرگ‌سال که بدنشان مو دارد، یا کچلی دارند و موهایشان نازک است مناسب است. spray- sunscreen

صخره‌های مرجانی

طبق تحقیقات گزارش شده‌ی National Geographic در سال ۲۰۰۸، برخی کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی ممکن است صخره‌های مرجانی را سفید کند. پژوهشگران اولیه‌ی تحقیقات توصیه می‌کنند که شناگران و غواصان از ضد آفتاب‌های طبیعی استفاده کنند. چرا باید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنیم؟ قرار گرفتن طولانی مدت در زیر نور آفتاب موجب پیری پوست (چروک)، سوزش و سرطان پوست می‌شود. سرطان پوست یک مسئله‌ی کاملا جدی است. طبق گزارش سازمان محیط زیست:
  • سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان در ایالت متحده‌ی آمریکا است.
  • هر ساله موارد جدیدی از سرطان پوست در آمریکا تشخیص داده می‌شود.موارد جدید شامل سرطان سینه، ریه، روده و پروستات است.
  • از هر ۵ آمریکایی یکی از آن‌ها در طول عمر خود دچار سرطان پوست می‌شود.
تخریب لایه‌ی اوزون در استرالیا در نیم‌کره‌ی جنوبی زمین بسیار شدید شده است و سرطان پوست مانند ملانوما (یک تومور پوستی که بر اثر تابش زیاد نور آفتاب به وجود می‌آید) یکی از شایع‌ترین سرطان‌های منطقه است. Melanoma منبع: rei

مطالب مرتبط:

دیدگاه