عروسک ۱۰۰ ساله در کاشان مرمت می‌شود

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۰
عروسک ۱۰۰ ساله در کاشان مرمت می‌شود
کارشناسان پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قصد دارند در زمینه‌ی حفاظت و مرمت عروسک‌های با ارزش از جمله عروسک ۱۰۰ ساله موزه عروسک و اسباب بازی کاشان اقدام کنند.
به گفته‌ی فاطمه علیمیرزایی، کارشناس بخش بافته‌های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی، اغلب آثار موجود در موزه عروسک و اسباب بازی کاشان به دلیل منحصر به فرد بودن نیازمند رسیدگی سریع هستند. او افزود:
موزه عروسک و اسباب بازی کاشان که چندی است توسط بخش خصوصی راه اندازی شده، آثار ارزشمندی را درخود جای داده که قدیمی‌ترین آنها مربوط به یکصد سال پیش است.
علیمیرزایی با اشاره به اینکه بیشتر این آثار از نظر نیازهای حفاظتی و مرمتی اولویت درجه یک دارند گفت که این عروسک ها از چوب، پاپیه ماشه و پارچه تشکیل شده اند. کارشناس بخش بافته‌های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی افزود :
۶۵ عروسک از سراسر ایران در موزه عروسک و اسباب بازی کاشان وجود دارد که ۵۰ عدد از آنها به نمایش گذاشته شده‌اند.
به گفته این کارشناس، عروسک‌های موجود در این موزه در درجه اول نیاز به پایدارسازی شرایط محیط نگهداری و در مرحله بعد انجام اقدامات مرمتی دارند که این اقدامات نیازمند بررسی ، مطالعات فنی و آسیب شناسی این آثار است. علیمیرزایی تصریح کرد:
در صورت تمایل صاحبان موزه و تأمین شرایط مالی، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند کار حفاظت و مرمت اشیای این موزه را انجام دهد.
منبع: میراث آریا

مطالب مرتبط:

دیدگاه