۱۲ جزیره یونان که هر گردشگری را شگفت زده می‌کند

رضا اردو
رضا اردو سه شنبه، ۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
۱۲ جزیره یونان که هر گردشگری را شگفت زده می‌کند

بهترین جزایر یونان هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند که گردشگران را با تمام سلیقه‌ها، به خود جذب می‌کنند.

جزایر یونان مقصد محبوب گردشگرانی است که می‌خواهند در فصول گرم سال در کنار آب‌های نیلگون مدیترانه بیاسایند. یونان بیش از ۶,۰۰۰ جزیره دارد که در این بین بیشتر از ۲۰۰ جزیره، مسکونی است و هرکدام جاذبه‌های خاص خود را دارند. در این مقاله با کجارو همراه باشید تا با ۱۲ مورد از بهترین جزایر یونان آشنا شوید. 

بهترین جزایر یونان:

میلوس (Milos)

  • موقعیت: استان اژه جنوبی (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۵,۲۰۰ نفر (سال ۲۰۲۱)
  • مشخصه: خط ساحلی بسیار زیبا و شگرف مناسب عکاسی

«میلوس» جزیره‌ای آتشفشانی در منطقه اژه جنوبی است. این جزیره ابتدا به این خاطر شهرت یافت که مجسمه باستانی «ونوس میلو» (Venus de Milo) در آن کشف شد. مجسمه ونوس میلو به موزه لوور پاریس انتقال یافت؛ اما جزیره میلوس همچنان شهرت خود را حفظ کرد.

جزیره میلوس؛ منبع عکس: Discover Greece، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Discover Greece، عکاس: نامشخص

جزیره میلوس بیش از ۷۰ ساحل اختصاصی برای گردشگران دارد؛ یعنی متنوع‌ترین و تماشایی‌ترین خطوط ساحلی در میان جزایر یونان را در این جزیره می‌توان مشاهده کرد. میلوس روز‌به‌روز بیشتر شناخته می‌شود؛ صخره‌های سفید مواج جزیره و منطقه سبز مخصوص شنا همراه با خانه‌های شناور میان صخره و دریا همگی از جاذبه‌های جزیره میلوس هستند.

مناطق «کلیما» (Klima) و «ماندراکیا» (Mandrakia) جزو بهترین جاها در جزیره میلوس برای عکاسی به شمار می‌روند. چشمه‌های آب گرم فراوانی در این جزیره هست که طرفداران خاص خود را دارند. با وجود شهرت نسبی جزیره میلوس، این جزیره همچنان فضای بکر خود را حفظ کرده است و خیلی شلوغ نمی‌شود.

منطقه کلیما جزیره میلوس یونان؛ منبع عکس: Discover Greece، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Discover Greece، عکاس: نامشخص

هیدرا (Hydra)

  • موقعیت: استان آتیک (Attica) (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۲,۰۰۰ نفر (سال ۲۰۱۱)
  • مشخصه: برنامه‌های هنری در روزهای آخر هفته 

جزیره «هیدرا» یکی دیگر از جزایر جذاب دریای اژه است و در نزدیکی شبه‌جزیره «پلوپونز» (Peloponnese) قرار دارد. در زبان یونانی باستان، «هیدریا» (Hydrea) به معنی «آب» است؛ نام جزیره نیز از همین واژه گرفته شده که به‌خاطر چشمه‌های آب طبیعی موجود در جزیره بوده است.

جزیره هیدرا؛ منبع عکس: Greeka، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Greeka، عکاس: نامشخص

چند تن از مجموعه‌داران بزرگ آثار هنری یونان در جزیره هیدرا سکونت دارند و تابستان‌ها در جزیره، گالری و نمایشگاه برگزار می‌کنند؛ ازاین‌رو، این جزیره در تابستان مقصد محبوب دوستداران هنر و آثار هنری می‌شود. حتی مدرسه‌های جزیره در فصل تابستان به نمایشگاه‌های هنری تغییر کاربری می‌دهند؛ بنابراین جزیره هیدرا را می‌توان هنری‌ترین جزیره در میان جزایر یونان دانست.

عبور و مرور خودرو در جزیره هیدرا بسیار محدود و جزیره کاملا در اختیار پیاده‌ها و دوچرخه‌سواران است. بسیاری از هنرمندان بین‌المللی در این جزیره خانه خریده‌اند و فصل‌هایی از سال را آنجا می‌گذرانند. در دهه ۶۰ میلادی، «لئونارد کوهن» (Leonard Cohen)، خواننده و ترانه‌سرای کانادایی، در جزیره هیدرا برنامه اجرا کرد.

بندر نعل اسبی جزیره هیدرا؛ منبع عکس: Celebrity Cruises، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Celebrity Cruises، عکاس: نامشخص

مدرسه هنرهای زیبا مشرف به بندر نعل اسبی هیدرا، محل گردهمایی هنرمندان آتنی است. نوازندگان و موسیقی‌دانان یونانی نیز در یک عمارت قرن هجدهمی آثار خود را ضبط می‌کنند. این جزیره بهشت هنرمندان است.

جزیره هیدرا کمتر از دو ساعت با آتن فاصله دارد؛ ازاین‌رو، یکی از مقاصد استراحت آتنی‌های ثروتمند در آخر هفته‌ها است. در این جزیره ساحل شنی وجود ندارد و بیشتر برنامه‌ها در اسکله برگزار می‌شود. صخره‌های جزیره هیدرا محل شیرجه زدن به درون آب‌های شفاف دریای اژه است. 

ساحل صخره‌ای جزیره هیدرا؛ منبع عکس: CN Traveller، عکاس: Oliver Pilche

منبع عکس: CN Traveller، عکاس: Oliver Pilcher

سیفنوس (Sifnos)

  • موقعیت: استان اژه جنوبی (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۲,۸۰۰ نفر (سال ۲۰۲۱ میلادی)
  • مشخصه: بزرگ‌ترین ضیافت خوراکی‌های یونانی

«سیفنوس» یکی از جزایر مجمع‌الجزایر «سیکلاد» (Cyclades) در منطقه اژه جنوبی است. «نیکلائوس سلمنتس» (Nicholaos Tselementes) در سال ۱۹۱۰ میلادی اولین کتاب آشپزی یونانی را در این جزیره نوشت و از آن پس، جزیره سیفنوس به جزیره غذا معروف شد. در این جزیره، کروکت نخود و خورشت «کبر» (capers)، قوت غالب سفره‌ها است. در جزیره سیفنوس، نخود پخته همراه با گوشت بره و شوید را درون کوزه‌های سفالی سرو می‌کنند.

جزیره سیفنوس یونان؛ منبع عکس: Robe Trotting، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Robe Trotting، عکاس: نامشخص

غذاهای سنتی در جزیره سیفنوس روی تنورهای هیزمی با شعله کم طبخ می‌شوند. غذاهای دریایی، نظیر مارماهی دودی درون سوپ ملون سردشده همراه با ترب، جزو وعده‌های معروف این جزیره هستند. در کنار این خوراک‌ها، معمولا شربت نخود، مربای زردآلوی وحشی همراه با آجیل می‌گذارند. خرچنگ‌های رستوران‌ها یک‌راست از دریا گرفته و همراه با اسپاگتی سرو می‌شوند. جزیره سیفنوس به شیرینی‌ها و ویفرهای بادامی نیز معروف است؛ این نوع شیرینی‌ها از سال ۱۹۳۳ میلادی در جزیره پخته می‌شوند. 

از سال ۱۸۷۰ میلادی، در جزیره سیفنوس ظروف غذاخوری مثل کارد و چنگال تولید می‌شود؛ بنابراین این نوع لوازم و ظروف جزو سوغاتی‌های جزیره به حساب می‌آیند. گردشگران در سیفنوس تجربه‌ای خواهند داشت که مختص این جزیره است.

غذاهای دریایی سیفنوس؛ منبع عکس: CN Traveller، عکاس: نامشخص

منبع عکس: CN Traveller، عکاس: نامشخص

سانتورینی (Santorini)

  • موقعیت: استان اژه جنوبی (مشاهده روی نقشه
  • جمعیت: حدود ۱۶,۰۰۰ نفر (سال ۲۰۱۱)
  • مشخصه: مناسب برای ماه عسل و اولین سفر به جزایر مدیترانه

«سانتورینی» جزیره‌ای در ناحیه اژه جنوبی و در حدود ۲۰۰ کیلومتری سرزمین اصلی یونان است. سانتورینی جنوبی‌ترین جزیره مجمع‌الجزایر «سیکلاد» به شمار می‌رود. در حدود ۳,۶۰۰ سال پیش، یکی از بزرگ‌ترین فوران‌های آتشفشانی تاریخ در این جزیره رخ داد؛ بر اثر آن فوران، یک کاسه آتش‌فشانی بزرگ به عمق چندصدمتر در جزیره تشکیل شد و شن‌های ساحل سانتورینی را سیاه کرد.

جزیره سانتورینی یونان؛ منبع عکس: Tripadvisor، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Tripadvisor، عکاس: نامشخص

کاسه آتش‌فشانی سانتورینی مکان محبوب و شاعرانه‌ای برای عکاسی در هنگام غروب به شمار می‌رود. فوران آتش‌فشانی شکل خاصی به صخره‌های جزیره داده است. خاکسترهای آتش‌فشانی به‌صورت لایه‌لایه روی شهر باستانی «آکروتیری» (Akrotiri) انباشته شدند و شهر را زیر خود مدفون کردند.

قایق‌سواری به‌سمت دهانه دودزای «نئا کامنی» (Nea Kameni) و چشمه‌های آب گرم «پالیا کامنی» (Palia Kameni) از جمله جاذبه‌های جزیره سانتورینی است. سانتورینی کافه‌های قدیمی و جذابی نیز دارد.

جزیره سانتورینی بسیار معروف است؛ برای همین، معمولا خیلی شلوغ می‌شود. اگر در این جزیره دنبال مکان‌های آرام و خلوت هستید، به‌سمت جنوب بروید.

جزیره سانتورینی؛ منبع عکس: World Atlas، عکاس: نامشخص

منبع عکس: World Atlas، عکاس: نامشخص

سیروس (Syros)

  • موقعیت: استان اژه جنوبی (مشاهده روی نقشه
  • جمعیت: حدود ۲۲,۰۰۰ نفر (سال ۲۰۱۱)
  • مشخصه: مناسب فرهنگ‌دوستان و سفرهای خارج از فصل 

«سیروس» یکی از جزیره‌های مجمع‌الجزایر سیکلاد در دریای اژه و در حدود ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرق آتن است. در قرن ۱۹ میلادی، بندر این جزیره حتی از بندر «پیرایوس» (Piraeus؛ بزرگ‌ترین بندر یونان) در آتن نیز مهم‌تر بود؛ در آن زمان، جزیره سیروس مرکز کشتی‌سازی یونان به‌شمار می‌رفت.

جزیره سیروس یونان؛ منبع عکس: Greeka، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Greeka، عکاس: نامشخص

شهر رنگارنگ و قرن نوزدهمی «ارموپولی» (Ermoupoli) در جزیره سیروس بر دو قله کاتولیک و ارتدکس ساخته شده و یادگار اشغال طولانی ونیزی‌ها است. میدان‌های مرمرین و عمارت‌های شاهانه جزیره سیروس همچنان رنگ‌وبوی ایتالیایی دارند.

جزیره سیروس حال‌وهوای ایتالیایی دارد که یادگار حضور ونیزی‌ها در این جزیره است

جزیره سیروس معمولا میزبان جشنواره‌های انیمیشن، رقص، هنر دیجیتال، فیلم، موسیقی کلاسیک، جاز و موسیقی یونانی می‌شود. در مقایسه با جزیره‌های دیگر یونان، ساحل جزیره سیروس چندان طرفدار ندارد؛ با این حال، سواحل شمالی این جزیره جذاب‌تر هستند. کافه‌رستوران‌های ساحلی جزیره و خوراکی‌های یونانی منحصربه‌فرد آن‌ها بیشتر از سواحل، گردشگران را به خود جذب می‌کنند.

در شهر ارموپولی جزیره سیروس، بهترین جاها برای صرف غذا و نوشیدنی، حوالی خیابان «آندرو» (Androu) است. شاید رستوران «مازی» (Mazi)، با حیاطی پر از تاک و گل کاغذی، زیباترین رستوران آن منطقه باشد. پنیر «سن میچالی» (San Michali) و عینک‌های آفتابی دست‌ساز چوبی از جمله سوغاتی‌های جزیره سیروس هستند.

ارموپولی جزیره سیروس؛ منبع عکس: Lonely Planet، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Lonely Planet، عکاس: نامشخص

فوله‌گاندروس (Folegandros)

  • موقعیت: استان اژه جنوبی (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۸۰۰ نفر (سال ۲۰۱۱)
  • مشخصه: مناسب افرادی که به‌دنبال اصالت و تجربه‌ای متفاوت هستند.

«فوله‌گاندروس» جزیره کوچکی در دریای اژه است که همراه با جزیره سانتورینی و سه جزیره دیگر بخشی جنوبی مجمع‌الجزایر سیکلاد را تشکیل می‌دهد. این جزیره سه دهکده دارد که با مسیر سنگ‌فرش به هم وصل هستند. «فوله‌گاندروس» در زبان یونانی باستان به «آهن سخت» ترجمه می‌شود و به محیط خشک جزیره اشاره دارد.

جزیره فوله‌گاندروس یونان؛ منبع عکس: Greece Travel Secrets، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Greece Travel Secrets، عکاس: نامشخص

در جزیره کوچک فوله‌گاندروس گویی زمان به‌کندی می‌گذرد؛ گردشگران این جزیره در کافه‌های دنج دهکده در لبه صخره رو به دریا می‌نشینند و جریان آرام زندگی در روستا را نظاره می‌کنند. از میدان روستا تا کلیسای «پاناگیا» (Panagia) مسیری زیگزاگی وجود دارد. تماشای طلوع آفتاب از چشم‌انداز کلیسا یکی از جاذبه‌های این جزیره است.

بادهای شدیدی در جزیره فوله‌گاندروس می‌وزد؛ به همین دلیل، درختان میوه را با حصارهای سنگی می‌پوشانند. در این جزیره خبری از سواحل شنی و تخت‌های آفتاب‌گیر نیست؛ سواحل همه صخره‌ای و سنگی هستند. شاه‌میگو، اختاپوس کبابی و همچنین پاستا با خورش بز یا خرگوش از غذاهای معروف جزیره فوله‌گاندروس است.

در فصل‌های سفر، تاکسی‌هایی وجود دارد که گردشگران را تا لب آب می‌برد؛ اما در دیگر فصل‌ها، مسافران باید خود از صخره‌ها پایین بروند تا به آب برسند.

جزیره فوله‌گاندروس؛ منبع عکس: Live the Greek Live، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Live The Greek Live، عکاس: نامشخص

کرت (Crete)

  • موقعیت: شرق مدیترانه (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۶۲۵,۰۰۰ نفر (سال ۲۰۲۱)
  • مشخصه: مناسب دوست‌داران آثار باستانی و ماجراجویی و دارای آفتاب در تمام طول سال

«کرت» بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین جزیره یونانی و پنجمین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است. این جزیره در فاصله ۱۶۰ کیلومتری سرزمین اصلی یونان و در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب غرب آناتولی قرار دارد. «هراکلیون» (Heraklion)، مرکز و بزرگ‌ترین شهر جزیره کرت، در ساحل شمالی آن واقع شده است.

جزیره کرت یونان؛ منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

جزیره کرت مرکز نخستین تمدن پیشرفته اروپایی، یعنی تمدن «مینوسی‌ها» (Minoans)، به‌شمار می‌رفت که از حدود سال ۲۷۰۰ تا ۱۴۲۰ قبل از میلاد برقرار بود. در افسانه‌ها، این جزیره زادگاه زئوس برشمرده می‌شود و آثار باستانی فراوانی دارد. قله‌های پوشیده از برف و سواحل گسترده و بسیار کرت، جلوه خاصی به جزیره بخشیده‌اند.

کرت بزرگ‌ترین جزیره یونانی و مرکز نخستین تمدن اروپایی است

کرت تقریبا در تمام طول سال آفتاب دارد؛ اما عموما فصل بهار را برای سفر و گشت‌وگذار در جزیره انتخاب می‌کنند. در این فصل، تور گردش در جزیره از ساعت هشت صبح شروع می‌شود. کاخ مینوسی «کنوسوس» (Knossos) یکی از جاذبه‌های باشکوه این جزیره است.

تنگه ۱۶ کیلومتری «ساماریا» (Samaria) معمولا مملو از گردشگر می‌شود؛ البته صدها تنگه دیگر نیز در جزیره کرت وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید بزهای وحشی گریزپا را ببینید. تنگه «آرادنا» (Aradena) یکی دیگر از مسیرهای پیاده‌روی بسیار زیبای این جزیره است که به تفرجگاه ساحلی «مرمره» (Marmara) در کرانه دریای لیبی می‌رسد.

در غرب جزیره کرت روستاهای جذابی وجود دارد که پر از درختان زیتون و پرتقال هستند. بهترین سواحل جزیره در جنوب واقع شده‌اند. پنیر، عسل و روغن زیتون در این جزیره تولید می‌شود و خوراک بز و خرگوش معروفی دارد.

تنگه ساماریا جزیره کرت؛ منبع عکس: Greek Boston، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Greek Boston، عکاس: نامشخص

کورفو (Corfu)

  • موقعیت: استان جزایر ایونی (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۱۰۰,۰۰۰ نفر (سال ۲۰۲۱)
  • مشخصه: سرسبزترین جزیره یونانی

«کورفو» جزیره‌ای یونانی در دریای ایونی در شمال غرب کشور یونان است. شهر اصلی جزیره کورفو هم‌نام جزیره است و حدود ۳۲,۰۰۰ نفر جمعیت دارد. این شهر چندفرهنگی همچنان تاثیر حضور ونیزی‌ها، بریتانیایی‌‌ها و فرانسوی‌‌ها را در خود حفظ کرده است.

جزیره کورفو یونان؛ منبع عکس: Visit Greece، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Visit Greece، عکاس: نامشخص

جزیره کورفو در زمان باستان یکی از سه قدرت برتر دریایی یونان به‌شمار می‌رفت. بقایای معابد و دیگر محوطه‌های باستانی، به‌علاوه قلعه‌های قرون‌وسطایی کورفو که برای مقابله با حمله عثمانی‌ها استفاده می‌شد، در این جزیره قرار دارند.

روستاهای رنگارنگ، باغ‌های زیتون و عمارت‌های مجلل کورفو شبیه فضای «توسکانی» (Tuscany) ایتالیا است با این تفاوت که کورفو سواحل بهتری دارد. در روستای ماهیگیران «آگنی» (Agni)، می‌توانید قایق کرایه کنید و از منظره دل‌پذیر جزیره لذت ببرید.

«آمبلوناس» (Ambelonas) یک رستوران و مدرسه آشپزی در جزیره کورفو است که خوراک‌های محلی منحصربه‌فردی آماده می‌کند و از جاذبه‌های جزیره محسوب می‌شود.

جزیره کورفو؛ منبع عکس: Voyagefox، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Voyagefox، عکاس: نامشخص

ناکسوس (Naxos)

  • موقعیت: استان اژه جنوبی (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۱۹,۰۰۰ نفر (سال ۲۰۱۱)
  • مشخصه: سواحل شنی بی‌پایان

«ناکسوس» بزرگ‌ترین جزیره مجمع‌الجزایر سیکلاد است. این جزیره مرکز تمدن «سیکلادی» (Cycladic) در دوران باستان به‌شمار می‌رفت. مرکز و بزرگ‌ترین شهر آن نیز ناکسوس نامیده می‌شود که طبق برآورد سال ۲۰۱۱، حدود ۷,۴۰۰ نفر جمعیت داشت. تا پیش از عصر مدرن، ناکسوس به‌خاطر داشتن منابع سنگ سنباده معروف بود. عمده درآمد جزیره از صادرات سنگ سنباده، سنگ مرمر، سیب‌زمینی و پنیر به‌دست می‌آمد.

جزیره ناکسوس یونان؛ منبع عکس: Visit Greece، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Visit Greece، عکاس: نامشخص

سراسر ساحل غربی جزیره ناکسوس را شن‌های پودری پوشانده است. مناطق «آگیوس پروکوپیوس» (Agios Prokopios) و «آگیا آنا» (Agia Anna) با آب‌های کم‌عمقی که دارند، مناسب شنای کودکان و نوجوانان هستند. هرچه به‌سمت جنوب جزیره حرکت کنید، سواحل مواج‌تر می‌شوند؛ در ساحل «پلاکا» (Plaka) می‌توانید سوار بر اسب بر تپه‌های شنی بتازید یا در ساحل «میکری ویگلا» (Mikri Vigla) موج‌سواری و کایت‌سواری کنید.

علاوه بر سواحل جذاب، مجسمه‌های عظیم و روستاهای زیبایی در جزیره ناکسوس برای بازدید وجود دارد. در سفر به این جزیره، طعم پنیرهای روستای «آنو پوتامیا» (Ano Potamia) را از دست ندهید. «هرودوت» (Herodotus)، مورخ یونانی، ناکسوس را «شادترین جزیره» توصیف کرده است.

ناکسوس شادترین جزیره یونان؛ منبع عکس: Kayak، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Kayak، عکاس: نامشخص

کفالونیا (Cephalonia)

  • موقعیت: استان جزایر ایونی (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۳۶,۰۰۰ نفر (سال ۲۰۱۱)
  • مشخصه: بهترین جزیره برای گذراندن تعطیلات خانوادگی

«کفالونیا» بزرگ‌ترین جزیره ایونی در غرب یونان و ششمین جزیره بزرگ یونانی است. این جزیره زمانی اسقف‌نشین کلیسای کاتولیک بود. شهر «آرگوستولی» (Argostoli) مرکز جزیره کیفالونیا است.

جزیره کفالونیا یونان؛ منبع عکس: Visit Greece، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Visit Greece، عکاس: نامشخص

جزیره کفالونیا طبیعت و محیط زیست منحصربفردی دارد. سواحل سفید و کوه‌های مرتفع همراه با اسبان وحشی در پارک ملی جلوه خاصی به جزیره بخشیده‌اند؛ به‌طوری که معمولا محل فیلم‌برداری فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های تلویزیونی می‌شود. تور سافاری در این جزیره برقرار است تا گردشگران بتوانند تمام جاذبه‌ها را یک‌جا ببینند.

دو روستای «آسوس» (Assos) و «فیسکاردو» (Fiskardo) زیباترین روستاهای ساحلی جزیره کفالونیا محسوب می‌شوند. برای عکاسی بهتر، امکان قایق‌سواری نیز در این روستاها وجود دارد. رستوران «تاسیا» (Tassia) در روستای فیسکاردو جزو رستوران‌های معروف با شهرت جهانی است که پاستای دریایی غذای خاص آن محسوب می‌شود. غواصی در ناحیه «دافنودی» (Dafnoudi) و «امبلیسی» (Emblisi) از دیگر تفریحات این جزیره هستند.

جزیره کیفالونیا؛ منبع عکس: Discover Greece، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Discover Greece، عکاس: نامشخص

میکونوس (Mykonos)

  • موقعیت: استان اژه جنوبی (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۱۰,۰۰۰ نفر (سال ۲۰۱۱)
  • مشخصه: بهترین جزیره یونانی برای جشن‌های شبانه و هتل‌های پنج‌ستاره

«میکونوس» جزو مجمع‌الجزایر کیکلادها در منطقه اژه جنوبی است. بزرگ‌ترین شهر این جزیره نیز میکونوس نام دارد که در ساحل غربی جزیره واقع شده است. در جزیره میکونوس بادهای شدیدی می‌وزد؛ به همین دلیل، به این جزیره «جزیره بادها» (The Island of the Winds) نیز می‌گویند. گردشگری، مهم‌ترین صنعت و منبع درآمد جزیره میکونوس است؛ سالانه هزاران گردشگر به این جزیره می‌آیند تا در جشن‌ها و تفریحات شبانه پرجنب‌وجوش جزیره شرکت کنند.

جزیره میکونوس؛ منبع عکس: Lonely Planet، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Lonely Planet، عکاس: نامشخص

از دهه ۱۹۶۰ میلادی، جزیره میکونوس به محلی برای گردهمایی جوانان خوش‌گذران بدل شد. این روند در جزیره ادامه یافت تا آنکه میکونوس به‌عنوان محلی برای جشن و پایکوبی شهرت یافت. به تبع آن، هتل‌های پنج‌ستاره و رستوران‌هایی در کلاس جهانی در جزیره برپا شد تا این جزیره با سواحل جذاب خود رسما به یک قطب گردشگری تبدیل شود.

از جاذبه‌های جزیره میکونوس می‌توان به عمارتی متعلق به قرن هجدهم میلادی اشاره کرد که اکنون کتابخانه شهرداری در آن جای گرفته است. میکونوس ۱۶ آسیاب بادی دارد که بیشتر آن‌ها در قرن شانزدهم میلادی توسط ونیزی‌ها ساخته شدند. این آسیاب‌های بادی در واقع نماد جزیره میکونوس هستند. از دیگر جاذبه‌های میکونوس، می‌توان به ردیف خانه‌های ماهیگیران معروف به «ونیز کوچک»، فانوس دریایی جزیره و موزه باستان‌شناسی میکونوس اشاره کرد.

آسیاب های بادی جزیره میکونوس؛ منبع عکس: Luxury Estates International، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Luxury Estates International، عکاس: نامشخص

رودس (Rhodes)

  • موقعیت: استان اژه جنوبی (مشاهده روی نقشه)
  • جمعیت: حدود ۱۲۵,۰۰۰ نفر (سال ۲۰۲۱)
  • مشخصه: مناسب برای گردشگرانی که قصد سفر به گذشته را دارند.

«رودس» نهمین جزیره بزرگ دریای مدیترانه، در شمال شرق جزیره کرت و جنوب شرق آتن واقع شده است. شهر اصلی و مرکز این جزیره نیز رودس نام دارد. جزیره رودس با القاب متعددی مثل «جزیره خورشید»، «جزیره مروارید» و «جزیره شوالیه‌ها» شناخته می‌شود. یکی از عجایب هفت‌گانه جهان باستان به نام مجسمه «غول رودس» (Colossus of Rhodes) زمانی در این جزیره قرار داشت. امروزه، استحکامات قرون‌وسطایی رودس جزو میراث جهانی یونسکو هستند.

جزیره رودس؛ منبع عکس: Dreamstime.com، عکاس: Freesurf69

منبع عکس: Dreamstime.com، عکاس: Freesurf69

در استحکامات رودس، برج‌وباروهای قرون‌وسطا، کلیساهای بیزانسی، ویرانه بناهای رومی، کنیسه‌ها و مناره‌های دوره اسلامی گرد هم آمده‌اند. عمارت قرن پانزدهمی مارکوپولو اقامتگاهی در رودس است که به‌شکل حرم‌سرای پاشاهای ترک ساخته شده است و باغ‌رستوران بسیار جذابی نیز دارد.

رودس دومین مقصد گردشگری پرطرفدار یونان پس از جزیره کرت به شمار می‌رود

از جاذبه‌های جزیره رودس می‌توان به بندر و آکروپل باستانی «لیندوس» (Lindos)، «دره پروانه‌ها» (Valley of the Butterflies)، ساحل موج‌سواری «پراسونیسی» (Prasonisi)، خلیج زیبای «آنتونی کویین» (Anthony Quinn)، آکواریوم رودس، منطقه «هفت چشمه» (Seven Springs)، شهر باستانی «کامیروس» (Kamiros) در غرب جزیره و پارک آبی «فالیراکی» (Faliraki) اشاره کرد.

تعداد گردشگران بازدیدکننده از جزیره رودس در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ به حدود ۱,۹۰۰,۰۰۰ نفر رسید؛ از این لحاظ، رودس پس از جزیره کرت، پرطرفدارترین مقصد گردشگری یونانی به شمار می‌رود. بیش از ۵۵۰ هتل در جزیره رودس وجود دارد که بیشتر آن‌ها دوستاره هستند.

ساحل جزیره رودس؛ منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

اگر به بهترین جزایر یونان سفر کرده‌اید، تجربه خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

منبع عکس کاور: Hang Luggage Only، عکاس: نامشخص

پرسش‌های متداول

بهترین جزایر یونان برای سفر کدامند؟

جزایر میلوس، هیدرا، سیفنوس، سانتورینی، سیروس، فوله‌گاندروس، کرت، کورفو، ناکسوس، کیفالونیا، میکونوس، رودس از معروف ترین جزایر یونان برای مسافرت هستند

مطالب مرتبط:

منبع cntraveller

دیدگاه