بندر ماهشهر، گرم‌ترین شهر جهان در ۲ روز گذشته: تکذیب شد

عماد جعفری
عماد جعفری شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۰
بندر ماهشهر، گرم‌ترین شهر جهان در ۲ روز گذشته: تکذیب شد

شنیدن خبر گرمای هوا در مناطق جنوبی ایران شاید تکراری به نظر برسد اما میزان گرما در بندر ماهشهر ایران در ۲ روز گذشته، به آستانه ثبت یک رکورد جهانی رسیده است. میزان گرما در این شهر، روز پنج‌شنبه ۸ مرداد به ۱۵۴ درجه فارنهایت ( ۶۷/۸ سانتی گراد) رسید و جمعه ۹ مرداد تا حدود ۱۶۴ درجه فارنهایت (۷۲/۷ سانتی گراد) پیش رفت. با کجارو همراه باشید.

میزان گرما که نشان‌دهنده احساس آدمی نسبت به گرمای محیط است با در نظر گرفتن دو عامل دمای هوا و رطوبت نسبی محاسبه می‌شود. بدن انسان در اثر فرایند تعرق و تبخیر بخشی از آب بدن، مقداری از گرمای خود را از دست‌ داده و در نتیجه خنک می‌شود. هنگامی‌که رطوبت نسبی هوا بالا باشد میزان این تبخیر کاهش‌یافته و بدن گرمای کمتری از دست می‌دهد، در نتیجه بدن احساس گرمای بیشتری می‌کند. بندر ماهشهر در حاشیه خلیج‌فارس و در جنوب غربی ایران واقع‌شده است. دمای آب‌های آزاد در این منطقه در حدود ۹۰ درجه فارنهایت ( ۳۲سانتی گراد) است. این دمای بالا باعث تبخیر سطحی آب دریا شده و بادهایی که به سمت سواحل خلیج‌فارس می‌وزند، رطوبت تبخیر شده از سطح دریا را وارد هوای مناطق ساحلی جنوب ایران می‌کنند.

Mideast Iraq Heat Wave

بندر ماهشهر که ۱۱۰٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد دیروز دمای هوای ۱۰۹ درجه فارنهایت معادل ۴۳ درجه سانتی‌گراد را تجربه کرده، که با در نظر گرفتن دمای شنبم آن که ۳۲ درجه سانتی‌گراد بوده، گرمای این شهر به ۱۵۴ درجه فارنهایت (۶۷/۸ درجه سانتی‌گراد) رسیده است. موج گرما در این بندر همچنان ادامه دارد و جمعه ۹ مرداد نیز بر اساس اطلاعات مرکز هواشناسی آندرگروند (Weather Underground)، دمای هوا به ۱۱۳/۸ درجه فارنهایت ( ۴۶درجه سانتی‌گراد) رسید که با در نظر گرفتن دمای شبنم ۹۰ درجه فارنهایت، میزان گرما به ۱۶۳درجه فارنهایت معادل ۷۲/۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. قرار گرفتن در معرض این هوایی با این درجه حرارت برای مدت‌زمان طولانی می‌تواند کشنده باشد.

TempAnomFriday

بالاترین میزان گرما که تاکنون در جهان ثبت‌شده مربوط به شهر ظهران عربستان است که در سال ۲۰۰۳ با گرمای هوای ۱۰۸ درجه فارنهایت (۴۲ درجه سانتی‌گراد) و نقطه شبنم ۹۵ درجه فارنهایت (۳۵ درجه سانتی‌گراد)، نمایه گرمایی معادل ۸۱ درجه سانتی‌گراد را تجربه کرده است. گفتنی است این شهر نیز در حاشیه خلیج‌فارس قرار دارد. موج گرمای شدید در خاورمیانه که ایران را درنوردیده، عراق همسایه غربی ایران را هم بی‌نصیب نگذاشته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که دمای هوای بغداد به ۱۲۲ درجه فارنهایت رسیده که این دما تنها ۲ درجه کمتر از بالاترین دمایی که بغداد تاکنون تجربه کرده است. دولت عراق به دلیل زیرساخت‌های ضعیف این کشور، برای جلوگیری از آسیب شهروندانش مجبور به اعلام تعطیلی ۴ روزه شده است.

MaxTempIraqFriday

باید در نظر داشت اگرچه دمای بسیاری از نقاط در خاورمیانه این روزها بیشتر از دمای بندر ماهشهر است اما با توجه به میزان رطوبت هوا در این شهر، مردم بندر ماهشهر گرم‌ترین روزهای جهان را تجربه می‌کنند.

اصلاح:

مدیرکل هواشناسی خوزستان افزایش دمای ۶۷ درجه ای بندر ماهشهر در استان خوزستان را که خبر آن توسط برخی رسانه های خارجی منتشر شده بود، تکذیب کرد.

کوروش بهادری جمعه شب در گفت وگو با ایرنا گفت: روند افزایش دما در روزهای آینده، به ویژه روز یکشنبه در خوزستان اتفاق خواهد افتاد، اما تاکنون دمای هوای این استان به ۵۲ درجه نرسیده است.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان رطوبت نسبی دیروز در برخی نقاط استان را ۹۸ درصد اعلام کرد و افزود: دیروز بیشترین دمای استان در آبادان با ۵۱ درجه سانتیگراد بود و دمای اهواز و ماهشهر نیز به ۵۰ درجه سانتیگراد رسید.

بهادری اضافه کرد: امروز نیز بیشترین رطوبت در ماهشهر ۹۰ درصد، در ماهشهر ۸۵ درصد و در اهواز ۷۰ درصد بوده است.

منبع : mashable

منبع: جام جم آنلاین

مطالب مرتبط:

دیدگاه