کشف یک گور باستانی در مسیر پروژه خط لوله گاز سمنان- مازندران

ساحره چمنی
ساحره چمنی سه شنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰
کشف یک گور باستانی در مسیر پروژه خط لوله گاز سمنان- مازندران

در روزهای اخیر، در مسیر گازرسانی سمنان به مازندران، گور دسته‌جمعی متعلق به دوره اشکانیان کشف شد.

در مسیر انتقال خط لوله گاز دامغان-نکا در وستمین کیاسر محوطه‌ای باستانی نمایان شد که بعد از انجام تحقیقات و کاوش مشخص شد این محوطه بقایای یک گورستان است. دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان مازندران با اشاره به اینکه تعدادی از این گورها توسط قاچاقچیان و تعدادی نیز توسط بولدوزر در جریان عملیات عمرانی تخریب شده، گفت:

این گور دخمه‌ها مربوط به دوره اشکانی بوده و از تعداد ۱۵ گور دخمه تعداد ۹ گور سالم مانده است.

وی ادامه داد:

در دوران اشکانیان ۱۳ روش تدفین وجود داشته که یکی از این روش‌ها روش گور دخمه است و این گور دخمه از نوع دسته‌جمعی یا خانوادگی است و تدفین تا سه نفر در آن دیده شده است، به این ترتیب که هر بار در گور باز شده و جسد دیگری در آن قرار می‌گرفت با استفاده از قرار دادن لاشه سنگ و ملات گل، ورودی گور را مسدود می‌کردند.

این مسئول همچنین در توصیف معماری گور‌ها گفت:

معماری گورها متشکل از یک فضای مستطیلی به عرض ۷۰، طول حدود ۱۷۰ و عمق ۲ تا ۲.۵ متر است که در این فضا به‌سمت دیوار غربی دخمه‌ای زده شده و فضای گنبد گونه‌ای به ارتفاع ۱.۵ تا ۱.۷ متر ایجاد شده که در داخل آن تدفین انجام می‌شد.

بزرگ‌نیا درباره اشیا کشف شده نیز عنوان کرد:

در فضای این گورها اشیایی از جنس سفال، شیشه، سنگ و فلز همچون سفالینه، ابزار جنگی، سرپیکان، سرنیزه، شمشیر، اشیای تزیینی، گوشواره، دستبند و گردنبندهای مهره‌ای یافت شده که مطالعات روی آن‌ها شروع شده است.

وی درباره ادامه پروژه خط لوله گاز سمنان مازندران نیز گفت:

فعلاً در حال مطالعه باستان‌شناسی هستیم و با هماهنگی‌های لازم تصمیم درباره‌ی تغییر مسیر لوله گرفته خواهد شد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه