شوش و میمند در فهرست میراث جهانی ثبت شد

ساحره چمنی
ساحره چمنی شنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰
شوش و میمند در فهرست میراث جهانی ثبت شد

ثبت جهانی شوش و میمند با رای اکثریت اعضاء محوطه باستانی شوش ۱۳ تیرماه در سی و نهمین نشست کمیته میراث جهانی که در شهر بن آلمان برگزار شد به‌عنوان هجدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

محوطه باستانی شوش جزء مهمترین محوطه‌های تاریخی جهان است که نزدیک به یکصد سال مطالعات باستان شناسی در آن جریان داشته، اما با این حال بخش‌های بسیاری از این محوطه هنوز مورد بررسی و کاوش قرار نگرفته است. محوطه باستانی شوش به‌دلیل اهمیت بسیار زیادی که در تاریخ و تمدن بشری دارد در این اجلاس مورد توجه اعضا و نمایندگان کشورهای جهان قرار گرفت و به ثبت رسید. با توجه به اینکه یک محوطه باستانی همچون شوش علاوه بر دارا بودن ارزش های جهانی باید از نظر مدیریتی و حفاظتی در سطح استانداردهای جهانی باشد و به همین دلیل از دو سال پیش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عزم خود را برای ساماندهی حفاظت و معرفی محوطه شوش جزم کرد تا این اثر تاریخی در جریان ثبت با مانعی مواجه نشود. محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در توضیح روند ثبت جهانی این آثار گفت:

پرونده‌ی ثبتی محوطه باستانی شوش و منظر فرهنگی میمند در سی و نهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح شد و هر دو پرونده با رای اکثریت اعضاء واجد شرایط ثبت در میراث جهانی شناخته شد.

طالبیان افزود:

نمایندگان تمامی کشورها، شوش را دارای ارزش‌های جهانی دانستند و از ثبت این محوطه باستانی بی‌نظیر حمایت کردند.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد:

همچنین اعضای حاضر در این نشست پرونده شوش را پرونده‌ای حرفه‌ای، کامل و دقیق دانستند و از همکاری جمهوری اسلامی ایران با ایکوموس و یونسکو ابراز رضایت کردند.

وی تصریح کرد:

در این اجلاس از جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل اقداماتی که طی دو سال گذشته در رابطه با مدیریت و آماده‌سازی سایت جهانی شوش به انجام رسانده تقدیر شد و پلان مدیریتی که برای شوش در نظر گرفته شده مورد تایید اعضا قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی تصریح کرد:

در ثبت جهانی پرونده شوش چند نکته مورد توجه و تاکید قرار گرفت، نخست اینکه مسئولان نشست از محتوای این پرونده ابراز رضایت کردند و آنرا کامل و دقیق دانستند، موضوع بعدی مشارکت یونسکو در بحث نحوه حفاظت از سایت جهانی شوش بود و نکته آخر اینکه شوش به‌عنوان یک سایت جهانی مرکزی می‌تواند از این پس با سایر مراکز و سایت‌های جهانی در ارتباط باشد.

میمند در فهرست میراث جهانی ثبت شد

همچنین پرونده میمند در سی و نهمین اجلاس جهانی در شهر بن با حضور احمد جلالی نماینده ایران در یونسکو، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان، مهناز اشرفی مدیر میمند و فیروزه سالاری معاون دفتر ثبت جهانی، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. معاون میراث فرهنگی گفت:

میمند به‌عنوان اثری که میراث ملموس و ناملموس را در کنار یکدیگر دارد در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

وی ادامه داد:

اعضای حاضر در این نشست پرونده منظر فرهنگی میمند را بسیار قابل‌توجه و ستودنی دانستند و گزارش کامل و جامع جمهوری اسلامی ایران از این منظر فرهنگی بی‌نظیر را به‌عنوان الگویی برای سایر کشورها معرفی کردند.

طالبیان ادامه داد:

"منظر فرهنگی بودن میمند" برای مسئولان برگزاری جای سوال بود و به همین دلیل دو سال پیش این پرونده به‌طور کامل رد شده و امسال با تلاش مسئولان سازمان میراث فرهنگی مطرح و به ثبت جهانی رسید.

وی ادامه داد:

این پرونده با رای اکثریت اعضاء و به‌عنوان منظر فرهنگی نیمه بیابانی ایران در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

طالبیان تصریح کرد:

منظر فرهنگی میمند به‌دلیل زنده و پویا بودن این محوطه تاریخی و جاری بودن زندگی در آن، مورد توجه اعضا و نمایندگان کشورها قرار گرفت.

گزارش‌ها حاکی است، در رابطه با موضوع پرونده میمند نمایندگان 9 کشور سخنرانی کردند و از ثبت جهانی این اثر تاریخی و فرهنگی حمایت کردند. منبع: میراث آریا

مطالب مرتبط:

دیدگاه