جزایر اسپراتلی؛ جدیدترین مقصد گردشگری ویتنام

میلاد بافراست
میلاد بافراست سه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۳
جزایر اسپراتلی؛ جدیدترین مقصد گردشگری ویتنام
در سا‌ل‌های اخیر ویتنام از گردشگری به عنوان سلاحی جدید در نزاع مخفیانه خود با بیجینگ برای حاکمیت آ‌‌‌ب‌­های جنوبی چین استفاده می‌کند. برای اطلاع از جزئیات این اختلافات قدیمی با کجارو همراه شوید.
ویتنام نیز همانند چین و فیلیپین تلاش خود را برای استفاده از گردشگری به منظور مشروعیت بخشیدن به کنترل خود بر روی آب­‌های جنوبی پر نزاع چین آغاز کرده است. اوایل ماه ژوئن رویترز گزارش داد که ویتنام مسافرتی با کشتی کروز مخصوص شهروندان منتخب و وطن‌­پرست آن کشور ارائه خواهد کرد. این سفر را رویترز که جدیدا بروشور گردشگری موسسه‌­ی سایگون توریست را بررسی کرده، "مسافرتی که فقط یک بار در طول عمر هر فرد اتفاق می­‌افتد" نامیده است. مسافران این کشتی کروز، طبق اطلاعات موجود شانس بازدید از دو صخره و دو جزیره را در این مجموعه­‌ی مورد نزاع چندین کشور همسایه که ویتنامی‌­ها آن را ترونگ­سا می­‌نامند، خواهند داشت. ویتنام، همانند چین و سایر قدرت­‌های منطقه­‌، بر این جزایر ادعای حاکمیت دارد. در ماه مارچ سال ۱۹۸۸ میلادی، نزاع بر روی این جزایر بالا گرفت و نیروهای دریای هر دو کشور با هم درگیر شدند که منجر به کشته شدن ۶۰ ملوان ویتنامی شد. اطلاعات این بروشورها نه به نزاع­‌های سیاسی موجود این جزایر اشاره کرده و نه به گذشته­‌ی خونین آن. برعکس این بروشور تبلیغاتی، این سفر را مانند سفر به جزایر کارائیب جلوه داده است. در این بروشورها آمده است:
در یک پیشنهاد استثنایی با پرداخت ۸۰۰ دلار، ۱۸۰ ویتنامی بخشی از مجمع­‌الجزایر مورد نزاع اسپراتلی را خواهند دید، در مراسم ماهیگیری شبانه شرکت می‌کنند، از فانوس دریایی آن بازدید کرده و از غذاهای محلی لذت خواهند برد.
Spratly Islands

Spratly Islands

بر اساس توصیفاتی که درباره‌ی زیبایی‌­های طبیعی این جزایر نقل می‌شود، ۳۰۰ گونه­‌ مرجان را که صخره­‌هایی زیبا با رنگ­‌های چشم‌­نواز و زیبایی بی­‌نظیر و دل­‌فریب ایجاد کرده‌­اند خواهید دید. طلوع آفتاب را بر روی اقیانوس بنگرید و به هنگام عصر از پرتوهای طلایی آن در میان پهنه­‌ی آسمان و دریا خداحافظی کنید. ابعاد و انگیزه­‌های سیاسی پنهان پشت این گردش با کشتی کروز غیرقابل انکار است به طوری که در این بروشور نوشته شده است:
این سفر برای بیدار کردن حس غرور ملی و هوشیاری شهروندان در مورد حاکمیت مقدس کشورمان است...مهمانان در مراسم برافراشتن پرچم، بزرگداشت شهدای قهرمان و بازدید از یک بت‌کده حضور خواهند داشت، به فانوس دریایی برای دید ۳۶۰ درجه از اقیانوس خواهند رفت و زندگی روزمره­‌ی شهروندان و نیروهای نظامی آن را از نزدیک خواهند دید.
در حال حاضر، گشت کشتی کروز آزمایشی است و اطلاعاتی در مورد برگزاری پیوسته­‌ی این تور وجود ندارد، ولی رویترز اشاره می‌کند که تلاش‌­های زیادی برای قرار دادن این جزایر در نقشه­‌ی گردشگری ویتنام وجود دارد و حتی قرار است پروازهای برنامه‌ریزی شده نیز به این جزایر صورت گیرد. ویتنام در جزایر اسپراتلی ۴۸ پایگاه نظامی ایجاد کرده است، در حالی که تعداد این پایگاه­‌ها در چین ۸ عدد است. سخنگوی وزارت امورخارجه چین اهداف حاکمانه­‌ی این کشتی کروز را محکوم می­‌کند و می­‌گوید:
اقدامات ویتنام حاکمیت چین را نقض می‌­کند. ما می‌­خواهیم تا ویتنام به حق حاکمیت چین احترام بگذارد و اقدامی انجام ندهد تا باعث ایجاد تنش یا پیچیدگی در مسائل شود و اقدامات لازم را برای حفظ ثبات و صلح در آب­‌های جنوب چین انجام دهد.
از اواخر سال ۲۰۱۲ چین هر ماه یا هر دو ماه یک بار کشتی کروز "کوکونات پرنسس" خود را به جزایر اسپراتلی می­‌فرستد که این کشتی در هر سفر خود حدود ۲۰۰ مسافر را جابه‌­جا می­‌کند. با این حال ویتنام به این سفرها اعتراض کرده است. تان‌نین‌نیوز، روزنامه­‌ی وابسته به دولت ویتنام می­‌نویسد:
سفرهای اخیر این کشتی کروز آخرین اقدام از اقدامات تحریک برانگیز و یک­‌جانبه­‌ی چین در این منطقه بوده است.
منبع: The Diplomat

مطالب مرتبط:

دیدگاه