در پی توافق هسته‌ ای، ایران سالانه ۲۰ میلیون گردشگر جذب می‌کند

عماد جعفری
عماد جعفری یکشنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۴
در پی توافق هسته‌ ای، ایران سالانه ۲۰ میلیون گردشگر جذب می‌کند

گاردین گزارش داد که توافق هسته‌ای که در طول هفته گذشته در وین صورت گرفت صنعت گردشگری‌ ایران را جان تازه‌ای خواهد بخشید. سرزمین تمدن‌های کهن و آثار باستانی، با تسهیل شرایط صدور روادید و برنامه‌ریزی برای ساخت هتل‌های جدید گردشگران خارجی را بیش از پیش جذب خواهد کرد.

در پی توافق هسته‌ای تاریخی که در طول هفته‌‌ی گذشته صورت گرفت ایران با گنجینه‌های بی‌نظیر فرهنگی‌اش، با افزایش قابل‌توجه گردشگران خارجی مواجه خواهد شد.

66984f11-a398-4bb1-ab28-d6b047323dfa-2060x1236 (1)

سی و سه پل، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران، نام این پل از سی و سه قوس طراحی شده‌اش سرچمشه می‌گیرد

دولت جدید، برای تسهیل یا لغو شرایط صدور روادید برای بیشتر گردشگران خارجی و نیز ساخت حدود ۲۰۰ هتل جدید اقدامات تازه‌ای انجام داده تا بر ظرفیت ایران برای جذب گردشگران بیشتر بیفزاید.

مسعود سلطانی‌فر، معاون امور گردشگری ایران اظهار امیدواری کرد که در پی توافق هسته‌ای به‌دست‌آمده در وین، صنعت گردشگری ایران روزهای روشنی را پیش رو داشته باشد. وی در ادامه تصریح کرد که با حصول توافق هسته‌ای، گردشگری ایران شاهد بیشترین رشد در میان سایر صنایع خواهد بود و لغو تحریم‌های اقتصادی آینده روشنی را پیش‌روی صنعت گردشگری ایران قرار داده است. او پیش‌تر در ماه ژوئیه اذعان کرده بود که اعتبار روادید گردشگری ایران از ۱۵ روز به ۱ ماه افزایش می‌یابد و از اوایل سال آینده صدور روادید گردشگری ایران به‌صورت الکترونیکی امکان‌پذیر خواهد بود.

گردشگران خارجی در کاخ تچر تخت جمشید

گردشگران خارجی در کاخ تچر تخت جمشید

اوایل ماه جاری یونسکو «روستای میمند» و «تپه‌های باستانی شهر شوش» را به‌عنوان هجدهمین و نوزدهمین مناطق باستانی ایران، به فهرست میراث جهانی افزود.

ایران بعضی از باشکوه‌ترین آثار باستانی و تاریخی، مساجد پرزرق‌وبرق و مناظر زیبا و دیدنی را در خود جای‌داده است. از مهم‌ترین آثار این تمدن باشکوه می‌توان به تخت جمشید، اصفهان، شیراز، شهر شعر و عشق؛ و همدان آرامگاه ابن‌سینا پدر طب مدرن، اشاره کرد.

میشایل پولمن، مدیر بازاریابی شرکت گردشگری انگلیسی «وایلد فرانتیرز» که طی ۱۰ سال گذشته گردشگران غربی را به ایران برده، چنین می‌گوید: تقاضا برای سفر به ایران از اوایل این هفته و با دستیابی به توافق هسته‌ای افزایش داشته و به‌طور کلی از سال ۲۰۱۳ تعداد متقاضیان سفر به ایران رشد قابل‌توجه‌ای داشته است. سال گذشته این شرکت ۱۵۰ گردشگر خارجی را در قالب یک تور گروهی کوچک به ایران آورد. وی ابراز امیدواری کرد که این تعداد امسال ۳۰ درصد افزایش یابد.

پولمن با جالب‌توجه خواندن واکنش گردشگران غربی که به ایران سفر کرده‌اند چنین می‌گوید:

تمامی کسانی که از ایران بازمی‌گردند می‌گویند ایران کشور جدیدشان است. اگرچه معماری اسرارآمیز اسلامی و آثار باستانی مثل تخت جمشید برای آن‌ها جالب‌توجه است اما همه اتفاق‌نظر دارند که آنچه همه آن‌ها را به شگفتی واداشته مردم ایران‌ است.

برج میلاد تهران

برج میلاد تهران

دیوید مک گینس از شرکت گردشگری سفر به ناشناخته‌ها در تایید اظهارات پولمن چنین می‌گوید:‌

 ایران یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری است.

شرکت او سال گذشته ۱۰۰ گردشگر را به ایران آورده و امسال در حال برنامه‌ریزی برای ۲ تور کلاسیک و باستان‌شناسی در ماه سپتامبر و ۴ تور دیگر در ماه اکتبر است که تور مستقیم با قطار را هم شامل می‌شود.

مک گینس می‌گوید:

ایران کشوری امن است و من در طول ۵ یا ۶ سفر گذشته‌ام به ایران با هیچ مشکلی مواجه نشدم و به نظر می‌رسد ایران دوستانه‌ترین و مهمان‌نوازترین کشوری است که تابه‌حال به آن سفر کرده‌ام.

پولمن نیز می‌‌گوید:

با حضور نیروهای داعش، کشورهای همسایه ایران مانند عراق و سوریه کاملا ناامن‌اند ولی ایران کاملا تحت کنترل است، ۹۰ درصد از جمعیت ایران را شیعیان تشکیل می‌دهند و هیچ درگیری فرقه‌ای در جریان نیست، می‌توانید با احساس امنیت کامل در خیابان‌ها قدم بزنید و من در ایران امنیت بیشتری نسبت به بسیاری از نقاط لندن حس می‌کردم.

پولمن که سال گذشته از ایران دیدن کرد می‌گوید:

ایران بافت جمعیتی بسیار جوانی دارد و فکر می‌کنم بیش از ۶۰ درصد آن‌ها کمتر از ۳۵ سال سن دارند، ایران کشوری تاریخی است با مردمی بافرهنگ و فرهیخته که یکی از بالاترین آمار حضور بانوان در دانشگاه‌ها رادار است. هتل‌های زنجیره‌ای روتانا وابسته به امارات متحده عربی قصد احداث چندین هتل در ایران دارد و هتلداری پیشرو فرانسه، آکور، در احداث حداقل دو هتل ۴ ستاره در این کشور سهیم خواهد بود. مقامات ایران، با چشم‌اندازی مشابه همسایه غربی‌شان ترکیه، اظهار امیدواری کردند که ایران تا سال ۲۰۲۵ ظرفیت جذب سالانه۲۰ میلیون گردشگر را داشته باشد.

منبع: guardian

مطالب مرتبط:

دیدگاه