بزرگ‌ ترین باغ‌ وحش های دنیا

محمد روزبه
محمد روزبه دوشنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۰
بزرگ‌ ترین باغ‌ وحش های دنیا
بزرگ‌ترین باغ‌وحش دنیا کجاست؟ جواب این سوال به شاخص‌ شما برای استفاده از واژه «بزرگ» برمی‌گردد. اینکه آیا ما تعداد گونه‌های نگه‌داری شده در این باغ‌وحش‌ها را اندازه‌گیری می‌کنیم یا زیربنای کلی باغ‌وحش را. اگر تنها مورد آخر را حساب کنیم «Red McCombs Wildlife» در «تگزاس» با ۱۲،۰۰۰ هکتار زیربنای خود می‌تواند به عنوان بزرگ‌ترین باغ‌وحش دنیا شناخته شود. اما این باغ‌وحش تنها ۲۰ گونه مختلف از حیوان را نگهداری می‌کند و بیشتر نمادی از حیات‌‌وحش است تا اینکه واقعا یک باغ‌وحش باشد. هرچند، تنها در نظر گرفتن تعداد گونه‌ها نیز به نظر مناسب نمی‌رسد.
اگر هر دو فاکتور تعداد گونه‌های حیوانی و نیز مساحت را در نظر بگیریم، ۸ مورد از بزرگ‌ترین باغ‌وحش‌های جهان را در لیستی معرفی می‌کنیم. در ادامه با کجارو همراه باشیدرا مورد نظر قرار دهد تا بگوید که کدام باغ‌وحش‌ها بزرگ‌ترین نوع خودشان در جهان هستند.

۸. باغ‌وحش و آکواریوم کلمبوس

Polar bear « باغ‌وحش و آکواریوم کلمبوس» (Columbus Zoo and Aquarium) یک باغ‌وحش غیرانتفاعی واقع در شمال شهر «کلمبوس» در ایالت «اوهایو» است. این باغ‌وحش خانه‌ی ۵،۰۰۰ حیوان و ۷۰۰ گونه مختلف است که در نقاط جغرافیایی مختلف جهان خانه دارند. سال ۲۰۰۴ این باغ‌وحش پروژه خود را برای گسترش دادن فضا به ۸۲ هکتار طی ده سال آینده آغاز کرد. این گسترش قرار است شامل یک محیط قطبی و یک دشت آفریقایی باشد.

۷. باغ‌وحش مسکو

Moscow zoo با تاریخ افتتاح رسمی در سال ۱۸۶۴، «باغ‌وحش مسکو» (Moscow Zoo) یکی از قدیمی‌ترین باغ‌وحش‌های اروپا است. امروزه این باغ‌وحش بیش از ۶۰۰۰ حیوان و ۹۲۷ گونه حیوانی را میزبانی می‌کند و محیطی به گستردگی حدود ۵۳ هکتار را پوشش می‌دهد؛ که آن را تبدیل به بزرگ‌ترین باغ‌وحش روسیه می‌کند.

۶. باغ‌وحش سن‌دیگو

San Diego Zoo «باغ‌وحش سن‌دیگو» (San Diego Zoo) یکی از معروف‌ترین باغ‌وحش‌ها در دنیا با بیش از ۴،۰۰۰ حیوان و ۸۰۰ گونه مجزا است. پارک این باغ‌وحش حدود ۱۰۰ هکتار وسعت دارد. آب‌و‌هوای ساحلی و آفتابی جنوب «کالیفرنیا» برای بسیاری از حیوانات مناسب است. تقریبا تمام گونه‌های باغ‌وحش سن‌دیگو در هوای آزاد نگه‌داری می‌شوند. باغ‌وحش سن‌دیگو همچنین در تلاش برای حفاظت و نگهداری گونه‌ها بسیار فعال است و تعداد زیادی از گونه‌ها در ابعاد وسیع تولید‌ مثل شده‌اند تا در زمان و مکان مناسب در حیات‌وحش‌شان رها شوند.

۵. باغ‌وحش تورنتو

Toronto Zoo با فراگیری ۷۱۰ هکتار زمین، «باغ‌وحش تورنتو» (Toronto Zoo) بزرگ‌ترین باغ‌وحش کانادا و هم‌اکنون خانه‌ی بیش از ۱۶،۰۰۰ حیوان با ۴۹۱ گونه مختلف است. این حیوانات به هفت منطقه جغرافیایی مختلف همچون ایندو-مالایا، آفریقا، آمریکا، توندرا، استرالاسیا، اوراسیا و دامنه کانادا تعلق دارند.

۴. باغ‌وحش برانکس

Bronx Zoo «باغ‌وحش برانکس» (Bronx Zoo) که در سال ۱۸۹۹ افتتاح شده، واقع در نیویورک‌سیتی، بزرگ‌ترین باغ‌وحش کلان‌شهری در ایالات متحده است. این باغ‌وحش دارای ۲۶۵ هکتار زیربنا به شکل پارک و زیستگاه طبیعی می‌شود و خانه‌ی بیش از ۴،۰۰۰ حیوان و ۶۵۰ گونه مختلف حیوانی است؛ که بسیاری از آن‌ها در معرض خطر هستند. بسیاری از گونه‌های باغ‌وحش برانکس، از جمله بخش‌های «دنیای پرندگان» و «دنیای خزندگان»، به صورت علمی دسته‌بندی شده‌اند در صورتی که سایرین از جمله دسته‌های «دشت‌های آفریقا» و «حیات‌وحش آسیا»، بر اساس مکان جغرافیایی آن‌ها طبقه‌بندی شده‌اند.

۳. باغ‌وحش پکن

Panda Beijing Zoo «باغ وحش پکن» (Beijing Zoo)، ساخته شده در سال ۱۹۰۶ و دوره‌ی سلسله کینگ (Qing)، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های حیوان را در چین دارد. این باغ‌وحش خانه‌ی ۱۴،۵۰۰ حیوان از ۴۵۰ گونه حیوانات خشکی و ۵۰۰ گونه حیوانات دریایی است. همچنین این مکان زمینی به مساحت ۲۱۹ هکتار در اختیار دارد. باغ‌وحش پکن احتمالا بیش از هرچیز برای نگهداری حیوانات نادر بومی چین، از جمله پاندای بزرگ، شهرت دارد که تبدیل به جذابیت عمده پارک شده است.

۲. باغ جانورشناسی برلین

Zoologischer Garten Berlin «باغ جانورشناسی برلین» (Zoologischer Garten Berlin)، افتتاح شده در سال ۱۸۴۴، قدیمی‌ترین و معروف‌ترین باغ‌وحش آلمان است. این باغ‌وحش فضایی به وسعت ۸۴ هکتار را اشغال می‌کند و در «Tiergarten» برلین قرار دارد. با بیش از ۱،۵۰۰ گونه مختلف و ‍۱۷،۰۰۰ حیوان، این باغ‌وحش بزرگ‌ترین مجموعه از گونه‌ها را در جهان به خود اختصاص داده است. معروف‌ترین ساکنان این باغ‌وحش «بائو بائو» پاندای بزرگ و «کنوت» خرس قطبی هستند. (البته کنوت سال 2011 از بین رفت.)

۱. باغ‌وحش هنری دورلی

Omaha Zoo بزرگ‌ترین جاذبه گردشگری ایالت «نبراسکا»، «باغ‌وحش هنری دورلی» (Henry Doorly Zoo) در اوماها خانه‌ی حدود ۱۷،۰۰۰ حیوان و ۹۶۲ گونه حیوانی است. این باغ‌وحش ۱۳۰ هکتار را فرا می‌گیرد. با اینکه در ابعاد و تعداد گونه‌ها باغ‌وحش‌های بزرگ‌تری وجود دارند، هیچکدام از آن‌ها در ترکیب هردو مشخصه به پای باغ‌وحش هنری دورلی نمی‌رسند. این باغ‌وحش همچنین بزرگ‌ترین مجموعه گربه‌ها را در آمریکای شمالی دارد. همچنین این باغ‌وحش دارای بزرگ‌ترین مرداب زیر سقف، بزرگ‌ترین صحرای زیر سقف و همچنین بزرگ‌ترین گنبد لعابدار در دنیا است. منبع: Touropia

مطالب مرتبط:

دیدگاه